A YouTube hirdetéseket futtat nem monetizált csatornákon, de a tartalomkészítők nem szereznek ezzel bevételt. A változtatással kapcsolatban a tartalomgyártók felháborodásukat fejezik ki. A problémának nem magát a hirdetéselhelyezést, hanem a díjazás mellőzését tekintik.
Rendszerint a tartalomgyártóknak csatlakozniuk kell a YouTube Partner Programba, hogy engedélyezzék a hirdetéselhelyezést. Ennek fő előnye a jövedelemszerzés – ez egyeseknek mellékes bevételt, másoknak megélhetést jelent. Viszont a nem monetizált csatornáknak nem lesz lehetőségük erre.
Monetizálásra való jog
A YouTube egy új szakaszt ad az Általános Felhasználási Feltételeihez ,,Monetizálásra való jog’’ címen. A minden felhasználóra érvényes feltételekkel az ebben leírtakat is el kell fogadni. Íme egy rész belőle:
,,Jóváhagyja a YouTube-nak a Szolgáltatásra vonatkozóan a tartalmai monetizálásának jogát (és ez a monetizálás magába foglalja hirdetések elhelyezését a tartalmain vagy azokon belül, valamint díj felszámítását a felhasználóknak a hozzáférésért). Ez a Megegyezés nem biztosít az Ön számára semmilyen díjazást.’’
A cég szerint ezt a változtatást lassan vezetik be korlátozott számú videón, olyan csatornákon, amelyek nincsenek a YouTube Partner Programban.
Tehát minden tartalomgyártó számíthat arra, hogy bármikor elkezdhetnek hirdetések megjelenni a videóin. Amennyire az új Felhasználási Feltételek alapján erre következtetni lehet, a YouTube nem fogja figyelmeztetni erre a tartalmak tulajdonosait.
Az új szabályok egyértelműen leszögezik, hogy akik nincsenek a Partner Programban, azok nem részesülnek díjazásban. Azonban nem minden csatorna tud egyszerűen csak csatlakozni a programba.
A YouTube Partner Program (YPP)
Az egyetlen módja a hirdetések díjazásából való részesülésre a csatornák számára a YPP-ba való csatlakozás. Ennek több kritériuma is van, amelyek közül a következő kettőt a legnehezebb megugrani:
- Az elmúlt 12 hónapban 4000 órányi nyilvános megtekintéssel kell rendelkezni
- Több, mint 1000 feliratkozóval kell rendelkezni.
Tehát csak a kis csatornák látják kárát az új szabályozásnak, ami tovább növeli a megütközést körülötte.
A bejelentés óta sok tartalomgyártó töltött fel a változtatást kritizáló videót YouTube-ra. A fő érvük szerint a kis csatornáknak is kéne díjazásban részesülniük, ha már hirdetések megjelentetésére lesznek kényszerítve.
A tartalomkészítőkön kívül ez a döntés várhatóan a felhasználói élményt is negatívan érinti. Megvan a korlátja, hogy hány hirdetést hajlandóak a felhasználók tolerálni és a YouTube ezzel megközelítheti ezt a határt.
Egyfelől a YouTube több embert sarkallhat arra, hogy fizessen a hirdetésmentes Prémium szolgáltatásért. Másfelől nagyszámú ember csökkentheti a YouTube-on töltött idejét vagy bojkottálhatja egészében a jelenlétét a platformon.
Idővel kiderül, hogy a YouTube változtat-e az új irányelvein, de addig is azok bevezetésére kell felkészülni.