Minden évben megszámlálhatatlan aloldal, landoló lap készül a szezonális ajánlatokhoz, akciókhoz. Mi tévők legyünk ezekkel az oldalakkal év közben? Hogyan tudjuk idén az előnyünkre fordítani a tavalyi SEO erőfeszítéseinket, és hogyan tudjuk idén megalapozni a jövő évi SEO sikereinket? Olvass tovább, és kiderül!
A szezonális ajánlatok fontos szerepet töltenek be minden vállalkozás életében. Ha csak a fontosabb ünnepnapokhoz kapcsolódó kereskedelmi akciókat vesszük, akkor a Valentin-nap nyitja az évet, a húsvéti akciók folytatják a sort, majd tanév végi akciók, nyári ajánlatok, back-to-school kampányok, és ezt követi a Black Friday, valamint a karácsony. És ezek csak a legismertebb, akciókra és kampányokra okot adó események.
A vállalkozások többsége csatlakozik ezen események többségéhez. Ennek egyik legkiválóbb kommunikációs eszköze pedig, ha külön aloldal is készül az adott eseményhez. A legtöbben már tudják, hogy egy új aloldal megfelelő SEO-optimalizálásának eszközei közt szerepel a megfelelő kulcsszavazottság, az oldal belső linkeltségének optimalizálása, és az adott oldalra mutató külső linkek szerzése.
Azonban arról kevesebb szó esik, hogy mihez kezdjünk ezekkel az oldalakkal a kampány lefutása után. Töröljük? Tegyünk rá átirányítást? A válasz: egyik sem. Minden oldal SEO-optimalizáltsága mögött sok befektetett energia van. Ezeket nem szabad veszni hagyni! Helyette vigyük át az elért eredményeinket a jövő évi kampányunkba, így nem a nulláról kell egy új oldalt felépítenünk.
Időzítsünk
Akár új oldalt hozunk létre, akár egy korábbi oldalt akarunk ismét relevánssá tenni a Google szemében, fontos, hogy időben fogjunk neki az oldal optimalizálásának. Ehhez segítséget nyújthat a Google Trends, ahol megnézhetjük, hogy egy-egy kulcsszóra az év melyik részében kezdenek el többen keresni. Az alábbi példákon látszik, hogy a ‘Black Friday’ kulcsszóra már október elején elkezd növekedni a keresések száma, míg a Valentin-napra január elején élénkül meg a keresési kedv.
A ‘Black Friday’ kulcsszóra október elején kezdenek el egyre többen keresni.
A ‘Valentin nap’ kulcsszóra január elején kezd el növekedni a keresési volumen.
Ezáltal fel tudjuk mérni, hogy az év melyik időszakára kell elkészülnünk az aloldal optimalizálásával. Ez azért fontos, mert a Google-nek időre (napok, de akár hetek is lehetnek) van szüksége ahhoz, hogy megtalálja, feltérképezze, és beindexelje az adott oldalt. Vagyis nem szabad az oldal megfelelő beállítását az utolsó napokra hagyni, mert fontos forgalomtól foszthatjuk így meg magunkat.
Általános optimalizáltság
A cikk terjedelmén és célján túlmutatna, hogy egy oldal megfelelő SEO-optimalizáltságát részletesen bemutassuk, azonban fontos megemlíteni a fontosabb elemeket:
- Az oldal URL-je NE tartalmazzon évszámot! Semmilyen, adott dátumhoz köthető elemet ne tartalmazzon az URL. Például: ‘/black-friday-2020’ helyett ‘/black-friday’ legyen az URL. Ezáltal nem kell minden évben új oldalt létre hoznunk.
- Megfelelő oldalon belüli linkeltség: nem csak a Google felé tudjuk ezáltal jelezni, hogy az oldalon belüli fontos aloldalról van szó, de a felhasználók számára is megkönnyítjük az oldal megtalálását. Vagyis helyezzünk el az oldalra mutató linkeket a menüben, a blog cikkekben, és a fontosabb, leglátogatottabb aloldalakon.
- Külső linkek szerzése: ismét csak amellett, hogy a Google felé az oldal hitelességét tudjuk “kommunikálni”, a hivatkozási forgalommal az oldal látogatottságát is tudjuk erősíteni. Helyeztessünk el a partnereink oldalán az aloldalunkra mutató linket, vagy éljünk a PR cikkek nyújtotta lehetőségekkel.
- Használjuk a kulcsszavakat! A meta title-ben, a meta leírásban, a heading címkékben, és az oldal szövegezésében. Nem csak a Google munkáját könnyítjük meg az oldalunk tartalmának értelmezésében, de a felhasználóink is értékelni fogják az egyértelmű, következetes nyelvezetet.
- Az oldal szerepeljen a sitemap.xml-ben! A Google sokkal könnyebben és gyorsabban találja meg az oldalunkat, ezáltal lerövidíthetjük az indexeléshez szükséges időt.
Két szezon közt
Amíg rengeteg tartalmat lehet találni arról, hogy hogyan készítsük fel a honlapunkat és az egyes aloldalakat a szezonális akciókra, addig jóval kevesebb szó esik arról, hogy mihez kezdjünk egy szezonális oldallal két szezon közt. Hát, lássuk!
- Az akció lejártával az oldalt NE töröljük, és NE kerüljön be a robots.txt-be
- Az oldalon csökkentsük a belső linkeltséget, vegyük ki a főbb linkelési helyekről (pl. menü, footer), hogy a látogatókat ne tereljük oda direktben. (Blog posztokon belüli linkelések maradhatnak)
- Az oldalt vegyük ki a sitemap.xml-ből
- Ahhoz, hogy a Google indexéből kivegyük az oldalt, helyezzünk el rajta ‘noindex’ címkét
És hogy erre miért van szükség?
Ezáltal az oldal nem listázódik szezonon kívül a Google találati listájában, de jövő évben nem a nulláról kell az oldal hitelességét (authority), külső és belső linkeltségét felépíteni, hanem csak frissíteni kell az oldalon belül található tartalmat. Fontos azonban, hogy mivel pl. social posztokból továbbra is mehet forgalom az adott oldalra, az oldalon egyértelműen kommunikálásra kerüljön, ha az adott akció véget ért!
Amikor pedig ismét aktuálissá válik az adott oldal, akkor:
- Le kell venni a ‘noindex’ címkét
- Tegyük vissza a sitemap.xml-be
- Erősítsünk rá az oldal belső linkeltségére (helyezzük el pl. a menüben)
- Frissítsük az oldal tartalmát
Így egy teljesen új oldal helyett egy már bejáratott oldal elért eredményeit tudjuk az újonnan aktualitást nyert tartalmunk szolgálatába állítani. Ne akarjuk minden évben a nulláról újra felépíteni az aloldalt, ha alapozhatunk az előző években elért eredményeinkre, és tovább fejleszthetjük azokat!