Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

22 lehetséges ok, ami a rangsorolás és az organikus forgalom csökkenése mögött állhat

Tartalomjegyzék

Melinda Siska
2021.02.11.

Ha a weboldalad organikus forgalma csökkenésnek indult, vagy a rangsorolási adatokban látsz visszaesést, akkor hoztunk 22 lehetséges tényezőt, amik a folyamatok mögött állhatnak. Ezeket megvizsgálva és kiértékelve megállíthatod a honlapod értékeinek további zuhanását.

A forgalom minden weboldal esetében mást jelenthet. Míg a híroldalak számára a forgalom által generált reklámbevételek a fő mérőszámok, addig egy e-kereskedő számára a forgalom az értékesítési bevételeket határozza meg. Azonban bármi is legyen a weboldalunk célja, a forgalom egyenlő a felhasználóval/vásárlóval, vagyis a weboldalon történő látogatásokkal.

A keresőmotorok szempontjából nézve a rangsorolás egyenlő a forgalommal, ami egyenlő a felhasználókkal/vásárlókkal.

Vagyis, amikor a rangsorolás és/vagy a forgalom csökkenni kezd, az nagy bajt okozhat.

Alább bemutatunk 22 területet, amiket megvizsgálva rájöhetünk, mi okozza a weboldal forgalmának csökkenését.

1. Rossz kulcsszavak rangsorolását méred

Ha már pár éve létezik a honlapod, elképzelhető, hogy a korábbi fontos kulcsszavak ma már nem olyan relevánsak. Gondold át a saját keresési szokásaidat, és hasonlítsd össze őket a Google Search Console-ban található kulcsszavakkal.

Lehetséges, hogy szakzsargont használsz, amit azonban a potenciális ügyfeleid nem ismernek?

Sokan ugyanazt a kérdést teljesen máshogy fogalmazzák meg, és egyikük sem találja meg a keresett választ vagy megoldást.

A Google továbbfejlesztette a természetes nyelvi megértését, ezáltal ma már sokkal természetesebb, mindennapi szóhasználattal megfogalmazott keresési kifejezésekre is tud találattal szolgálni. Ezekre a kifejezésekre úgy a legkönnyebb rangsorolni, ha a weboldal tartalmának nyelvezetét nem bonyolítjuk túl, és amennyire csak lehet, egyszerűen fogalmazunk.

A keresőmotorok ahelyett, hogy csak a kulcsszavakra támaszkodnának, a weboldalak rangsorolásánál a teljes mondatokat és más, a természetes, beszélt nyelv egyéb egységeit veszik figyelembe.

Nézd át a kulcsszavaidat és a kapcsolódó kifejezéseket. Ha túl régi vagy általános kulcsszavakat használsz, akkor rossz szavak és kifejezések rangsorolását figyeled, és frissítened kell a stratégiádat.

2. Elveszett linkek

Egy másik jellemző ok, ami a csökkenő forgalom mögött állhat az, hogy likeket vesztett az oldal.

Érdemes megvizsgálni, hogy az elmúlt 90 napban vesztett-e el az oldal linket – erre alkalmas eszközt kínál a Majestic, az Ahrefs és a CognitiveSEO is.

Ha több linket is elvesztett az oldal az utóbbi időben, akkor érdemes feltenni néhány kérdést:

  • Weboldal szerte vesztek el linkek, vagy csak bizonyos oldalak esetében?
  • Csökkent a bejövő linkek száma azokon az oldalakon, amelyek rangsorolása csökkent?
  • Csökkentek a linkek olyan aloldalakon, amelyek olyan aloldalakra mutatnak, amelyek rangsorolása és forgalmat csökkent?

Ha a bejövő linkek töröttek vagy elvesztek, meg kell vizsgálni, pontosan honnan jönnek azok a linkek, és miért vesztek el / törtek meg. Ezután el kell őket távolítani, vagy kicserélni, visszaszerezni kell őket.

Minden linket egyesével meg kell vizsgálni a megfelelő következő lépés meghatározásához:

  • Ha szándékosan kerültek a linkek eltávolításra, azt jelezheti, hogy a linkek nem organikusan szerzett linkek, és valószínűleg jelentve lettek a Google felé, aki megfelelő módon el is járt az ilyen linkekkel. Ezeket a linkeket hagyhatjuk menni.
  • Egy weboldal megújulása során a linkek néha törhetnek és változhatnak. Ilyen esetben beszélhetünk a weboldal tulajdonosával, hogy állítsa vissza az adott linket.

Annak érdekében, hogy megelőzzük az elvesztett linkek okozta rangsorolási és forgalombeli visszaesést, érdemes beruházni valamely szoftverbe, amely nyomon követi a szerzett és elvesztett linkeket. Ezáltal proaktívan tudjuk figyelemmel követni a változásokat, és linkek elvesztése esetén még azelőtt közbe tudunk lépni, hogy az éreztetné hatását a forgalmunkon.

És ne feledjük: minden elvesztett, régi linket helyettesíthetünk újakkal.

3. Rosszul beállított átirányítások

Amikor új weboldalt élesítünk, új szerverre migrálunk, vagy csak bármilyen strukturális módosítást végzünk a honlapon, várhatóan visszaesést fogunk tapasztalni a rangsorolásban – kivéve, ha megfelelően beállítottuk a 301-es átirányításokat.

A rosszul vagy hiányosan beállított átirányítások minden SEO szakember rémálma.

A 301-es átirányítások beállításánal fontos figyelmet fordítani arra is, hogy a sitemap.xml, a kanonikus tag-ek és a hiperlinkek URL-jeit is frissítsük.

A 301-es átirányítás nem más, mint egy értesítés a keresőmotorok felé, hogy egy aloldal, több aloldal vagy akár a teljes honlap áthelyezésre került, és kérjük, hogy a weboldalunk látogatóit mostantól az új címre irányítsák.

Ha helyesen állítottuk be a 301-es átirányításokat, nem kell félnünk attól, hogy romlik a rangsorolási helyünk és visszaesik a forgalmunk, vagy a Google büntetést ró ki ránk a duplikált tartalom miatt, amiért a régi és új URL-en is elérhetőek a tartalmaink.

4. Manuális büntetés

Ha hirtelen megjelenő és jelentős visszaesést tapasztalunk a weboldal forgalmában, amögött Google büntetés is állhat. A Manuális büntetéseket kézzel, manuálisan állítják be a Google-nél, mintsem egy algoritmus frissítés eredményeképp kerülne beállításra.

Ha más böngészőkben (Yahoo, Bing) nem változott az oldal rangsorolása, akkor nagy valószínűséggel Google büntetés áll a visszaesés mögött.

Akár manuális, akár automatikus a büntetés, fontos, hogy javítsuk a kiváltó hibát, és megszabaduljunk a büntetéstől. Első lépésként nézzük meg a Google Search Console fiókunk értesítéseit. Az Üzenetek menüponton belül keressünk figyelmeztetést, ahol is példa oldalakat találhatunk, amelyek esetében a Google munkatársai úgy találták, az adott oldalak nem tesznek eleget a Google irányelveinek. Emellett információt és javaslatokat is találunk az adott probléma kijavítására.

5. Algoritmus-változás

A Google rendszeresen frissíti a kereső algoritmusát annak érdekében, hogy javítsa a stratégiáját és a keresési eredményeket. Minden frissítés sok weboldalnak okoz nehézségeket, és veti vissza a forgalmukat.

Ennek elkerülésére érdemes hatékony keresztcsatornás (cross-channel) marketing és forgalom stratégiát alkalmazni, ami közösségi médiás és egyéb marketing csatornás forgalmakat is magában foglal.

6. Természetes változás a keresésekben

Időnként előfordul, hogy bár beesést tapasztalunk a weboldalunk forgalmában, azonban az semmilyen módon sem köthető közvetlenül a honlapunkat érintő változáshoz. Sokkal inkább ahhoz, hogy a Google rendszeresen módosítja a keresési találatokat a felhasználói viselkedés alapján.

Például, ha hirtelen megnövekszik a keresési szándék egy bizonyos téma iránt, a Google a friss tartalmakat előrébb sorolhatja a statikus tartalmakkal szemben. Ha pedig a mi tartalmunk az utóbbi kategóriába tartozik, akkor csökkenést tapasztalhatunk a forgalomban.

A Google Trends felületén nyomon követhetjük, hogy ez állhat-e a forgalom-változásunk mögött.

7. Google UX változások

A Google rendre módosítja a keresési eredmények oldal UX felépítését, aminek hatására kattintásokat vesz el a tartalom gyártóktól. Ezt okozhatja az, ha például a keresési kifejezésre ún. Featured Snippet jelenik meg, ami elviszi a forgalmat, vagy a Google A/B tesztje fogja torzítani a kattintási számokat.

8. Geolokációs eltérések

A rangsorolási eredmények nagyon eltérőek lehetnek attól függően, hogy hol végezzük a keresést. Ha egy adott földrajzi ponton megnézed a rangsorolási eredményeidet, érdemes ugyanezt megtenni több másik területen is, hogy minél pontosabb képet kaphass a rangsorolási eredményeidről.

És az feltűnt már, hogy ugyanarra a keresési kifejezésre két külön személynek teljesen más keresési eredmények jelennek meg? Ugyanez a jelenség igaz akkor, ha a Google fiókodba bejelentkezve vagy éppen kijelentkezve végzed a keresést.

Ennek az az oka, hogy a Google figyelembe veszi a keresési eredmények oldal összeállításánál többek közt azt, hogy milyen weboldalakat látogattál meg korábban, földrajzilag hol helyezkedsz el, vagy hogy milyen eszközről végzed a keresést.

9. A versenytárs fejlődése

Elképzelhető, hogy mindent tökéletesen csinálsz, mégis esik a forgalmad, és csúsznak lefelé a helyezéseid. Ennek egyik oka lehet, hogy a versenytársad jobb munkát végez.

Érdemes figyelemmel követni a versenytársakat: milyen a közösségi média aktivitásuk, mi a linképítési stratégiájuk, és milyen tartalommarketinget csinálnak. Ehhez segítséget nyújthat a Wayback Machine vagy a Versionista, hogy lássuk, milyen módosításokat hajtott végre a konkurencia. A backlinkeket figyelő eszközökkel pedig kiszúrhatjuk, ha hirtelen sok, nagy mennyiségű új backlinket szerzett a versenytárs – vagyis vélhetően ők is SEO kampányt folytatnak.

Ha már tudjuk, hogy milyen lépéseket tett a konkurencia annak érdekében, hogy megelőzzenek minket, mi is megléphetjük ugyanazokat – csak eredményesebben.

10. Oldalsebesség

A honlap betöltésének sebessége nem csak az aloldalak rangsorolására van hatással, hanem a látogatók felhasználói élményére is. A magas betöltési sebesség magas visszafordulási arányt is hoz magával, mivel a felhasználók nem akarják kivárni, amíg az oldal tartalma betölt.

Az oldal betöltési idejének vizsgálatára több eszköz is elérhető. Ezek közül a Google saját PageSpeed Insights eszközét javasoljuk, ami tanácsokat is ad a javasolt optimalizálási feladatokra.

11. Szerver problémák

A felmerülő szerver hibák a gyakorlatban többek közt hibás gyorsítótárazáshoz, vagy a Googlebot felé átadott üres markup elemekhez vezethetnek. Éppen ezért kiemelt fontosságú, hogy bármilyen szerver hiba azonnal javításra kerüljön.

A lehetséges hibákat a szerver log fáljaiban érdemes keresni.

12. Egyéb webes vitals-mutatók

A Google bevallása szerint egyéb UX jelzések és webes vitals-mutatók, mint például az “Elrendezés összmozgása” (CLS, Cumulative Layout Shift) is hatással lehetnek a weboldal rangsorolási eredményeire.

Ennek felmérésére tegyük fel az alábbi kérdéseket magunknak:

  • Milyen a felhasználói élmény a weboldalon?
  • Az aloldalak elemei sokat ugrálnak betöltés közben?
  • Sok reklám-felület van az egyes aloldalakon?

13. Belső navigálás

A weboldal navigációja arról tájékoztatja a látogatókat, hogy hol és milyen információkat fognak találni a weboldalon belül.

Ennek megtervezése során a cél az, hogy a struktúra lapos és karcsú legyen: kettő, maximum három szint mély legyen a weboldal belső navigációja.

Ha a felhasználónak túl sokat kell kattintania ahhoz, hogy megtalálja a keresett információt, akkor idő előtt el fogja hagyni a weboldalunkat. Emellett a keresőbotok is egy bizonyos mélységen túl feladják a keresést, nem mennek tovább a túl mélyen található tartalomért – ennek következménye pedig az oldal forgalmának csökkenése lesz.

A megfelelő belső linkelési stratégia nem csak a keresőoptimalizálást segíti, de az ügyfelek oldalon belül tartását is támogatja. Az egyszerűen és logikusan felépített navigáció és belső linkstruktúra az ügyfelek oldalon tartása mellett a rangsorolási mérőszámokat is támogatja (pl. az oldalon töltött idő). Ha pedig kulcsszavakat is alkalmazunk a belső linkeken, azzal a keresőmotorokat segítjük annak megértésében, hogy miről szól a weboldalunk, és vajon releváns-e számukra annak tartalma az egyes keresési kifejezések és szándékok tükrében.

14. Rossz minőségű linkek miatti büntetés

Nem minden link egyenrangú.

Ha kockázatos, “spammy”/spam-nek látszó, vagy elavult linképítési stratégiát alkalmazunk, azt a Google büntetheti.

A Google nagyon világosan fogalmaz azzal kapcsolatban, hogy mit tekint alacsony minőségű linkeknek:

“Minden olyan link, amelynek célja a PageRank manipulálása, vagy a Google keresési eredményeken belül a site rangsorolásának manipulálása, egy link séma elemeinek tekintendők, amelyek megszegik a Google Webmaster irányelveit. Ez magában foglal minden magatartást, amely mesterségesen szerez a weboldalra mutató, vagy akár onnan kifelé mutató linket.”

Szánd rá az időt és az energiát, hogy olyan linképítési stratégiát dolgozz ki, amely magas minőségű linkeket szerez a weboldaladnak – ezzel elkerülve a Google büntetéseit, és támogatva az oldal organikus forgalmának erősödését.

Néhány tanács, hogyan szerezzünk jó linkeket:

  • A törött linkeket cseréljük le új, értékes linkekre.
  • Használjuk a PR-t, hogy említéseket szerezzünk a különböző online felületeken.
  • Írjunk kiemelkedő minőségű tartalmakat, amiket aztán népszerűsítsünk a közösségi oldalakon, hogy az emberek megtalálhassák őket.

15. Friss, weboldalon belüli változtatások és redesign

Ha a weboldalunk megújítására adjuk a fejünket, az utolsó dolog, amit szeretnénk, az a kemény munkával megszerzett rangsorolási eredmények és forgalom elvesztése.

Alább bemutatunk néhány lépést, amikkel elkerülhető, hogy visszaüssenek a megújulásra fordított erőfeszítéseink – sőt, akár még segíthetik is a rangsorolásunkat:

  • Biztosítsuk, hogy a 301-es átirányítások helyesen vannak beállítva
  • Ellenőrizzük le, hogy az új oldalon is helyesen működnek a bejövő (inbound) linkek.
  • Az új weboldal élesítése előtt nézzük át a fontosabb riportokat: rangsorolási riport (rank tracker), site audit, forgalmi riport, és az oldal URL-jeinek feltérképezése.

Alapos tervezéssel, és a részletekre való odafigyeléssel elkerülhetőek a redesign projektben rejlő negatív SEO hatások, és akár javulást is hozhat.

16. Egyszerű technikai problémák

A technikai SEO a weboldal technikai vonatkozású állapotát hivatott felmérni. Ez határozza meg azt, hogy a keresőmotorok hogyan térképezik fel és indexelik be a weboldal tartalmát.

Ilyen lehetséges problémák például:

  • Feltérképezhetőség és site struktúra: hibásan összeállított sitemap.xml és robots.txt fájlok
  • Oldalsebesség
  • Elavult technológia (iFrame, Flash, stb.)
  • Mobilbarát-jelleg

A lehetséges technikai SEO problémák ismerete segíthet jobb állapotban tartani a weboldalt, és felfele tornázni a rangsorolási számokat.

17. Szerver túlterheltsége

Minden szerver meghatározott méretű forgalmat képes kezelni a weboldalon. Ha a honlapunk szerverei nincsenek felkészítve egy esetlegesen hirtelen megnövekedő forgalomra, akkor az oldal összeomlik, és elérhetetlenné válik. Ha ez túl sokszor történik meg, akkor az hatással lehet a rangsorolásra.

18. Meta adatok

A meta adatok, vagy meta címkék arra hivatottak, hogy információval lássák el a keresőmotorokat az oldal tartalmával kapcsolatban.

Az egyik legfontosabb meta adat, ami fontos szerepet játszik az organikus forgalom generálásban a title tag. További fontos meta adat a meta description és a header címkék.

A meta adatok kitöltésénél következetességre törekedjünk. Például: ha megváltoztatjuk egy cikk dátumát, és a dátum szerepel a meta leírásban, akkor a meta leírásban is módosítsuk a dátumot. Óvakodjunk attól, hogy a meta elemeket duplikáljuk (minden oldal egyedi meta elemekkel kell, hogy rendelkezzen), illetve a semmitmondó meta title szövegezést is kerüljük (például: ‘Nyitóoldal’), inkább alkalmazzuk a megcélzott kulcsszavunkat.

Ha azonos title szöveget alkalmazunk több oldal esetében is, azzal nem csak a felhasználókat zavarjuk össze, de akár saját magunk konkurensei is lehetünk a keresési találatok listán.

19. Forgalmi források

A weboldal forgalma nem csak a látogatók számából áll, hanem a megtekintett oldalak számából és az oldalon töltött időből is.

A forgalom különböző forrásokból jöhet. Például:

  • Email marketing
  • Hivatkozási forgalom
  • Közvetlen forgalom
  • Organikus forgalom
  • Fizetett hirdetések
  • Közösségi média

Melyik a legjobb?

A válasz az, hogy amelyik a legtöbb interakciót generálja, a legalacsonyabb a visszafordulási aránya, és a legtöbb konverziót tudja felmutatni.

A honlapod forgalma az organikus forgalomtól függetlenül is csökkenhet. Például, ha a Facebook a linkeket érintően változtat az algoritmusán.

A közvetlen forgalom az, amikor valaki beírja az URL-t a böngészősávba, és így navigál a honlapunkra. Nem feltétlenül alapvető a jó rangsoroláshoz, azonban fontos lehet, mert:

  • A látogatók úgy döntöttek, hogy visszajönnek a weboldaladra, mert már ismernek és érdeklődnek annak tartalma iránt.
  • A látogatók azért jönnek a weboldaladra, mert jó a híre a márkádnak, és a látogatók már hallottak rólad.
  • A közvetlen forgalomra nincs hatással a közösségi média platformok és a Google változtatásai, ezáltal a látogatók egy független forrásaként tud működni.

A weboldalunk közvetlen forgalmát figyelemmel követhetjük a Google Analytics riportjában.

20. Oldalon töltött idő

A felhasználók elköteleződése hatással lehet a rangsorolásra. A visszafordulási arány és az oldalon töltött átlagos idő két mérőszám, amiket megtalálunk a Google Analytics riportjaiban.

Ezen mérőszámok nincsenek közvetlen hatással a rangsorolásra, azonban megmutatják, hogy jó tapasztalata van-e a felhasználóknak a weboldalon.

A visszafordulási arány csökkentésének és az oldalon töltött idő növelésének lehetséges eszközei:

  • Az oldal betöltési sebességének optimalizálása
  • Könnyű oldalon belüli navigáció
  • Mobil eszközön is könnyen kezelhető és optimalizált legyen az oldal
  • A tartalom legyen könnyen olvasható
  • Ne használjunk popup-okat
  • Limitáljuk a zavaró reklámokat
  • Tartsuk oldalon belül a felhasználót megfelelő oldalon belüli linkelés alkalmazásával
  • Figyeljünk rá, hogy a linkek új ablakban nyíljanak meg
  • A 404-es oldalunk legyen kellően informatív

21. Duplikált tartalom

A Google felfogása szerint a duplikált tartalom nem más, mint tartalom elemek, amelyek több domainen, vagy egy adott domainen belül többször megtalálhatóak, valamint nagyon hasonlóak, vagy teljesen megegyeznek.

Ezt nem minden esetben veszik a keresőmotorok megtévesztőnek vagy rosszindulatúnak. Azonban, ha a duplikáció célja, hogy manipulálja a rangsorolást, és növelje a forgalmat, akkor a weboldal büntetést fog kapni.

Elsősorban a rangsorolási eredmények fogják a kárát látni, azonban legrosszabb esetben megtörténhet, hogy a Google teljesen kiveszi a weboldalt az Indexből, és soha többé nem jelenik meg egyetlen keresésre sem.

22. Régi, kattintásvadász technika

Habár bizonyos, látogató-csalogató technikák még most is működnek, azonban a felhasználók idővel rájuk unnak, és ignorálni fogják őket.

Tegyük fel a kérdéseket:

  • A title-ök pontosan leírják az oldal tartalmát?
  • Ugye, nem használsz olyan trükköket, mint “Nem fogja kitalálni, mi történt!”?
  • A meta leírások felkeltik a felhasználók figyelmét, vagy csak elriasztják őket?

Érdemes A/B teszteléssel megvizsgálni, hogy vannak-e optimalizálható területek a meta elemeken.

Összefoglalva elmondhajtuk, hogy a forgalomnövelés területén nincsenek gyors győzelmek. Ha az organikus forgalmunkat akarjuk növelni, kénytelenek vagyunk beletenni az időt és az energiát. Nem érdemes trükközni, és kiskapukat keresni, mert legrosszabb esetben a weboldalunk deindexálódása is lehet a próbálkozásunk végeredménye. Eredményesebb, ha tájékozódunk az aktuális változásokról, és ezek mentén frissítjük a weboldalunkat – vagy megbízhatunk egy keresőmarketing ügynökséget, akik napra kész tudással tudnak hasznos, gyakorlatias tanácsokat adni a beesett forgalom visszaszerzésére.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet