A közösségi csatornák – mint a Facebook, Twitter vagy a Linkedin – mind rendelkeznek ppc hirdetési platformmal és egyre több hirdető gondolja úgy, hogy a social ppc is a keresőmarketing-mix közé sorolható. De vajon mivel érhetjük el ezen csatornák sikerességét? A következőkben a sikeres Social PPC kampányok 15 kulcsfontosságú tényezőjét fejtjük ki egy kicsit részletesebben.
SOCIAL PPC
1. Határozd meg a célközönséget!
Keresés során (a keresőmotorok esetében) a célközönséget úgy is megfogalmazhatnánk, hogy mindenki, aki kulcsszavak alapján keres. A közösségi médiában ez teljesen másképp néz ki, vagyis sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a célközönség személyiségére.
Tudnunk kell, hogy
- kik ők (fogyasztók, tinédzserek, üzlettulajdonosok)
- mit szeretnek csinálni, hol dolgoznak?
Ezekkel mind tisztában kell lennünk, ha a megfelelő közönséget szeretnénk elérni, hiszen Social PPC szempontjából a közönség meghatározása az egyik legfontosabb lépés a siker eléréséhez.
2. Melyik az a marketing kihívás, amit a fizetett Social PPC tud megoldani?
Gondold végig, hogy elsősorban miért szeretnéd használni a közösségi csatornákat:
- Szervesen aktív vagy a közösségi médiában, de szükséged van több vagy nagyobb elkötelezett közönségre?
- Küzdesz azért, hogy elérd a B2B közönséget?
- A termékednek / szolgáltatásodnak / vállalatodnak nagyobb figyelemre van szüksége?
Ugyan, ezek mind hatalmas érvként szolgálhatnak, ettől függetlenül mindenkinek más-más elképzelési vannak a sikerről, ezért a legfontosabb mindig az, hogy átgondoljuk mi az a probléma, amelyet a social ppc meg tudna oldani, illetve egyáltalán képes-e rá.
3. Szegmentálj közönség alapján!
Sokan figyelmen kívül hagyják annak ellenére, hogy ez egy fontos része a Social PPC beállításának. A hirdetők számára nem szokatlan, hogy a célközönségen belül többfajta szegmenset alakítunk ki (lehet, hogy különböző típusú vállalkozásaid vannak, és ezért más-más célokat tűzöl ki.) Nézd meg az aktuális közösségi üzeneteidet, hogy lásd milyen közönséget sikerült elérned, majd ezután ezt a közönséget elhelyezheted a kampányodban is különböző szempontok szerint.
4. Custom Audience – Legalább 1000 felhasználó az egyéni közönségekben!
A Custom Audience (egyéni közönségek) a leghatékonyabb módja annak, hogy elérd a Facebook felhasználók egyik meghatározott csoportját. A sikeres Facebook kampány kulcsa a nagyszámú célközönségben rejlik. Elmondhatjuk, hogy alacsony számú felhasználót tartalmazó Custom Audience-el sokkal kevesebb kattintás és megjelenés érhető el, ezért kiemelten fontos, hogy minél magasabb számú közönséget határozzunk meg.
Ha részletesebben szeretnél megismerkedni a Custom Audience és a Retargeting funkciókkal, akkor javasoljuk, hogy olvasd el a korábbi bejegyzésünket is.
5. Teszteld a képeket!
Ez egy meghatározó pont a Facebook hirdetések esetében és bizony jó okkal: a kép az, ami igazán vonzza a felhasználók figyelmét. Arra azért vigyázzunk, hogy a Facebook korlátozza a képen megjeleníthető szöveg mennyiségét, amely nem lehet több az ábra 20%-ánál.
Tipp: Ha beleütköztél ebbe a szabályba, és mindenképp az adott képet szeretnéd felhasználni, akkor helyezd el a hirdetésed jobb oldalán (right column), így valamilyen szinten megkerülhető ez a fajta korlátozás. Ha pedig nem vagy biztos a szöveg terjedelmében, akkor a következő oldalon leellenőrizheted, hogy beleférsz-e a keretbe: Text overlay tool
6. Használd a Facebook Power Editort!
A Power Editor elsősorban új kampányok és hirdetések létrehozásában, illetve irányításában lehet a segítségünkre, így rendkívül fel tudja gyorsítani a munka folyamatát.
A közönségek kialakításában és kezelésében is nagy segítséget nyújthat, így más-más üzenettel tudod majd a különböző demográfiai csoportokat célozni.
7. Ne feledkezz meg a Lookalike szegmensekről!
A Custom Audience egyik nagy extrája, hogy fel tudunk építeni kinézetre hasonló közönségeket is, melyek később testreszabhatóak, de akár ki is zárhatjuk őket (retargeting).
Ha a kívánt eredményeket a Custom Audience-el nem sikerül elérned, akkor próbáld ki a Lookalike lehetőséget is!
8. Alakíts ki különböző kampányváltozatokat!
Minden egyes kampány saját napi költségkerettel, hirdetésekkel és célzási lehetőségekkel rendelkezik. A Linkedin azt javasolja, hogy legalább 3 kampányt hozzunk létre különböző landoló URL-ekkel, hirdetés szövegekkel és képekkel. Természetesen háromnál több kampányt is készíthetünk, a hirdetések úgyis csak a kiválasztott célközönségnek fognak megjelenni.
9. Készíts hirdetéseket releváns képekkel!
Először is írj egy hatékony és figyelemfelkeltő hirdetést (Linkedin-en a hirdetések igen rövidek: a leírás 75, a címsor pedig 25 karakter lehet), majd válassz egy releváns képet hozzá, mely megfelel az előírásoknak (legyen fehér hátterű és 50×50 pixeles).
10. Óvatosan azonosítsd a megcélozandó munkakört és a munkahelyi pozíciókat!
A Linkedin egy nagyszerű célzási opció, mivel egyes vállalatok és munkahelyek szintjein céloz meg egyéneket. Ez különösen fontos B2B szempontból. Viszont ebben az esetben is alaposan gondold át, hogy hogyan akarod őket elérni. Szűkebb célzást szeretnél a munkakörök és a vállalatok szintjén, vagy inkább egy szélesebb csoportra szeretnél összpontosítani? Ezen kérdések tisztázása, ebben az esetben elengedhetetlen.
11. Készen állsz arra, hogy 5$-os CPC-t fizess?
Más közösségi csatornákhoz képest, a Linkedin-en meglehetősen magas CPC árakkal futtathatjuk kampányainkat. Ez részben érthető, hiszen ezért jóval „minőségibb” célközönséget kapunk (mint mondjuk egy Facebook hirdetés esetében), így ez a fajta áldozat az esetek többségében kifizetődő. Ettől függetlenül készülj fel, hogy átlagosan 5$-t, de sokszor annál is többet kell fizetned egy-egy kattintásért, amelyeket a későbbiekben ugyanúgy optimalizálnod kell.
12. Mérd a hirdetések teljesítményét!
Mindig vegyünk figyelembe az üzleti, illetve ebben az esetben Linkedin hirdetéseink célját. A rendelkezésünkre álló mutatók közül az egyik legfontosabb mindenképp a CTR értéke. Ne vegyük készpénznek, de általánosságban elmondható, hogy a jó hirdetések CTR aránya nagyobb mint 0,025%.
Tipp: Ha úgy látod, hogy a CTR igen alacsony, akkor frissítsd a hirdetésed szövegét vagy képét, de vedd figyelembe a cél URL-t is. Lehetséges, hogy a CTR értéked erős, de a látogatói elkötelezettséged alacsony, így érdemes lehet egy hatásosabb cél URL-t hozzáadnod a hirdetéseidhez.
13. Célozd meg a közönséget!
Minden hirdető tudja, hogy csak akkor lehet sikeres a kampánya, ha az megfelelően célzott. A Twitter 3 célzási lehetőséget is kínál, amelyek alapja, hogy hogyan szeretnék elérni a közönséget:
- keresési eredményeik alapján
- profiljuk alapján
- vagy a kezdőlap hírcsatornái alapján
14. Óvatosan használd a képeket és Hashtageket!
Fontos megjegyezni, hogy a Twitter hirdetések nem CPC, hanem elköteleződés alapon (CPE) működnek.
Ez ebben az esetben azt jelenti, hogy csak akkor kell fizetned, ha rákattintanak egy linkre, @handle-re, #hastag-re vagy képre, ezt követően pedig a válaszol (reply), követ (follow) vagy retweet (megosztás) funkcióval élnek.
15. Kövesd nyomon a hirdetéseket!
Minden közösségi média kampánynál elengedhetetlen az eredmények nyomon követése. A Twitter hirdetéseket a Twitter Ads center felületén tudjuk figyelemmel kísérni, amely valójában egy analitikai platformként szolgál. Tulajdonképpen rálátást enged a kampányok teljesítményeire, valamint megkönnyíti a kampányok kezelését is.
Források, további érdekességek: