Mindenki követ el hibákat munkája során, melyekért esetenként igen nagy árat fizetünk. PPC hirdetőként ezt szó szerint is érthetjük, hiszen rossz kampánybeállításokkal vagy az optimalizálás hiányával rengeteg felesleges költségeket generálhatunk. Tapasztalataink szerint az egyik legnehezebben korrigálható, mégis egyben az egyik leggyakrabban elkövetett hiba: a konverziómérés, illetve a konverziós számok megfelelő vizsgálatának hiánya.
A probléma a mai napig él és létezik, annak ellenére, hogy 2014-ben a konverzió fókuszú gondolkodás szerves részét kellene, hogy képezze a PPC hirdetői életünknek. Az alábbiakban a konverzióméréssel kapcsolatos leggyakrabban elkövetett mulasztásokat sorakoztatjuk fel, és választ adunk arra, hogy miért ez a legnagyobb hiba, amelyet PPC hirdetőként elkövethetünk.
A konverziókövetés alapvető hiánya
Az analitikai adatok vagy a konverziókövetés hiánya sokkolóan gyakori jelenség. Ez leginkább a „hagyományos” hirdetőknél figyelhető meg, akik az offline világ módszereihez vannak szokva. Jelen esetben, még ha rendelkeznek is online felülettel, a forgalmuk javarészt az offline világból származik, melyek forrását nagyon nehéz feladat mérni. Ennek eredményeként, ezek a hirdetők általában nem rendelkeznek jó nyomkövető rendszerrel. De nem is ez a fő probléma. Sokkal inkább az, hogy izgatottan, gondolkodás nélkül vágnak bele a PPC-be annak érdekében, hogy még véletlenül se érje őket az a kritika, hogy ők bizony nem haladnak a korral.
Az ilyen beállítottságú embereknek meg kell mondani, hogy addig egy centet sem fogunk elkölteni a pénzükből, amíg a PPC befektetésüket nem tudjuk valamilyen formában mérni.
Jegyezzük meg egyszer és mindenkorra: az első lépés mielőtt bármibe is belekezdünk, a követőkód elhelyezése!
A követőkód nem megfelelő használata
Amíg az analitikai értékesítők úton-útfélen azt hangoztatják, hogy mennyire egyszerű a konverziókövetési kód beállítása, addig ez a valóságban (az avatatlan szemeknek) egy technikai, és gyakran igen nehéz folyamatnak tűnhet. Sajnos gyakori hiba, hogy a követőkódot minden egyes oldalon elhelyezik. Mondanom sem kell, hogy a 300%-os konverziós arányból nem sok mindent lehet leszűrni.
Először mindig gondoljuk át, hogy mi számít nekünk célteljesülésnek (hírlevél feliratkozás, vásárlás, regisztráció, stb.), majd ennek megfelelően végezzük el a módosításokat. A legszerencsésebb megoldás az, ha az akvizíció után megjelenő, visszaköszönő oldalt választjuk, hiszen aki idáig eljut, az már biztosan egy releváns látogatónak számít. Ha a választott oldal forráskódjában elhelyeztük az adott kódrészletet, úgy azzal meg is tettük az első és egyben legfontosabb lépést.
Tipp: Mindig kellő odafigyeléssel olvassuk el a telepítési instrukciókat, ha pedig ügynökség vagyunk, akkor világos utasításokat és részletes leírást adjunk a kód megfelelő elhelyezésével kapcsolatban!
URL címkézési hibák
Ez egy olyan hiba, amit valószínűleg minden PPC menedzser elkövetett már legalább egyszer az életében. Ha időben észrevesszük, akkor csak egy apró kellemetlenség, ha azonban későn kapcsolunk, akkor igen költséges fejfájást okozhat.
De mit is értünk ez alatt? Az URL készítés (vagy más néven címkézés) egy módszer, melynek segítségével megjelölhetjük a landoló oldalaink bármelyikét, így könnyedén nyomon követhetjük, hogy melyik promóciónk generálja a legnagyobb forgalmat/konverziót.
Megfelelő használata mellett rengeteg hasznos információhoz juthatunk, ám a rosszul beállított címkézés rettentően megkeserítheti életünket. Jobb esetben az érdeklődők elérik az oldalunkat, de a látogatások nem lesznek megfelelően nyomon követve. Rosszabb esetben a címkézés elrontja az egész URL-t és a látogató egy 404-es hibaoldalra jut (úgy, hogy természetesen fizettünk azért a kattintásért).
Mindig ellenőrizzük a címkézett URL-t mielőtt élesítenénk a kampányunkban, hiszen csak néhány percet vesz igénybe, de rengeteg kellemetlenséget spórolhatunk meg így magunknak!
Természetesen, ha Google Analytics-et használsz, és az össze van kötve az Adwords-el, akkor nem kell aggódnod emiatt. A Bing is nemrégiben adott ki egy régóta várt autó-címkéző frissítést, amely rengeteg embernek könnyítette meg az életét.
Mélyreható elemzések hiánya
Ha automatikus címkézést használsz, akkor elegendő adatokat kellene kapnod ahhoz, hogy megfelelően optimalizáld kampányaidat. Vannak azonban harmadik fél által biztosított analitikai programok is, ahol manuálisan kell a beállításokat elvégezned. Ebben az esetben nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy leegyszerűsítsd a jelölési folyamatokat, de a sikeres PPC kampány optimalizálása érdekében sajnos le kell menned kulcsszó szintre.
Akárhogyan is, mindig győződj meg arról, hogy az adatgyűjtés megfelelően működik, és törekedj a mélyebb rétegek megismerésére is. Ne csak futólag nézd át az eredményeket, hanem kellő figyelemmel vondd le következtetéseket és alkalmazd azokat!
Ha kihívást jelent megszerezni azokat az adatokat, amelyekre szükséged van, ne csüggedj! A Google és a Bing is biztosít ingyenes szolgáltatásokat a konverziókövetéssel kapcsolatban. Ezek a kódok megbízhatóan gyűjtik a kampányod adatait, és megfelelő felületet biztosítanak az adatok elemzéséhez.
Célok nélkül
Akár hiszed, akár nem, rengeteg hirdető indít PPC kampányt anélkül, hogy lefektetné az elérni kívánt célokat. Ha nem határozod meg, hogy milyen metrikák alapján akarod mérni a sikerességet, akkor ellehetetleníted az egész konverziókövetés kérdését.
Szánj rá időt, és gondold át, hogy mi az, ami neked a legfontosabb: egy e-commerce értékesítőnek nyilvánvalóan az eladások, míg más oldalaknál a kapcsolatfelvétel vagy a tartalom letöltése lehet a meghatározó.
Mindenkinek más számít igazán, de a lényeg ugyanaz: legyen valamilyen célunk!