A tiktok már kevésbé nevezhető újdonságnak, inkább feltörekvő csillagnak, mely egyre nagyobb szeletet harap ki a médiafogyasztás tortájából. 2022 januárjában egymilliárd aktív felhasználója volt a TikTok-nak, valamint az applikáció 3 milliárd letöltésnél tart. A felhasználók havonta átlagosan 850 percet töltenek a platformon.
Az alkalmazás növekedésének nagy része annak köszönhető, hogy a COVID első hullámakor, 2020 első hónapjaiban karanténba kerültek az emberek, megugrott a felhasználók száma. Mivel több időt töltöttek otthon, szabadidejükben a közösségi média felé fordultak. A Statista szerint a TikTok 180%-os növekedést ért el a 15-25 évesek körében ebben az időszakban.
A TikTok statisztikái szerint pedig a “szórakoztatás” a legnépszerűbb tartalomkategória a platformon világszerte. Ezt követi a tánc, a prankek, a fitnesz/sport és a lakásfelújítás/ DIY. Szintén a Tiktok adatai alapján elmondható, hogy egy átlagos felhasználó naponta 19 alkalommal nyitja meg a TikTok-ot.
Még egy érdekes statisztika, miszerint míg a Millenial, vagy az idősebb generáció inkább a YouTube-ot, az Instagramot és a Facebookot használja termékek utáni kutatásra, a Z generáció 30%-a inkább a TikTokot használja.
Mitől lesz jó a TikTok tartalom?
Felmerül a kérdés, hogy milyen módon érdemes a vállalkozásoknak beépíteni ezt a kommunikációs csatornát a marketing stratégiájába. Ehhez gyűjtöttünk össze pár tanácsot, példát.
Érzelmes üzenet kell, ami minél hamarabb célba ér
A TikTok eddigi tapasztalatai alapján az érzelmes üzenetet tartalmazó organikus videók vagy hirdetések nyújtják a legjobb teljesítményt. Vagyis egy szívhez szóló üzenettel lehet leginkább elérni az interakciót, konverziót.
Szintén fontos figyelembe venni – ami a Z Generációra kiváltképp igaz – hogy egyre rövidebb ideig figyelünk egy dologra. Ha tehát a márkánk bármilyen platformon – beleértve a TikTokot is – tartalommal vagy hirdetéseket szeretné elérni a felhasználókat, azonnal meg kell ragadni a figyelmüket. Ha ez nem történik meg, elveszítik az érdeklődésüket, és tovább görgetnek valami másra.
Szólj a platform nyelvén a felhasználóhoz
Mielőtt bármilyen tartalom gyártásba belekezdenénk, először próbáljunk megismerkedni a platform jelenlegi tartalmával. Itt azért használom a próbálni kifejezést, mert a TikTok erőteljesen igazodik az ízlésünkhöz és a számunkra érdekes videókat fogja mutatni. Ennek következtében minden személy számára egyedi a feed. Ettől függetlenül az éppen aktuális trendek mindenkihez eljutnak, mivel ezek érdeklődési körökön átívelnek.
Mit is jelent egy trend?
Ezt nehéz megfogalmazni a sokszínűségük miatt, legtöbbször egy adott zenéhez vagy hang effekthez kötött szituáció. A zene lehet összhangban vagy szarkasztikus módon ellentmondásban a videós tartalommal, erre itt egy példa:
A trendeket érdemes gyorsan felhasználni, hiszen az algoritmus ezeket kiemelten kezeli, több felhasználóhoz lehet velük eljutni.
Meme hangok, ismert dalok felhasználása
Vannak olyan hangok, melyek meme-nek számítanak. Ebben az esetben önmagukban, vagy egy-egy dallal összemixelve használhatjuk fel őket. Például az Eufóriából Maddy-nek több idézete is tarol a filmből, Julia Fox elhíresült Uncut Jaaams kiejtése vagy Will Smith Oscar gálán való “szereplése” (és ennek remix változata).
Az esettanulmányok pedig azt mutatják, hogy ha egy márka a felhasználók által kedvelt dalt szerepeltet a videóiban, akkor a felhasználók 68%-a jobban emlékszik a márkára.
Rövid videó, megfelelő méretű és minőségű videók
A rövidebb videók általában jobban teljesítenek a TikTok-on, a legideálisabb a 21 és 34 másodperc közötti videók készítése. Ezeknél a videóknál átlagosan 1,6%-kal nagyobb a megjelenések száma. Ezentúl fontos a megfelelő méretezés, a vertikális formátum és a jó minőségű videó.
Hozzunk létre fiókot, mielőtt más teszi!
Ezzel kapcsolatban a Club Heaven esetét szeretném bemutatni, ahol a céget megelőzve Andris “túszul ejtette” a felhasználónevet(@clubheavenbudapest) egyre növekvő váltságdíjat követelve. A videók 100-200 ezres megtekintést értek el, a fiókot jelenleg több mint 4000 személy követi. Az akció sikeresnek mondható, hiszen a cég felkereste a felhasználót, utolsó tiktok-ja alapján állást is ajánlottak neki.
Bár ez egy kivételes eset, ami nem feltétlen lesz gyakori, tanulságként levonható, hogy ha még nem is most, de a későbbiekben tervez a cég a platformon terjeszkedni, a márkanevet érdemes korán lefoglalni.
Tutorial videók
A TikTok egyik legnépszerűbb tartalomtípusa a tutorialok. Remek példa erre a Fenty Beauty, amely a TikTok-ot használja sminkoktatós és termékbemutatós videók megosztására.
A tutorialok számos márkához illeszkednek. Egy ruházati márkák például megmutathatják, hogyan kell bizonyos ruhadarabokat stílusosan viselni. Egy barkácsáruház megmutathatja, hogyan kell valamit építeni, felújítani vagy festeni a termékei használatával. Még egy edzőterem is kínálhat bemutatót arról, hogyan kell használni a különböző felszereléseket.
Összefoglalva a legfontosabb szempontok a TikTok-on való tartalomgyártáskor, hogy figyelembe vegyük a technikai és a megcélzott közönség fogyasztási szokásból adódó irányelveket, valamint a platform kulturális és generációs ízléséhez illeszkedő, kreatív megoldásokat alkalmazzunk.
Források:
https://thesocialshepherd.com/blog/tiktok-statistics