Ha megkérdezik, hogy Ön szerint melyik a világ legnagyobb online cége, mit válaszolna: a Google, a Facebook, esetleg a Yahoo? Nem jár messze a helyes választól, mégis, érdemes körülnézni és megvizsgálni a világ jelenleg legnagyobb online cégeit. A Wikipédia a cégek árbevételét, alkalmazottainak számát és a jelenlegi piaci értékét vizsgálta, majd ezek után rangsorolta az online üzletben tevékenykedő vállalatokat.
A legnagyobb kínai online vállalatok
Ami talán első ránézésre nagyon érdekes a listában, hogy az amerikai cégek kivételével szinte csak kínai cégek kerültek fel rá. Ha kicsit jobban megnézzük a táblázatot, annak élmezőnye talán nem okoz túl nagy meglepetést senki számára, de a negyedik helyezett már felkeltheti figyelmünket.
A TOP 10 (+1)-es listára tehát 3 kínai vállalat is felkerült, vizsgáljuk most meg ezeket, mivel foglalkoznak, hogyan lehetséges az, hogy le tudnak előzni olyan cégóriásokat, mint a Facebook vagy a Yahoo?
Tencent
A Tencent egy kínai tulajdonú óriás befektető vállalat, amely elsősorban a szórakoztatóiparban, az online világban és a mobiltelefonok területén kínál szolgáltatásokat, és működtet online reklám felületeket a világtól egyre kevésbé elzárt, kommunista országban. A befektető csoport éves forgalma alapján megelőzi a Facebook-ot, ami elképesztő eredmény, bár részben mindez nyilván magyarázható Kína népességének méretével is.
A vállalat többek között az – Európában egyelőre kevésbé ismert- alábbi felületeket üzemelteti:
- PaiPai.com (Kína legnagyobb aukciós oldala),
- Qzone (Kína legnagyobb közösségi oldala),
- Soso (keresőmotor, korábban a Google, illetve az Adwords partnere volt Kínában)
Ezen felületek összesen majdnem 10 milliárd dollár forgalmat biztosítanak a Tencent számára, amellyel jelenleg a világ 4. legnagyobb online vállalata, kb. 25 000 alkalmazottal.
Alibaba
Az Alibaba nemzetközi terjeszkedésének köszönhetően már sokak számára ismert Európában is, de mégis, vizsgáljuk meg őket kicsit közelebbről is. Az Alibaba egy e-kereskedelmi vállalat, amely B2C és C2C portált is üzemeltet őrületesen nagy forgalmat generálva mindezzel.
Az alibaba.com és a taobao.com (az ebay.com-hoz nagyon hasonló megoldásokat kínáló oldal) forgalma a legnagyobb online vállalatok közé emelte az Alibaba-t, ami forgalma alapján már a Facebook-ot és a Yahoo-t is megelőzi. A taobao.com-on több, mint 1 milliárd terméket kínálnak egymásnak a látogatók, ezzel a világ 20 leglátogatottabb oldala közé tartozik. Az Alibaba éves forgalma 8,5 milliárd dollár, és nagyjából 25 000 embert foglalkoztatnak.
Baidu
Nem nagyon hiszem, hogy sokan vannak Magyarországon, akik valaha hallottak erről a kínai cégről. Pedig érdemes odafigyelni rá, hiszen elképesztő eredményekkel büszkélkedhetnek. A Baidu több, mint 50 kínai webkereső- és közösségi szolgáltatást kínál, köztük a Baidu Baike-t, ami Kína legnagyobb online enciklopédiája és közösségi fóruma (és természetesen nagyon hasonló a Wikipédia-hoz egy dolgot leszámítva: itt csak a regisztrált felhasználók tudják szerkeszteni a cikkeket).
A vállalat éves forgalma meghaladja az 5 milliárd dollárt és közel 35 000 alkalmazottal a legtöbb főt foglalkoztató kínai vállalat a listában.
Záró gondolatok
Ha jól megnézzük tehát a statisztikai adatokat, akkor kijelenthető, hogy a kínai vállalatok előretörése egyértelmű, de hangsúlyuk/befolyásuk egyelőre Kínára koncentrálódik. Azonban a nyitás a nyugati világ felé egy régóta folyamatban lévő tendencia Kínában, így ha ezek a vállalatok komoly céllal nemzetközi piacra lépnek majd, úgy gondolom erőteljes átrendeződés várható az online világban.