Előbb vagy utóbb eljön az idő, hogy már egy online érdekelt vállalkozás sem teheti meg, hogy ne foglalkozzon a mobil megjelenésével. Sőt, ez inkább előbb várható, mint utóbb, véleményem szerint 1 éven belül már komoly hátrányba kerülhetnek azok a cégek, melyek nem készülnek fel már most.
Annyi bizonyos, hogy a legnagyobb keresőóriások (pl. a Google és a kínai Baidu) már tesztelik, hogy miként fogják megkülönböztetni a nem mobilbarát weboldalakat a SERP-ben (Search Engine Result Page = Kereső Találati Lista). A Google már többször utalt rá, hogy a mobile UX közeljövőben a rangsorolási faktor része lehet!
Miért fontos nekünk, hogy mit gondolnak a keresőóriások?
Az egész világot tekintve a Google dominanciája megkérdőjelezhetetlen, a megjelenések 74%-át, a kattintások 61%-át, a költések 86%-át hozza. Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk olyan óriási piacokról sem, mint az orosz vagy a kínai, ahol ugyan szintén jelen van a Google, de nem piacvezető. A Baidu például a kínai keresőpiac költésének 96%-át bezsebeli, ami hatalmas szám.
Miért fontos a keresőóriásoknak a mobil?
Egy amerikai ügynökség által végzett felmérésből kiderül, hogy a mobil (okostelefonok és tabletek egyben) search költés stabilan növekedett az elmúlt 2 évben, miközben a desktop search költés 91%-ról, 67%-ra csökkent.
A mobil eszközről történő internethasználat 67%-al nőtt az elmúlt 12 hónapban a Statcounter szerint, így a mutató most 28,5%-on áll világszinten. Az USA-ban 73%-os, az UK piacon pedig 69%-os volt a növekedés. Magyarországon még mindig csak 9%-os a mobil eszközről történő internetezők aránya, de ez is 50%-os növekedést jelent.
További érdekesség, hogy Ázsiában és Afrikában (ahol eleve elterjedtebbek a mobil eszközök) az oldalmegtekintéseknek több mint a 40%-a érkezik okostelefonról vagy tabletről. Míg azokban az országokban, ahol elsősorban az asztali számítógépeket részesítették sokáig előnyben, csak most közelítenek a 40% felé. Globálisan nézve pedig 2013 szeptemberéhez képest, 2014-ben már 14%-kal több oldalmegtekintés érkezik mobil eszközökről.
Mit tesz a Google?
Hetente jön ki újabb mobilos frissítés, de az elmúlt időszakban megnövekedett a figyelemre méltó változtatásoknak a száma is. Az egyik ilyen, hogy a Google megelégelte a hibás szerver válaszokat a mobil eszközökről indított lekérések esetében. Bizonyára mindenki találkozott már olyan esettel, amikor mobilról rákattintott a Google-ben egy találatra és nem az adott aloldalon találta magát, hanem a mobilos oldalon ugyan, de annak a főoldalán.
Ez finoman szólva sem mondható felhasználóbarátnak, sem mobilbarátnak, pedig a Google pont ezeken a területeken akar élen járni már évek óta. Így azt a megoldást választották, hogy ilyen lekéréskor már a SERP-en figyelmeztetik a felhasználót, aki eldöntheti, hogy a főoldalra irányítás ellenére továbbmegy, vagy inkább keres egy másik találatot magának. Ezt az amerikai piacon tesztelték eddig, így magyar példát nem tudok mutatni.
A Google-től távol áll, hogy csak szívatja a webmestereket (hm…), ezért adott újabb lehetőséget is, amivel segíthetjük a netezők megfelelő átirányítását.
Június végén a Google elkezdett Google Play deep linkeket adni a SERP-ben azokhoz a találatokhoz, amelyek rendelkeznek Android App-pal. Nyilván ez csak akkor működik, ha az adott felhasználó mobiljára már telepítette az adott alkalmazást. Ha például az IMDB app-ot telepítettük a telefonunkra, és mobilról rákeresünk egy film címére, akkor kapunk egy IMDB App deep linket is, mely egyből a megfelelő helyre navigál minket az alkalmazáson belül. A pontos leírás megtalálható a Google Developer oldalon.
Ha a weboldalunk Flash-t használ a főbb funkciók eléréséhez, akkor ne lepődjünk meg, hogy júliustól még kevesebb látogató érkezik az oldalunkra az organikus találatokból. A SEO szakma eddig se szerette a Flash megoldásokat, melyet most azzal fejelt meg a Google, hogy a SERP-ben a meta leírásban fognak látni egy figyelmeztetést is a felhasználók. Viszlát Flash, éljen a HTML5!
Baidu és Yandex, hogy a világ másik fele se maradjon ki
Mindeközben a világ másik két oldalán sem alszanak ám a fejlesztők. Augusztus végén a Baidu-n történt egy hivatalos algoritmus frissítés, Ice Bucket néven, melynek egyetlen célja, hogy visszaszorítsa azoknak a weboldalaknak az arányát, amelyek nem megfelelően szolgálják ki a mobilról érkező látogatói élményt. Emellett publikáltak egy Appbuilder-t is, mellyel pillanatok alatt létrehozható a weboldal mobilos verziója.
A Yandex-nek ugyanakkor a legnagyobb fejtörést maga a Google okozza, pontosabban az Android. Oroszországban ugyanis az elsődleges okostelefon platform az Android, melyben az alap kereső természetesen a Google és nem a Yandex. Ez ellen gyorsan lépni kellett és szintén egy alkalmazást dobtak be, ami igazából egy alkalmazás csomag. Telepítésével azonnal elérhetővé válnak a legfontosabb Yandex forgalmi forrást képező eszközök, mint például a Search, Yandex.Store, Yandex.Maps.
Ha kellően sikerült rád ijeszteni és elhatároztad magad, hogy mostantól csak és kizárólag mobilbarát megoldásokkal fejleszted tovább az oldaladat, akkor figyelmedbe ajánlom ezt a javaslatcsomagot. Illetve a közeljövőben újabb cikkel jelentkezünk, melyben a legfontosabb mobilbarát lépéseket foglaljuk össze!
Források, további érdekességek
Ha érdekesnek találtad a cikket, akkor olvasd el a témával kapcsolatos, korábbi írásainkat is, de számtalan hasznos publikáció található nemzetközi szinten is.
http://www.searchenginejournal.com/baidu-now-mobile-first-search-engine/119666/
http://www.covario.com/2014/10/quarterly-global-paid-search-spend-analysis-q32014-3/
http://www.stateofdigital.com/36-traffic-mobile-tablet-find-6-ways-capture-visits/
http://zhanzhang.baidu.com/wiki/313
http://gs.statcounter.com/press/mobile-internet-usage-soars-by-67-perc