Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Ha nem vagy mobilbarát, meghalsz

Tartalomjegyzék

Zoltán Varga
2014.11.12.

Előbb vagy utóbb eljön az idő, hogy már egy online érdekelt vállalkozás sem teheti meg, hogy ne foglalkozzon a mobil megjelenésével. Sőt, ez inkább előbb várható, mint utóbb, véleményem szerint 1 éven belül már komoly hátrányba kerülhetnek azok a cégek, melyek nem készülnek fel már most.

Annyi bizonyos, hogy a legnagyobb keresőóriások (pl. a Google és a kínai Baidu) már tesztelik, hogy miként fogják megkülönböztetni a nem mobilbarát weboldalakat a SERP-ben (Search Engine Result Page = Kereső Találati Lista). A Google már többször utalt rá, hogy a mobile UX közeljövőben a rangsorolási faktor része lehet!

Miért fontos nekünk, hogy mit gondolnak a keresőóriások?

Az egész világot tekintve a Google dominanciája megkérdőjelezhetetlen, a megjelenések 74%-át, a kattintások 61%-át, a költések 86%-át hozza. Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk olyan óriási piacokról sem, mint az orosz vagy a kínai, ahol ugyan szintén jelen van a Google, de nem piacvezető. A Baidu például a kínai keresőpiac költésének 96%-át bezsebeli, ami hatalmas szám.

A világ internetes keresőóriásai
A világ keresőóriásai

Miért fontos a keresőóriásoknak a mobil?

Egy amerikai ügynökség által végzett felmérésből kiderül, hogy a mobil (okostelefonok és tabletek egyben) search költés stabilan növekedett az elmúlt 2 évben, miközben a desktop search költés 91%-ról, 67%-ra csökkent.

A mobil eszközről történő internethasználat 67%-al nőtt az elmúlt 12 hónapban a Statcounter szerint, így a mutató most 28,5%-on áll világszinten. Az USA-ban 73%-os, az UK piacon pedig 69%-os volt a növekedés. Magyarországon még mindig csak 9%-os a mobil eszközről történő internetezők aránya, de ez is 50%-os növekedést jelent.

A mobil eszközök terjedése
A mobil eszközök terjedése

További érdekesség, hogy Ázsiában és Afrikában (ahol eleve elterjedtebbek a mobil eszközök) az oldalmegtekintéseknek több mint a 40%-a érkezik okostelefonról vagy tabletről. Míg azokban az országokban, ahol elsősorban az asztali számítógépeket részesítették sokáig előnyben, csak most közelítenek a 40% felé. Globálisan nézve pedig 2013 szeptemberéhez képest, 2014-ben már 14%-kal több oldalmegtekintés érkezik mobil eszközökről.

A mobil és tablet megtekintések változása.
A mobil és tablet megtekintések változása: 2013-2014

Mit tesz a Google?

Hetente jön ki újabb mobilos frissítés, de az elmúlt időszakban megnövekedett a figyelemre méltó változtatásoknak a száma is. Az egyik ilyen, hogy a Google megelégelte a hibás szerver válaszokat a mobil eszközökről indított lekérések esetében. Bizonyára mindenki találkozott már olyan esettel, amikor mobilról rákattintott a Google-ben egy találatra és nem az adott aloldalon találta magát, hanem a mobilos oldalon ugyan, de annak a főoldalán.

 

mobilbarat-keresooptimalizalas-szerver-valasz

 

Ez finoman szólva sem mondható felhasználóbarátnak, sem mobilbarátnak, pedig a Google pont ezeken a területeken akar élen járni már évek óta. Így azt a megoldást választották, hogy ilyen lekéréskor már a SERP-en figyelmeztetik a felhasználót, aki eldöntheti, hogy a főoldalra irányítás ellenére továbbmegy, vagy inkább keres egy másik találatot magának. Ezt az amerikai piacon tesztelték eddig, így magyar példát nem tudok mutatni.

Mobil felhasználók szerver oldali navigálása
Mobil felhasználók szerver oldali navigálása

A Google-től távol áll, hogy csak szívatja a webmestereket (hm…), ezért adott újabb lehetőséget is, amivel segíthetjük a netezők megfelelő átirányítását.

Június végén a Google elkezdett Google Play deep linkeket adni a SERP-ben azokhoz a találatokhoz, amelyek rendelkeznek Android App-pal. Nyilván ez csak akkor működik, ha az adott felhasználó mobiljára már telepítette az adott alkalmazást. Ha például az IMDB app-ot telepítettük a telefonunkra, és mobilról rákeresünk egy film címére, akkor kapunk egy IMDB App deep linket is, mely egyből a megfelelő helyre navigál minket az alkalmazáson belül. A pontos leírás megtalálható a Google Developer oldalon.

Android appok deep linkek
IMDB – Android App

Ha a weboldalunk Flash-t használ a főbb funkciók eléréséhez, akkor ne lepődjünk meg, hogy júliustól még kevesebb látogató érkezik az oldalunkra az organikus találatokból. A SEO szakma eddig se szerette a Flash megoldásokat, melyet most azzal fejelt meg a Google, hogy a SERP-ben a meta leírásban fognak látni egy figyelmeztetést is a felhasználók. Viszlát Flash, éljen a HTML5!

Baidu és Yandex, hogy a világ másik fele se maradjon ki

Mindeközben a világ másik két oldalán sem alszanak ám a fejlesztők. Augusztus végén a Baidu-n történt egy hivatalos algoritmus frissítés, Ice Bucket néven, melynek egyetlen célja, hogy visszaszorítsa azoknak a weboldalaknak az arányát, amelyek nem megfelelően szolgálják ki a mobilról érkező látogatói élményt. Emellett publikáltak egy Appbuilder-t is, mellyel pillanatok alatt létrehozható a weboldal mobilos verziója.

A Yandex-nek ugyanakkor a legnagyobb fejtörést maga a Google okozza, pontosabban az Android. Oroszországban ugyanis az elsődleges okostelefon platform az Android, melyben az alap kereső természetesen a Google és nem a Yandex. Ez ellen gyorsan lépni kellett és szintén egy alkalmazást dobtak be, ami igazából egy alkalmazás csomag. Telepítésével azonnal elérhetővé válnak a legfontosabb Yandex forgalmi forrást képező eszközök, mint például a Search, Yandex.Store, Yandex.Maps.

 

Ha kellően sikerült rád ijeszteni és elhatároztad magad, hogy mostantól csak és kizárólag mobilbarát megoldásokkal fejleszted tovább az oldaladat, akkor figyelmedbe ajánlom ezt a javaslatcsomagot. Illetve a közeljövőben újabb cikkel jelentkezünk, melyben a legfontosabb mobilbarát lépéseket foglaljuk össze!

Források, további érdekességek

Ha érdekesnek találtad a cikket, akkor olvasd el a témával kapcsolatos, korábbi írásainkat is, de számtalan hasznos publikáció található nemzetközi szinten is.

http://www.searchenginejournal.com/baidu-now-mobile-first-search-engine/119666/

http://searchenginewatch.com/article/2379240/Mobile-Ad-Spend-Skyrockets-as-Mobile-Search-Volume-Grows

http://www.covario.com/2014/10/quarterly-global-paid-search-spend-analysis-q32014-3/

http://www.stateofdigital.com/36-traffic-mobile-tablet-find-6-ways-capture-visits/

http://zhanzhang.baidu.com/wiki/313

http://gs.statcounter.com/press/mobile-internet-usage-soars-by-67-perc

 

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet