Az Universal Analytics egy pillanat alatt könnyen használható jelentéseket biztosított a marketingesek számára. A GA4 megjelenésével most az a feladatunk, hogy megtanuljunk egy új kezelőfelültet, és újra létrehozzuk a jelentéseket.
Ez a cikkben öt Google Analytics jelentést mutat be, amelyek segítségével gyorsabban hozzájuthatunk a szükséges információkhoz a PPC-kampányokkal kapcsolatos stratégiai döntések meghozatalakor.
Ezek a jelentések segítenek:
- Elemezni és bővíteni a közönségszegmenseket a PPC-kampányokban.
- Bővíteni a PPC kulcsszó készletet
- Azonosítani a sikeres, a csatorna tetején tett cselekvéseket
1. Érdeklődési szegmens jelentés
Ahogy a Google Ads kulcsszóegyezési típusai lazultak az elmúlt néhány évben, közeli változatok vették át a kampányokat. Ennek eredményeként a célzott PPC kulcsszavakat lazábban kezelik, és a Google megpróbál úrrá lenni a felhasználói szándékokon. Emiatt célközönségünk viselkedésének megértése elengedhetetlen a sikerhez.
Az Érdeklődési szegmens jelentés pontosan ezt segíti.
A Universal Analytics korábbi kezelőfelületén ezt a jelentést „Piacon belüli szegmensek” jelentésnek hívták.
Bár kissé nehezebb megtalálni, az érdeklődési körök jelentés megtalálható a Google Analytics 4-ben is.
A jelentés megkeresése: a Jelentések > Felhasználó > Demográfiai adatok menüpont alatt található.
A jelentés alapértelmezés szerint országonként jeleníti meg az adatokat. Az érdeklődési körről szóló jelentés megtekintéséhez kattintsunk a lefelé mutató nyílra ország szerint, és válasszuk az Érdeklődési kört.
Nézzük a GA4 felhasználói demográfiai adatait.
Ez a jelentés a webhelyen vásárló felhasználók érdeklődési szegmenseinek típusait mutatja be (a Google Ads esetében).
A jelentés főbb jellemzői lehetővé teszik, hogy:
- Szegmentáljunk korábbi vásárlók vagy konvertálók szerint, hogy azonosítsa a megcélzandó legrelevánsabb érdeklődési szegmenseket.
- Rendezzük az adatokat a legmagasabb bevétel vagy konverziós arány szerint.
- Releváns és konvertáló érdeklődési szegmenseket meglévő Google Ads-kampányokká rétegezze.
- Létrehozzunk új PPC kampányokat, amelyek kizárólag ezeket a szegmenseket célozzák.
2. Site Search jelentés
Ez a jelentés a PPC-n kívül számos okból hasznos.
A Google Analytics 4 jelentésének segítségével megérthetjük, hogy a felhasználók hogyan keresnek, hogy megtalálják azt, amire szükségük van a webhelyen.
A jelentés főbb jellemzői:
- Tájékozódjunk a folyamatban lévő kulcsszóstratégiáról.
- Bővített kulcsszólistákat biztosít a valós felhasználói viselkedés alapján.
- Határozzuk meg a várható és a tényleges keresési viselkedés lehetséges hiányosságait.
Ha már a hiányosságokról beszélünk, a Site Search jelentés segít kiaknázni a jelenlegi hiányosságokat is.
Tegyük fel például, hogy van egy esküvői meghívókat kínáló webhelyünk, amely megfelelő termékválasztékot kínál különböző témájú esküvőkhöz.
A Webhelyről indított keresés jelentés használatakor egyre több a „rusztikus” kifejezésre történő keresés – de egyik találat sem rendelkezik ilyen rusztikus hangulattal!
Ez tájékoztathatja a termékmarketinget arról, hogy van kereslet az ilyen típusú termékekre, és ennek megfelelően intézkedhetnek, bővíthetik a palettát.
A Webhelyről indított keresés jelentés megkereséséhez lépjünk a Jelentések > Elköteleződés > Események oldalra. (Report > Engagement > Events) oldalra.
Keressük meg a „view_search_results” eseményt, és kattintsunk rá.
Miután rákattintottunk, keressük meg a „search_term” egyéni paraméterkártyát az oldalon.
Néhány fontos megjegyzés a keresési kifejezések adataival kapcsolatban:
- A jelentés használata előtt létre kell hozni egy új egyéni dimenziót (esemény hatókörű), hogy megjelenjenek a keresési kifejezés eredményei.
- A Google Analytics csak akkor jelenít meg adatokat, ha azok elérik a minimális összesítési küszöböt.
Bár nem olyan robusztus, mint a Universal Analytics korábbi Site Search jelentése, alapvető adatokat szolgáltat az események számáról és a keresési kifejezésenkénti összes felhasználóról.
3. Referrals Report
A Hivatkozások jelentés megmutatja azokat a legnépszerűbb webhelyeket, amelyek forgalmat irányítottak a webhelyünkre, és azt, hogy ezek közül a felhasználók közül valamelyik konvertál-e.
A jelentés megkereséséhez lépjünk a Jelentések > Ügyfélszerzés > Forgalomszerzés oldalra.
A hivatkozási csatorna webhelyeinek megtekintéséhez kattintsunk a „+” jelre az alapértelmezett csatornacsoportban, és válassza a „Munkamenet forrása/médiuma” lehetőséget.
Ennek a jelentésnek a legfontosabb jellemzői:
- Segítsen azonosítani, hogyan találják meg a felhasználók a webhelyet.
- Elemezzük a webhelyre irányuló jó minőségű és alacsony minőségű hivatkozási forgalmat.
- Lehetővé teszi a legnépszerűbb hivatkozó webhelyek listájának létrehozását.
Ha egy lépéssel tovább szeretnénk vinni PPC-kampányainkat, próbáljunk létrehozni egy új „Elhelyezések” közönséget, és teszteljük azt egy új Google Ads Display-kampányban.
4. Legnépszerűbb konverziós útvonalak jelentés
Marketingesként gyakran kérdezik tőlünk, hogyan teljesítenek a „Top of Funnel” (TOF) vagy a márkaismertségnövelő kampányok.
Az ügyfelek általában azokat a csatornákat helyezik előtérbe, amelyek bizonyítottan teljesítenek. Így biztosak akarnak lenni abban, hogy a budget hatékonyan költik el. A mai gazdaságban ez fontosabb, mint valaha.
Ez a Google Analytics jelentés segít elemezni és értelmezni a TOF viselkedését.
Ha a Keresésen kívül bármilyen típusú kampányt futtatunk, ez a jelentés feltétlenül szükséges.
Az olyan kampányoknak, mint a YouTube és a Display, valamint más fizetős csatornáknak, például a közösségi médiának (Meta, Instagram, TikTok stb.) természetesen más céljai vannak.
A TOF-kampányokat kétségtelenül kritizálják azért, mert „nem teljesítenek olyan mértékben”, mint a keresési kampányok.
A Konverziós útvonal jelentés holisztikus képet arról, hogy mennyi időbe telik a felhasználónak, hogy végül a kezdeti interakciót követően vásároljon.
A jelentés megkereséséhez a Hirdetés > Hozzárendelés > Konverziós útvonalak oldalra kell navigálnunk.
Ha konkrét kampányteljesítményre részletezzük, a következő javasolt:
- Adjunk hozzá egy szűrőt, amely tartalmazza a „Munkamenet forrása/médiumát” („google/cpc”).
- Adjunk hozzá egy „ÉS”-t a „Munkamenet kampány” szűrőjéhez, amely szóban forgó TOF-kampányokra vonatkozik.
A jelentés főbb jellemzői:
- Meghatározza, hány érintkezési pont történik a végső konverzióig.
- Elemezi az összetett felhasználói út interakcióit, ha több csatorna is érintett (különösen hosszabb értékesítési ciklusok esetén).
- Jelentés a jóváírt konverziókról a hozzárendelési modell alapján.
Ez a jelentés feltárhatja a szükséges adatokat ahhoz, hogy alátámassza a további marketing költést a TOF-csatornákon.
5. Geo-Location Report
A helymeghatározási teljesítmény könnyen figyelmen kívül hagyható beállítás.
A Helyek jelentés városonként mutatja a legnépszerűbb felhasználókat, de a bevételt és a konverziós arányt is.
Ez döntő lépés a PPC-kampányok teljesítményének optimalizálása és fenntartása terén.
Általában a felhasználók terület szerinti arányát, illetve a bevétel összegét és a konverziós arányt keressük ugyanazon a területen.
Ha nagy mennyiségű pénzt költenek el egy olyan megyében, amely alacsony bevételt produkál, akkor továbbra is olyan helyen akarok költeni pénzt, amely nem konvertál? Természetesen nem!
Érdemes megfontolni, hogy ajánlatot teszünk-e kisebb mértékben ezekre a területekre, vagy esetleg teljesen kizárjuk őket.
A jelentés megkereséséhez lépjünk a Jelentések > Felhasználó > Felhasználói attribútumok > Demográfiai adatok menüpontra.
Az Érdeklődési kör jelentés ugyanezen példájában módosítsa az alapértelmezett rendezést „Ország”-ról „Régió”-ra. Vagy adjunk hozzá egy másodlagos dimenziót a jelentéshez.
Innentől kezdve rendezzük a jelentést bevétel vagy konverziós arány szerint, hogy azonosítsa a legjobban teljesítő vagy gyengén teljesítő régiókat.
Ha tovább szeretnénk szegmentálni, feltétlenül érdemes hozzáadni szűrőt az adott fizetős médiacsatornákhoz vagy kampányokhoz.
Az egyszerű optimalizálások, például a hely szerinti ajánlatkorrekciók idővel jelentős hatást gyakorolhatnak a PPC teljesítményére.
A jelentés főbb jellemzői:
- Kereszthivatkozás, ahol a PPC-kampányok megjelennek a felhasználók számára, és a webhelyre küldött forgalom mennyisége.
- Azonosítja a teljesítménybeli hiányosságokat régió alapján.
- Optimalizálási javaslatokat ad a legjobban teljesítő régiókhoz.
Összegzés
Az öt Google Analytics-jelentés hatásos és hasznos lehet a PPC-teljesítmény elemzésekor.
Ezen öt Google Analytics-jelentés havi vagy negyedéves felhasználásával a teljesítmény holisztikusan megtekinthető, ennél gyakrabban nem feltétlenül érdemes vizsgálni őket.
Mindig fontos, hogy egy kicsit elszakadjunk a Google Ads „napi” optimalizálásaihoz képest, hogy jobban megértsük, hogyan illeszkedik a PPC a csatorna általános teljesítményébe.