Nemrégiben „ünnepelte” Amerika a fogyasztói társadalom egyik nagy napját, a Fekete Pénteket. A már Magyarországon is gőzerővel dübörgő, a vásárlásokat maximumra járató Black Friday több magyar e-kereskedőnek is rekord bevételeket hozott idén, ennek apropóján vizsgáltuk meg, hogy mit kell tudnunk erről a kiemelt akciókkal és árengedményekkel kecsegtető napról.
Van egy amerikai vicc, ami valahogy így szól: “Amerika az egyetlen hely, ahol az emberek eltapossák egymást pontosan egy nappal azután, hogy hálát adtak egymásért.”
Érdemes tudni, hogy Amerikában a Black Friday csak egy a „Szentháromság ünnepe” közül, hiszen a „Hálaadás napi akciók” és a „Cyber Monday” is erre az időszakra esnek, és ezek eladásban sokszor meg is előzik a Fekete Pénteket.
A Fekete Pénteket egyébként hagyományosan az amerikai Hálaadás ünnepét követő pénteken tartják a 2000-es évek elejétől kezdve, tehát nem egy régi „ünnepről” beszélünk. Az amerikaiak a karácsonyi vásárlási szezon kezdeteként tekintenek erre a napra, amikor az áruházak és online webshopok soha nem látott kedvezményekkel indítják el az év végi hajrát.
Aki hallott már a Black Friday-ről, vagy akár a „Hálaadás napi akciókról”, annak valószínűleg a híradásokból már jól ismert őrjöngő és tolongó tömeg, egymást fellökő emberek és hasonló képek ugranak be, de persze a vásárlásnak ilyenkor is megvan a kulturáltabb és sokkal kényelmesebb formája: az elektronikus vásárlás.
De mit mutatnak a számok? A Comscore és a Statista adatai szerint az idei Fekete Péntek minden eddigi eladási rekordot megdöntött az Egyesült Államokban, több mint 26%-os növekedéssel az előző évhez képest. Így az ezen a napon generált összes e-kereskedelmi forgalom meghaladta a 1,5 milliárd (!) amerikai dollárt.
Hasonlóan elképesztő számokat produkált a Cyber Monday is, ami több, mint 2 milliárd dolláros e-forgalmat generált egyetlen nap alatt Amerikában. Az alábbi statisztika nagyszerűen bemutatja ezen napok félelmetes fejlődését:
Mi a helyzet itthon?
A magyarországi viszonylatokban nézve is sikeresnek mondható rendezvény kis hazánkban is hatalmas érdeklődést váltott ki a vásárlók körében, bár erősen érződik még a lemaradás a tengerentúli országhoz képest (ez persze nem feltétlenül baj).
Az Extreme Digital például merészen, a hagyományos amerikai időpont előtt egy héttel rendezte meg az akciót, mely akkora érdeklődést váltott ki az emberek körében, hogy az üzemeltetőknek ki kellett rakniuk a megtelt táblát.
A lelkesedés természetesen a következő hétre sem csökkent, az eMAG például (a hivatalos blogon közzétett eredmények alapján) délre már 50.000 eladott terméket, és 1.200.000.000 Ft-os bevételt könyvelhetett el magának.
Záró gondolatok
Az itthon kisebb méreteket öltő, de hasonló ütemben fejlődő megmozdulás valószínűleg évről évre, Magyarországon is egyre jobban elterjed majd a köztudatban.
Az amerikai növekedés mögött sok-sok okot felsoroltak az elemzők (pl. az kedvező olajár jótékony hatását), de azt senki sem tagadja, hogy az eladások egyre nagyobb százaléka tolódik át a hagyományos bolti értékesítésről az e-kereskedelem irányába.
Legyünk őszinték: talán kényelmesebb egy meleg szobából, a fotelben ülve vásárolni, mintsem órákig szobrozni egy bolt előtt, majd ökölpárbajt vívni egy okos tévéért.
Hiába, az e-kereskedelemé a jövő. És így eltaposni sem kell egymást.