Lehet a weboldalunk letisztult, átlátható, könnyen navigálható, tele rakhatjuk értékes tartalommal, és mutathatnak rá a legnagyobb oldalakról linkek százai is, mégsem lehetünk biztosak a sikerben. Ezek kétségtelenül mind nagyon fontos elemei a SEO munkának, de ha az a célunk, hogy a Google organikus találatai között előkelő helyen jelenjünk meg, ahhoz még egy apróság biztosan elengedhetetlen: a Google indexelő robotjainak fel kell tudniuk térképezni az oldalunkat és az azon lévő tartalmakat. Hogyan lehetünk biztosak, hogy ez megtörténik? Itt egy lista a legfontosabb tennivalókról!
1. Keresőrobotok tiltása
Ha oldalunk még nincs kész, vagy tesztelés alatt áll, akkor több eszköz is rendelkezésünkre áll, hogy részben vagy teljesen láthatatlanná váljunk a keresőrobotok előtt. A robots.txt file vagy a robots meta tag használatával is elrejthetjük oldalunk egyes részeit, de például egy hosting szerver is tilthatja az indexelő robotok IP címét. Nagyon fontos, hogy az oldal élesítésekor ezeket a tiltásokat töröljük, különben láthatatlanok maradunk a keresőmotorok számára!
2. Hibátlan URL címek használata
- Honlapunk minden egyes oldalához lehetőleg csak egy darab URL tartozzon. Ha ez valamiért nem megoldható, akkor a különböző címeket irányítsuk át egy gyűjtőoldalra. Ez azért fontos, mert ha egy pásztázó robot ugyanazt a tartalmat találja több oldalon is, akkor fenn áll a veszélye, hogy nem fogja tudni eldönteni melyiket is tekintse az „eredetinek”, és ezért az összes oldalunk sokkal rosszabb pozícióba kerül, mint ahogyan azt a duplikációk nélkül megérdemelné.
- Egyik URL se legyen hosszabb, mint 2083 karakter, ugyanis ezt egyes böngészők nem képesek betölteni.
- Ha a legfőbb kulcsszavaink több szóból állnak, akkor ne aláhúzással vagy egyéb jellel válasszuk el őket az URL-címekben. Összetett szavak használatakor kötőjeleket használjunk, mert a keresőrobotok csak ekkor értelmezik őket külön szavaknak.
- Dinamikus paramétereket ne, vagy a lehető legkisebb számban alkalmazzunk, mert ezeket a robotok nem minden esetben tudják feltérképezni.
- Szerencsés, ha URL-címeink beszédesek és követik az oldalunk struktúráját. Pl. az alábbiak szerint: www.domain.hu/főkategória/alketegória/fő-kulcsszó.html
- Az átlátható, jól strukturált szerkezet nem csak a keresőknek segít az indexelésben, hanem felhasználói élmény szempontjából is nagyon előnyös tud lenni. Az ilyen URL-ek egy későbbi megosztáskor saját maguk horgonyszövegei lehetnek, és sokkal nagyobb eséllyel fognak a linkre kattintani az emberek, ha egyértelmű számukra, hogy érkezéskor mire számíthatnak. Ez természetesen oldalunk relevancia szintjét is növeli a keresőmotorok szemében.
- A weboldalunk összes fontos lapjának a címe szerepeljen az oldaltérkép fájlban, mert ez segíti a robotokat az oldalunkon való tájékozódásban. Ha weboldalunk nagyon sok (több ezer vagy több tízezer) aloldalból/termékoldalból áll, akkor érdemes megfontolni, hogy milyen mélységig szerepeltetjük az URL címeket az oldaltérképen. Ha túl sok webcímet rakunk bele, akkor elképzelhető, hogy a robotok nem indexelik be mindet, és fontos oldalak feltérképezetlenül maradhatnak. De ez a probléma tényleg csak a nagyon nagy oldalaknál merülhet fel.
3. Célnak megfelelő HTML kódok alkalmazása
Ha oldalunk új domainre költözött, és a régi címre érkező forgalmat az új oldalra szeretnénk irányítani, akkor mindenképpen a 301-es átirányítást alkalmazzuk, semmiképpen se valamelyik másik, 30X alakú állapotkódot. A 301-es kód azt mondja a robotoknak, hogy az oldal véglegesen egy új helyre költözött, szóval azt a tartalmat az új címhez kell társítania.
Amennyiben oldalunk éppen ideiglenesen nem elérhető, akkor az 503-es hibakódot alkalmazzuk, amivel azt jelezzük, hogy oldalunkon csak ideiglenes probléma adódott. Ellentétben a 404-el, aminek következtében a robot később sem fog visszatérni és oldalunk feltérképezetlen marad.
4. Szöveges tartalom mindenek felett
Az oldalon, amit csak lehet, szöveges HTML text-ként helyezzünk el, ugyanis ez az a formátum, amit a keresőrobotok megértenek.
Természetesen egy oldalon lehetnek (gyakran egyenesen elengedhetetlenek) képek vagy videók, esetleg egyéb rich media formátumok. Ezek használata SEO szempontból is javasolt, hiszen oldalunkat „felhasználóbarátabbá” tehetik, de tudnunk kell, hogy ezek értelmezése a legokosabb robotoknak is nehézséget okozhatnak. Szerencsére erre is van megoldás: az úgynevezett alt attribútum kitöltésével kiegészítő leírásokat adhatunk a multimédiás fájloknak. Igyekezzünk lényegre törőek maradni, és megfelelő kulcsszavak használatával jelezni, hogy mi szerepel az adott képen/videón.
Ha video vagy audio formátum szerepel az oldalon, akkor az azokban szereplő tartalomról készítsünk szöveges kivonatot is!
5. A jó navigáció duplán fontos
Azt már sokszor, sok helyen leírták, hogy a felhasználói élmény fontos eleme az oldalon való gyors, egyszerű és gördülékeny navigáció. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy az oldalon belüli linkstruktúra SEO szempontból is fontos.
A felhasználói élményt szem előtt tartva jó, ha weblapunk egyes oldalai között sűrű a link-háló. Szerencsés, ha a legfontosabb oldalak rögtön egy kattintással elérhetők az oldal bármely másik lapjáról. Erre a célra tökéletes egy felső vagy oldalsó menüsor a legfontosabb oldalakra mutató linkekkel.
Bár manapság léteznek bonyolultabb, szofisztikáltabb módszerek is a linkelésre, ha csak nincs nyomós érvünk ellene, akkor legjobb, ha az egyszerű
<a href=”url cím”> “releváns horgonyszöveg”</a>
formátumot használjuk, mert ezt garantáltan minden robot megérti.
Tartózkodjunk a Javascript, iFrame, Flash és egyéb plugin linkek használatától, mivel ezeket a keresők nem minden esetben tudják követni.
A fenti 5 pontban szereplő tényezők egyenként látszólag lényegtelen apróságoknak tűnhetnek, ezért sokan elkövetik azt a hibát, hogy egy kisebb vagy akár nagyobb részüket figyelmen kívül hagyják, ezzel veszélyeztetve minden további SEO munkát. Őket együttesen alkalmazva garantálhatjuk, hogy a Google keresőrobotjai megtalálják az oldalunkat, és az ott lévő, releváns tartalmat vegyék számításba, mellyel így minden esélyt megadhatunk, hogy oldalunk a lehető legjobb pozícióban jelenjen meg.
Ha további információra van szükséged a témával kapcsolatban, esetleg mélyebb rétegek is érdekelnek, akkor javaslom olvasd el a Technikai SEO: A leggyakoribb hibák című cikkünket is!