A magyar értékesítők körében gyakran hangzik el a következő mondat: „Fizettem valamiért, amitől meghatározott eredményeket várok el!”. A kijelentés nem alaptalan, ez a fajta mentalitás logikus és érthető, valószínűleg nem csak hazánkban figyelhető meg. A probléma akkor adódik, ha az általunk kiválasztott szolgáltatás nem hozza a kívánt eredményeket. A következmények lehetnek akár súlyosak is, és az ember akarva-akaratlanul, de elkezd magyarázatot keresni: Rosszul működik a rendszer? Nem a megfelelő ügynökséget választottam? Vagy esetleg én hibáztam, és rossz szolgáltatásban gondolkoztam? A megoldástól azt hiszem egyik kérdés sem áll távol!
Az utolsó felvetés az, ami véleményem szerint a legkevésbé gyakori jelenség. Az, hogy mi hibáztunk az számításba sem jöhet, hiszen a tapasztalataink alapján minden a megfelelő ütemben kellett volna, hogy történjen. A saját területünkön való vizsgálatokról hajlamosak vagyunk megfeledkezni, és sokkal egyszerűbb egy bűnbakot keresni. Pedig, ha a megoldást megtaláljuk, akkor dinamikusabban és radikális tempóban hidalhatjuk át a problémát.
Természetesen gyakori jelenség az is, hogy a rosszul beállított kampányok miatt keletkezik többletköltségünk. A hiba okozói lehetünk mi magunk is (amennyiben kellő magabiztossággal/vakmerőséggel rendelkezünk ahhoz, hogy saját kézbe vegyük a dolgokat), de akár egy hibásan megválasztott ügynökség is rossz irányba vihet minket.
Csalódtam az AdWords-ben!
Mint minden szolgáltatásban, az AdWords hirdetési rendszerében is lehet csalódni. Az okok között számtalan lehetőséget találhatunk, hiszen amennyire egyszerűnek és logikusnak tűnik a felület, a háttérben annyira komplex és bonyolult folyamatok történnek. Egy ekkora kaliberű szolgáltatás keretein belül természetesen előfordulhatnak belső hibák (a Google sem tökéletes), de a tőle már megszokott és elvárt professzionalizmust úgy gondolom, hogy ezen a területen is képviselik.
Ha egy példát kell felhoznom, akkor gondoljunk az érvénytelen kattintások által keletkezett felesleges kiadásokra, melyeket a rendszer az esetek többségében előre kiszűr és jóváírja az egyenlegünkön.
A fejlesztők, a tapasztalatok és a visszajelzések alapján, folyamatosan tökéletesítik a rendszert, aminek bizonyos szempontból megvannak az előnyei és a hátrányai is. Ami az egyik héten még bevett szokás, egy várható eredményt produkáló mesterfogás, az lehet, hogy a következő héten már egy kudarcra ítélt próbálkozás. Ha radikális eredményeket akarunk elérni, akkor radikális energiát kell fektetünk projektünk ezen részébe is. Egy általam hobbi szinten használt rendszer tapasztalatai alapján ne gondoljuk, hogy a jónak tűnő beállítások előbb vagy utóbb meghozzák a kívánt eredményeket. Ennek a világnak ugyanúgy megvannak a szakemberei, akiknek a tudását, az összes többi szakmához hasonlóan, meg kell fizetni.
Rossz ügynökséget választottam?
Az elmúlt években jelentősen megszaporodtak az olyan ügynökségek, melyek különböző online marketing szolgáltatásokat kínálnak. A fizetett hirdetések világa még mindig gyerekcipőben jár a többi médiumhoz képest, így amíg a köztudatban nem terjed el az a szó, hogy „PPC”, addig nem várhatjuk el a szolgáltatás iránt érdeklődőktől, hogy különbséget tudjanak tenni az ajánlatok között. Ebben nekünk, ügynökségeknek kell a segítségünket nyújtanunk, és teljesíthetetlen ígéretek helyett, konkrét számokkal, tényekkel és megalapozott becslésekkel, az ügyféllel közösen kell a sikeres stratégiát kidolgozni.
Ha mint megrendelő, átgondoljuk céljainkat és lehetőségeinket, majd logikus szemmel nézzük a kézhez kapott auditot, illetve árajánlatot, akkor a szolgáltatás minőségéről egy hozzávetőleges képet már kaphatunk. Egy alacsony havidíjjal kecsegtető, és minden igényünket kielégítő ajánlatnál már azért érdemes szkeptikusnak lennünk, de tapasztalatok sajnos az mutatják, hogy a magyar piacon (meghatározott költségkeret mellett) továbbra is a pénztárca az úr.
Persze elképzelhető, hogy minimum kiadások mellett is felmutatható lesz valamilyen szintű eredmény, de az adatok kiértékelésénél érdemes számításba vennünk a kampányunkban rejlő valódi lehetőségeket.
Sajnos „régi motoros” marketingesek közül sokan tartják magukat szakembernek csak azért, mert jelentős offline tapasztalat áll a hátuk mögött. Mondanom sem kell, hogy mekkora különbség van az online hirdetési trendekben, így a kétségkívül hasznos tudást mindenképp kiegészíteni és továbbfejleszteni kell. A különböző mesterségeknél megfigyelhető, hogy az, aki mindenhez ért, az tulajdonképpen semmihez sem. Nincs ez másképp ebben a világban sem, így ebből a nézőpontból való vizsgálódás is már egy jó szűrő lehet.
Ezen kívül érdemes ellenőrizni a Google és az adott ügynökség partnerségi viszonyát is, mely egy hozzávetőleges képet ad szolgáltatásuk minőségéről. A Google Partners oldala az alábbi linken érhető el: https://www.google.hu/partners/?hl=hu
Amikor én hibáztam
Sajnos van az a pillanat, amikor önmagunkkal szemben is kritikusan kell viselkedni. Hiába a gondosan kiválasztott ügynökség, a beleáldozott rengeteg pénz, a siker mégiscsak elmarad. Önmagunk vizsgálata az egyik legnehezebb feladat, de a kérdés nem csak hogy szükségszerű, de egyenesen nélkülözhetetlen! Az esetek többségében nem feltétlenül a megbízott fél a hibás, ugyanannyira lehetünk mi is a siker megakadályozói:
- Az első és legfontosabb, hogy számításba vegyük a mindenkori piaci trendeket. Milyen időszakos változások figyelhetőek meg az érintett témában, és hogyan változott a konkurenciai jelenlét? Ezen kérdések megválaszolása elkerülhetetlen. Ha akkor akarunk értékesíteni, mikor a legkevésbé van rá kereslet, akkor ne lepődjünk meg, hogy nem érkeznek a számok.
- Ennél gyakoribb jelenség, hogy konkrét célok nélkül vágunk neki és hirdetünk az AdWords rendszerében. Ha nem jól definiáljuk az elvárásainkat, akkor ne várjuk, hogy nyereséges legyen a kampányunk. A konverziókövetés beállítása nélkülözhetetlen a felület felhasználóinak, melyből meghatározó következtetéseket vonhatunk le.
- Az eredmények kiértékelése és értelmezése sok esetben még a szakembereknek is nehézséget okoz, így önvizsgálódásunk folyamatában ennél a résznél fogjuk a legtöbb időt eltölteni. Ebben nagy segítségünkre lesz a Google Analytics, mely konkrét számokkal támasztja alá, hogy félelmeink megalapozottak, avagy sem. A mélyebb rétegek elemzéséhez természetesen itt is szükséges lesz valamilyen fokú tapasztalatra, de az alapvető következtetések levonására minimum szintű hozzáértés is elegendő. Aki teljesen kezdő, az javaslom olvassa el a Google Analytics: 5 kötelezően használandó funkció című bejegyzésünket, mely a legalapvetőbb lehetőségeinket mutatja be.
- Gyakori hiba, hogy a látogatók fogadására nem áll készen a weboldalunk. Sürgethet minket a határidő, lehetünk türelmetlenek, de ha az oldal nem tudja kielégíteni a látogatói igényeket, akkor a munkánk teljes egészében feleslegessé válik.
Személyünkkel nehéz szigorúnak lenni, de sajnos önmagunkat, mint tényező, nagyon sokan elfelejtik számításba venni. Az utolsó, de egyben legsúlyosabb hiba: az interakció hiánya. Ez egy kétirányú folyamat, egyik fél sem lehet száz százalékosan hibás. Ügynökségi oldalról fontos, hogy mindenről informáljuk partnerünket és az ötleteinket ne féljünk elé tárni (ne csak számokat, hanem szöveges értékelést is biztosítsunk a számára). A legrosszabb esetben egy megválaszolatlan e-mail fogad minket, de valószínűbb, hogy ha teljes egészében nem is, de legalább megfontolja javaslatainkat. A kölcsönös bizalom a siker alapja, és ez ugyanúgy igaz a partnerekre is!
Sajnos gyakori jelenség, hogy tudatosan (bizalmi kételyek miatt) nem informálnak megfelelően egy ügynökséget, mely jobb esetben a számok torzulásához, rosszabb esetben a teljes sikertelenséghez vezet. Ha nincs egy meghatározott iránytű lefektetve, akkor hogyan várhatnánk el, hogy a kampányaink az általunk legjobbnak vélt útvonalon haladjon?
A rövidebb utat választani az online marketingben sem kifizetődő. Attól, hogy valami nem működik megfelelően, arra nem biztos, hogy az általunk leglogikusabbnak vélt magyarázat a jó. Vizsgálatok nélkül ne kezdjünk semmibe, az a legnagyobb hiba, ha saját magunkból és tippjeinkből indulunk ki!
A bizalmat könnyű elveszíteni, másokat hibáztatni pedig a legegyszerűbb módja a problémák megoldásának. Közösen megtervezni és sikerre vinni egy ötletet, az az igazi kihívás!
—
Honlapunk felkészítésére, illetve hogy meggyőződjünk arról, hogy valóban nekünk való-e az AdWords, érdemes elolvasni a Google AdWords: Hirdessünk vagy sem? című cikkünket is!