Ahhoz, hogy a Facebook-on sikerrel járjunk, el kell felejtenünk pár dolgot, ami a Google Adwords rendszerében jól működött. Ebben a cikkben most a legfontosabb tényezőket soroljuk fel!
A Google és a Facebook felülete bizonyos dolgokban megegyezik:
- Mindkét rendszerrel hirdetéseket helyezünk el, amelyek vonzzák a forgalmat.
- Nagy közönség elérését teszik lehetővé.
- Segítségükkel növelni tudjuk a hirdetésünk relevanciáját.
Ne a vásárlási szándékra fókuszáljunk!
A legnagyobb különbség a Facebook és a Google AdWords hirdetések között az nem más, mint a célközönség jellege és annak megszólítása.
A Google hirdetések kifejezetten a vásárlási szándék elérésére koncentrálnak:
- Ehhez alapos kulcsszókutatást kell végezni, hogy felfedezzük az ilyen jellegű, kereskedelmi szándékokat.
- Különböző mérőszámokat elemzünk, hogy ráleljünk a konverziót hozó kulcsszavakra.
- Hirdetéseinket optimalizáljuk a vásárlási igényeknek megfelelően.
- Olyan ajánlatok adunk meg, melyek a hirdetési pozíciónkat befolyásolják.
A Google felhasználóinak viselkedése szintén eltér, hiszen a többség azért használja a keresőt, hogy megtaláljon egy konkrét terméket vagy szolgáltatást. Éppen ezért, a folyamat elősegítése érdekében, a cég igyekszik minél relevánsabb információkat, válaszokat nyújtani a számukra.
A Facebook más feltételekkel működik:
- Itt nincsenek kulcsszavak,
- A felhasználók nem keresnek termékek vagy szolgáltatások után,
- Nem mutatnak vásárlási szándékot,
hanem lényegében kikapcsolódási, és szórakozási jelleggel keresik fel az oldalt.
Ennek tükrében teljesen más perspektívából tekintsünk a várható teljesítményre is, vagyis ebben az esetben ne a vásárlási szándékra koncentráljunk, hanem egy baráti, közvetlenebb stílusban igyekezzünk elérni a közönség érdeklődését.
A Facebook hirdetések a felhasználók demográfiai adatai és érdeklődési körei alapján jelennek meg!
A közösségi oldalon a célközönséget ismerősökön, posztokon, ill. like-ok vagy hozzászólásokon keresztül tudjuk elérni. Ezért is lehet az, hogy a hirdetés csak úgy megjelenik a hírfolyamok között (news feed hirdetések).
Annak érdekében, hogy sikerünk legyen a Facebook-on el kell felejtenünk a vásárlási szándékot és el kell kezdenünk a felhasználók fejével gondolkozni!
Meg kell érteni a célközönséget!
Bár az AdWords lehetővé tesz bizonyos fokú demográfiai célzást, attól még a fő hangsúly a kulcsszavakon lesz. A potenciális kulcsszavak kiválasztásával gyorsan hozhatjuk a megfelelő forgalmat és konverziókat is.
A Facebook-on azonban középpontba kell helyeznünk a közönséget, azokat, akikben csak reménykedhetünk, hogy vonzódni fog majd a termékünkhöz.
Ennek elősegítése érdekében kialakíthatunk egy egyéni, vásárlói személyiséget, amely segíteni fog azonosítani a célközönségünk jellemzőit (elsősorban demográfiai és érdeklődési körökre gondoljunk). Ezen személyiségekre gondoljunk úgy, mint egy kulcsszókutatásra: minél többet tudunk a célközönségről (pl. mit szeret és mit nem), annál célzottabb lesz maga a hirdetés és annál hatékonyabban érhetjük el őket.
Ne másoljuk át a hirdetéseket!
Egy keresési Adwords hirdetés a következőket tartalmazza:
- Figyelemfelkeltő Címsor,
- Testreszabható URL,
- Leíró sor 1. és 2. a részletek, előnyök kiemelésére,
- +1 Sitelinkek, melyek további érdeklődési pontokra mutatnak.
Facebook hirdetések ezzel szemben tartalmazhatnak más médiákat is, mint kép és videó (az AdWords tartalmi hálózaton is lehetőség van ilyen jellegű hirdetéseket indítani, de most maradjunk az általános jellegűeknél).
A képek hatással vannak a CTR-re: egyes kutatások szerint a jó minőségi kép több kattintást ér el, míg egy gyengébb minőségű elriasztja a felhasználókat a hirdetésre kattintástól és akár márkaromboló hatást is kiválthat.
Néhány jó tanács, melyeket érdemes követni:
- Képeket csak tisztán látható elemekkel használunk
- Helyezzük a terméket a kép középpontjába
- Használjuk embereket is a képeken, miközben érzelmeket fejeznek ki
Vegyük kézbe a hirdetések elhelyezését!
Hiszed vagy sem, de egyedül a Google szabályozza a hirdetések megjelenését. Alapvetően akkor helyezi el a hirdetést a keresési eredmények tetejére, ha növeljük az ajánlatot, de a hirdetési pozíció egyéb tényezőktől is függ (mint pl. a relevancia, megbízhatóság, stb.).
Facebook-on 5 különböző helyen tudnak megjelenni a hirdetések:
- Kettő a jobb oldali oszlopban: Right column, Desktop
- Két elhelyezés mobilon: Mobil news feed, Mobil alkalmazások
- Egy pedig a hírfolyamokban: News feed, Desktop
Azt pedig mondanunk sem kell, hogy minden elhelyezés eltérő CTR értékekkel rendelkezik. Amikor beállítjuk a hirdetést, akkor kiválaszthatjuk, hogy hol jelenjen meg, és így különböző elhelyezésekkel lehet kísérletezni attól függően, hogy számunkra melyik működik jobban.
Ne csak eladás céljából hirdessünk!
A Google Adwords rendszerében a hirdetés elsődleges célja nem más, mint az eladás. A Facebook hirdetések viszont egyformán jól kezelik a márka ismertségét és a termék eladását is, valamint támogatják, hogy az magasan célzott közönséghez is eljusson az üzenet.
Az Adwords akkor hasznos, ha a cél a keresők számára egy vételi gondolkodásmód. A Facebook viszont a tevékenységének középpontjába a demográfiai és az érdeklődési köröket helyezi, hogy nagyobb figyelmet generáljon magáról a termékről vagy a márkáról.
A Facebook pont ezért kínál néhány igen erős célzási lehetőséget: a közösségi háló szinte mindent jobban tud az emberekről, mint bárki más, egészen az életkortól, a nemtől, érdeklődéstől, viselkedéstől addig, hogy mit like-ol és mit nem. És valójában ezt teszi lehetővé, hogy ezen és még sok más jellemzők alapján tudjuk őket célozni.
A célzási módokat 2 különböző csoportokba kategorizálhatjuk:
Custom Audience – Egyéni közönségek
Lehetővé teszi, hogy olyan listát hozzunk létre, amely tartalmazza például a felhasználók e-mail címeit, Facebook azonosítóit vagy telefonszámait. Használhatjuk a Custom Audience-t arra is, hogy újra kapcsolatot létesítsünk a vásárlóinkkal, vagy is retargetingre is (remarketing).
Lookalike Audience – Hasonló közönségek
Létrehozhatunk egy listát azon emberekből, akik ugyanazzal a tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a top ügyfeleink, és valószínűleg őket is érdekelheti a termékünk vagy szolgáltatásunk. Ez a rendszer által automatikusan kreált lista, így óvatosan használjuk, de a forgalomnövelés céljából mindenképp érdemes kipróbálni.
Ne várjunk rögtön eredményeket!
További előnye az AdWords használatának, hogy segítségével a hirdetések eredményeit szinte azonnal értékelhetjük, míg a Facebook hirdetések esetében tovább tarthat, hogy lássuk az eredményeket. Ezért, amikor Facebook-on hirdetünk, elsősorban hosszabb távú célokat tűzzünk ki, és felejtsük el a gyors eladást.
A legtöbb felhasználó amikor először látja a hirdetést nem is biztos, hogy rá fog kattintani, örülhetünk ha egyáltalán a nevünk megmarad az emlékezetében. Ha azonban már többször találkoztak a hirdetéssel, a közönség elkezdi jobban megismerni a márkát és később már nagyobb valószínűséggel fognak rákattintani.
A Google Adwords és a Facebook hirdetések egyformának tűnhetnek, de a valóságban azonban mindkét felület különböző. Ahhoz, hogy a Facebook-on történő hirdetés sikeresen működni tudjon, ahhoz elsősorban el kell felejtenünk (szinte) mindent, ami segített a Google Adwords hirdetéseknél. Ha azonban a fenti tanácsokat, úgy egy lépéssel közelebb kerülhetünk az eredményhez.