15 éves a Google Adwords: 2000-ben 350 hirdetővel indult, mára több mint egy millió hirdető generálja a több tíz milliárdokat érő cég bevételeit.
Idén október 28-án ünnepelték az AdWords megalapításának 15. évfordulóját, a hivatalos dátum október 23, de 2010-ben, a tizedik évfordulón is egy másik dátumon történt az ünneplés, november 8-án.
Az Adwords vitathatatlanul megváltoztatta az online hirdetések világát önműködő, kulcsszó alapú rendszerével, multi-milliárdos üzleti fellegekbe röpítve a Google-t, amely most az Alphabet társaság sarokköve. 2014-ben már több mint 62 milliárd volt a bevétele.
Az Adwords indítása
2000 októberében indult nagyjából 350 hirdetővel a közel egy hónapos béta verzió. Az új termékről Larry Page – a Google társalapítója és ügyvezetője – azt mondta: „az Adwords a létező legmagasabb szintű technikai hátteret biztosítja, lehetővé téve bármely hirdetőnek a gyors tervezését egy rugalmas kampánynak, ami a leginkább illeszkedik a marketing célokhoz és költségekhez.”
Szimpla munkanap 20 millió kereséssel
2000-ben a Google felhasználók több mint napi 20 millió keresést bonyolítottak le a google.com-on. Most, 15 évvel később a keresőmotor 3 milliárdnál is több keresést kezel. Ezeknek több mint a fele mobilokról történik. Az AdWords interfésznek köszönhetően, hirdetési kampányaink olyan felületeken jelenhetnek meg, mint a Youtube, a Google Display hálózata vagy az AdMob segítségével a mobil applikációkban.
A keresőmotorok aktuális helyzete
Az interneten jelenlévő keresőhirdetési költések fele az USA-ban van, amely 2015. első felében érte el csúcsát 27,5 milliárd dollárral. Ebben persze benne van a Bing és Yahoo is, de a Google tartja közel 64%-os jelenlétét asztali számítógépeken és majdnem 90%-át a mobilokon.
A Microsoft jelentése szerint a Bing előző negyedévben vált először nyereségessé, köszönhetően a windows 10 sikerének, azonban a mobilos keresési részesedése minimális.
Kihívásokkal teli Display hirdetési piac
Miközben a Google a keresési piac domináns szereplője lett, addig a display piacra csak későn kezdett fókuszálni és köszönhetően a mobil és a mobil alkalmazások rohamos fejlődésének, olyan ellenfelekkel találta szemben magát, mint a Facebook. Az eMarketer szerint, míg 2015-ben az amerikai display hirdetési bevétel 25%-a Facebook zsebébe vándorol, addig a Google kénytelen lesz megelégedni 13%-os részesedéssel.
Lényeges momentumok, Google Shopping és Továbbfejlesztett Kampányok
Az elmúlt évek legnagyobb változásai az Adwords-ben a Google Shopping kampányok és a Továbbfejlesztett Kampányok bevezetésében rejlett, utóbbi hatékonyan tette a mobilos hirdetéseket megkerülhetetlenné. A terméklistázós hirdetések ma már a kiskereskedelmi keresőhirdetési költések jelentős részét képezik, Goldman Sachs szerint a teljes bevétel nagyjából 20% a mobilos hirdetésekből származik.
A 15. évforduló alkalmából a Google összeállított egy infografikát.