Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

A horgonyszövegek (anchor text)

Tartalomjegyzék

András Igaz
2016.01.07.

Mi az a horgonyszöveg (anchor text) és keresőoptimalizálás szempontjából miért fontos? Az alábbi cikkben a következő SEO alapokkal foglalkozunk!

Mi is az a horgonyszöveg?

A horgonyszöveg, más néven anchor text, egyszerűen fogalmazva a link látható és kattintható része. Például, ha egy cikkben olyat olvasol, hogy „A keresőmarketing tanácsadás minden kis- és középvállalkozásnak fontos” akkor a horgonyszöveg ebben az esetben a „keresőmarketing tanácsadás” lesz.

Használatához csak egy nagyon egyszerű HTML-kódot kell alkalmaznod:

Horgonyszöveg (anchor text) HTML kód

Miért fontos az anchor text?

A linkek szövege mindig is számítani fog, amíg a backlinkeknek jelentősége lesz. A 2012-es Pingvin frissítés óta a Google az anchor text-en keresztül tudta legkönnyebben meghatározni egy hivatkozott oldal relevanciáját.

Mára ez egy kicsit a visszájára fordult, a Google botjai a horgonyszövegeket vizsgálva büntetik a spamet, illetve a túloptimalizálást is (cikkünkben ezért nem is használunk valós linkeket).

A Pingvin működése

A frissítés célja az volt, hogy kiszűrje az alacsony minőségű, mesterséges és spammy linkprofillal rendelkező oldalakat.  Azon a gondolaton indultak el, hogy egy természetes linkprofil anchor textjei nem lesznek 100%-ban azonosak és az oldalra optimalizáltak. Egy „keresőmarketing tanácsadás” kulcsszóra optimalizált oldalra mutató linkek horgonyszövegei – természetes esetben – nem csak a kulcsszóval azonos anchor texteket, hanem számos más variációkat is tartalmaznak.

A Pingvin mechanizmusa egyszerű, de ismerete létfontosságú, hogy elkerüljük az esetleges büntetéseket. Így működik:

  • Létrehozunk egy backlinket,
  • Melyet a Google indexel,
  • Majd elhelyezi egy, a weboldalunkhoz kötött adatbázisban (ez az oldal linkprofilja),
  • Ezután az előző három lépés folyamatosan ismétlődik, amíg a kész nem lesz a teljes, algoritmus által elemezhető linkprofil.

Itt következik a fontos rész: az algoritmus nemcsak elemzi ezt a profilt, de összeveti a céloldal on-page jellemzőivel is!

Tehát, ha a céloldalunk (a példánál maradva) a „keresőmarketing tanácsadás” kulcsszóra van optimalizálva és a horgonyszövegek 100%-a megegyezik ezzel a kifejezéssel, akkor büntetésre számíthatunk. A Google könnyedén kiszúrja, hogy melyik szóra próbálunk rangsorolni, illetve az is egyértelmű, hogy mesterségesen építjük backlinkjeinket.

Hogy mit tehetünk ez ellen? Tanuljuk meg mikor, és hogyan használjuk a kulcsszót tartalmazó horgonyszövegeket, így maximalizálhatjuk azok értékét a büntetés elkerülése mellett!

A horgonyszövegek fajtái %-kal

A természetesnek tűnő linkprofil megalkotása érekében, fontos ismernünk a horgonyszövegek különböző fajtáit és előfordulásuk ideális hányadát.

Horgonyszöveg (anchor text) típusok

Márkanévvel ellátott horgonyszövegek

Olyan anchor textek, amelyek a márkanevet használják.

Példa:  A Klikkmánia.hu keresőmarketing ügynökségnél a legjobb a hangulat

A márkanévvel ellátott horgonyszövegek a legbiztonságosabbak, ezek képezzék a linkprofil 50%-át. Vigyázzunk azonban, ha domain címünk egyben a célzott kulcsszó is, változtatnunk kell ezen az arányon!

Generikus horgonyszövegek

A legáltalánosabb forma, olyan szövegekkel, mint a „kattints ide”, „nézd meg”, „itt” stb.

Példa: Ha Bali Laci kollégánkra vagy kíváncsi, kattints ide!

A generikus kulcsszavak optimális aránya a linkprofilban 20%.

Csupasz linkek

Ebben az esetben az anchor text megegyezik a honlap címével. Ezek ideális aránya 25% körül mozog.

Példa: www.klikkmania.hu

Kulcsszót tartalmazó horgonyszövegek

Az előző pontokból következik, hogy a kulcsszót tartalmazó szövegek ideális esetben az összes horgonyszöveg maximum 5%-át teszik ki.  Ebbe a csoportba tartozik minden olyan anchor text, melyben valamilyen módon szerepel a célzott kulcsszavunk. Ez többféleképpen is előfordulhat:

  • Márkanevet  és kulcsszót is tartalmazó horgonyszövegek

A keresőmotorok előtt természetesebbnek tűnik, ha kulcsszavunkat kiegészítjük márkanevünkkel, így olyan anchorokat kaphatunk, mint például a Klikkmánia keresőmarketing ügynökség.

  • Kulcsszóvariációt tartalmazó horgonyszövegek

Ezek olyan anchor textek, melyek tartalmazzák a kulcsszót, de nem pontos egyezésben, hanem annak valamilyen variációjában (például toldalékolt alakok vagy az Adwords kulcsszótervezőjéből kinyert kulcsszóvariációk).

Ebbe a csoportba tartoznak azok a kulcsszót tartalmazó anchor textek is, melyek tartalmaznak egy pontos egyezésű kulcsszót, de azt egy általános kifejezéssel együtt foglaljuk bele a link szövegébe. Ilyen kifejezés lehet például a „legjobb keresőmarketing ügynökség” vagy a korábban használt mondatban, egy másik részre hivatkozva is találhatunk erre mintát: „A Klikkmánia keresőmarketing ügynökségnél a legjobb a hangulat.”

  • Pontos egyezésű horgonyszövegek

A pontos egyezésű anchor textek adják át a legnagyobb linkerőt, ezek segítenek a legjobban a kívánt helyezés elérésében, azonban ha túl sokszor használjuk őket ezek a legveszélyesebbek is, ezért a legritkább esetben javasoljuk őket használni (kevesebb, mint 1%-ban). Ha mégis erre kerül a sor, akkor helyezzük olyan környezetbe, amely hemzseg a célzott kulcsszótól, így átadva a legnagyobb erőt.

Forrás

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet