A legtöbb e-kereskedelmi oldal lábléce hemzseg a legkülönbözőbb linkektől, elérhetőségektől, közösségi hivatkozásoktól, adatvédelmi nyilatkozatoktól, jogi tudnivalóktól és egyéb segédnavigációs elemektől. Ezek relevanciája nem csak a felhasználók szempontjából, de az üzemeltetők számára egyaránt kérdéseket vethet fel. Cikkünkben 99 amerikai oldal elemzése alapján a legérdekesebb tanulságokat foglaltuk össze, amelyek segíthetnek a helyes lábléc elemek kiválasztásában.
A 2016 júniusában zajlott külföldi felmérés többek között olyan sokak által ismert és használt általános nemzetközi e-kereskedelmi oldalakat vett górcső alá, mint az Amazon, vagy a Walmart, de szerepeltek a mintában egyéb szektor-specifikus webáruházak is, mint amilyen a Suples Training Systems (fitness felszerelés), littleBits (elektronikai összetevők), Things from Another World (képregények és játékok), vagy a Balsam Hill (karácsonyfák és tartozékok) weboldalai. Fentieken túl egyéb feliratkozás alapú szolgáltatásokat, divat áruházakat, háztartási és DIY termékeket forgalmazó üzleteket, valamint élelmiszer kereskedéseket is vizsgáltak az elemzés összeállításakor.
Kapcsolódó tartalmak a láblécben
A megvizsgált oldalak átlagban 35 db hivatkozást tartalmaztak lábléceikben. A legkevesebb linket a Book Apart oldala tartalmazta, összesen 4 db-ot, nem beleértve a hírlevél feliratkozó űrlap gombját és a tárhelyszolgáltatóhoz kapcsolódó linket. A legtöbbet, összesen 79 db-ot az Amazon oldalán találták a készítők!
A felmérésben szereplő oldalak többsége a láblécet segédnavigációs céllal, kiegészítő tartalmak keresztlinkelésére használja, így engedve betekintést a szolgáltatásaikkal, folyamataikkal, jogi feltételeikkel, adatkezeléssel kapcsolatos részletekbe.
Az oldalak 79%-a tartalmazott kereszthivatkozást a céginformációkat tartalmazó “Rólunk” típusú oldalakra, míg 78%-uk a kapcsolati oldalra linkelt. Az oldalakon 67%-ban volt elérhető különféle ügyféltámogatást és tájékoztatást segítő hivatkozás. Ezzel szemben a szállítási és visszavásárlási feltételeket a vizsgálatban résztvevő cégek 52, illetve 57%-a tüntette csak fel a láblécben.
Szerzői jogi információk megjelenítése
A szerzői jogi információkat a vizsgált oldalak 98%-ban tartalmazták!
Az Egyesült Államokban az egyedi tartalmak (weboldalak esetében az egyedi szövegek, képek stb.) automatikusan szerzői jogi védelem alatt állnak. Ezzel együtt a weboldalak szinte mindegyikén megjelennek az ezzel kapcsolatos kitételek.
Joggal fogalmazódhat meg a kérdés, hogy ennek ellenére komolyan veszik-e az egyes cégek a jogi információk feltüntetését, vagy egyszerűen az oldal készítői kezelik ezt, egyfajta standard elemként. Az igazság vélhetően a kettő között van, lévén, ha a cég jelentős összeget fordít a termékfotózásra és a tartalmak előállítására, akkor azokat joggal kezeli kiemelten ilyen szempontból. A versenytársak még akkor sem alkalmazhatják a más oldalon már használt, saját gyártású képeket, ha ugyanazt a terméket árusítják (kivéve, ha ehhez a forrás oldal készítői hozzájárultak). A láblécben elhelyezett szöveg elsősorban ezt a kizárólagosságot hivatott nyomatékosítani.
A hazai szerzői jogi viszonyok kapcsán bővebb információk többek között a Szerzoijog.com oldalon érhetőek el. Ezzel együtt a változó szabályozások miatt mindenképpen érdemes a megfelelő jogi szakértőt bevonva összeállítani az erre vonatkozó tartalmakat, mert így sok utólagos kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat.
Egyéb marketingcsatornák megjelenítése
A cégek többsége előszeretettel alkalmazza a láblécben elhelyezett linkeket az egyéb marketingcsatornái népszerűsítésére. Ezek közé tartoznak például a közösségi csatornákra (86%), tartalom marketing (pl.: blog) megjelenésekre (42%), hírlevél feliratkozásra (73%) mutató linkek.
Egyre több oldal biztosít lehetőséget a vásárlóknak, hogy ne csak a weboldalon elhelyezett, online chat-en keresztül kérhessenek segítséget, hanem a népszerű közösségi üzenő felületeken dedikált elérhetőségein keresztül is továbbíthassák észrevételeiket (pl.: Whatsapp, FB Messenger, Slack stb.). Ahogy nő a vásárlók információéhsége és türelmetlensége, úgy válnak egyre nélkülözhetetlenebbé ezek az azonnali kommunikációs lehetőségek.
Karrier oldalak megjelenítése
Több cég is (a felmérésben részt vett oldalak 87%-ka) a láblécben jeleníti meg a vállalaton belül elérhető álláslehetőségeket tartalmazó oldaluk linkjét. Ennek a megoldásnak előnye, hogy az érdeklődők bármelyik oldalon legyenek is, mindenhonnan egyaránt elérhetik ezeket a lehetőségeket anélkül, hogy a navigációban kelljen böngészniük. Sosem tudhatjuk, hogy az, aki a termékeink között előszeretettel válogat nem épp a számunkra megfelelő szakember-e.
Különlegességek
A fentiekben foglaltak talán nem okoznak túl nagy meglepetést, de volt egy két nem várt sajátosság is a megvizsgált weboldalak lábléc-felépítésében. Ilyen például, hogy míg a sitemap link szerepeltetése korábban igen közkedvelt volt, az elemzendő oldalakból mindössze 43% tartalmazott hasonlót. Ez csak 1%-kal több, mint a footerben marketing hivatkozásokat megjelenítő oldalaké (egyben a gyakorlatban is egy oldalra vonatkozó eltérést jelentett).
A tanúsítványokkal, megfelelőségekkel kapcsolatos jelöléseket a weboldalak 31%-ka tartalmazza, melyek elsősorban a honlap megbízhatóságát hivatottak alátámasztani, ami az e-kereskedelmi oldalak esetében különösen fontos vásárlási kritérium.
Érdekes módon a VISA és PayPal elfogadásról árulkodó címkék kihelyezése elenyésző, a vizsgált oldalak mintegy 5%-ka rendelkezik csak hasonlóval (ez is többnyire a Paypal logójának használatára szorítkozik). Idehaza ezzel szemben – különösen a nagyobb e-ker oldalaknál – ezek egyelőre többségében elérhetőek.
Összegzés
Bár 99, félig-meddig véletlenszerűen összeválogatott minta elemzése nem nevezhető reprezentatív példának (különösen nem a hazai piacra vonatkozóan), azért néhány főbb ismérv jól kirajzolódik a kapott eredményekből.
Összességében elmondható, hogy a nagy nemzetközi weboldalak a lábléc-felépítésükben homogén képet mutatnak, ami a jogi és marketing információk, valamint kapcsolatfelvételi lehetőségek és hírlevél feliratkozás elhelyezését illeti. Ezeket tehát mindenképpen tanácsos alkalmazni a hazai cégek esetében is, az egyes fizetési és biztonsági megfelelőségekhez kapcsolódó jelölések pedig szintén erősen ajánlottak!