Az alábbi cikk azoknak szól, akik még nem használnak UTM kódokat a marketing folyamataikhoz, de a tapasztaltabb felhasználóknak is fogunk tudni újat mondani. Amelia Willson Content Marketing Manager 10 olyan okos használati tippet gyűjtött össze, amelyek hasznodra válhatnak az UTM paraméterek használata során.
Mi jelent az UTM címkézés?
Az UTM kódok olyan változók, amelyek a Google Analytics által elismertek, és ezek segítségével nyomon követhetőek a marketing kampányaink. Az URL végéhez fűzzük hozzá ezeket a paramétereket, melyek a következőképpen nézhetnek ki:
https://www.klikkmania.hu/?utm_source=newsletter&utm_campaign=top10-szeptember&utm_medium=email
Hogyan hozzuk létre az UTM kódokat?
Mielőtt beállítanád az UTM követést, vegyük át az egyes változókat és azok szerepét.
Megjegyzés: a * jelölt elemeket kötelező megadni, míg a ** nem szükségszerű, de erősen ajánlott!
- *URL cím: egyértelműen kötelező, a landoló oldal a legfontosabb része az egésznek.
Példa: https://www.klikkmania.hu
- *Kampány Forrás (utm_source): azt azonosítja, hogy a felhasználó hol kattintott rá a hirdetésre (pl. google, facebook, newsletter, stb.)
Példa: utm_source=KM-newsletter vagy utm_source=google
- **Kampány Médium (utm_medium): megegyezik azzal a médiummal, amit Google Analytics-ben is látunk (például e-mail, social, vagy cpc).
Példa: utm_medium=cpc vagy utm_medium=social
- Kampány Kifejezés (utm_term): ez sem kötelező, viszont a leghasznosabb a fizetett hirdetési célokhoz, hiszen segítségével be tudod azonosítani az egyes kulcsszavakat és keresési lekérdezéseket is.
Példa: utm_term=seo+audit vagy utm_term=keresőmarketing
- Kampány Tartalom (utm_content): ez az elem az A/B teszteléseknél kifejezetten hasznos: tesztelhetsz például két e-mailt is egymás ellen: az egyik email-ben a link helyére elhelyezel egy gombot, a másiknál pedig megtartod a szöveges linket.
Példa: utm_content=buttonlink vagy utm_content=textlink
- **Kampány Név (utm_campaign): Ez az egyedi azonosítója a kampánynak, mely az Analytics riportban elsőként megjelenik. Célszerű ezt is mindig kitölteni, és rövid, lényegre törő elnevezést használni, hogy egyből lássuk melyik kampányról van szó. Használhatunk különböző médiumokat, kifejezéseket vagy tartalmakat is, de az egy kampányon belüli promóciók mind ugyanazt a nevet tartalmazzák, hogy lásd mely csatornák teljesítettek a legjobban.
Példa: utm_campaign=top10-szeptember vagy utm_campaign=blog-szeptember
Hogyan rakjuk őket össze?
Elvégezhetjük mindezt manuálisan vagy használhatjuk a Google Analytics hivatalos URL-készítő eszközét. A tapasztaltabb felhasználók elkészíthetik a saját Google Sheets táblájukat is, így nem kell újra beírnunk és visszaemlékeznünk az egyes változókra.
UTM kódok előkészítése a konverziókövetéshez
Mindaddig, amíg UTM paramétereket használunk, láthatjuk, hogy mely csatornák vagy linkelhelyezések teljesítenek a legjobban a forgalmi forrás szerint. Ezeket az eredményeket Google Analytics-ben, azon belül is az Ügyfélszerzés > Kampányok fül alatt tekinthetjük át. Ahhoz, hogy lássuk mindezek hogyan hatnak a konverziókra, először is be kell állítanunk a konverziós célokat!
10 hasznos tipp az UTM paraméterezett linkekhez
1. Bannerek
Használsz bannereket vagy egyéb képi elemeket, hogy reklámozz egy terméket / szolgáltatást? Tegyük fel, hogy van egy blogbejegyzés előmozdítás az új termék bevezetése céljából, és szeretnéd összekapcsolni a fejléc képét a termékkel, emellett egy korábbi blog képét is felhasználnád, ami szintén kapcsolódott magához a termékhez. Az UTM címkék hozzáfűzésével mindkét kép teljesítményét mérni tudjuk (ügyelj arra, hogy módosítsd a utm_content paramétert).
A lehetséges URL-címek:
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=blog&utm_medium=link&utm_campaign=2016-product-launch&utm_content=header-image
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=blog&utm_medium=link&utm_campaign=next-visit-discount&utm_content=mid-post-banner
2. Hírlevelek
Használd ugyanazt az utm_source=newsletter paramétert, de úgy módosítsd a kampány nevét, hogy be tudd azonosítani, hogy összesen mennyi konverzióhoz vezetett.
Az utm_content paramétereket ellenőrzéshez is használhatod: például, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel kattintanak-e a címoldalra vagy a “tovább” gombra, esetleg a cikkben lévő képekre. Ebben az esetben az URL-eknek valahogy így kellene kinézniük, ha a blog például a SEO-ra helyezi a hangsúlyt:
SEO Blog:
- http://www.oldalad.hu/seo-blog/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=monthly-newsletter-092016&utm_content=headlinelink
- http://www.oldalad.hu/seo-blog/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=monthly-newsletter-092016&utm_content=buttonlink
- http://www.oldalad.hu/seo-blog/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=monthly-newsletter-092016&utm_content=imagelink
3. Social media megosztások
Mely social media csatornán a legelkötelezettebbek az olvasók? Ezt a kérdést egyszerűen meg lehet válaszolni az UTM kód segítségével. A megosztott URL-eket egyszerűen címkézd meg az alábbi módon:
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=brand-social&utm_content=postlink
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=brand-social&utm_content=profilelink
4. E-Bookok
Nyomon követheted az E-bookod teljesítményét is, vagyis, hogy melyik URL elhelyezések hozták a legjobb eredményeket. Beállíthatod a utm_content fülnél például a kontextuális kapcsolat és a CTA jellegű megkülönböztetést is:
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=ebook&utm_medium=ebook&utm_campaign=Marketing-Tippek-Ebook&utm_content=CTA
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=ebook&utm_medium=ebook&utm_campaign=Marketing-Tippek-Ebook&utm_content=textlink
5. A/B tesztelés
Teszteld a különböző elhelyezéseket az utm_content tag segítségével, hogy vajon a termék bevezetéséhez létrehozott hirdetés a social platformokon vagy e-mail-ben teljesített-e jobban.
A fenti példánál maradva lehetséges, hogy még tesztelnéd magát az e-book landoló oldalát a nyitóoldalon található regisztrációs űrlappal szemben.
Az URL-ek ebben az esetben a következőképpen nézhetnek ki:
- http://www.oldalad.hu/ebook-landing-page/?utm_source=oldalad.hu&utm_medium=promo&utm_campaign=Marketing-Tippek-Ebook
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=oldalad.hu&utm_medium=promo&utm_campaign=Marketing-Tippek-Ebook
6. Promóciós ajánlatok
Lenne egy szezonális akciód, ajánlatod? Az UTM paramétereket hozzáadásával kiderítheted, hogy melyik marketingcsatornán váltott ki nagyobb érdeklődést a bejegyzésed:
- Hírlevél: http://www.oldalad.hu/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Ingyenes-szallitas
- Facebook page: http://www.oldalad.hu/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=Ingyenes-szallitas
- Blog cikk: http://www.oldalad.hu/?utm_source=blog&utm_medium=blog&utm_campaign=Ingyenes-szallitas
7. Email aláírások
Tudtad, hogy egy egyszerű email aláírásból is számos forgalom érkezhet a weboldaladra? Nos, ezt egyszerűen kiderítheted, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel kattintanak-e az URL-re vagy inkább a cég logójára.
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=email-signature&utm_content=textlink
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=email-signature&utm_content=logolink
8. QR kódok
Amennyiben használsz QR-kódokat a marketingedben, akkor azokat a hivatkozásokat össze tudod kapcsolni az UTM paraméterekkel, vagyis kiderítheted azt is, hogy mely QR-kód elhelyezés működött a legjobban.
Például, egy étterem esetében egy QR-kód szerepel a menüben vagy egy közvetlen kuponon, majd aki azt megnyitja kap egy speciális kedvezményt a legközelebbi látogatás alkalmával. Ebben az esetben a paraméterek a következők:
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=kupon&utm_medium=promo&utm_campaign=next-visit-discount&utm_content=QR
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=menu&utm_medium=promo&utm_campaign=next-visit-discount&utm_content=QR
9. Nyomtatott reklámok
Csak azért, mert az URL papírra van nyomtatva, nem jelenti azt, hogy nem tudjuk használni az UTM paramétereket. Ebben az esetben hozz létre egy rövid domaint mint www.oldalad.hu/seo vagy használj URL-rövidítőt, majd irányítsd át úgy, hogy az URL tartalmazza az összes szükséges UTM paramétert. Tesztelheted például a különböző magazin elhelyezéseket, hogy melyik hajlamos arra, hogy több célt érjen el, vagy esetleg kipróbálhatod még a különböző formátumokat is:
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=magazin&utm_medium=magazin-A&utm_campaign=fall-2016-product-line&utm_content=full-page-ad
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=magazin&utm_medium=magazin-A&utm_campaign=fall-2016-product-line&utm_content=half-page-ad
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=magazin&utm_medium=magazin-B&utm_campaign=fall-2016-product-line&utm_content=full-page-ad
- http://www.oldalad.hu/?utm_source=magazin&utm_medium=magazin-B&utm_campaign=fall-2016-product-line&utm_content=half-page-ad
10. Mobil alkalmazások
Itt szintén használhatsz UTM paraméterek, hogy nyomon követhesd, mely csatornákból érkezik a legtöbb alkalmazás-megnyitás. UTM paraméterek hozzáadásával mély betekintést nyerhetsz abba, hogy meghatározd, hogy mely weboldalakról, social media platformokból, vagy esetleg más forrásokból történt-e meg a legtöbb megjelenés vagy megnyitás.