Az okostelefonok és társaik – akarva, akaratlanul – mindennapi életünk szerves részévé váltak. Mobilitásuknak köszönhetően bárhova magunkkal vihetjük őket, interneteléréssel pedig egy teljesen új világ nyílt meg előttünk. De vajon hová vezet ez az út?
A nagysebességű telekommunikációs hálózatoknak hála egyre gyorsabb interneteléréssel rendelkező, egyre komolyabb igényeket kielégítő, és egyre könnyebben hordozható eszközök elterjedésével a fogyasztói szokások drámai átalakulásokon mentek keresztül az elmúlt években, és ez még csak a kezdet. A nemzetközi és a hazai piackutatási és előrejelzési adatok egyértelműen azt az erősödő trendet mutatják, hogy 2016-ig az okostelefonok, a tabletek, az okos TV-k, és az egyéb „okoseszközök” behálózzák majd életünk minden egyes területét.
Napjainkban a legnépszerűbb mobilos tartalmak közé tartoznak a szórakozás, és tartalomfogyasztás széles skáláját biztosító mobilalkalmazások, a különféle funkcionalitású térkép alkalmazások, a közösségi hálózatok, a videó- és képmegosztásra épülő interaktív platformok. A sokféleség és multifunkciós készülékek által életre hívott újkeletű fogyasztói szokások következtében pedig mára már stratégiai jelentőségűvé vált a hirdetési kampányaink okostelefonokra és tabletekre történő kiterjesztése, illetve optimalizálása, valamint az eddig használt webanalitikai eszköztárunk és gondolkodásmódunk jelentős átértékelése.
Gondoljunk csak bele, hogy az elmúlt években az ismerőseink közül hányan váltottak okostelefonra vagy hányan vásároltak tabletet, esetleg okostelevíziót! Képzeljük el magunk előtt a képet, ahogy reggel / este a metrón utazunk, mindenki a telefonját vagy az e-book olvasóját tartja a kezében, és belemélyült lelkesedéssel olvas, keres, esetleg kommunikál vele.
Egyre sűrűbben kapom rajta magam én is, hogy a korábban betonbiztosnak hitt napi rutinom az utóbbi években komoly átalakulásokon ment keresztül. Nagyon jó példa erre, hogy a leveleimet rendszeresen és már-már kizárólagosan csak az okostelefonomon (esetleg ha épp a kezem ügyében van, akkor a tabletemen) olvasom. Vagy például az, hogy otthon leginkább a tabletemet használom a könnyedebb tartalomfogyasztásra, olvasásra, esetleg néha napján tanulásra.
Azonban be kell, hogy valljam – többcsatornás médiafogyasztás ide vagy oda – komolyabb feladatok végzésére (például munkára, hosszú emailek megírására, stb) nálam még mindig a jól bevált asztali számítógép vagy laptop páros a nyerő. De, ha a Facebook vagy a Google mobilos statisztikai adataira gondolok, akkor feltételezem, hogy már nagyon kevesen vagyunk így vele.
Szerintem érdemes átgondolni mindezeket a médiafogyasztási szokásváltozásokat a személyes példánkon keresztül. Az elmúlt években az okostelefon készülékek aránya drámai léptékben megnőtt. A tabletek számának szintén óriási léptékű növekedésével kialakult a fogyasztóknak egy új, sajátos karakterisztikával jellemezhető csoportja, akik aktívan elérhetőek párhuzamosan több eszközön (több képernyőn), több élethelyzetben, a vásárlási ciklus majd minden fázisában, a nap majd minden órájában.
Úgy gondolom, hogy a hirdetőknek, és nekünk, ügynökségeknek a mindennapi rutin részévé kell tennünk ezt a fajta „sokképernyős” (többcsatornás) gondolkodásmódot, aktívan be kell építenünk a kulcskompetenciáink közé, és meg kell, hogy jelenjen mind az online hirdetési mixünkben, mind a webanalitikai méréseinkben.
A Google Magyarországon és a világ többi pontján aktívan terjeszti az „új világ” alapelveit. Elég, ha belegondolunk abba, hogy az elmúlt egy évben hány, kifejezetten mobil hirdetésekre szabott megoldás és eszköz jelent meg az Adwords hirdetési rendszerében. Az Analytics-ben hány olyan eszköz tűnt fel vagy lett jobban pozícionálva a felületen, melyek segítségével jobb szegmentálást és pontosabb többcsatornás mérést tudunk folytatni?
A mobilhirdetések alkalmazásával végre elérhetővé vált a hirdetők számára, hogy a közelben tartózkodó vásárlókkal interakcióba lépjenek és ezeket a potenciális vevőket sikerrel terelhessék be a boltjukba. Ne hagyjuk elveszni ezt a kiváló lehetőséget, találjuk meg a potenciális vásárlóinkat és kerüljünk kapcsolatba velük a megfelelő térben, időben és eszközön.
Az olyan hirdetők, akiknél a különböző mobil eszközök elérése és forgalmuk fejlesztése stratégiailag központi szerepet tölt be, kihasználhatják ebben a sokféleségben és az interaktivitásban rejlő megannyi lehetőséget, ezáltal biztosítva a folyamatos kapcsolatot a meglévő és a potenciális ügyfelekkel, vásárlókkal. Napjainkban egy, a saját fogyasztóit ismerő vállalkozásnak törekednie kellene arra, hogy a mobilhirdetések és a mobilfejlesztések integrált részét képezzék a digitális stratégiának.
További érdekességek a témában:
http://www.hwsw.hu/hirek/51228/facebook-mobil-reklam-bevetel-felhasznalo.html
http://services.google.com/fh/files/misc/omp-2013-hu-local.pdf