Ahogy nő a látogatók elvárásai a zökkenőmentes, jól áttekinthető és könnyen kezelhető weboldalak irányába, úgy kap egyre nagyobb szerepet a felhasználói élmény és válik egyre kritikusabbá egy vállalkozás sikere szempontjából.
Manapság az online marketing szakemberek, webfejlesztők több tucat olyan analitikai eszköz közül válogathatnak, amelyek képesek a weboldal látogató minden apró rezdülését nyomonkövetni és pontosan kimutatni hol, mikor, milyen okból hagyta el az oldalt. Ezen analitikai eszközök által szolgáltatott információk elemzéséből pontos információkat kapunk arról, hogy korunk weboldal látogatóinak milyen elvárásai vannak egy jó weboldallal szemben.
A jó felhasználói élmény (angolul User Experience, röviden UX) nem agysebészet, nem különösen nehéz az elsajátítása, a nehézséget inkább szerteágazó mivolta okozza. A jó felhasználói élmény kiépítésébe tartozik a weboldal betöltődés sebessége, a navigáció, az arculat, a szövegezés, a struktúra, a reszponzívitás és még egy sor egyéb faktor. Cikkemben megpróbálom összeszedni azokat a UX design trendeket, amelyek vagy már jelen pillanatban is igen népszerűek vagy csak a következő évben lesznek igazán felkapottak.
Mobile-first design
A legtöbb iparágban a mobilról jövő látogatások aránya már 50% fölött van, tehát többen nézik az oldalt valamilyen hordozható eszközről, semmint asztali számítógépről. Ez az arány folyamatosan tovább növekszik, így manapság már nem az a kérdés, hogy mobilbarát-e a weboldal kialakítása, hanem az, hogy a tervezése mobile-first szemléletben történt-e. A mobile-first szemlélet már a tervezés során a mobil eszközt helyezi előtérbe és csak második lépésként foglalkozik az asztali változat megtervezésével.
Első hangzásra egyszerűnek tűnik a desktop – mobil tervezési sorrendet megfordítani, de valóságban mégsem az. Tapasztalataink alapján ügyfeleink még nem elég érettek arra, hogy a mobil design-ból induljunk ki. És természetesen a grafikusoknak is komoly szemléletváltáson kell keresztülmenniük ahhoz, hogy tökéletesen adaptálni tudják ezt az újfajta tervezési módszert, de az biztos, hogy a jövőben ez lesz az egyeduralkodó.
Felhasználó-központú tervezés
A weboldal tervezése során mindig azt tartsd szem előtt, hogy a látogatóid mit szeretnének és nem pedig azt, amit te szeretnél, hogy csináljanak. Természetes, hogy te úgy terveznéd weboldalad, hogy az üzleti célok legyenek előtérben kihangsúlyozva a brand-et és a cég kiváló termékeit, szolgáltatásait. De ha közben figyelmen kívül hagyod a felhasználó-barát kialakítást, akkor az egész nem ér semmit. Statisztikák szerint a látogatók közel 90%-a nem szívesen tér vissza egy olyan weboldalra, amelyen rossz a felhasználói élmény.
Ahogy bevezetőmben is említettem, számtalan olyan eszköz áll rendelkezésre, amelyek segítségével fel tudod térképezni látogatóid igényeit és ha ez megvan, akkor úgy tudod alakítani oldalad, hogy megfeleljen az elvárásoknak.
A felhasználó-központú tervezés azt jelenti, hogy a látogatók igényei alapján tervezed meg weboldalad. Ez az elv az előző ponthoz hasonlóan gyökeresen szakít az elmúlt évek tervezési gyakorlatával és nagy kihívás elé állítja a szakembereket.
Ismerd meg alaposan a célközönséged, vizsgáld meg hogyan viselkednek, mi motiválja őket, milyen igényeik vannak. Állíts fel modelleket a bonyolult üzleti problémák vizsgálatához és figyeld meg, hogy potenciális vásárolóid hogyan viselkednek az adott helyzetben. A tapasztalatokat pedig építsd be a tervezési folyamatba.
Flat-design
Az esetek nagy részében a weboldal az első elem, amellyel a látogatók kapcsolatba kerülnek, mikor cégeddel találkoznak. Éppen ezért különösen fontos, hogy megjelenésével is hozzájáruljon a bizalom kiépítéséhez. A látogatók kb. 50%-a szerint a weboldal design az egyik legfontosabb szempont a cég hitelességének megítélésekor.
A weboldalad design-ja nagy szerepet játszik abban, hogy hány látogatód van. Éppen ezért a jó design a bizalom építés mellett elősegíti a konverziót vagyis hozzájárul ahhoz, hogy a látogatóból ügyfél lehessen. Az elavult kinézetű és technológiát alkalmazó weboldal azt sugallja a látogatónak, hogy a cég termékei/szolgáltatásai is idejétmúltak.
A flat-design még mindig a legnépszerűbb design-elv ha weboldal tervezésről van szó, mert modern, könnyen átlátható, mobilbarát weboldalakat lehet készíteni a segítségével. És bár sokszor a minimalista jelző illeti a flat-design-al készült oldalakat, kíválóan alkalmas komplexebb struktúrák, szerkezetek megjelenítésére is.
Parallax görgetés
Weboldalad látogatói átlag egy tized másodperc alatt véleményt formálnak arról, hogy tetszik-e nekik amit látnak vagy sem, maradnak-e vagy inkább elkattintanak. A véleményüket pedig 94%-ban a design alapján hozzák. Ha weboldalad design-ja egyedi és figyelemfelkeltő, akkor a látogatók ott maradnak, ellenkező esetben elveszíted őket.
A figyelemfelkeltés egyik eszköze a történet mesélés, amelyet nagyon könnyű parallax görgetés segítségével bemutatni. A görgetés egyébként sokkal könnyebb, mint a kattintás, nem véletlen, hogy a mai modern weboldalak ahelyett, hogy sok menüpontra tördelnék a tartalmat, hosszabb görgetés alapú oldalakat alkalmaznak, amelyeken sok információ jelenik meg. A görgetéshez a mobiltelefonok szoktatták hozzá az embereket, mivel a reszponzív oldal struktúra és a kis kijelző önmagában is sok tartalom szkrollozást igényel.
Parallax görgetésnél a háttér lassabban gördül mint az előtérben lévő elemek ezzel kvázi térhatású élményt elérve. Fordítva is alkalmazzák, mikor a háttér görgetés hatására gyorsabban mozog mint az előtér, így fokozatosan több tartalmat megjelenítve a takarásból. Egy fokkal továbbfejlesztve a parallax görgetést arra is használják, hogy különböző elemeket „úsztassanak be” a képernyőre majd további görgetés hatására eltűntessék őket. A parallax görgetés egyik legnagyobb előnye, hogy felkelti és megtartja a látogató figyelmét, így csökkentve a visszapattanási arányt.
Tartalom-fókuszú design
Annak ellenére, hogy a grafikusok nagy része még mindig abban hisz, hogy a látványos design fogja a látogatottságot növelni és több ügyfelet hozni, a valóságban ez nem így van. A látogatottság növeléshez valójában egyedi, releváns és jó minőségű tartalomra van szükség. Ahogy az ügyfeleimnek szoktam mondani, a látogató nem gyönyörködni jön a weboldaladra, hanem azért, mert felkeltette valamilyen tartalom a figyelmét vagy keres valamilyen információt és ha nem kapja meg amit keresett, akkor azonnal tovább áll akármilyen szép is a weboldalunk. Vannak persze kivételek, például a kreatív ügynökségek esetében még mindig sokat számít egy igazán egyedi és kiemelkedő design és funkcionalitás, de ez valóban csak nagyon kevés területről mondható el.
Ha tehát növelni szeretnéd weboldalad látogatottságát a legjobb recept az egyedi, minőségi tartalom készítés. Különösen startup-ok esetében ez a tendecia annyira erős, hogy a hagyományos design tervezési folyamatot is átalakítja. Nem egy hagyományos design terv készül, amelybe aztán beleszuszakoljuk a tartalmat, hanem tartalom-fókuszú design-t alkalmazunk. Először készül el a weboldal szöveges tartalma és utána kezdjük el a design részt mikor már pontosan tudjuk hova mit milyen sorrendben fogunk elhelyezni.
Az így elkészített oldalon minden grafikai elem azt a célt szolgálja, hogy a látogató minél hatékonyabban be tudja fogadni az ott elhelyezett információkat.
Történetmesélés
Elképesztő mennyiségű információ ér minket a weben nap-mint-nap. Hasznos és nélkülözhetetlen(nek tűnő) cikkek tömkelege verseng a látogatók figyelméért. Ebben az információs zajban rendkívül nehéz kitűnni, felkelteni a látogatók figyelmét. Mégha sikerül is elérni, hogy a látogató a cikkedre kattintson, biztos lehetsz benne, hogy szkennelve fogja átgörgetni és csak azoknál a részeknél áll meg olvasni, amelyek érdeklik. A cikk nagy részét egész egyszerűen el sem olvasssa, mert nincs rá ideje. Ez a szkennelve olvasás, mint technika a mai web látogatóinak 80%-ra igaz.
Ha ki szeretnél tűnni ebből az információ áradatból akkor azt javaslom alkalmazd a történetmesélés technikáját, mert ezzel cikkeidet személyessé és vonzóvá teheted. Írj konkrét esettanulmányokról, projektekről, siker történetekről, ügyfél visszajelzésekről és meglátod a pozitív visszajelzés nem fog elmaradni.
Személyre szabott design
Míg az eszközre szabott kinézet más néven reszponzív design arról szól, hogy a weboldal megjelenése egy adott eszköz képernyőjéhez igazodik, addig a személyre szabott design is valami hasonlót jelent, csak itt nem az eszközhöz, hanem a felhasználóhoz igazodunk.
A személyre szabott design elég nagy szórást mutathat kezdve onnan, hogy a felület kontrasztosabbá válik egy olyan látogató számára, akinek látási problémái vannak vagy eltérő színeket mutat azoknak, akiknek színlátási problémáik vannak. Kisebb változások lehetnek például betűméret vagy téma változások annak fényében, hogy a látogató korábbi látogatása során mit tartott előnyösebbnek.
Két mozgatórugója van ennek a trendnek: az egyik az, hogy egyre nagyobb mennyiségű információ válik elérhetővé a személyes preferenciáinkkal kapcsolatban. A másik pedig az a változatosság, ahogy az emberek a technológiához alkalmazkodnak. Mindegyikünk valami saját egyedi elvárást mutat ezzel kapcsolatban.
A személyre szabott design használatának egyik lehetséges példája az, mikor a weboldal megjelenése, képi világa szövegezése az adott látogató életkorához igazodik. Ezzel lehetővé válik, hogy ne kelljen egy weboldalt megjelenésében, stílusában, szövegezésében egy adott demográfiai csoporthoz igazítani, hanem maga az oldal igazodjon minden korcsoporthoz abban a pillanatban ahogy a látogató az oldalra érkezik.
Összefoglalás
Az aktuális vagy éppen felfutó irányzatok alapján már nagy valószínűséggel meg tudjuk jósolni, hogy milyen UX design trendek fognak a következő időszakban dominálni, ugyanakkor vannak még olyan területek, amelyekről csak sejtjük, hogy nagy jövő áll előttük és amint a megfelelő technológia rendelkezésre fog állni, roppant népszerűek lesznek.
Remélem cikkemmel sikerült egy picit a jövőbe tekinteni és felkészíteni téged arra, mik várhatók a kövekező időszakban.