Tavaly 77 milliárd (!) weboldal vizsgálata alapján az derült ki, hogy a globális forgalom 56%-a már valamilyen mobileszközről érkezik. Érdemes azért megfigyelni, hogy az erősödő arány a különböző iparágakban más és más mértékben köszön vissza.
Az igazsághoz még az is hozzátartozik, hogy a mobil forgalom mintegy 50%-kal kevesebb oldalon töltött időt tud felmutatni, a bounce rate pedig 40%-kal magasabb: a hagyományos értelemben vett “minőségi” forgalom tehát még mindig leginkább desktopról érkezik. (Érdekes lehet azon egy pillanatra eltűnődni, hogy a mobiltrend erősödésével a forgalom minőségét változatlanul ezekkel a mutatókkal mérjük-e majd?)
Akárhogy is, a pillanatnyi előrejelzések szerint a mobilról indított munkamenetek aránya 2018 végére már 79%-ra duzzad. Ezek után nem kérdés, hogy érdemes-e a mobilélménnyel, és persze a Google idei nagy “mumusával”, a mobilalapú indexeléssel már a megvalósítás szintjén foglalkozni.
Analitika
- A globális statisztikákat már ismerjük, de hozzád vajon milyen eszközről érkeznek a legtöbben? Változott ez az elmúlt 3-6-12 hónapban? Erről a Google Analytics Közönség paneljén belül a “Mobil/Áttekintés” menüpont alatt kaphatsz pontos képet. A munkamenetek száma mellett hasonlóan lényeges a bounce vagy az exit rate értéke is: ezekből ugyanis megállapíthatod, az átlagos felhasználó mennyire elégedett azzal a benyomással, ami az adott felületen érte.
- Ha jelentős a mobilforgalom, akkor objektíven gondold át, netán kérdezz körbe felhasználóid között, hogy út közbeni használat, vagy sürgős esetben könnyedén fellelhető, elérhető-e a kívánt információ.
Design és tartalom
- Ha nem is a keresőrobot, de a felhasználók felől ma már az is elvárás, hogy a honlap mind design, mind funkcionalitás szempontjából tulajdonképpen egy appra hasonlítson. Ez egyre gyakoribb feltétele annak, hogy egy weboldal nemcsak elégedett, hanem visszajáró forgalommal is büszkélkedhessen. A te oldalad követi a 21. századi trendeket, vagy a web 1.0 korszakból átörökített relikviára emlékeztet?
- Természetesen nem egyszerű napjaink “KISS”, avagy “keep it simple and stupid” alapelvének, illetve annak a klasszikus SEO-szabálynak az összehangolása, miszerint minél több content, annál jobb. Jó tudni, hogy a második elv ma már egyre inkább megdőlni látszik. Ügynökségi munkánk során mi magunk is számtalanszor belefutunk olyan keresési listába, ahol korlátozott terjedelmű tartalmak férkőznek az első oldal előkelő helyezései közé. A minőségi, a felhasználók konkrét kérdéseire választ adó tartalom és a kulcsszóhalmozást meghaladó SEO-szövegírási technikák használata viszont mind mobilon, mind asztali gépen jó döntésnek bizonyulhat.
- A mobiltrendek erősödése jó alkalom lehet arra, hogy átstrukturáld, vagy egyáltalán először újragondold a tartalmakat. Lehet, hogy több, vagy épp kevesebb menüpontra lenne szükség, ahogy az elérhetőségeket is érdemes lehet szembetűnőbben megjeleníteni. Design szempontjából pedig az, ami 3 vagy 5 évvel ezelőtt stílusosnak számított, ma már sajnos nem biztos, hogy maradéktalanul vonzó.
Fontos, mit lát a robot és a felhasználó az oldaladból
- Az átstrukturálás és designváltás közben tartsd mindvégig szem előtt, hogy a JavaScript és a CSS ideális esetben mindig jól feltérképezhető marad. Ennek feltétele egyrészt a kódok méretének optimalizálása, ami az oldalsebességnek is jót tesz.
- Az oldalsebességet és az okostelefonon történő használatot a Mobile Friendly toollal folyamatosan, akár fejlesztés közben is ellenőrzés alatt tarthatod, de a nagyobb hibákról a Search Console Keresési forgalom/Mobilos használhatóság menüpont is tájékoztat.
Pár instant megoldás a jobb mobilélményhez
- Külső és belső törött linkek, ésszerűtlen átirányítások kezelése (minden plusz átirányítás növeli a betöltési sebességet!)
- Képek tömörítése
- I-Frame, Flash formátumok eltávolítása
- A pop-up ablakok felhasználóbaráttá tétele (pl. méretük csökkentésével)
- A mobilról történő használat könnyítése (szöveg és gombok mérete, reszponzív design alkalmazása). A Google egyik magyar nyelvű útmutatása ezen a linken érhető el.
Mi várható akkor, ha te köszönöd szépen, de inkább kimaradsz ebből az egészből?
Sok jóval biztosan nem lehet számolni, de hogy van-e a büntetésnek vagy a számottevő pozícióvesztésnek esélye, az még a jövő zenéje. Ha az oldalnak nincs mobil verziója, és az asztali sem mobilbarát, attól a tartalom valószínűleg még be lesz indexelve, de arra számítani lehet, hogy a mobilbarát oldalakhoz képest mind asztali, mind mobil keresési listán sokkal kedvezőtlenebbül alakulnak majd a pozíciók. Ez pedig a versenyből való lemaradást okozhatja Neked és vállalkozásodnak…