Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

On-site SEO – Hogyan maximalizáld a megtérülést?

Tartalomjegyzék

Anna Alexi
2018.07.03.

A SEO sokak számára egy mágikus kifejezés, kevesen tudják, pontosan mit jelent, de mindenki használja. Nem egy egyszerű feladat, de a legtöbb weblapról az alapok is hiányoznak, így könnyű beszállni a versenybe.

Cikkünkben olyan jó tanácsokat, tippeket olvashatsz az on-site SEO szempontokról, amelyek megfogadásával már bőven átlag feletti on-site SEO-val fog rendelkezni a weboldalad. A jelszó: kis erőbefektetés, hatalmas megtérülés.

on-site-seo

Tartalom

Az on-site SEO, azaz oldalon belüli SEO, alapja a “jó tartalom”. E nélkül, lehet bármilyen menő az oldalad és gyűjthetsz bármennyi linket, nem jutsz vele messzire. Az, hogy mi számít jó tartalomnak és hogyan állítsd elő, sok cikk központi témája a weben, de az a rossz hírem, hogy ezen tanácsok nagy része használhatatlan.

Ha rám hallgatsz, akkor a lehető legtermészetesebb formában gyárts értékes tartalmat a saját célcsoportodnak.

Ez egy kicsit ellentmondásosnak tűnhet egy “Hogyan csináld” cikkben, de nincs pontos recept a jó tartalomra. Mondok egy példát, amitől világosabb lesz. Ha például fekete és barna étkező asztalokat árulsz, magától értetődő, hogy ezekre a szavakra szeretnél megjelenni a kereséseknél, így párszor megemlíted őket. Viszont mi történik, ha a közönséged sötét asztalokat keres? Mindamellett, hogy természetesebb és emberibb, ha szinonimákat használsz egy szövegben, attól sem kell félned, hogy lemaradsz fontos megjelenési lehetőségekről.

Ha a tartalom gyártásra nincs is egyetemes tuti módszer, minden másra igen. Ezeket olvashatod a következőkben.

Title Tag

Egy alapvető mérföldkő a SEO-ban a title tag (más néven címsor, title mező). Ez az, ami majd a böngészőben visszaköszön, és tudatja a böngészővel és a potenciális látogatóval, hogy miről szól a hivatkozott weboldal. Éppen ezért rendkívül fontos rangsorolási szempontból.

Title-tag-megjelenese-a-keresesi-talalatokban

Mivel nem csak a böngészőknek gyártjuk a weboldalakat, hanem elsősorban embereknek, fontos, hogy a title tag-ek ne csak oda dobált kulcsszavakból álljanak, hanem ténylegesen információt adjanak át.

Megjegyzés: a title tag-et olvassák fel a gyengén látók által használt szoftverek is, így különösen fontos, hogy jól átadja az oldal lényegét.

Továbbá kevesen tudják, de a title tag jelenik meg a böngésző fülén is, így segítve a tájékozódást, ha egyszerre több ablak van megnyitva.

Title-tag-megjelenese-a-bongeszoben

Megjegyzés: a title tag-et nem szabad összekeverni a h1 tag-gel (lásd lejjebb), amely az oldalon megjelenő tartalom címe lesz. A title tag, magán az aloldalon, a szöveges részben nem jelenik meg.

Title Tag Tippek

  1. A weblapodon, minden aloldalhoz tartozzon egyedi title tag.
  2. A title tag legyen releváns az oldal tartalmára.
  3. Egy, az adott aloldalra vonatkozó, fókusz kulcsszó szerepeljen benne.
  4. A title tag maximális hossza 600px, függően attól, hogy milyen széles betűket használsz ez kb 65 karakter. Érdemes ezt a helyet kitölteni, de túllépni nem szerencsés, mert 600px-en túl a böngésző levágja a címsort, és nem is veszi figyelembe a rangsorolásnál.
  5. Legyen a title meződ figyelemfelkeltő és informatív: fontos, hogy ne csak kulcsszavak szerepeljenek ömlesztve a title tag-ben, hanem érdekes legyen a felhasználó számára. A cél mindig a kattintás!

Title Tag Példák

A könnyebb értelmezhetőség végett, nézzünk pár példát jó és nem túl jó title tag-ekre.

Ha például kávézót keresek Budapesten, “budapesti kiülős kávézók” keresőszóval, akkor egy tipikus példája annak, amikor egy rakás kulcsszót beleteszel a title tag-be a következő:

Title-tag-helytelen-hasznalat

Lehet, hogy jól fogsz rangsorolni, de biztos nem sokaknak lesz kedve rád kattintani.

Ennél sokkal informatívabb és érdekesebb tartalmat sejtető title tag az alábbi. Itt tudja a felhasználó, hogy egy listát fog találni kipróbált, jó kiülős kávézókról Budapesten, ahonnan könnyen kiválaszthatja a neki megfelelőt.

Title-tag-helyes-hasznalat

Meta Description

A meta description-t a Google nem veszi figyelembe a rangsorolásnál, közvetlenül. Közvetve viszont, kiemelt szerepet tölt be. Ha az oldalra releváns,  jól megírt meta description-nel rendelkezel, akkor az növelheti az átkattintási arányt, ami viszont egy fontos rangsorolási faktor.

Meta-description-megjelenese-keresesi-talalatokban

Meta Description Jó Tanácsok

  1. A weblapodon, minden aloldalhoz tartozzon egyedi meta description.
  2. A meta description legyen releváns az oldal tartalmára. Ha nem az, akkor a Google automatikusan szív be tartalmat az oldalról és emiatt rosszabb lehet az átkattintási arányod. Tehát közvetve rontja a keresőben elfoglalt pozíciód.
  3. Előnye, hogy ide már több kiemelt kulcsszót is beilleszthetsz.
  4. A meta description maximális hossza 156 karakter, ezt sem érdemes túllépni, mert a többit a böngésző egyszerűen kipontozza. De érdemes a lehető legjobban kihasználni.

Megjegyzés: a Google 2017-ben megemelte a karakterszámot 300-ra, de nemrégiben visszaálltak a 156-os karakterszámra. Ha biztosra akarsz menni, akkor az első 130-150 karaktert egy egybefüggő szövegként írod meg. Így a későbbi limitváltásokkor nem nyúlhatsz mellé, ez mindig meg fog jelenni mobilon és desktopon is.

  1. Ez az “intro” szöveged az oldaladra, itt is fontos, hogy figyelemfelkeltő és informatív legyél, valamint lehetőség szerint illessz bele egy call-to-action-t (pl.: Fedezd fel…, Látogass el…, Kérje ingyenes árajánlatunk…)

Meta Description Példák

Az előző példánál maradva, bár a title tag elnyerte tetszésünk, de a meta description-ön látszik, hogy nem lett kitöltve, és az oldalról a megadott kulcsszavakhoz passzoló szöveget szívta be a szöveg.

Title-tag-helyes-hasznalat

Sokkal inkább kattintásra buzdít az alábbi példa. Röviden összefoglalja, hogy mit tud a hely, hol található, a megfelelő kulcsszavak benne vannak, így már egyből el tudom dönteni, hogy érdemes-e kattintanom a honlapra, avagy sem.

Meta-description-jo-pelda

URL Struktúra

A honlap és URL struktúra az a SEO szempont, amelyre már a honlap kialakítása előtt gondolni kell. Utólag már nem lehet foltozgatni, úgy, mint a lemaradt meta description-öket, vagy csak nagyon nehezen. Tekintve, hogy a jó URL-ek is erősítik a keresési rangsorban betöltött pozíciódat, tartsd szem előtt ezt a pontot.

Az URL struktúra kialakítása egy elég komplex tudást igénylő feladat. Ha új vagy a SEO területén és egy összetett weblapod lesz, például egy webshop, akkor megéri szakértőhöz fordulni. Érdemes egy SEO-s és egy UX-es (user experience) szakemberrel is beszélni.

URL Struktúra Jó Tanácsok

URL struktúrád kialakításánál, általánosságban, az alábbiakat tartsd szem előtt:

  1. Legyenek az URL-ben a kulcsszavak.
  2. A fókusz kulcsszó szerepeljen minél közelebb a domain névhez.
  3. Az URL legyen rövid: a keresési találatokban maximum 115 karakterig jelenik meg az URL-ed, és utána már figyelembe sem veszik a böngészők mi van benne, ha a fókusz kulcsszavad csak ez után jön, az elég kellemetlen. Megjegyzés: a 2-es és a 3-as pontok azért is fontosak, mert a weblap hierarchiád mélységét mutatja. Minél “laposabb” a weblap hierarchiád, annál jobban fog szeretni a Google.
  4. A jobb felhasználói élmény érdekében legyen főleg szöveges az URL. A sok számos és specifikus karakteres URL-eket kerüld.

Tipp: ha gyakran hozol létre újabb aloldalakat, például blogod van, akkor figyelj oda mi jelenik meg az URL-edben. A CMS-ek (content management systems) gyakran a blog címét teszik be automatikusan az URL-be. Lehet, hogy ennél te tudsz frappánsabb rövidebb változatot is.

Két szemléletes példa: az elsőnél rövid, a fő kulcsszavakat tartalmazó URL van. A másodiknál pedig olyan hosszú a link, hogy a böngésző már csak szeletekben mutatja.

Keresoben-megjeleno-URL-jo-pelda

Keresoben-megjeleno-URL-rossz-pelda

H1 Tag – Fejezetek címsorai

Úgy, mint a könyvekben, a weboldalakon is tagoljuk a szöveget a könnyebb olvashatóság érdekében. Az online világban különösen fontos, hogy egy szöveget minél kisebb egységekre bontsunk: fejezetekre, alfejezetekre, bekezdésekre. Az egyes (al)fejezeteket pedig mindig jó ha címmel látjuk el, amelyből az olvasó rögtön tudja, hogy az az egység miről fog szólni.

A különböző fejezetek címsorának hierarchiáját a <h1>-<h6> tag-ek jelölik. Ez alapján tájékozódnak a böngészők az oldalon.

A legfontosabb mind közül a h1 tag, amely egy közvetlen rangsorolási faktor, minden oldalon erősen ajánlott feltüntetni. Ez lesz tulajdonképpen az aloldalon lévő szöveg címe. A title tag-gel együtt tudatják a böngészővel az aloldal központi témáját, és mindkettő olvasási támogató funkciót tölt be a gyengén látók számára.

A többi fejezet cím közül fontos lehet még SEO szempontból a h2 és h3 tag, amelyek további információt szolgáltatnak a keresési robotoknak az oldal tartalmáról, de a rangsorodra közvetlenül nincsenek hatással. A h4-h6 tag-ek viszont, már nem különösebben mérvadóak.

H1 Tag Tippek

  1. Minden aloldalon egy darab h1 tag szerepeljen, és
  2. Mindenhol egyedi h1 tag legyen.
  3. A h1 tartalmazzon fókusz kulcsszavakat.
  4. A h1-ből világosan derüljön ki, hogy miről szól az aloldal. A h1-re nincs kifejezett karakter limit, de tartsd röviden és lényegre törően.

Egy szemléletes példa a hierarchia felállítására:

Helytelen tag-elés:

<h1> A cikk címe </h1>

<h2> Alfejezet címe – 2. szint </h2>

<h2> Alfejezet címe – 2. szint </h2>

<h1> A cikk címe </h1>

<h3> Alfejezet címe – 3. szint </h3>

Itt több h1 tag-et is felvettek és a h1 után rögtön h3-at is.

Helyes tag-elés:

<h1> A cikk címe </h1>

<h2> Alfejezet címe – 2. szint </h2>

<h3> Alfejezet címe – 3. szint </h3>

<h3> Alfejezet címe – 3. szint </h3>

<h2> Alfejezet címe – 2. szint </h2>

<h3> Alfejezet címe – 3. szint </h3>

<h3> Alfejezet címe – 3. szint </h3>

Itt helyesen egy darab h1 tag lett felvéve és a h2, h3 tag-ek logikusan követik egymást.

Belső Linkek

Az oldalon belüli linkelés tulajdonképpen azt jelenti, hogy a weblapod kijelölt tartalmát elérhetővé teszed mind a látogatók, mind a böngészők számára.

Például, a főmenüben felvett oldalakra, minden oldalról lesz legalább egy link. Ezeket az oldalakat a Google nagy eséllyel indexelni fogja.

Míg, az olyan oldalakat, ahova oldalon belül nem vezet link, például, ha egy hirdetéshez több különböző landing oldalt készítesz, optimalizálási szempontból, akkor azokat a Google valószínű nem fogja indexelni. Ezeknek a landing oldalaknak a lényege, hogy csak az lássa, aki a hirdetésedre kattintott.

Az oldalon belüli linkelésnek a legfőbb szerepe, hogy a linkek értéket adnak át egyik aloldalról a másikra. Ezt hívjuk link equity-nek (~link tőkének), amely fontos rangsorolási szempont. A gyakorlatban ez azt jelenti: amelyik aloldalra sok link vezet a weboldalon belül, arról a böngésző tudni fogja, hogy az egy lényeges aloldal, mert sok látogatót akarsz odaterelni.

Jó Tanácsok Belső Linkek Rendszeréhez

  1. Az ideális, ha minden oldalra, amit szeretnél, hogy a Google indexeljen vezet link.
  2. Azonban, ez ne jelentse azt, hogy rendszertelenül mindenhonnan linkelsz mindenhova. Készíts belső linkelési stratégiát, és a kiemelt aloldalaidra vezesd a legtöbb linket.
  3. A horgonyszöveg tartalmazza a fő kulcsszavaidat. Persze itt is maradj mindig a természetességnél, ne optimalizáld túl.

Összegzés

Ebben a cikkben a legfontosabb oldalon belüli SEO szempontokról olvashattál. Ezeket az egyszerű és logikus lépéseket betartva könnyedén megteheted az első lépéseket weboldalad keresőoptimalizálása felé. Kis erőbefektetés, hatalmas megtérülés.

És ne feledd! A legfontosabb, hogy mindig tartsd szem előtt kinek írod a tartalmat.

Van saját bevált módszered, ötleteid? Írd meg kommentben!

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet