Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

SEO vs. PPC – Melyiket válaszd?

Tartalomjegyzék

Eszter Takács
2018.09.05.

Ha digitális marketingről van szó – főleg ha gyerekcipőben jársz még a témával kapcsolatban -, mindig felmerül a kérdés, hogy melyik a megfelelőbb számodra és vállalkozásod számára; SEO vagy PPC. Milyen előnyökre tudsz szert tenni, vagy esetlegesen milyen hátrányokat jelent számodra az előbb említett marketing eszközök használata? A következő részben ezeket fogjuk boncolgatni.

Az általános megegyezés alapján azt szokták mondani, hogy míg a PPC kampányok sokkal több pénzt emésztenek fel, viszont azonnali eredményeket hoznak, addig a SEO használata teljesen ingyenes, ám nagyon időigényes. Úgy tűnhet, hogy ez alapján a döntés nagyon könnyen meg lehet hozni, hiszen vagy idő vagy pénz milliomos vagy és eszerint választasz, de ez nem ilyen egyszerű. Nézzük miért!

seo-vs-ppc

SEO

A SEO jelentése nem más, mint Search Engine Optimization, vagyis magyarul keresőmotor optimalizálás. Lényege, hogy a weboldalt egy-egy kiválasztott kulcsszóra vagy kifejezésre optimalizálva a Google találati lista egy adott helyére – általában az elsőre – juttassuk.

A keresőoptimalizálás egyre népszerűbb, különösen az induló vállalkozások, startupok számára. Mindenki szeretne egy jól optimalizált weboldalt, hiszen ez elméletileg ingyenes. Viszont, ha már egy jó ideje az üzleti világ tagja vagy, akkor tudod, hogy az idő pénz. És ez nem csak egy légbőlkapott, üres kifejezés. Ez tény.

Annak ellenére, hogy sokan a SEO-t a weboldal és termékek promóciójának egy pénztárca barátabb lehetőségeként könyvelik el, ez nem így van, hiszen a tartalomgyártás nem olcsó mulatság – főleg, ha minőségit akarsz készíteni. Például egy-egy színvonalas cikk megírása akár egy hetet is igénybe vehet – ha beleszámítjuk a lektorálást és szerkesztést -, és ne feledd, az idő pénz! Ezzel nem akarlak lebeszélni a SEO-ról, hiszen a mai világban elengedhetetlen része egy profi marketing tervnek, ráadásul sokkal nagyobb bizalmat lehet építeni egy igényes cikkel, valamint a Google találati listában egy előkelő hellyel, mint egy fizetett hirdetéssel.

SEO előnyei

A SEO a keresőmarketing legnagyobb részét képezi. A keresőmotorokat optimalizálni olyan, mintha fát ültetnél, csak idő múltával látod az eredményeket. Ez nem azt jelenti, hogy nem éri meg vele foglalkozni, sőt!

Ingyenes, ha magad csinálod

Mindaddig, amíg megengedheted magadnak, hogy időd java részét minőségi tartalom készítésével és szakértelmed csiszolásával töltsd, szerencsés vagy, hiszen így ingyenesen tudod SEO-zni oldaladat – persze ebbe nem számítottuk bele a tárhelyszolgáltatást, a weboldal sablon árát és még sok más tényezőt.

Fokozatos tanulási görbe

Ezt sokan hátrányként fogják fel, hiszen a SEO-t hosszú időbe telhet kitanulni. Ám, a kezdéshez bőven elég az alapokkal tisztában lenni és idővel folyamatosan építgetni, fejleszteni tudásodat és weboldalad optimalizálását. Elsőnek elkezdheted egy kulcsszó kutatással, valamint egy taratalom megírásával. Ez egy jó szerverrel és kép optimalizálással egy kitűnő kezdés. A legtöbb tartalomkezelő szoftver már rendelkezik SEO plug-in-ekkel, amivel nagyon meg tudják könnyíteni a dolgodat.

Jó ROI

Ha mindent magadnak csinálsz, akkor a SEO jó eredményeket hozhat befektetés megtérülésre vonatkozóan, különösen a helyi üzleteknek, ahol a piaci verseny kevésbé durvul el. Egy organikus találat 15-ször több kattintást hozhat, mint egy fizetett hirdetés. A jó pozícióban elhelyezkedő organikus találatok akár a 25%-át is hozhatják az organikus kereséseknek egy kulcsszóra levetítve. Míg, egy fizetett hirdetésnél ez a szám 2-3% körül mozog. Az alábbi diagram jól bemutatja az eredménybeli különbséget egy organikus és egy fizetett találat átkattintási aránya között.

Organikus-es-fizetett-talalat-CTR-kulonbseg

Ez a hatalmas különbség sok mindenből adódhat. Lehet, hogy az emberek megbízhatóbbnak találják az organikus találatokat, esetleg lehet, hogy sokuk hirdetés blokkolót is használ.

Hosszútávú eredmények

Rendszeresen elvégzett SEO teendőiddel hosszú távra építész, például ha 6 hónapon keresztül folyamatosan frissíted és javítod a SEO eszközeidet, akkor az akár a következő évekre is nagy hatással lehet. Jó ötlet a tartalom aktualizálása időről-időre, főleg, ha valami érdekesebb, jobb jelenik meg a SERPs-ben .

Márkaismertség növelő

Manapság a vásárlók egyre tudatosabbak, nem csak leemelik az éppen akciós terméket a polcról, hanem tájékozódnak vásárlás előtt, leginkább az internet segítségével. Ha szeretnéd az ebből adódó lehetőségeket kihasználni, akkor mindenképpen az elvárásaiknak megfelelő információs tartalmat készíts. Idővel, ez a márkaismertséged növekedéséhez vezethet. Általában egy új vásárlót minimum 7-szer – ha nem többször – kell az oldaladra terelned ahhoz, hogy a bizalom kialakuljon és elvégezze a kívánt konverziót.

Nagyobb kontroll

SEO-hoz szükséges tartalom előállításakor sokkal nagyobb a lehetőségeid tárháza, mint a PPC hirdetéseknél. Nincs korlátozva, hogy mit jeleníthetsz meg, írhatsz hosszabb címeket, leírásokat, amik végül nagyobb CTR-hez vezetnek. Míg PPC-nél karakterkolátok és különböző szabályok közé vagy szorítva.

SEO hátrányai

Időre van szükség az eredmények realizálódásához

Néhány embernek a 6 hónap vagy az 1 év jól hangozhat, míg másoknak az örökkévalóságnak tűnhet. Ha azonnali eredményekre van szükséged, akkor a SEO nem neked való, inkább a fizetett hirdetésekhez nyúlj. Azonban, minél előbb elkezded a SEO alapjait megteremteni, annál hamarabb látod majd az eredményeket.

Nehéz elsajátítani

Ha tényleg SEO szakértő akarsz lenni, sokkal többet kell megtanulnod, mint egy egyszerű kulcsszókutatás vagy linképítés. Legalább alapszintű HTML és CSS készségekre lehet szükség, és a JS és a PHP tudás is hasznos lehet. Ezek nem tartalmazzák az összes többi technikai dolgot, amire még szükséged lehet, mint például a webhelytérképek elkészítését, indexelést, URL-ek átirányítását, többnyelvű problémákat és még sok mást. Egyszerűen annyi lehetőség van a SEO-ban, hogy az összes elsajátítása túlterhelő lehet. A SEO-t általában két kategóriára bontjuk; technikai SEO-ra és tartalmi SEO-ra. Mindkét változat elsajátítása igazán kihívást jelenthet. Szemléltető példaként képzeld el, hogy a PPC hirdetések létrehozása olyan, mint egy hangszeren játszani. A SEO pedig egy egész zenekar vezetését jelenti.

Nehéz a következő szintre lépni

Ha egyedül dolgozol a SEO-n, akkor bizony a következő szintre jutás nem könnyű. Az igaz, hogy nem feltétlenül szükséges többet posztolnod ahhoz, hogy nagyobb forgalmad legyen, de az is igaz, hogy ha többet posztolsz, akkor a forgalmad is növekszik. Ha gyorsan szeretnél fejlődni, ahhoz bizony segítségre lesz szükséged és ehhez pénzt kell befektetned. Ha például egy hatósági weboldalt üzemeltetsz és heti több száz cikket kell előállítanod szerkesztőkkel és tartalommarketing csapattal, akkor a belefektetett energia és pénz megtérül. Míg ha az egyelőre ismeretlen porszívódat szeretnéd versenyeztetni egy már híres konkurenciával, jobb ha a fizetett hirdetéseket választod.

Nagy bizonytalanság

A Google egy algoritmussal dolgozik. Ez azt jelenti, hogy bármikor, bármilyen okból kifolyólag webhelyed lejjebb eshet a rangsorban, vagy még rosszabb, eltávolításra kerül az indexből. Általában ez akkor történik, ha a BlackHat SEO technikákkal próbálkozol. Ha betartod a Google irányelveket, akkor rendben kell lennie mindennek.

Kevesebb vásárlás orientált felhasználó

Az emberek rengeteg időt elszörfölnek a neten, de legtöbbször információkeresés a szándékuk. Még akkor is, ha vásárlási szándékkal keresgélnek. Ezért jó ötlet létrehozni egy email listát, hogy az embereket visszairányítsd az oldalra. Manapság ez nem a legegyszerűbb dolog, főleg az EU új GDPR irányelveivel. Hogy mikre kell figyelned ezzel kapcsolatban? Olvasd el korábbi cikkünket!

Nehéz az A/B tesztelés

Habár teljes irányítással rendelkezel a tartalom felett, az A/B tesztelés az organikus keresési környezetben nem a legegyszerűbb. A Google nem nagyon szereti a sokszorosított tartalmat és nem kérheted a Googletól, hogy egy másik oldalra mutasson egy hétig. Használhatsz canonical hivatkozásokat, de igazából ezek nem erre lettek tervezve és kockázatos őket erre használni. Azt is gondolhatod, hogy egyszerűen elvégzed a módosításokat az oldalon, majd később visszakapcsolod őket, hogy így A/B tesztelj. Azonban az oldalon történő bármely változás a rangsorszám növekedésével vagy csökkenésével járhat. Általában, ha már az oldalnak egy magasabb rangsora van, akkor az emberek elkerülik a felesleges változtatásokat.

Összefoglalás

Hacsak szándékosan nem akarsz jelen lenni az organikus keresések között, akkor ajánljuk, hogy a SEO-ba is fektess energiát, ha csak minimális szinten is.  A lehető leghamarabb el kell indítani, mert időbe telik, hogy működésbe lépjen. Pontosabban, a SEO tervezési folyamatnak még a weboldal felépítése előtt el kell kezdődnie, hogy minél jobban illeszkedjen a weboldal tulajdonságaihoz és felépítéséhez.

A-SEO-elonyei-es-hatranyai

PPC

Az érem másik oldalán a PPC (Pay Per Click) vagy SEM (Search Engine Marketing) szerepel. Egyes SEO szakemberek szerint a PPC kevésbé hatékony, viszont annál költségesebb, mint a SEO. Azonban ezek a megállapítások eléggé részrehajlóak lehetnek. Az igazság az, hogy a PPC kiváló módszer a weboldal népszerűsítésére, különösen akkor, ha e-kereskedelemről van szó.

PPC előnyei

Általában az emberek úgy gondolnak a PPC-re, mint rendszeres hirdetésre, de annál sokkal több. Annak a lehetősége, hogy csak akkor jeleníts meg hirdetést, amikor valaki egy adott kulcsszóra keres rá, valamint csak akkor fizess, ha rákattintanak a hirdetésedre, felbecsülhetetlen. Számos jó dolog van a PPC-ben. Ha nem lenne ilyen hatékony, az emberek nem fizetnének érte.

Azonnali eredmények

A PPC-ben a legnagyobb dolog, hogy azonnali eredményeket hoz. Ez természetesen mindaddig lehetséges, amíg a landing oldal megfelelő. Szükséged lesz egy CTA-ra, ezért győződj meg róla, hogy telefonszámod és kapcsolattartási űrlapod jól látható helyen található és működik. A versenytől függően változik az ára, ha nagy a konkurencia, akkor drágább. Vannak azonban más tényezők is, amelyeket a Google figyelembe vesz az kattintási költség megállapításakor, például a címek és a leírás minősége. Akárhogy is, a legjobb 3 helyezés közé a SEO-val egy nap alatt gyakorlatilag lehetetlen elérni.

Könnyebb elsajátítani

Nem azt mondom, hogy egyik napról a másikra válhatsz szakértővé, de hosszú távon a PPC-t könnyebb elsajátítani, mint a SEO-t. Ne érts félre, ez se könnyű. Általában feleslegesen elköltött pénzek árán tanul az ember. Viszont ha van egy jól felépített kampányod, amit az elmúlt időszakban rendszeresen optimalizáltál, akkor mondahatni ‘készen’ is vagy. Ráadásul a Google szakemberei mindig rendelkezésedre állnak, ha kérdésed van vagy segítségre lenne szükséged. Ez a fajta támogatás a SEO-nál nem létezik. Nyilvánvalóan vannak olyan trükkök, amiket nem tudsz könnyen megtanulni, de még mindig egyszerűbb találni egy PPC szakembert, aki ilyen dolgokban a segítségedre lesz, míg egy SEO szakértőt, aki felépít és végrehajt egy jól kidolgozott SEO stratégiát.

Könnyen szintet tudsz lépni

Google Ads-ben nagyon könnyű szintet lépni, egyszerűen csak többet kell fizetned.

Nincs bizonytalanság

Nem kell tartanod titkolt Google frissítésektől, a PPC világában nyílt lapokkal játszanak. 5-10 perc alatt el tudsz készíteni egy hirdetést és körülbelül ugyanennyi idő alatt kiderül, hogy az elfogadásra került avagy sem. Pontosan tudni fogod, hogy mi megengedett és mi nem. És ne feledd a Google-től kapott támogatást se!

Vevő orientált

A legtöbb kattintás, amelyet a PPC hirdetések kapnak, vásárlási szándékot rejt magában. Mint már említettük, a keresési forgalom magasabb konverziós arányokkal rendelkezik, mint a fizetett forgalom. Ugyanez vonatkozik a fizetett keresési hirdetésekre is. Nagyobb konverziós számokkal rendelkezik, mint a közösségi média hirdetések. A Google csak akkor jelenít meg hirdetéseket, ha úgy véli, hogy az releváns a potenciális ügyfelek számára. Tehát a felhasználói szándék határozza meg, hogy a hirdetés megjelenik-e vagy sem.

Könnyű az A/B tesztelés

Az A/B tesztelés PPC-vel nagyon könnyű. Létre kell csak hoznod két fajta hirdetést és elindítani őket. Amelyik CTR-je magasabb, az nyert. Az A/B tesztelést folyamatosan csinálni kell, mert akár 1%-os CTR növekedés is hatalmas eredményeket hozhat.

PPC hátrányai

Mint mindennek, a PPC-nek is megvannak az árnyoldalai. Bár egyes hátrányok attól függően, hogy ki vagy és mit csinálsz nem tűnhetnek hátránynak – például egy nagy multinacionális vállalatnak hatalmas tőkével nem okoz gondot egy tetemesebb reklámköltés, míg egy kisvállalkozásnak minden elköltött forintot meg kell gondolnia.

Minden egyes kattintás után fizetned kell

Elég egyszerű; ahhoz, hogy játékban tudj maradni, fizetned kell. Minden egyes kapott kattintás után fizetned kell. Tehát mindaddig, amíg profitálsz belőle, minél többet költesz a hirdetésekre, annál többet keresel. Elég egyszerű matematika, gondolkozz az átkattintási arányban. Tegyük fel, hogy minden eladás után 1000 Ft-ot keresel. Ebben az esetben az igényeid függvényében 1 Ft-tól akár 999 Ft-ig bármennyit költhetsz egy eladásra. Azonban az elköltött pénz nem garantálja az értékesítést, csak forgalmat generál. Magas konverziós arányra lesz szükséged, ahhoz, hogy profitot tudj termelni. Ha 100 embert hozol be hirdetéseiddel, de a konverziós arányod csak 1%, akkor gondoskodnod kell róla, hogy a 100 ember behozatala ne haladja meg az egy eladás után keresett pénzt. Ellenkező esetben egyszerűen csak pénzt dobsz ki az ablakon.

Meredek tanulási görbe

Ha még kezdő vagy a PPC területén, az első belépés a Google Ads fiókba elrettentő lehet. Azonnal rengeteg dolog zúdul az ember nyakába, sok mindent kell megemészteni; kampányok, hirdetéscsoportok, kulcsszavak, kizáró kulcsszavak, költségkeretek, ajánlattételi stratégiák, CTR, CPC és a listát még folytathatnám a végtelenségig. Ha fogalmad sincs, hogy mit csinálsz, rengeteg pénzt pazarolhatsz el. Azonban az alapok megértése után, könnyedén létre tudsz hozni profitáló kampányokat. Léteznek a Google által létrehozott hivatalos online kurzusok, amiknek a végén vizsgát tehetsz és tanúsítványt is kaphatsz, ezzel bizonyítva hozzáértésedet.

Alacsonyabb ROI

Az előző részben arról beszéltünk, hogy SEO-val az eredmények lassabbak, de tovább tartanak. Na, a PPC ennek a tökéletes ellentetje. A PPC-re vonatkozó megtérülési ráta rövid távon számítható ki. Ha nem fizetsz tovább a hirdetésekért, akkor megszűnik a megjelenésed, így a ROI nem fog tovább növekedni, mint a SEO-nál hosszú távon.

A növekedés erősen kötődik a költségvetéshez

A PPC hirdetések sikerességére nagy hatással van a költségvetésed. Ez azt jelenti, ha többet akarsz eladni, akkor többet kell költened a hirdetésekre. Ez nem hangzik olyan rosszul, de figyelembe véve, hogy a növekedés gyakran más költségeket is magában foglal, mint például a technikai eszközök fejlesztése, raktárak vagy a csapat bővítése, akkor máris más fényben nézed a dolgokat.

Márkaismertség növelésére nem a legmegfelelőbb

Ha fizetett hirdetéseket használsz, akkor általában eladni szeretnél. Gyorsan. Ha a felhasználó egyszer vásárolt, akkor nagyon könnyű újracélozni őket. Ha végül vásárolnak tőled, sokkal nagyobb az esélye annak, hogy a felhasználó valamilyen más információs weboldalról, vagy akár AdSense vagy más affiliate linken keresztül – amiben megbíznak – érkezett hozzád.

Kisebb kontroll a tartalom felett

Ha azt akarod, hogy hirdetésed megjelenjen, akkor bizony be kell tartanod néhány szabályt. Nem csak a címet és a leírást kell figyelembe venned, hanem a landing oldal is hatással lehet hirdetésedre. Vannak olyan felületek, amelyeken egyáltalán nem jeleníthetsz meg hirdetéseket és vannak olyan szavak, amik tiltva vannak.

Összefoglaló

Igazság szerint PPC hirdetéseket bármikor használhatsz, de a legmegfelelőbb alkalom az, amikor van egy kis mozgatható tőkéd, amit hirdetésre tudsz költeni. Segítségedre lehet az üzleted gyarapításában és még az organikus forgalmad növekedésére is hatással lehet.

SEO segítségével bizonyos kulcsszavakra rangsorolhatod magad az organikus találatokban. De nem mindegyikre. Miért is ne használnád ennek a kiegészítésére a PPC hirdetéseket? Amiket a SEO-ban nem tudtál érvényesíteni, azért most a Google Ads rendszerében fizethetsz és hirdetéseid megjelennek rá. Vagy egy másik esetben; ugyanúgy használhatod egy SEO-ban erős kulcsszó CTR-jének növelésére is a PPC hirdetéseket. Ha már a SEO-nak köszönhetően egy kulcsszóra megvan az első hely, akkor nem hangzik rosszul az első és a második birtoklása is, nem?

A-PPC-elonyei-es-hatranyai

Konklúzió

Az emberek többsége PPC-vel kezd, mert azonnali eredményeket szeretne látni, míg a SEO-val nem igazán foglalkoznak és így sokat vesztenek. Ne feledd, a SEO-t minél hamarabb kezded, annál hamarabb látod majd a hosszú távú eredményeket! Ha halaszgatod a SEO-val való foglalkozást, annál hosszabb időbe fog telni megszerezni a hőn áhított helyezéseket a SERP-ben. A SEO-t a legalapabb eszközök használatával is elkezdheted, mint például egy blog. A tartalommarketing-stratégia megvalósítása nagyszerű módja a márkád ismertségének és ‘hatósugarának’ a növelésére.

Másrészt, kisvállalkozások vagy SEO imádok sokat veszíthetnek, ha sose próbálják ki a PPC adta lehetőségeket. Hosszú távon igaz, hogy a SEO sokkal erősebb, mint a PPC. Egyetlen cikk esetén több száz vagy több ezer kulcsszó rangsorolható, és a CTR sokkal magasabbak, mint egy fizetett hirdetés esetében. De rövid távon a PPC egy igazán jó módja annak, hogy kezdeti forgalmadat növeld, értékesítésedet megtöbbszörözd, és a legjobb módja annak, hogy a pozíciódat megőrizd. Minél hosszabb ideig tart a kampány, annál jobb CTR-eket és CPC-értékeket ér el, mivel a piaci helyzethez tudod optimalizálni.

A cikk Adrian Cojocariu írása alapján készült.

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet