A honlapod SEO szempontból már 10/10-es, minden title tag, h1 címsor, meta description kitöltve. Linkgyűjtés folyamatban. És most? Itt az ideje rátérni a komolyabb dolgokra, és a konverzió szerzésre koncentrálni.
Bárki, aki már egy kicsit is komolyabban foglalkozott SEO-val tudja, hogy a SEO egy “never ending story”. Azaz, egy végtelen történet. A weblapod folyamatosan változik, a Google folyamatosan dobja ki az algoritmus frissítéseket. Nincs mese, ébernek kell lenni és folyamatosan finomítani kell a SEO stratégiád.
Az optimalizálás során vannak látszólag egyértelmű dolgok, a “Kosárba” gomb legyen szép nagy, a fotók gusztusosak, a szöveg pedig ne legyen sok, de mégis minden fontos információt tartalmazzon. De minden SEO-s életében eljön az a pont, amikor nem hagyatkozhat csak a saját megérzéseire. Segítségül kell hívnia a fogyasztókat, hogy ők mondják meg, mi tetszik nekik és hogyan.
Itt jönnek képbe a konverzió optimalizáló eszközök.
SEO vagy konverzió optimalizálás – melyik jön előbb?
A kereső optimalizálás és konverzió optimalizálás mindig is egy “a tyúk vagy tojás volt előbb” szituáció volt.
Nehéz eldönteni, hogy előbb tereljünk minél több forgalmat weboldalra és utána foglalkozzunk a konvertálással, vagy először egy bombabiztos konverziós útvonalat építsünk ki és csak utána tereljünk forgalmat a weblapra.
Ez attól függ mik az igényeid. Vannak olyan eszközök, amelyek már a weblap tesztelési fázisánál a segítségedre lehetnek. Vannak viszont olyanok, amelyeknek sok adatra van szükségük, ahhoz, hogy egy A/B tesztnél biztosan el tudják dönteni melyik a jobb verzió.
A döntés tehát a te kezedben van, mi csak megmutatjuk a kínálatot, amiből válogathatsz.
A legjobb konverziós ráta fejlesztő eszközök
Mindegy, hogy SEO-val vagy weblap fejlesztéssel foglalkozol, ezek az eszközök biztosan a segítségedre lesznek, ha a weblapod sikerességét szeretnéd növelni.
1 – Hotjar
Funkciók: Sokféle analitikai eszköz, köztük hőtérképek, látogatói felvételek, konverziós útvonal követése, űrlap analitikák, felmérések, tesztek stb.
Adatgyűjtési idő: Változó.
Amit lehet, még nem is tudtál róla: A Hotjar az egyetlen eszköz a piacon, ami megengedi, hogy teljes mértékben a saját igényeidre szabd az adatgyűjtést. A legtöbb eszköz folyamatosan gyűjti az adatokat, minden oldalról. A Hotjarnál viszont te mondod meg miről kérsz adatot és riportokat is le tudsz húzni folyamatában.
Továbbá, ez az eszköz kifinomult mintavételi eljárást használ. Például, ha napi 60 000 látogatód van, de te csak a 20 000-s csomagra fizettél elő, akkor nem az első 20 000 megtekintést fogja leválasztani. Hanem a nap folyamán minden harmadik látogatót fogja kivenni, hogy biztosítsa az egyenletes eloszlást. Vagy akár meg is változtathatod a mintavételi rátát kedved szerint.
Mi a SEO-s hozzáadott értéke: Eszközökre lebontva kapod meg a weboldalad hőtérképét. Így pontosan fogod tudni, hogy melyik eszközön mit hangsúlyozz ki. Továbbá segít eldönteni, hogy mit érdemes a hajtás alá és fölé tenni, az alapján, hogy mennyien görgetnek le és meddig.
Ha személyenkénti viselkedést szeretnél vizsgálni, az sem probléma. A látogatók viselkedését egyenként rögzítheted, persze mindezt anonym módon, majd később bejárhatod az ő szemükkel a weblapod. Ezek mind mind olyan értékes információk, amelyek nélkül utólag már el sem fogod hinni, hogy tudtál meglenni.
Ha egészen elszánt vagy és még mélyebbre akarsz ásni, akkor megkérdezheted a felhasználókat egy rövid kérdőíven, hogy tetszett nekik az oldal. Ez különösen egy landoló tökéletesre hangolásánál segíthet.
Forrás: www.hotjar.com
2 – EyeQuant
Funkciók: Egy prediktív hőtérkép, azaz a Hotjarral szemben nem akkor mondja meg hogyan látják a weblapot a látogatók, amikor már élesítetted. Hanem még előtt előrejelzi, hogy a weboldalon hova fog tévedni először a látogatók tekintete.
Adatgyűjtési idő: Azonnali! Az eszköz algoritmusa több ezer statisztikailag szignifikáns hőtérképes tanulmányra épít, és gépi tanulással is el van látva, hogy pontosan előre tudja jelezni, a weblapod mely pontjai lesznek a legérdekesebbek a látogatóknak.
Amit lehet, még nem is tudtál róla: Az EyeQuant csapata hamarosan előrukkol egy display funkcióval, amely a display hirdetéseidet tudja vizsgálni. Az “Ad Visibility Score” a hirdetések vizuális elemeit vizsgálja a színektől, a kontrasztokon át egészen az eszköz felismerésig.
Ez a mutatószám 1-től 100-ig fogja osztályozni a hirdetéseket (1- gyenge 100-optimális). Egyelőre még a háttér adatok gyűjtése történik, hogy itt is pontosan meg tudják mondani melyik hirdetés működik és miért.
Mi a SEO-s hozzáadott értéke: A fő termék mindenképp a prediktív hőtérkép. Már a honlap gyártási fázisában megmutatja, hogy a honlapod mely részei fogják a legnagyobb eséllyel magukra hívni a figyelmet. Ráadásul nem kell hosszú adagyűjtési idővel számolni. Az eredmény azonnali.
Fontos azonban megjegyeznünk a szoftver korlátait. Mindenképp érdemes screenshotot feltölteni és nem URL-t, az előbbivel sokkal könnyebben dolgozik a szoftver. Valamint, ebből fakadóan csak hajtás feletti tartalomra használható.
Forrás: www.eyequant.com
3 – Crazy Egg
Funkciók: Hőtérképek, görgetési analitikák és látogatói útvonalak segítségével mutatja meg ez az eszköz, mik egy weblap erősségei és gyengeségei. Ezeken kívül lehetőség van az oldalak mélyreható tanulmányozására is, úgy mint a kattintások vizsgálata, vagy oldalak A/B tesztelése.
Adatgyűjtési idő: Változó
Amit lehet, még nem is tudtál róla: A Crazy Egg megengedi továbbá az egyedi látogatók követését is, ami lehetőséget nyújt az adatok mikroszegmentálásra.
Például különválaszthatod azok adatait, akik bejelentkezve vándoroltak az oldaladon, azokétól akik nem, vagy egy munkameneten belüli oldallátogatások száma szerint, a lehetőségek szinte végtelenek. Így külön figyelheted a különböző csoportok viselkedését.
Mi a SEO-s hozzáadott értéke: A Crazy Egg-nél anélkül használhatod az A/B tesztelő funkciót, hogy el kellene köteleződnöd, egy drágább szolgáltatási csomag mellett. Plusz, az EyeGuanthoz képest egy sokkal részletesebb képet ad a kattintás figyelőjével.
Továbbá az úgynevezett “konfetti térkép” látogatói szinte bármilyen metrika alapján szűrhetők: forgalmi csatorna, napszak, hét napjai, kulcsszó, böngésző és sok-sok egyéb alapján.
Forrás: www.crazyegg.com
4 – Optimizely
Funkciók: Az Optimilzely az egyik legerősebb A/B, többváltozós és több oldalas tesztelő felület. Ha előfizettél rá, akkor már nagy eséllyel jó úton jársz a konverziós rátád optimalizálásával. A legkülönfélébb egyedi tesztekre tudod használni, anélkül hogy kódoláshoz kéne nyúlnod, persze akár a saját tesztjeidet is lekódolhatod.
Adatgyűjtési idő: Változó.
Mi a SEO-s hozzáadott értéke: A weblapod alapos feltérképezése után gondold át, hogy van-e olyan része, amit jól lehet A/B tesztelni. A szoftverrel úgy tudsz két tartalmat egyidejűleg tesztelni, hogy attól kéne félned a keresőrobotok álcázásra gyanakodnának. Az eszköz addig futtatja teszteket, amíg azok statisztikailag szignifikáns eredményeket nem hoznak. Tehát biztos lehetsz benne, hogy a változtatás javított a konverziós rátádon és nem egy random változás a fogyasztói szokásokban.
+1 – Page Analytics (by Google)
És végül egy ingyenes, de hasznos eszköz.
Funkciók: Az Analytics egyes adatait azonnal láthatod már a weboldalon. De, ami fontosabb, hogy heatmapszerűen megmutatja, hogy hova érkezett a legtöbb kattintás. Sőt mi több, a valós idejű látogatók számát is mutatja.
Adatgyűjtési idő: Változó.
Amit lehet, még nem is tudtál róla: A működéséhez érdemes Analyticsben a Továbbfejlesztett linkhozzájárulás használatát engedélyezni. Ezt az Adminisztrálás »Tulajdon beállításai »Oldalon belüli elemzés pontban teheted meg.
Mi a SEO-s hozzáadott értéke: Ha arra vagy kíváncsi mely linkeket kattintják a leggyakrabban, akkor nem is kell tovább keresgélned, nem kell mindenféle utm paraméterezéssel felszerelned linkjeidet.
Akkor is hasznos, ha nincs időd egyedi riportokat létrehoznod, és azonnali pontos információra van szükséged egy adott oldalról.
Természetesen be kell jelentkezned a megfelelő Google Analytics fiókoddal és csak azzal az eggyel, amelyhez tartozó oldalt akarod vizsgálni.
Megjegyzés: sajnos, a Google nem támogatja tovább az eszközt és 2018-tól nem fog több frissítést kapni.
Forrás: reflectivedata.com
A fent említett konverzió optimalizáló eszközökkel megérzések helyett, valós adatokra támaszkodva tudsz döntéseket hozni a weblapod designjával kapcsolatban. Ha nagy mennyiségű forgalmat terelsz az oldaladra érdemes elgondolkodni, melyik lesz a megfelelő partner számodra.
Vedd fel velünk a kapcsolatot, ha érdekel az elemzés és segítségre szorulsz!
Cikkünk a Search Engine Land írása alapján készült.