Lehet, hogy a SEO és PPC két teljesen különálló csatorna, egyedi szerepekkel, de a céljuk ugyanaz: látogatókat terelni a weblapodra.
Amikor pénzügyi megszorításokra kerül a sor, gyakran tolódik a hangsúly az azonnali megtérülésre, a gyors eredményekre. A választás a SEO és a PPC között ezért általában a költségkeret szerint történik, pedig ennek nem kell így lennie.
Választhatod mind a kettőt, még ha limitált költségkerettel dolgozol is. A lényeg a prioritásokon van.
1.Régi SEO eszközök, új felhasználási lehetőségek
Egyeseknek a long-tail kulcsszavak régimódiak lehetnek, míg másoknak inkább aranybánya. Bármelyik típus is vagy, a long-tail kulcsszavak mindig a segítségedre lesznek, ha negatív kulcsszavas listát építesz a PPC kampányaidhoz.
Például, ha karácsonyi képeslapokat árulsz, akkor nem szeretnél a “karácsonyi képeslap készítése házilag” keresésre megjelenni, de sokkal inkább érdekes lehet számodra a “karácsonyi képeslap vásárlás” és egyéb kulcsszavak.
A megfelelő negatív kulcsszavak megválasztása mindenkinek jó, hisz neked nem kell fizetni a fölösleges kattintásokért, a felhasználó pedig nem tölti az idejét irreleváns weboldalak böngészésével.
2.Vegyél ki többet a PPC adataidból
Figyeld a hirdetés szövegeid teljesítményét, és a jól szereplő szövegeket forgasd át SEO-barát tartalmakba. Például a legjobb hirdetés szövegeidet használhatod meta description-ként.
Egy másik ötlet, hogy nézd meg, mely témájú oldalakon a legnagyobbak a display hirdetéseid átkattintási arányai. Ebből megtudhatod, hogy mi az, ami éppen aktuálisan olvasott téma és ehhez igazíthatod a SEO témaválasztásaid.
3.Csak a kulcsszavak
Lehet, hogy már aktívan használod a legjobban teljesítő kulcsszavaid a PPC kampányaidból, de azért érdemes erre egy pár szót áldozni.
A PPC a leggyorsabb és legbiztosabb módja annak, hogy a kiválasztott kulcsszavaid teszteld. Élj a lehetőséggel!
Van, aki persze a fordítottját választja, és először a SEO-ra koncentrál, majd, a már organikus jó átkattintási aránnyal és konverzióval rendelkező kulcsszavak veszi fel a PPC kampányaiba.
A választás a tiéd, hogy melyik úton indulsz el. Mi mindig egy integrált marketing stratégiára fogjuk letenni a voksunk, mert mi úgy gondoljuk, hogy több csatorna szinergiáját kihasználva érhetsz el kiemelkedő eredményeket.
4.Ne engedd el az ügyfelek kezét vásárlás után sem
Még, ha a SEO erőfeszítéseid sikeresnek is bizonyulnak, mászol felfelé a rangsorban és érkeznek a konverziók, akkor sem tudsz mindenkit elsőre elkápráztatni.
Sok potenciális vásárlótól eshetsz el azért, mert éppen nincs olyan szituációban, hogy konvertáljon (pl.: buszon ácsorog, bevásárol, stb.). Vagy éppen kíváncsi a konkurencia kínálatára és ezért csukja be a weboldalad.
Ne hagyd ezeket a látogatókat egyszerűen lemorzsolódni, tereld vissza őket egy jól átgondolt és kivitelezett remarketing stratégiával.
Egy átlagos felhasználó heti 5 órát tölt online vásárlással. Ha csak egyszer járt az oldaladon, miért pont rád emlékezne?
Gondolj arra is, hogy ne csak a főoldalra irányítsd a visszatérő látogatókat, hanem használj bátran dinamikus remarketinget. Így ugyanaz a termék fog visszatérni a felhasználónak, amit megtekintett és nagyobb eséllyel fog rákattintani.
A remarketinges fizetős hirdetéseidet kombinálhatod egyéb csatornákkal (hírlevél, social), de biztos, hogy a legnagyobb pluszt az oldaladon töltött kellemes idő fogja hozni. Így figyelj oda a UX-re minden esetben.
5.Brand építés SEO-val és PPC-vel
A PPC hirdetéseket több mindenre is lehet használni, mint csak termékek és szolgáltatások értékesítésére.
Legyél kreatív és növeld a márkaértéked PPC hirdetésekkel. Legyen az egy jól megválasztott display kampány a megfelelő érdeklődési csoportoknak, vagy gondosan megfogalmazott search hirdetés szövegek, a PPC csatornád is kiváló lehet brand építésre.
Amiatt ne aggódj, ha elsőre nem konvertálnak, a brand építő kampányok lényege a láthatóság növelése. Folyton légy szem előtt, hiszen ha már ismert a márkád, akkor később nagyobb eséllyel kattintanak a search hirdetésedre.
Tovább növelheted a láthatóságod SEO eszközökkel, mint például a Google MyBusiness alkalmazás. Ha regisztrálod a céged, akkor a cégnévre történő kereséskor meg fog jelenni a hirdetésed a megfelelő bővítményekkel, az organikus találataid és még a MyBusiness kártyád is.
Így egyszerre rengeteg információt adhatsz át, arról, hogy mivel foglalkozol, hol érhetnek el téged, és akár az aktuális ajánlataid is megjelenítheted.
Persze az is fontos, hogy a kattintás után mi következik, de ez mindig az adott eszköztől és a céljától függ. A PPC hirdetést ajánlatos valamilyen vásárlásra ösztönző oldalra landoltatni, míg a MyBusiness oldalad simán a főoldalra.
6.Lassan járj, tovább érsz
A PPC és a SEO nem minden kombinálása jackpot.
Egy jó példa arra, hogy egy kreatív megoldás hogyan kapott végül borzalmas fogadtatást a British Petrolé, 2010-ből. A történelem legnagyobb olajkatasztrófájáért volt felelős a cég a Mexikói öbölben.
Jó megoldásnak tűnt, hogy ha valaki rákeres az “olajszivárgás”, “olajkatasztrófa” szavakra, akkor ne a hírek jelenjenek meg elsőnek, hanem a BP elmondhassa az ő álláspontját és jobb színben tudja feltüntetni magát.
Ezekre a kulcsszavakra ezért elindított egy hatalmas PPC kampányt, amivel a saját oldalát reklámozta. Ez elsőre egy brilliáns ötletnek tűnt, hiszen így a gyanútlan érdeklődő először a BP verzióját olvassa a katasztrófának és, hogy a cég mit tett a probléma orvoslásáért.
Viszont, ez a kampány hatalmas negatív visszhangot kapott, ami csak még lejjebb húzta a márkanevet.
A tanulság tehát, hogy még a legjobbnak tűnő, legeredetibb ötletek sem feltétlenül szolgálják a céged előnyét. Mindig figyelj oda, hogy jársz-e etikailag érzékeny talajon.
Összegzés
Sokan még ma is úgy gondolnak a SEO-ra és a PPC-re, mint két külön szakmára. Ez a nézet különösen elterjedt kezdő marketingesek és kisebb cégek körében, ahol a marketing célok nem tisztázottak.
Pedig lássuk be, mindkettő csak része a nagy egésznek.
Ha egyszerre futtatsz SEO-t és PPC-t, akkor megvan az az előnyöd is, hogy két forrásból kapod az adataid. Ezeket felhasználhatod a közönségeid, a kreatívjaid, a költségeid, egyszóval a stratégiád finomítására.
Végül ne felejtsd el, hogy a SEO és a PPC csatornád is a Google világában mozog, ahol folyamatosak az algoritmus frissítések. Ezért mindig legyél naprakész, és folyamatosan felügyeld a csatornáid.
Cikkünk a Search Engine Journal írása alapján készült.