A DuckDuckGo egy viszonylag ismeretlen, ám egyre inkább feltörekvő versenytársa a Google-nek. Hogy miért fontos beszélnünk róla? Azért, mert egy nemrég kivetett európai uniós büntetés jóvoltából a DuckDuckGo a top választható keresőmotorrá avanzsálta magát az Európában forgalmazott Androidos készülékeken.
De menjünk csak szép sorjában.
Miért is kell beszélnünk a DuckDuckGo-ról (DDG)?
Az Európai Bíróság 2018 nyarán 5.04 milliárd dollárra büntette a Google-t, ugyanis meglátása szerint a cég visszaélt piaci pozíciójával. Ennek okán az összes EU-ban forgalmazott Androidos készülékén választhatóvá kell tennie az alapértelmezett keresőmotort a felhasználó számára az eszköz első setup-ja alkalmával. Más szavakkal: teret kell engednie a versenytársainak, a Google kisebb megrökönyödésére. Biztosak lehetünk benne, hogy a hír hallatán a DuckDuckGo tulajdonosaival madarat lehetett volna fogatni – ám később jött a pofon. A Google ugyanis – előnyt kovácsolva a hátrányból – aukciós keretek között megversenyeztette az alternatív keresőket. Aki a legtöbbet ajánlotta, az a szolgáltató szerepelhet 4 hónapig az Androidos eszközök választható keresőmotorjainak listáján, Európa 31 országában (a következő aukciós körig).
Ez az üzletpolitika önmagában megérne egy külön cikket. Esetünkben csak az a fontos a történet szempontjából, hogy a DuckDuckGo felvette a kesztyűt, és ezzel a választható szolgáltatók listáján az első helyet foglalja el. És a Google kereső óta tudjuk, hogy számít a rangsor. Az első körös aukció nyerteseit ezen a listán tekinthetjük meg.
Fontos tehát: a felhasználók csupán kiválaszthatják, hogy melyik keresőt fogják használni a továbbiakban, azonban technológiai elfogadás szempontjából a kipróbálhatóság egy hatalmas előnyt ad a DuckDuckGo-nak a későbbi piaci térnyeréshez. Hogy ez mennyi eszközt jelent pontosan? Ami legalábbis az okostelefonokat illeti: a Gartner kutatócég 1.7%-os növekedést jelez idénre az európai (kelet- és nyugat-európai) okostelefonok piacán. Számszerűsítve ez 195 989 000 mobilt jelent. 2021-re ugyanekkora növekedést prognosztizál az európai piacon, ami kb. 199 327 000 eszközt jelent.
Keresőmotorok az éterben
Nem új keletű, hogy a Google-n kívül van más keresőmotor is az éterben. Számos más kereső létezik, amellett, hogy jelenleg a Google finoman szólva is dominálja a versenyt a maga 87%-os globális piaci részesedésével. Összehasonlításképpen: a Bing 5%-ot, a Yahoo! pedig 2.8%-ot hasít ki a globális piacból. Azonban országok szintjén jelentős eltérések lehetnek. Kínában például a Baidu a legnépszerűbb kereső a maga közel 70%-os piaci részesedésével, Oroszországban ott van a Yandex a 45%-os keresőmotor-piaci részesedésével. Az USA-ban a Bing-nek van egy viszonylag magas piaci részesedése (6.8%), Japánban a Google és a Yahoo is rendkívül népszerű keresők, de például Csehországnak is megvan a saját keresője, a Seznam.
Ezek a keresők nagyrészt ugyanazt tudják nyújtani a felhasználó számára, mint a Google, azonban az vitán felül áll, hogy az amerikai keresőóriás képes jelenleg a legjobb minőségű és legrelevánsabb találatokkal előhozakodni. A Google hosszútávú célja, hogy minél személyreszabottabb (sőt, prediktív) és relevánsabb találatokat nyújtson a felhasználóknak, emellett minél gazdagabb információkat szolgáltasson az adott találatokról, már magán a találati listán. Ingyen.
Csakhogy, mint minden rendes közgazdász tudja: nincs ingyen ebéd. Az ilyen mértékű személyreszabottsághoz adatok kellenek. Nagyon sok adat. A Google pedig rengeteg adatot gyűjt és tárol rólunk, a keresési előzményeikről, a preferenciáinkról, kattintásainkról, könyvjelzőzött oldalainkról stb. Ráadásul igen szép bevételt is generálnak számára az összegyűjtött adatok: a Google Search több, mint 98 milliárd dollár bevételt hozott 2019-ben.
Az adatgyűjtés a legtöbb felhasználót vagy a) nem zavarja, b) vagy nem tud róla, c) vagy zavarja, de nem akar tudomást venni róla. Azonban van egy egyre nagyobb niche piac, amelyik tud róla ÉS zavarja is. Itt jön képbe a DuckDuckGo.
Mit kell tudni a DuckDuckGo keresőről?
A DuckDuckGo fő értékajánlata az, hogy semmilyen adatot nem gyűjt a felhasználókról a kereséseik során. Így van: semmit.
A DDG-t 2008-ban alapították, adatai szerint 2019-ben összesen 15.1 milliárd lekérdezést végeztek el rajta keresztül, ami egy 63%-os ugrás a 2018-as 9.2 milliárd lekérdezéshez képest. Ez soknak tűnhet, azonban relatív értelemben elenyésző: a DuckDuckGo a globális keresőpiac csupán 0.33%-át fedi le. Viszont a tendencia egy igen erős jelzést mutat, hogy egyre nő azoknak a felhasználóknak a száma, akiknek fontos az adatbiztonság. Akik ezért inkább egy olyan keresőmotort használnak, amely bevallottan nem követi le az internetes interakcióikat. Az alábbi grafikonon látható, hogy hány lekérdezést végeztek el a felhasználók, napi bontásban.
Ha nem gyűjt adatokat, akkor jogosan merül fel a kérdés: mégis miből van bevétele a DDG-nek? Két fő csatornából: egyrészt Bing és Yahoo hirdetéseket futtat a találati listáin, másrészt affiliate marketing tevékenységből jutalékot kap az Amazontól és az eBay-től. Emellett az egyéni adományok képezik még bevételeinek egy kis részét.
Természetesen valamit valamiért: mivel a DuckDuckGo semmilyen adatot nem gyűjt, ezért nem tud olyan minőségi és releváns találatokat mutatni, mint a Google. De annak a szegmensnek, akit a DDG céloz, így is kielégítő megoldás.
Az adatgyűjtés hiánya jó hír a felhasználónak, viszont megannyi álmatlan éjszakát okoz a SEO szakembereknek, akik erre a keresőre is akarnak optimalizálni. A DuckDuckGo-nál nem állnak rendelkezésre olyan eszközök, mint Analytics, vagy Search Console. Ezért más és más taktikákat kell alkalmaznunk, hogy jó pozíciókat érjünk el rajta. Tekintetünket a SEO best practice-ekre kell irányítanunk, na meg logikusan átgondolni, hogy vajon hogyan rangsorolhatunk jobban.
DuckDuckGo keresőoptimalizálás: ezekre az elemekre figyeljünk
Igen sovány információk állnak rendelkezésünkre, hogy mivel lehet bombabiztosan rangsorolni a DDG-ben. Ebben a fejezetben először összegyűjtöm azokat az elemeket, amelyek a SEO közösség szerint fontos rangsoroló tényezők, ezután pedig rátérek arra, hogy szerintem mikre kell odafigyelni a DDG-re való optimalizálás során.
1. Bing-re és Yahoo!-ra való optimalizálás
Kezdjük azzal, hogy mivel a DDG főleg a Bing és a Yahoo! API-ját használja, ezért hüvelykujj-szabály szerint ha jól rangsorolunk ezekre, akkor a DuckDuckGo-ra is. Hogy miben más a Bing mint a Google SEO, egy külön cikket érdemel, itt csupán amit fontos tudni, hogy:
A) A Bing-ben rangsorolási tényező a meta kulcsszavak használata.
B) A backlink-ek minősége sokkal nagyobb súllyal esik latba, mint a Google esetében. Nagyon fontos tényezőnek számít, ha az adott domain .gov, .edu, vagy .org-ra végződik, valamint a domain kora is.
C) A social media teljesítményünk erős pozitív hatással van a Bing-re való rangsorolásra.
Valamint érdemes beküldenünk oldalunk webhelytérképét a Bing Webmester eszközökbe!
2. Backlinkek száma és (főleg) minősége
Egyedül egy hivatalos információt adott a DuckDuckGo arról, hogy milyen elemet vesz figyelembe kiemelt helyen a rangsorolás során: a linkeket. (eredetileg itt volt elérhető, azonban mára már 404-es oldalra futunk)
Nem nagy meglepetés: a DDG-n is jól tudunk rangsorolni tehát, ha minőségi linkeket szerzünk magas authority-val rendelkező oldalakról.
3. Ügyeljünk a kulcsszavak megfelelő (szó szerinti) használatára
Mivel a DDG a Bing API-ját (is) használja a rangsoroláshoz, ezért tekintetbe kell vennünk a Bing képességeinek határait is. A Google-el ellentétben nem képes felismerni egy keresési kifejezés alapján a témát/a kereső szándékát. Emiatt a kulcsszókutatás során felfedezett kifejezéseket szó szerint kell alkalmaznunk oldalunk tartalmában.Ez különösen igaz a local search-re. Ha beírunk egy keresési kifejezést a DDG-be azt látjuk, hogy a találatok nem veszik figyelembe a lokációnkat, emiatt nem releváns találatokat kapunk. Amikor beírtam a DDG-be, hogy ‘laptop’, főleg amerikai oldalak találatait dobta ki: Bestbuy, Amazon, PCMag.
Érdekes módon akkor sem adott ki magyar találatokat, ha bepipáltam a ‘Hungary’ régiót.
Ennek oka, hogy a DDG nem követi le a pontos helyzetemet. Azonban tudja, hogy nagyjából hol tartózkodom (ezért is ajánlotta fel első helyen Magyarországot), amihez a GEO::IP lookup-ot használja. Ebből az következik, hogy csak akkor találhatok meg budapesti laptop forgalmazókat, ha a keresési kifejezésemet pontosítom a lokációval: ‘laptop budapest’.
Mi a tanulság? Local search esetén figyeljünk arra, hogy a célcsoportunknak megfelelő lokációt is használjuk oldalunk tartalmában, különben globális piacon kell versenyeznünk!
4. A DuckDuckGo Instant Answers-be való bekerülés
Ahogy a Google esetében, a DDG-n is megtalálható számos lekérdezés esetében egy instant válasz rész, a találati lista tetején. Amihez a saját Instant Answers API-ját használja fel.
A Bing és Yahoo! API-ján kívül a DDG számos más harmadik féltől származó platform adatait használja fel az algoritmusában. Köztük az olyan nagy autoritással rendelkező weboldalak tartalmát, mint a Wikipédia, Stack Overflow, Stack Exchange, GitHub, wikiHow, Free Dictionary stb. Az Instant Answers egy egyfajta lexikon, ahol az ezekről az oldalakról származó témákban találhatunk gyors választ, bennük a forrással, avagy egy rögtön használható search operator-ral. Ide tehát főleg úgy tudunk bekerülni, hogy ha az imént felsorolt oldalak valamelyikén szerepel az oldalunk (különös tekintettel a GitHub-ra), mint hiteles forrás. Akár egy Wikipédia bejegyzésként, akár egy top válaszként a Stack Overflow-n.
Vajon mely SEO elemek lehetnek még fontosak? Vélemény
Biztosak lehetünk benne, hogy az olyan alapvető keresőoptimalizálási elemek, amelyek a felhasználó szempontjából fontosak, itt is fontosak lesznek. SEO logikával, és a DDG rövid használatának tapasztalataiból kiindulva a következő fő szempontokat érdemes szerintem még tekintetbe venni ahhoz, hogy oldalunk jó pozíciókat szerezzen a DuckDuckGo böngészőben.
HTTPS certificate megléte
Igen, még 2020-ban is vannak olyan (egyébként neves és magas autoritású) oldalak, amelyek nem rendelkeznek HTTPS titkosítással. Ha ehhez hozzávesszük, hogy milyen fontos a DuckDuckGo-nak az adatbiztonság, akkor nem ér minket meglepetésként, hogy a HTTPS certificate megléte kulcsfontosságú a DDG-re való rangsorolásban.
Webhelysebesség
Tekintve, hogy milyen ütemben csökken az online türelmünk (pláne mobilon), ezért nagyon fontos szerintem, hogy a DuckDuckGo esetében is ügyeljünk a 2 mp alatti betöltési időre. A globális keresések többsége már okostelefonokon történik, tehát a webhelysebességen belül is fordítsunk kiemelt figyelmet a mobilos betöltésre!
Ez az elmélet. Ennek ellenére pl a ‘laptop budapest’ kifejezésre kapott találatok rendre gyengén szerepeltek a PageSpeed Insights teszteken. Igaz, a Google-s top találatok is.
Mobilbarát felület
Az előző pont utolsó gondolatmenetét folytatva: logikusan következik, hogy a mobilbarát felület hiánya borítékolhatóan nem fogja segíteni a pozícióinkat a DDG-n sem. Biztosítsuk, hogy megfelelően reszponzív és ergonomikus felülettel találkozik a felhasználó, ha okostelefonján keresztül érkezik az oldalunkra!
Title és meta leírás érdekesség
Rábukkantam egy érdekességre a DDG használata közben: szúrópróbaszerű vizsgálat alapján a DDG előszeretettel használ más tartalmat a találati listán való megjelenítéshez. Nagyon sok esetben a találati lista elemeinek title-je, de főleg a meta description-je egyáltalán nem egyezett a <meta> tag-ben beállított leírással. Helyette az oldalon található (főleg az oldal tetején elhelyezkedő) szövegek egy részét húzza be az algoritmus, és jeleníti meg meta leírásként. Maximális hosszra ugyanolyan, mint a Google esetében: 940 pixel/155 karakter.
Ennek alapján vizsgáljuk meg oldalunkat, hogy annak tetején milyen az írott tartalom SEO-szempontból: szerepel-e benne releváns kulcsszó, és megfelelő kapcsolódó kifejezések, milyen hosszú stb., mert nagy eséllyel azt fogja a DDG meta leírásként használni. Ugyanez vonatkozik a H1 headingre is – ennek tartalmát pedig a title-ben hajlamos felhasználni a kereső.
Ezek az elemek – mint írtam – a személyes véleményemet tükrözik, tehát vitára bocsátom őket! 🙂
Összegezve
Eddig is nyerő stratégia volt SEO-szempontból, ha hasznos, és a célcsoportunk számára releváns tartalmat gyártottunk oldalunkra, ami gyorsan és hatékonyan megoldotta a problémáikat. Ez a DuckDuckGo esetében sincs másképp. Azonban olyan SEO elemekre is kiemelt figyelmet kell fordítanunk, amelyet a Google vagy máshogy, vagy sokkal hatékonyabban tud kezelni, mint pl a kulcsszavak “mechanikus” használata. Emellett fontos, hogy szem előtt tartsunk olyan elemeket, amelyeket a Google nem tart olyan fontosnak, mint pl a social media teljesítményünk. Végezetül pedig: backlinkek tekintetében is kicsit másképp kell gondolkodnunk. Egy magas autoritású oldalról, pl Wikipédiáról szerzett (nofollow) linkkel nem sokra megyünk a Google esetében, a DuckDuckGo-nál viszont annál inkább.