A dinamikus keresési hirdetések (DSA hirdetések) nagyszerűen kiegészíthetik a keresési kampányainkat. Egyedi keresésekre is megjelenhetünk, amivel növelhetjük a hatékonyságunkat. Általában a DSA kampányok költséghatékonyabbak is, mint a “hagyományos keresési” kampányok, mivel itt közvetlenül a termékünk/szolgáltatásunk oldalára landoltathatunk.
Ebben a cikkben áttekintjük, hogyan lehet ezeket létrehozni, és hogyan lehet felhasználni különböző területeken, a konverziós céljaink figyelembevétele mellett.
Mik a dinamikus keresési hirdetések (DSA hirdetések)?
A dinamikus keresési hirdetések olyan keresőhirdetések, amelyek a webhely tartalma alapján automatizáltan jelennek meg. A Google robotja feltérképezi a honlapot, majd olyan keresési kifejezésekkel egyezteti, amelyek szorosan kapcsolódnak a honlap tartalmához. Többek közt emiatt is nagyon fontos, hogy minél több releváns oldalt beküldjünk a Google Index-be. Ebben az esetben a címsort és a céloldalt dinamikusan generálja a rendszer, hogy megfeleljenek a keresett kifejezésnek, ami lehetővé teszi a kulcsszó, a keresési hirdetés és a céloldal közötti szorosabb kapcsolódást. Mivel itt csak a leírásokat tudjuk mi magunk elkészíteni, érdemes arra törekedni, hogy az adott leírás a lehető legjobban illeszkedjen az általunk dinamikusan célzott kategóriához.
Mit tegyünk a dinamikus keresési kampányok beállítása előtt?
- Először gondoljuk át, hogy milyen meglévő keresési kampány kiegészítéseként akarjuk használni őket, illetve milyen esetleg nem meglévő kampány helyett szeretnénk dinamikus keresési hirdetéseket futtatni.
- Nézzük meg azokat az oldalakat, amelyekre landoltatni szeretnénk a felhasználókat. Fontos, hogy lehetőleg minél több szöveg szerepeljen ezeken az oldalakon, hiszen a DSA ezekből a szövegekből készíti a hirdetéseink címsorát és innen „szerzi” a kulcsszavainkat is. Az is nagyon hangsúlyos, hogy releváns és értékes tartalom szerepeljen ezeken az oldalakon, tehát a termékünkről/szolgáltatásunkról a legfontosabb információt helyezzük el.
- Készítsünk előzetes költségtervet, és számoljunk azzal is, hogy induláskor érdemesebb magasabb induló licitekkel startolnunk, ezután majd nagy valószínűséggel ezeket szépen optimalizálhatjuk, de eleinte mindenképpen egy picit „fölé kell lőnünk”.
- Készítsünk kizáró listákat, például Brand kulcsszavakra ne itt célozzunk, ezért az összes brand keyword-öt vegyük fel egy kizáró listába és adjuk hozzá a DSA kampányunkhoz. Ezen felül érdemes kizárni olyan főbb generikus kulcsszavakat is, amelyekre a keresési kampányainkban már hirdetünk. Amennyiben a DSA kampány “behúz” olyan szavakat is, amire már fut generikus hirdetés, úgy érdemes updatelni és pontosítani ezen kampányaink szövegeit, ugyanis ilyenkor a DSA szövegeit relevánsabbnak ítéli meg a Google, vagy a magasabb licit miatt részesítheti előnyben.
A dinamikus keresési hirdetések beállítása (DSA kampányok)
- A Google Ads kampánylapján válasszuk ki a kék „+” jelet egy új kampány indításához.
- Válasszuk ki az új kampány célját, vagy válasszuk a „Kampány létrehozása cél nélkül” lehetőséget.
- Kattintsunk a „Folytatás” elemre, és válasszuk a „Keresés” lehetőséget a használni kívánt kampánytípusként.
- A következő oldalon megnevezhetjük a kampányt, és a szokásos módon konfiguráljuk a célzást és a költségvetést. A „Hálózat”–nál feltétlenül válasszuk a „Keresési hálózat” elemet, mivel a DSA-k csak a kereséshez használhatók.
- További beállítások megjelenítése gombra kattintunk, majd a Dinamikus keresési hirdetések beállításai rész jelenik meg. Be kell írnunk a webhely címét.
Itt háromféle választásunk van: használhatjuk csak a Google indexét, az oldalcsatornát és a kettőt együtt. Az oldalcsatornáról még a későbbiekben lesz szó, amennyiben nem használjuk, válasszuk csak a Google Indexet.
Hirdetéscsoport-célzási beállítások
Ez az a rész, ahol a DSA-k egyedivé válnak és különböznek a szokásos keresési kampány felépítésétől. Mielőtt megtesszük ezt a lépést, át kell gondolnunk, pontosan mi is a szándékunk a DSA kampánnyal. Érdemes úgy beállítani a célzásainkat, hogy minél több találatot lefedhessünk velünk.
Itt meg kell határoznunk, hogy mit szeretnénk célozni:
- a teljes webhelyet,
- a webhely meghatározott oldalait
Minden weboldal:
Itt egyszerűen az egész webhelyet célozzuk. Tény, hogy a legnagyobb lefedettséget ez a célzás adja, ugyanakkor, ha ezt használjuk, mindenképpen állítsunk be kizáró URL-eket (például “/kapcsolat/”) annak érdekében, hogy kizárólag a konverziós céljainkat megfelelően szolgáló oldalak kerüljenek feltérképezésre. Amennyiben a kampányt együtt futtatjuk egyéb search kampányokkal, a kizárásokra fokozottan figyelnünk kell (brand kampányok, generikus kulcsszavakat tartalmazó kampányok). Ugyanis a hirdetés ebben az esetben túl általános lehet, és ezzel kiküszöbölhetjük, hogy esetlegesen egy kevésbé releváns hirdetésszöveg jelenjen meg a dedikált search hirdetéseink helyett.
Konkrét weboldalak:
Itt többféleképpen célozhatunk, kezdetben érdemes minél több lehetőséget használni, megfelelő volumen esetén a későbbiekben akár szét is választhatjuk a lehetőségeket és külön hirdetéscsoportba rendezhetjük, de arra is figyeljünk, hogy ezek a lehetőségek ne “kannibalizálják” egymást, azaz ne vegyék el egymás elől a találatokat. Érdemes lekérni a teljesítményriportot az indulástól számítva és koncentrálni azokra a célzásokra, amelyek jól konvertáltak a lehető legalacsonyabb CPC ajánlat, vagy CPA mellett.
Konkrét weboldalak célzási lehetőségei:
Kategória:
Itt a webhely tartalma szerint a Google robotja kategorizál, így itt nagyon fontos, hogy a webhely tartalmi szerkezete logikusan legyen felépítve. A „normál hirdetéscsoportok céloldalai” kategóriát is lehet választani, ide minden olyan weboldal beletartozik, ahol jelenleg a fiók használatával keresési hirdetéseket futtatunk. Ezt lehetőséget a normál keresési kampányok kiegészítéseként érdemes használni, külön hirdetéscsoportként létrehozva. Ebben az esetben a kampány típusát dinamikus keresési kampánnyá kell átalakítanunk, vagyis a beállítások szintjén meg kell adni a célozni kívánt domaint.
Konkrét URL:
Ha szeretnénk, akkor konkrét URL címet is beírhatunk, ez hasznos lehet például akkor, ha egy-egy kiemelt landoló oldalt szeretnénk hirdetni.
URL tartalmazza:
Itt a weboldal szerkezetéből adódóan alkategóriákat érdemes célozni, például URL tartalmazza: ”/cipok”. Érdemes átgondolni, hogy milyen kategóriákat szeretnénk célozni, fontos figyelembe vennünk, hogy túl szűk célzás esetén nem fog elindulni a hirdetéscsoportunk.
Oldal címe (title) tartalmazza:
Itt az oldal címét tudjuk megadni, ezt egyszerűen meg tudjuk tekinteni egy jobb klikk után az “oldal forrásának megtekintése” menüpontot megnézzük.
Oldal tartalma:
Itt az oldalon található szöveget figyeli a rendszer, tehát itt jól fel kell térképeznünk a landoló oldalunkat, mert mindenképpen szerepelnie kell annak a szövegnek, amire célozni szeretnénk (például: cipő).
Egyéni címke:
Ez a célzás akkor használható, ha Oldalhírcsatornát töltünk fel. A feednek két oszlopból kell állnia, egy ”Page URL” oszlopból, illetve egy úgynevezett ”Custom label” oszlopból. A ”Page URL”-nél a termékeink végoldalainak kell szerepelni, a ”Custom label” pedig a mi egyéni döntésünk függvénye. Érdemes például kategóriát meghatározni, vagy lehet a termékek bevétele szerint szegmentálni, de ezen kívül bármilyen szempont alapján beállíthatjuk a ”Custom label”-t, igazából úgy célszerű gondolkodnunk, hogy a későbbiek során majd ezen kategóriák alapján alkossuk meg a hirdetéscsoportokat is. Ezt nekünk kell beállítanunk és így előállítanunk a feedet. Ez az egyik legpontosabb célzási módszer és nagyon jól szokott működni, mivel itt rögtön a termék oldalára tudjuk landoltatni a felhasználót. Ebben az esetben a Google robotja mindegyik, a landoló oldalon található szöveget értelmezi és ez alapján készíti el a hirdetésünket. Hasznos minél gyakoribb frissítést beállítani az Üzleti adatok menüpontban (ahová feltöltjük a feedünket). Mindenképpen számolnunk kell azzal, hogy a feed ellenőrzése és jóváhagyása akár több napig is eltarthat!
Amikor beállítottuk a dinamikus hirdetés célzásokat, akkor kapcsoljuk be a Google Ads felületén a ”Webhely lefedettsége” oszlopot. Itt láthatjuk, hogy a webhely teljes tartalmából hány %-ot fedünk le az adott célzással. Ezt az oszlopot egyébként az összes célzásnál érdemes bekapcsolnunk.
Miután a kampányunk elkészült, nyomjuk meg a „Kész” gombot!
Ezután elvégezhetjük az ilyenkor szokásos beállításokat:
- Az eszközök ajánlatkorrekciói
- Hirdetési ütemezés és ajánlatkorrekciók
- Hirdetésbővítmények
- Közönség célzása
- Kizáró kulcsszavak
DSA kampányok és remarketing
Miután a kampányunk elkészült, meghatározhatjuk a kampány remarketing beállításait is. Alapvetően két fő lehetőség van.
Célzás:
Ebben az esetben a DSA kampányt keresési remarketing kampányként használjuk és csak azoknak a felhasználóknak jelenítjük meg a hirdetéseket, akik korábban már jártak a weboldalunkon, vagy más műveletet hajtottak végre a webhelyen. Noha ez korlátozza az általános elérhetőséget, lehetővé teszi a Google számára, hogy olyan felhasználók számára jelenítse meg a hirdetéseket, akik ismerik a mi általunk hirdetett márkát, és aktívan keresnek hasonló termékeket.
Megfigyelés
A DSA kampányt normál kampányként használjuk, de a kampányon belül remarketing közönségeket figyelünk meg. Ez lehetővé teszi új ügyfelek bevonását, ugyanakkor lehetővé teszi számunkra, hogy növeljük az ajánlatokat azoknak a felhasználóknak, akik már ellátogattak a weboldalra.
Dinamikus hirdetéscsoportok
Amennyiben nem szeretnénk feltétlenül külön DSA kampányt indítani, de szeretnénk használni a dinamikus hirdetéscélzást, akkor egy úgynevezett dinamikus hirdetéscsoportot is készíthetünk.
Ennek módja a következő:
Egy már meglévő keresési kampányban kattintsunk a kék + gombra és a hirdetéscsoport létrehozásánál válasszuk ki a dinamikus típust. Ezt követően ugyanúgy kell tennünk, mint a DSA kampány esetében, tehát be kell állítanunk a hirdetések célzását.
Útravaló dinamikus keresési hirdetésekhez:
Mire figyeljünk tehát, ha el akarunk indítani egy dinamikus keresési kampányt, vagy hirdetéscsoportot?
- Legyen elegendő szöveg a landoló oldalon
- Legyen jól kitöltve a Meta Title és Meta Description mező (legyenek egyediek és informatívak)
- Gondoljuk át, hogy mely keresési kampányokban (témakörökben) van még kiaknázandó lehetőség és ott indítsunk DSA-t
- Ha kis szereplői vagyunk a piacnak akkor ne az általános kulcsszavakra hirdessünk, hanem próbáljuk meg elérni a specifikusabban keresőket DSA-val
- Számoljunk vele, hogy a kampány elején magasabb CPC és CPA árakkal kell szembenéznünk, ugyanakkor hosszú távon megtérül majd a befektetésünk.