Sokan nem tudják, hogy mivel is foglalkozik egy SEO (search engine optimization – magyarul: kereső optimalizálás) szakértő. Az alábbiakban szeretnénk bemutatni azt, hogy manapság milyen szaktudásra van szükség ahhoz, hogy valakiből jó szakember válhasson. Lássuk ezeket!
A keresőoptimalizálás két részre bontható: az onsite és az offsite részre. Az onsite rész az oldalon belüli (pl. meta elemek, címsorok, kulcsszó sűrűség, seo barát képek, stb.), míg az offsite rész az oldalon kívüli (pl. linképítés) optimalizálással foglalkozik. Ma már mondhatjuk, hogy ezek a SEO-n belül is külön szakterületeket jelentenek. Pár évvel ezelőtt még elég volt, ha valaki nagyon értett az onsite kereső-optimalizáláshoz, ma már ez sajnos kevés. A keresőmarketingeseknek már a SEO technikai oldalához is érteniük kell, például a forráskódhoz, vagy akár a css-hez. Túl nagy a forráskód, vagy túl nagy a képek fájlmérete? Ezek mind-mind lassíthatják egy weboldal betöltődési idejét, ami negatívan hathat a pozíciónkra. A keresőmarketinges szakembernek erről is tudni kell!
Sok esetben felmerül az a kérdés, hogy mikor lesz eredménye a SEO-nak? A válasz minden esetben más, hisz ez nagyban függ a weboldal szem-pontjából meghatározó kulcsszavaktól, melyek köré az optimalizálási folyamatot felépítjük. Ha például egy több szóból álló kifejezésre optimalizálunk, akkor hamarabb elérhetjük a kívánt eredményt, mint ha egy általános, más hirdetők által már túlságosan „elhasznált” szót választottunk volna ki.
Linképítés
A linképítés a keresőoptimalizálás offsite része. Két fontosabb területre bontható: a külső linkhálózat kiépítésével kapcsolatos az egyik, a belső linkhálózat kiépítésével kapcsolatos pedig a másik ilyen terület.
Külső linképítés során az adott honlapot más weboldalakról érkező linkekkel erősítik. A külső oldal lehet blog, fórum, céges oldal, hír portál, vagy akár egy együttműködő partner weboldala.
A külső linképítésnél a linkek mindegyike egy-egy szavazatot jelent a keresők számára. A szavazatot ez esetben is úgy kell értelmezni, mint a való világban:
Vegyük azt az esetet, amikor egy baráti társaság azon gondolkodik, hogy hova utazzon. Az ötletelés után marad 3 úti cél, melyek közül szavazással döntenek és végül azt fogják választani, amire a legtöbben szavaztak. Ugyanez a helyzet a linképítéssel is. Minél több link (szavazat) mutat oldalunkra, annál előrébb kerülünk a keresők organikus találatai között.
Azonban, ahogy a való világban is, úgy az online világban is vannak erősebb szavazók, akik véleményét nagyobb hangsúllyal veszik figyelembe. Itt jó példa lehet egy család, akik a fenti társasághoz hasonlóan utazni szeretne. Az apa és az anya szavazata nagyobb súllyal kerül számításba, mint a 2 éves Lacié és a 4 éves Zsuzsié, így a mennyiség mellett a minőségre is figyelni kell!
A belső linképítés során az oldal belső linkrendszerét építik ki, ami hasonló elvek alapján a kulcsszavak fontosságára épül.
Mind a belső, mind a külső linkhálózat kiépítése hosszú távú feladat, ahogy a SEO is, így ne várjunk eredményeket már az első hónapban. Ha szeretnénk előbbre kerülni az organikus találatok között, akkor mindenképpen szükségünk lesz linképítésre!
A következő alkalommal további három szakterületet mutatunk be, melyeknek alapos ismerete szükséges ahhoz, hogy valakiből jó SEO szakértő válhasson.