Sikeresen létrehoztad a Google Shopping feedet? Hogyan tovább? Eláruljuk, itt még nem dőlhetsz hátra: fontos, hogy a termékeket a megfelelő kategórián belül listázd, hogy növeld a kampány sikerét. Aggodalomra semmi ok, megmutatjuk, mi fán terem a Termékkategória!
A Google Shopping kategóriák hasonlóan működnek, mint a Google Ads keresési kampányok kulcsszavai: ha megfelelően alkalmazzuk őket, akkor azért felelnek, hogy hirdetéseink releváns keresésekre jelenjenek meg. Röviden tehát: rendkívül fontosak!
Arról, hogy mi is pontosan a Google Shopping hirdetés, itt olvashatsz részletesen.
Egy nem kellő részletességgel összeállított adatcsatorna nem fog sajnos messzire vinni az eredmények tekintetében. Fontos, hogy tisztában legyünk, mit miért csinálunk: ennek pedig az első lépése az, hogy helyesen határozzuk meg a termékkategóriát, amelybe a termékünk tartozik.
Mit jelent pontosan a Google Termékkategória?
A termékkategória az adatcsatorna részét képezi és azt a célt szolgálja, hogy a termékek a megfelelő kategória alá kerüljenek besorolásra. A termékkategória segíti a Google algoritmusát abban, hogy a rendszer mely keresési kifejezésekre jelenítse meg az adott terméket.
Ha elmulasztjuk meghatározni a megfelelő kategóriát, akkor termékünk olyan keresésekre is megjelenhet, amely nem releváns számunkra és alacsony konverziós arányt eredményezhet, nem beszélve arról, hogy ha pontatlanok a termékkategóriák, akkor a Google alacsony minőségűnek rangsorolhatja a feedünket, ami pedig könnyen annak elutasításához vagy akár a Merchant Center fiók letiltásához vezethet.
Jogosan merül fel itt a kérdés, hogy hogyan lehetünk biztosak abban, hogy a megfelelő kategória alatt listázzuk termékünket. Ebben segít a Google hivatalos taxonómia listája, amely tartalmazza az összes lehetséges kategóriát, amelybe termékünk beletartozhat. Magyarországra egyelőre nincsen külön lista, így jobb híján az angol nyelvűt vehetjük alapul. Mivel a lista igen részletes -több, mint 5 500 kategóriát tartalmaz-, érdemes egy Excel fájlként letölteni és Pivot táblák vagy szűrők segítségével a vállalkozásunk számára releváns kategóriákra fókuszálni. Ha például sportruházatot és -kiegészítőket forgalmazó webshopunk van, akkor érdemes a sport neve alapján szűrni.
Hogyan tudunk Google Termékkategóriát létrehozni?
A termékkategória hozzáadásának módja teljes mértékben attól függ, hogy hogyan hoztuk létre a feed-et. Ha egy sablon segítségével, manuálisan hoztuk létre, akkor egyszerűen tudjuk szerkeszteni a CSV fájlt vagy a Google Táblázatot és hozzáadni a termékkategória (product type) attribútumot.
Amennyiben egy e-kereskedelmi platformot használunk, akkor általában egy plugin generálja az adatcsatornát. Érdemes az egyes webhelyszolgáltató útmutatóját követni a szerkesztésnél. Például a WooCommerce platform esetében ezt nagy valószínűséggel egy olyan plugin hozta létre, mint például a Product Feed Pro. Ilyen esetben, ha termékkategóriát szeretnénk a feedhez hozzáadni, a plugin beállításához szükséges hozzáférni.
A Shopify esetében a Google Shopping appot kell hozzáadni az oldalhoz, és azon keresztül tudjuk implementálni egy automatikus kitöltés segítségével a releváns kategóriát.
Hogyan optimalizáljuk a Google Shopping Kategóriákat 3 lépésben?
#1 Határozzuk meg minél konkrétabban a kategóriákat!
Közben pedig törekedjünk arra, hogy minél relevánsabbak legyünk! A Google arra használja a termékkategóriákat, hogy segítse az algoritmusokat a felhasználói keresésnek megfelelő termék megjelenítésében: minél relevánsabb tehát egy kategória, annál nagyobb segítség ez a Google rendszerének. Ha tehetjük, akkor ne elégedjünk meg egy főkategória megadásával, hanem legyünk annyira részletesek, amennyire csak lehet. Például, ha termékünk egy kutya jutalomfalat, akkor a “kutya kellékek” kategória helyett legyünk még precízebbek és alkalmazzuk a “kutya jutalomfalat” alkategóriát! A legtöbb esetben pedig van olyan termékkategória, ami pontosan leírja az eladásra kínált termékünket, éljünk tehát ezzel a lehetőséggel!
Ha azonban mégis úgy adódna, hogy nincs a keresett kategória, akkor több releváns kategória közül kell választanunk. Ha például rágócsontot értékesítünk, akkor akár 3 kategória között kell döntenünk, hiszen egyaránt besorolható a kutya kiegészítők, kutyaeledel, és kutya jutalomfalatok kategóriába. A döntésünket később érdemes felülvizsgálni és figyelni a termék minőségi mutatóját.
#2 Ne felejtsük el rutinszerűen ellenőrizni a hibákat!
Mindenképp kerüljük el, hogy termékünk a rossz kategóriába legyen besorolva, ez kulcsfontosságú a lehető legjobb eredmények elérése érdekében! Javasolt tehát ellenőrizni az esetleges hibákat még a feed és a hirdetések élesedése előtt. Mire érdemes figyelni? – Olyan apróságnak tűnő dolgokra is gondolunk itt, mint egy elírás vagy formázási hiba. Győződjünk meg arról, hogy megfelelően használjuk a szóközöket, amennyiben az azonosító szám helyett szöveg alapú kategóriát használunk! A szöveg alapú adatcsatornák esetében a > szimbólum mindkét oldalán szükséges szóközt hagyni. A Google rendszere igyekszik ugyan a formázási hibákkal rendelkező kategóriákat is felismerni, de jobb, ha nem kockáztatunk.
#3 Monitorozzuk az eredményeket és optimalizáljunk, ahol szükséges!
A Shopping kampányok alapértelmezett nézete hosszútávon nem bocsát rendelkezésünkre elég információt. Annak érdekében, hogy megfelelően tudjuk feldolgozni az információkat és az eredmények fényében optimalizálni, a Shopping kampányt érdemes kategóriákra bontani.
Ahhoz, hogy alkategóriákra osszuk a kampányt menjünk a Termékcsoport szintre és az aktív kampányban a “Minden termék” mellett található “+” jelre kattintva tudunk alegységeket hozzáadni. Ezt a további szegmentálást elvégezhetjük például terméktípus, márka vagy egyéni címkék alapján is, ha ezt előzetesen hozzáadtuk az adatcsatornához.
Ezen a ponton válasszuk ki az összes olyan kategóriát, amit külön szeretnénk vizsgálni. Arra is van lehetőségünk van, a “+” jel segítségével további alcsoportokat adjunk hozzá a meglévő termékcsoportokhoz. Így az irányítópulton majd letisztult, áttekinthető bontásban láthatjuk majd az egyes termékcsoportok teljesítményét. Ez a lehetőség azért különösen fontos számunkra, mert az alegységek teljesítménye alapján, eltérő ajánlatok megadásával optimalizálni tudjuk a Shopping kampány teljesítményét.
Hogyan láthatjuk majd az egyes termékkategóriák teljesítményét?
A Google júniusban rukkolt elő új funkciójával, nevezetesen a kiskereskedelmi kategóriák jelentésével. Ugyan ez a magyar piacot célzó hirdetések esetében még nem elérhető, azonban érdemes felkészülten fogadni, ha hozzánk is elérkezik a frissítés. Ez a jelentés előrelépést jelent majd a Shopping kampányok optimalizálásának szempontjából, hiszen az átfogóbb jelentéssel megtudhatjuk, mekkora teljes értéket eredményeztek a Shopping-kampányokba történt befektetések a Google rendszerében, a vállalkozás számára fontos kategóriák szempontjából.
Tipp: Ha pedig növelni szeretnénk a konverziós számokat, akkor érdemes megfontolni a Google Shopping kampányok és a Facebook hirdetések összehangolását is!
Végezetül, fontos hangsúlyozni, hogy egy sikeres e-kereskedelmi webáruház hirdetési repertoárjába mindenképp beletartozik a Shopping hirdetési típusa is. Azzal azonban, hogy egyre több piaci szereplő ismeri ezt fel, egyre több hirdetéssel is kell versenyezni. Versenyelőnyt pedig úgy szerezhetünk, ha kiemelkedünk a termékkategóriák költséghatékony optimalizálásával annak érdekében, hogy a sikeres és releváns termékekkel érjük el a vásárlás előtt álló felhasználót!