Szinte nem találunk olyan médiumot, ami ne lenne tele a hetek óta tartó brazíliai Futball Világbajnoksággal és az ezzel kapcsolatos közvetítésekkel, hírekkel, kulisszatitkokkal. Ez így is van rendjén, és bizony ilyen tekintetben nem sokat változott a helyzet az utóbbi években, évtizedekben. Amiben viszont óriási változás történt, az az online média, azon belül is különösen a közösségi média szerepe mindebben. De hogyan lesz ezen online megjelenésekből pénz, miért jelent ez kiemelkedően nagy üzleti lehetőséget a hirdetőknek?
A Futball Világbajnokság 2014-ben a világ legnagyobb sporteseménye, nagyobb, mint az Olimpia és az amerikai Super Bowl együttvéve. A bajnokság meccseit több milliárd ember nézi (jelenlegi becslések szerint ez a szám 3,6 milliárd körül lesz július közepére), és ezek jelentős része (lásd később) online is jelen van.
A helyzet innentől viszonylag könnyen leírható:
A VB világszintű elérést tesz lehetővé, hiszen ez a több milliárd ember a világ minden részéről adódik össze.
Mivel a bázis ilyen óriási, ezért egy időben, a legkülönbözőbb célcsoportok érhetőek el (legyen szó tizenéves srácokról, vagy 70 feletti nyugdíjasokról). Közel négymilliárd ember olyan hatalmas tömeget ad, amelyben a fogyasztóknak szinte az összes típusa megtalálható (persze hogy melyik, milyen mennyiségben az egy másik kérdés).
A nagyon erős érzelmi kötődés miatt a szurkolók rendkívül könnyen foghatóak meg kedvenc csapatukon/játékosukon/meccsükön keresztül (lásd sör márkák, melyek 1-1 csapat/ország/cél fő támogatói).
A közösségi média szerepe ebben az időszakban megtöbbszöröződik, hiszen 1-1 csapat szurkolói számára a cél közös, az ország célja szintúgy, és mindez csak közösségben élhető át igazán! Facebook, Twitter, Instagram: mind-mind egy felület, ahol az élményeket/örömöt/bánatot meg lehet osztani egymással. Friss statisztikák szerint a focirajongók 60–65%-a napi szinten használja valamelyik felületet! A #hashtag-ek használata kiemelt szerepet kap most is: #WORLDCUP, #FIFAWORLDCUP2014, #Brazil2014, #FIFAWORLDCUP, csak hogy párat említsünk azon “szavacskák” közül, melyek emberek milliárdjait kötik össze végtelen egyszerűséggel.
Ugye nem kérdés, hogy ha 3,6 milliárd potenciális fogyasztó közül kb. 2,2-2.5 milliárd napi szinten használja az online és közösségi felületeket, akkor az ott található hirdetési lehetőségek (legyen szó banner hirdetésekről, szöveges vagy display alapú keresőhirdetésekről) hatalmas üzleti lehetőséget jelentenek az online hirdetéseket alkalmazó vállalatok számára.
Nézzünk pár statisztikát és máris világossá válik a kérdés:
- Közel 6 milliárd dollárt költenek a vállalatok a Foci VB-vel kapcsolatos szponzorációkra és reklámokra. Összehasonlításképpen, ugyanez az amerikai Super Bowl kapcsán (ami egyértelműen az év eseménye Amerikában) 0.3 milliárd dollár.
- Számos cég az éves marketing költségének negyedét/felét ebben az időszakban költi el, ráadásul mindezt egyre inkább online felületeken (bizonyos cégeknél ez az arány már meghaladja az 50%-ot).
- Az idei Foci VB egyik nagy slágere a Shakira által írt és énekelt “La la la”, mely jelen pillanatban 182 millió megtekintésnél tart a Youtube-on, és mindezt úgy, hogy alig 1 hónapja töltötték fel a videómegosztó portálra.
- A televíziók és online felületek (melyek közvetítik, vagy csak beszámolnak az eseményről) sorra döntik meg nézettségi és látogatottsági adataikat.
És mindez csak pár adat a sok-sok közül, ami nagyszerűen jelzi azt, hogy mekkora üzlet a Futball VB még ma is. Sőt ma igazán, és ebben egyre nagyobb szerepe van az online marketingnek is.