Ha vetünk egy pillantást a legnagyobb webáruházakra, akkor egyből látható, hogy mi a trend: animációk, 360°-os termék előnézeti képek, igazán fejlett szűrési lehetőségek és dinamikus termékkeresés. A trendek alkalmazása azonban nem jelent garanciát a konverzióra, vagy a megfelelő felhasználói élményre. Van ugyanakkor néhány olyan elem, amivel minden webáruháznak rendelkeznie kell ahhoz, hogy versenyképes és releváns maradhasson.
Az itt bemutatott 15 webáruház funkció garantáltan vonzza az online vásárlókat.
Egyszerű használat
Az egyszerűség elsődleges szempont kell, hogy legyen a tervezés során, azonban természetesen nem az aktuális design trend oltárán. Sőt, a tanulmányok is azt mutatják, hogy a fogyasztók 76%-a szerint az egyszerű használat a legfontosabb tényező egy oldalnál.
A cél az, hogy segítségére legyünk a vásárlóknak megtalálni amit keresnek, gyorsan és olyan felesleges bonyolítás nélkül, ami csak gátolná a vásárlási folyamatot.
Az online értékesítőknek nem, hogy percei, sokszor másodpercei vannak csupán a meggyőzésre, eladásra. A vásárlói kategóriákkal, különféle szűrőkkel és összehasonlítási lehetőségek biztosításával kell felkészülni a megfelelő felhasználói élményre. A könnyen megtalálható vásárlói vélemények és a GY.I.K. nagyban segítik a gyorsabb döntést.
A webáruházaknak a negatív tapasztalatok helyett inkább extrákat kell nyújtaniuk a versenytársakhoz képest.
Nagy felbontású fotók és videók
Elmúltak már azok az idők, amikor elegendő volt egy fotót néhány fontos gondolattal és árral ellátva publikálni. A vásárlók több szögből fotózott, és különböző, a termék használata közben készült fényképeket szeretnének látni. Kinagyítani és “érezni” akarják a terméket.
A képeket ugyanakkor technikai szempontból is megfelelően kell megválasztani, ugyanis azok a képek, amik egyáltalán nem töltődnek be, vagy túl sokáig töltődnek, az Adobe kimutatása szerint 39%-os lemorzsolódást okoznak.
Ami valójában elad ugyanis az a kép, nem a szöveg. Az e-kereskedelmi cégeknek termékenként több képet is meg kell jeleníteniük az oldalukon, amik tehát legyenek nagy felbontásúak és ne akadályozzák az oldal betöltődését.
Mobilbarát weboldal
Ez Google ajánlás is, ezért elengedhetetlen. 2017 végéig minden webhelynek mobilbaráttá kell válnia, különben a SEO-t érintő negatív hatásokkal kell számolni. Ha ez önmagában nem elég ok, számolni kell azzal is, hogy 3 vásárlásból 1 már mobilról történik.
Egy reszponzív weboldal például jó választás lehet, rugalmasan igazodik ugyanis a képernyőmérethez, ezzel is segítve a felhasználói élményt. Sokkoló azonban azon webhelyek száma, amik még mindig nem rendelkeznek mobilos vagy reszponzív oldallal.
Vásárlói vélemények
A vásárlók olvasnak véleményeket. Mintegy 92%-uk ténylegesen. A termékekre csillaggal adott minősítés a legnépszerűbb megoldás ehhez.
Lehet, úgy gondolod, hogy a negatív vélemények rossz hatással vannak a vásárlásra, azonban épp az ellenkezője igaz. A negatív visszajelzések gyakran pozitívak lehetnek. Kimutatták ugyanis, hogy a negatív véleményeket tartalmazó termék értékeléseknek jobban hisznek a látogatók, a csupa pozitívat pedig gyakran hamisnak vélik.
A weboldal funkcionalitásától is függ, de a legnépszerűbb eszközök amik az értékelést támogatják a Yelp, a Foursquare és a Facebook.
Az igazán előremutató webhelyek az értékeléseket a közösségi térben is kiválóan alkalmazzák (pl. a rajongói szám bővítéséhez).
Különleges ajánlatok
A legtöbb e-kereskedelmi cég használ különleges ajánlatokat a marketing kommunikációjában, például hírlevélben, és facebookon, instagramon. Néhányan a saját közösségi csatornájuk fejlécében is publikálják a promóciókat, elég csak a facebook videós fejlécre gondolni! Vajon a jelen olvasók közül, hányan használják ezt a lehetőséget már?
Ha a vásárlók ugyanis felismerik, hogy speciális ajánlatot kaptak, az arra ösztönzi őket, hogy többet vásároljanak és több időt töltsenek az oldalon.
Ha egy webhely folyamatosan kínál promóciókat, akkor egy, az ajánlatokat felsorakoztató aloldal használata nem csak az eladásra, hanem a SEO-ra is jó hatással lehet. Nem utolsó sorban kiváló landoló oldal lehet az AdWords kampányokhoz.
Kívánságlisták
Azok az oldalak amik nem használnak kívánságlistákat, bevételtől esnek el. Van annál jobb, mintha az ügyfelek elmentik a vásárolni kívánt termékeket, amiket a jövőben meg is vesznek? Ez talált pénz! És remek alapja a remarketingnek!
Ez továbbá kiváló lehetőség a brand új vásárlókkal való megismertetéséhez is. Ha valaki elküldi a családjának és barátainak a kívánságlistáját, ezzel ingyenesen forgalmat terel az oldalra.
Find-it-store
Nem minden e-kereskedelmi cég rendelkezik fizikai bolttal. Akik azonban igen, fontos, hogy használják a “find-it-store” avagy “nézd meg, hol van raktáron” funkciót. Sokszor ugyanis nem szeretnénk a postázásra várni.
A vásárlók gyakran csak nézelődnek online, de végül a boltban vásárolják meg, amit szeretnének. Ez különösen igaz a fiatalokra, akik 72%-ánál online keresés előzi meg a vásárlást. Ez az arány a divat iparban a legmagasabb.
Ezért elképesztően hasznos lehet, ha már online látható, hogy a keresett termék melyik boltban található meg.
Kapcsolódó termékek
Már egy olyan egyszerű mondat is, mint például “ezek is tetszhetnek neked” vagy “ez is érdekelhet” felkelti a látogató figyelmét. Az e-kereskedelmi oldalakon ezek a kapcsolódó termékek képesek elérni azt az elköteleződést, aminek elérésére minden kereskedő törekszik.
Ezt nagyjából így kell elképzelni:
Beraksz egy kávéfőzőt a kosárba, majd megjelenik egy üzenet, miszerint: “Ez is tetszhet neked”. Szeretnél frissen pörkölt, fair trade kávét? Vagy esetleg egy mérleget, ami segíti a tökéletes kávé mennyiség kiadagolását?
Ha egy online eladó kapcsolódó termékeket kínál, azzal azt jelzi a vásárlónak, hogy valóban figyel rá.
A kapcsolódó termékek akár kapcsolódó termékkategóriákat is bemutathatnak a jól bevált: “mások ezeket vették még” üzenettel.
A legtöbb webáruház szoftvernek van erre beépített megoldása, de külön online eszközök, telepíthető plugin-ek is vannak, melyek különböző algoritmusok alapján kitalálják, hogy kinek, mikor, milyen terméket érdemes ajánlani, hogy növelje a kosárértéket.
Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.)
Ha lehet, online még fontosabb a bizalom és a részletes termékinformáció, mint egy üzletben történő vásárlásnál.
Gondoljunk például a magasabb árfekvéső, vagy luxus kategóriájú termékekre. A kényelmes, biztonságos vásárlás érdekében szükség van az eredetiség biztosítására és a terméket bemutató részletes leírásokra. A kiegészítő információk részben továbbá választ adhatunk a gyakran feltett kérdésekre, ami tovább növeli a hitelességet és a bizalmat.
A GY.I.K. rész egyben segítséget nyújt a közös ügyfél problémák kezelésére is. A vásárlók gyakran kérdeznek általános kérdéseket, például a supportról, a visszaváltásról, az elfelejtett fiók-adatokról, stb.
A közösség használata
Azok a márkák és online értékesítők, akik a vásárlók érzelmeire is hatnak, nagyobb bizalmat teremtenek márkájuk iránt. A szociális kapcsolódás fontossága tagadhatatlan, és a közösséghez való kötődés lehetősége könnyebb mint valaha! A közösségi profilok és a felhasználói tartalmak megfelelő felhasználása kulcsfontosságú a márkaépítésben.
A közösségi média lehetővé teszi az e-kereskedők számára, hogy hitelességet mutassanak és érzelmi kapcsolódást alakítsanak ki a termékeikkel szemben. Példaként érdemes megnézni a Nike Pinterest fiókját, ahol jól látható, hogy a képek motivációs üzenetekkel való kiegészítése milyen hatást gyakorol. Másik jó példa az Ikea, aki remekül használja fel a felhasználói tartalmat ahhoz, hogy dizájn ötleteket és inspirációkat adjanak a saját termékük felhasználásához.
Biztonság mindenek felett
Az online tranzakciók ma már életünk szerves részei. Mint ilyen azonban, a webáruházak a cyber bűnözésnek is helyet adnak. Elengedhetetlen, hogy az online értékesítők védjék az ügyféladatokat és komoly lépéseket tegyenek a biztonság érdekében.
Mindez egy biztonságos e-kereskedelmi platformmal kezdődik.
Egyéb biztonsági funkciók:
- SSL tanúsítvány: biztonságos kapcsolatot hoz létre a felhasználó és a webhely között. Mielőtt megbíznánk egy webes áruházban, érdemes megnézni, hogy látunk-e HTTPS feliratot és kis zöld lakatot az URL cím előtt.
- Két-lépéses hitelesítés: egy extra biztonsági réteget ad hozzá a felhasználónév/jelszó és az emailben elküldött automatikusan generált kód megadásához.
- Tűzfal használata: átjárót vagy falat biztosít két hálózat között, engedélyez vagy letilt forgalmat.
- Adatvédelmi irányelvek linkje a láblécben: a weboldal adatvédelmi irányelveinek elérhetősége és felhasználói adatkezelési információk biztosítása.
Modern fizetési lehetőségek
Az Apple Pay és a Paypal világában a modern fizetési lehetőségek elengedhetetlenek az e-kereskedelmi oldalak számára. Remek példa az Amazon szuper egyszerű vásárlási folyamata: A regisztrált vásárlók szó szerint egy gombnyomással vásárolhatnak.
Számos népszerű online fizetési lehetőség létezik. A legfontosabb, hogy megértsük, ki a vevő, aki végre hajtja a folyamatokat. Valamint ha egy oldal csak limitált számú fizetési lehetőséget kínál fontos, hogy elmagyarázza, miért van ez így, mert félreértésre adhat okot vagy elbizonytalaníthatja a vásárlót, hogy vajon miért nem adnak több fizetési lehetőséget itt…?
Részletes szállítási információk
A váratlanul felbukkanó szállítási költség a kosárelhagyások leggyakoribb oka. Elengedhetetlen, hogy az e-kereskedelmi oldalak már a fizetési procedúra elejétől kezdve megfelelően informáljanak a szállítás részleteiről, akár kalkulátor segítségével. Szintén hasznos lehet a szállítási idő feltüntetése és a gyors kiszállítás, mint opció. Fontos, hogy azok az országok, amikre az alap ártól eltérő szállítási költség vonatkozik, külön fel legyenek sorolva.
Érdekes, hogy a vásárlók átlag 30%-kal többet költenek, ha ingyenes szállítást biztosít az oldal. Éppen ezért, feltétlenül érdemes megjeleníteni minden oldalon az ingyenes szállítást biztosító kuponkódokat, akár a fejlécben, akár egy pop-up ablakban, ha már épp elhagynák az oldalunkat.
Részletes kapcsolati oldal
Amikor egy e-kereskedelmi oldalt futtatunk, ami csak online van jelen, semmi más nem növeli jobban a bizalmat, mint egy megfelelően kialakított kapcsolati oldal. Ez különösen igaz a high-end vagy műszaki termékeket értékesítő oldalak esetén.
Soha nem okozhat nehézséget a vásárlónak kapcsolatba lépni a kereskedővel vagy támogatást kérni tőle. Az itt található példák segítenek a megfelelő kapcsolati oldal kialakításában. Számos lehetőséget kínál a kapcsolatra, ide értve a telefont, az emailt és űrlapokat. Ügyelni kell arra is, hogy feltüntessük az ügyfélszolgálati elérhetőségeket, valamint az elhelyezkedésünket Google Maps-en is bemutassuk.
Visszaküldési irányelvek
A visszaküldési irányelvek az e-kereskedelmi weboldalak alapvető jellemzői. Az alábbi statisztikák igazán beszédesek azt illetően, hogy a visszaküldési szabályozásnak világosnak és jól megírtnak, vagy jól illusztráltnak kell lennie. Ez tovább építi az online értékesítő felé irányuló bizalmat. Biztosítja a vásárlókat, hogy amennyiben elégedetlenek, vagy csupán másik méretre van szükségük, számíthatnak a segítségre.
Egy 2016-ban az Invesp által készített infografika és felmérés alapján ugyanis:
- Az online megrendelt termékek legalább 30%-át visszaküldik a vásárlók.
- A fogyasztók 92%-a újra vásárol, amennyiben zökkenőmentes volt a korábbi rendelések visszavétele.
- A vásárlók 67%-a megnézi a visszaküldési feltételeket a vásárlás véglegesítése előtt.
Ezen funkciók alapján 3 kategória különíthető el:
- Azon marketingesek és webfejlesztők, akiket már az elégedettséggel tölt el, hogy könnyű a weboldaluk használata, nagy felbontású képeket használnak, a biztonság és a kapcsolati oldal rendben van náluk. Mivel ezek a legfontosabbak és a jó dizájn védjegyei.
- A következő szint, amikor valaki látja a lehetőséget az olyan elemekben, mint a speciális ajánlatok, a vásárlói vélemények, és a közösségi megosztások. Tudják, hogy használni kéne ezeket, de még nem sikerült. Azonban sosem késő!
- Végül pedig vannak, akik ahelyett, hogy megijednének, inkább izgatottá válnak még a nagyobb feladatoktól is, például a megosztható kívánságlisták vagy a “hol van raktáron?” funkciók.
Nem számít, melyik kategóriába tartozol, bizonyára Te is belátod, hogy az e-kereskedelmi webhelyekben rejlő lehetőségek száma végtelen, melyek mind csak fokozzák a vásárlói élményt.