Következő tippjeink segítenek, ha a keresőoptimalizálás eszközeivel lendítenél webáruházad forgalmán.
A webáruház SEO már-már egy önálló műfaj: néhány klasszikus on-site taktikát ekkora volumennél ugyanis egyszerűen lehetetlen véghezvinni. Digitális bicskánk már az akár több százezer egyedi meta adat megírásába és feltöltésébe, vagy a több millió lehetséges kulcsszókombináció felkutatásába is jócskán beletörhet.
És ha ez még mind nem lenne elég, az e-kereskedelmi oldalaknál olyan SEO szempontokat is szem előtt kell tartani, mint a crawl budget, azaz a feltérképezési keret. A néhány ezer URL-el rendelkező weboldalak esetében ez még nem kiemelt téma, hiszen a feltérképezés esetükben egyébként is hatékony. Ám amint a webáruházak síkjára lépünk, az, hogy az oldal nagy méretének ellenére a feltérképezés teljes legyen, jóval nagyobb energiaráfordítással érhető csak el. Pedig ez még a termékoldalak tökélyre fejlesztett tartalmi optimalizálásánál is fontosabb lehet.
A Seach Engine Land cikke a következő öt területet különíti el, mely az organikus forgalom és a bevétel növekedéshez vezethet:
- Indexelés
- Főmenü optimalizálása
- Kategóriaoldali tartalom
- Strukturált adatok hozzáadása
- Látogatóbarát URL-struktúra
1, Indexelés
Abból kell kiindulnunk, hogy még a világ összes on-site SEO technikája sem lesz elég a jó helyezéshez, ha a Googlebot és más keresők képtelenek feltérképezni az oldalakat – mert egyszerűen meg sem találják azokat.
Ám létezik néhány ügyes technika, amivel javíthatunk az indexelés állapotán. Először is, vizsgáljuk meg az 5xx szerverhibát jelző URL-eket a Search Console-ban. A Google Webmaster Trend elemzője, Gary Illyes nemrégiben egy blogposztban fejtette ki a crawl budget-el kapcsolatos tudnivalókat. Ebben a webmesterek figyelmét arra hívta fel, hogy a szerverhibákat kezeljék kiemelt fókusszal, mivel azok nagy száma általában a site alacsony minőségére utal.
Ha ezt rendben találjuk, a következő lépés a site map ellenőrzése. Hiába látjuk ugyanis a Search Console-ban, hogy indexelt URL-eink száma egyre csak duzzad, ha azok nagy része például 404-es oldalra mutat. Ez webáruház esetében akkor is előfordulhat, ha kiárusított termékek (már nem létező) oldalai a sitemap-ban továbbra is szerepelnek. A site feltérképezési kerete így sajnos feleslegesen merül – még élő oldalaink kárára! Az oldaltérkép dinamikus, a valós termékállományt tükröző frissítése tehát ugyancsak lényeges tennivaló.
Ne feledkezzünk meg a termék URL-ek paramétereiről sem. Az e-kereskedelmi oldalak zöme paramétereket használ a szűrések kivitelezésére. Vegyük szemügyre például egy, az Amazonon beszerezhető termék elérési útvonalát:
A “?” után szereplő karakterekben olyan paraméterek rejtőznek, melyek feltérképezését szerencsére meg tudjuk előzni. Ha például egy kategóriaoldalt többféle szűrési útvonalon el lehet érni, emiatt pedig extra URL-eket generál a CMS-ünk, a Search Console-ban megakadályozhatjuk azok indexelését. Ehhez az URL Parameters menüpontban kell megadni, hogy a paraméterek tulajdonképpen milyen célt is szolgálnak.
2, Főmenü optimalizálása
Habár a navigációs főmenü a belső linkelés, és az egész keresőoptimalizálás szempontjából lényeges, az e-kereskedelmi oldalak esetében talán még kiemeltebb prioritással kezelendő. A főmenüből elérhető oldalak kerülnek ugyanis a legnagyobb valószínűséggel a Google indexébe, és persze a keresési listára. Ez nem is csoda, ha belegondolunk, hogy a menü akár több százezer termékoldalon is feltűnhet.
Hogy még jobban kihasználjuk a menünavigációban rejlő linkerőt, alkalmazzunk több szintes navigációt. Az amerikai lakberendezési webáruház, a Home Depot a 2, sőt, 3. szintű kategóriák alkalmazásával példaértékű lehet a témában. (Ügyeljünk azonban arra, hogy a szinteken található linkek száma összességében ne haladja meg a 100-200 darabot.)
3, Kategóriaoldalak bővítése szöveggel
Sok webmester számára egy olyan kategóriaoldallal, mely csupán az elérhető oldalakat listázza ki bármiféle tartalom nélkül, nincs semmiféle probléma. Ám van egy rossz hírünk: igenis gond, ha a kategóriaoldalon alig derül ki (szöveges HTML formában), hogy tulajdonképpen milyen kulcsszóra is épül az oldal.
Adjunk ezért a kategóriaoldalakhoz is érdemi tartalmat (úgy 2 bekezdésnyit), mint ahogy például a Walmart is teszi. Ha ragaszkodunk a termékek elsőbbségéhez, ez a leírás akár az íoldal aljára is kerülhet.
4, Strukturált adatok hozzáadása
Alkalmazzuk a strukturált adatok ‘Product’ típusát. A Google az év elején bejelentette, hogy az Image Search-öt “Hasonló termékek” funkcióval bővíti, hogy a felhasználók számára a keresett képhez hasonló termékeket jelenítsen meg – ezeket pedig a strukturált adatok alapján kerülnek megállapításra.
Ha kiaknáznánk ezt a lehetőséget, valamint potenciálisan a fő találati listán is reflektorfénybe kerülnénk a termékadatok és értékelések kilistázásával, ne halogassuk tovább, hiszen ezzel a magyar piacon pláne versenyelőnyre tehetünk szert.
5, Látogatóbarát URL-struktúra
Az URL-struktúrát tekintve a legésszerűbb, ha a termékek minél közelebb találhatóak a gyökérdomainhez.
Habár logikus lehet, hogy a termékek jónéhány szinttel “mélyebben” legyenek elérhetőek (www.pelda.com/termekek/dolgok/típusok/típus-1), SEO szempontból ez mégsem előnyös. Túl hosszú URL esetében ugyanis a tényleges terméknevet a keresési találatban a látogató szempontjából sok felesleges tartalom előzi meg, ami ráadásul legtöbbször csonka alakot vesz fel, így zavaró hatást kelt.
A Navigációs helyzetjelző elnevezésű Schema alkalmazásával például az URL-t letisztultan, kis nyilak segítségével jeleníthetjük meg a találati listán. Kérjük fejlesztő segítségét a kód módosításához, ha élnénk ezzel a lehetőséggel!
Záró gondolatok
A webáruház SEO közvetlen hatással lehet az online bevételekre, ezért eszközeinek alkalmazása általában megtérülő befektetés. Az idézett cikk szerzője például az organikus forgalom 22%-os, a bevétel 27%-os növekedését érte el a tippek alkalmazásával!