Bár már jó pár hete a 2021-es évet tapossuk, azonban sose késő frissíteni vagy összeállítani az éves SEO tervünket. Az alábbiakban összeszedtünk 21 területet, amik meghatározóak lehetnek a weboldalunk 2021-es év SEO teljesítménye szempontjából.
Ha más optimalizálási feladatot nem is írunk fel magunknak, de az alábbi 21 területre kiemelt figyelmet fordítunk, már sokat tettünk a honlapunk organikus forgalmának növeléséért.
A 21 tippet 4 nagy kategóriára tudjuk felosztani:
- Kattintást növelő tippek
- Tartalmi / On-site SEO tippek
- Technikai SEO tippek
- Linképítés tippek
Kattintást növelő tippek
A kattintások növeléséhez nem kell törvényszerűen magasabb rangsorolási pozíciót szereznünk. Az alábbi tippek segíthetnek abban, hogy a meglévő pozícióink mellett több kattintást, vagyis magasabb organikus forgalmat érjünk el.
- Favicon optimalizálás
A favicon az a kis ikon, ami (főleg) mobil keresésénél megjelenik a domain mellett.
Bármennyire is meglepő, ez a pici kép képes befolyásolni, hogy mennyi kattintást kap az oldalunk. Annak függvényében, hogy mennyire tűnik ki, mennyire látható és szembetűnő, vagy éppen mennyire olvad bele a környezetébe és veszik el benne, bár csak pár százalékpontnyit, de emelhet az átkattintási arányunkon.
- Breadcrumb optimalizálás
A breadcrumb, avagy kenyérmorzsa vagy morzsamenü megjelenik a keresési találatokban úgy asztali eszközön, mind mobilon.
A kulcsszavakkal ellátott breadcrumb hatással lehet arra, hogy mennyi kattintást kap az adott oldal. A Google több helyről is tudja szedni a morzsamenüt:
- az URL-ből,
- a strukturált adatokból,
- illetve az oldalban elhelyezett morzsamenüből.
Nekünk annyi feladatunk van, hogy meggyőződjünk, a Google az általunk megjeleníteni kívánt kenyérmorzsákat használja, a megfelelő kulcsszavakkal. Ennek legegyszerűbb módja, ha elhelyezünk az oldalon morzsamenüt (aminek egyes tagjai linkelnek a megfelelő aloldalakra), illetve használunk strukturált adatokat. Ideális esetben a morzsamenü struktúrája megegyezik az URL struktúrával – de ez nem minden esetben szükséges.
- Meta leírás optimalizálása
Optimalizáld a meta leírásodat! Elcsépeltnek hangzik, de a weboldalak 30%-a nem használ meta leírást. 70%-uk esetében pedig a Google felülírja a meta leírást – ennek tipikus oka, hogy a meta description nem tartalmazza a kulcsszót, amire a felhasználó rákeresett. Azonban, ha jól megírt leírásokat használunk, az könnyebben bírhatja rá a felhasználókat arra, hogy lekattintsák a weboldalunkat. Vagyis megéri olyan meta leírást használni, ami tartalmazza az oldal kulcsszavait, így amikor a Google megjeleníti, hozzájárulhat a magasabb kattintások eléréséhez.
- Számok használata a title-ben
Azokban a szektorokban, ahol a friss információ hozzáadott értékkel bír, a címben elhelyezett dátum növelheti a CTR-t. Ehhez hasonlóan, bármilyen más számot, ami jelentőséggel bír a tartalom szempontjából érdemes elhelyezni a title-ben. Azonban ne essünk túlzásba! Csak azért, hogy mindenképp szerepeltessünk egy számot a címben, ne szemeteljük tele a title-t.
- Title “boilerplate”
A “boilerplate” a meta title azon része, ami minden oldal title-jében szerepel. Jellemzően a title végén szereplő cégnév. Érdemes kísérletezni vele, hogy milyen “boilerplate” mennyivel növeli a kattintásokat.
- GYIK és ‘hogyan’ strukturált adatok
A GYIK és ‘hogyan’ típusú strukturált adatok nem mindig jelennek meg a találati listában, azonban amikor sikerül listáztatni őket, jelentős területet szakíthatunk ki magunknak a találati felületből. Ezzel pedig könnyebben érhetjük el a felhasználóknál, hogy a mi oldalunkat kattintsák le.
Ez a strukturált adat típus nem minden weboldal tartalmába illeszthető be. Csak akkor használjuk, ha valóban van az oldalban GYIK szekció.
Tartalmi / On-site SEO tippek
- Jól futó tartalmak újraposztolása
Az online tartalmak pár év alatt le tudnak ülni, és idejét múlttá válhatnak. Ezért folyamatosan gyártjuk őket. Azonban a régi cikkekről meg szoktunk feledkezni. Vegyük elő a 2, 5 vagy akár 10 évvel ezelőtti cikkeinket, nézzük meg, hogy melyik érne meg egy frissítést. Csak az által, hogy ugyanazon az URL-en újraposztoljuk a frissített tartalmat – bizonyos esetekben – 500%-os, vagy akár 1000%-os forgalomnövekedést is el tudunk érni.
- Belső linkeltség javítása
Ha gyorsan akarunk pozíció-változást elérni, az egyik lehetséges megoldás a belső linkelés javítása.
VIzsgáljuk meg, hogy logikailag mely oldalak tartoznak egy csoportba, majd nézzük meg, hogy ezek a logikailag összetartozó oldalak linkelnek-e egymásra.
- Régi tartalom frissítése új linkekkel
Hajlamosak vagyunk megfeledkezni a régen íródott tartalmakról. Azonban, ahogy fentebb már bemutattuk, sok potenciál van a régi tartalmak frissítésében. Amikor új blog cikket posztolunk, vegyük elő a régebbi, kapcsolódó cikkeinket (tipp: nézzük meg, milyen régi tartalmak rangsorolnak az új cikk kulcsszavára), és helyezzünk el bennük linket az új tartalomra.
Ezáltal nem csak a régi tartalmat látjuk el friss tartalommal, de új linkeket is elhelyezünk benne, valamint növeljük a relevanciáját. Egyúttal az új tartalom belső linkeltségét is támogatjuk. Ezek pedig hozzájárulhatnak a visszafordulási arány csökkenéséhez.
- Felesleges linkek eltávolítása
Valóban szükséges minden oldalról a ‘Csapatunk’ oldalra linkelni? Tényleg minden aloldalról linkelni kell a kapcsolat űrlapra? A legtöbb esetben nem. Más esetekben viszont igen. Azonban ha eltávolítjuk a felesleges linkeket, akkor a valóban fontos linkeken több linkerőt tudunk átadni.
- Mobil link-paritás
A mobil link-paritás lényege, hogy a mobil oldal ugyanazokkal a linkekkel rendelkezik, mint az asztali weboldal. Ennek azért van jelentősége, mert a Google pár éve mobile-first indexelésre állt át – ennek lényege, hogy csak a mobil verzió alapján ítéli meg a weboldalt.
Sok weboldal pedig azt csinálja, hogy veszi a weboldal asztali verzióját és lekicsinyíti azt mobilra – viszont úgy, hogy közben bizonyos linkek kiesnek, elvesznek. Jellemzően megváltoztatják a menü navigációt, a footer linkeket, és hasonló elemeket. Egy felmérés kimutatta, hogy amíg egy asztali weboldal átlagosan 61 linkkel rendelkezik, addig ugyanezen oldalak mobil verziói már csak 54 linkkel – vagyis 7 linkkel kevesebb van a mobil oldalakon, mint desktop testvéreiken.
- Hosszú-formátumú tartalmak gyártása
Habár a tartalmak hossza nem rangsorolási faktor, azonban a felmérések újra és újra rámutatnak, hogy a hosszú-formátumú tartalmak több linket és megosztást tudnak szerezni, valamint jellemzően magasbb pozícióban tudnak rangsorolni.
- Több heading címke használata
A fent említett hosszú-formátum alkalmazásakor figyeljünk oda, hogy a heading címkékből is többet használjunk – jellemzően H2 és H3 címkéket.
Ezen címkékkel szépen részekre lehet tagolni a szöveget (ez javítja a hosszú szöveg olvashatóságát), illetve plusz felületet jelentenek a kulcsszavak alkalmazására. Továbbá kimutatták, hogy minél több heading címkét tartalmaz egy oldal (12-13), annál több bővített találatra rangsorol az oldal. Azonban ezzel sem szabad túlzásba esni! Ne pakoljuk tele az oldalt heading címkével, ha a tartalom hossza és szerkezete nem indokolja!
- Topic cluster kialakítása
A tartalomgyártás során ne ész nélkül írjuk a cikkeket, hanem próbáljunk meg egy adott téma köré gyártani tartalmakat, amiket aztán a belső linkekkel kapcsoljunk össze. Ez nem csak a Google felé fogja kommunikálni, hogy az adott tartalmak logikailag összetartoznak, de a felhasználókat is oldalon belül tudjuk tartani, ha megfelelő kapcsolódó tartalmakat ajánlunk nekik.
- Ne rejtsük el az oldal tartalmát!
Ha az oldal tartalmát csak extra kattintás után lehet csak elérni (pl. lenyitható fülek), akkor ezen oldalak tartalmai több felmérés egybehangzó eredménye alapján rosszabbul teljesítenek, mint azon oldalak tartalmai, amelyek nincsenek tabok mögé rejtve.
Nem arról van szó, hogy a Google másképpen kezeli a két típusú tartalmat. Mindkét esetben rendben indexelődnek és rangsorolnak az oldalak. Azonban az emberek könnyebben fogyasztanak olyan tartalmat, amit nem csak plusz kattintás után tudnak megnézni, és ezen felhasználói viselkedési jelzések hatással lehetnek a rangsorolásra.
Technikai SEO tippek
- Alapvető webes vitals-mutatók
Ahogy arról korábban már írtunk, 2021 májusától a Core Web Vitals mutatók rangsorolási faktorok lesznek. Éppen ezért az idei évben érdemes több figyelmet szentelni ezen értékek javítására. A vitals-mutatókról itt írtunk részletesebben.
- Sitemap: max. 10,000 URL
A sitemap.xml-ben 50,000 URL helyezhető el. Azonban ha sok URL-lel rendelkezik az oldalunk, és indexelési problémáink vannak, a sitemap fájlokat érdemes 10,000 URL-ben limitálni.
- Dinamikus sitemap használata
A dinamikus sitemap egy sitemap fájl, aminek a tartalma az alapján változik, hogy mit akarunk a Google-lel feltérképeztetni. Ha sok feltérképezendő oldalunk van, a fontosabbakat tegyük be egy saját, nekik dedikált sitemap fájlba.
Ez limitálható akár ezer URL-re is. Ahogy a Google feltérképezi őket, fokozatosan ki lehet őket venni ebből a speciális sitemap-ből, és berakhatóak újabb magas prioritású URL-ek.
Linképítés tippek
És a végére pár linképítés tipp azoknak, akik nem szeretnek linképíteni, vagy nehezen jutnak egyről a kettőre. Az alábbi tippekkel MINDENKI képes lesz backlinkeket szerezni.
- Passzív linkszerzés
A lényege: olyan tartalmat állítsunk elő, ami passzív módon szerez magának linkeket. Ezeket a tartalmakat az emberek jellemzően a SERP-ből fogják megtalálni. Azonban mivel annyira kiemelkedő a tartalom, az újságírók, bloggerek, stb. automatikusan hivatkozni fognak rá. Ehhez az kell, hogy olyan tartalmat állítsunk elő, ami után az újságírók, bloggerek és webkreatívok érdeklődnek. Ezek jellemzően adat típusú írások, útmutatók, definiáló / elmagyarázó írások, ‘hogyan’ cikkek, stb. Ilyen tartalmak előállításával, ahogy elkezdenek rátalálni az emberek, egyre több backlinket lehet szerezni. A passzív linképítés pedig a legfenntarthatóbb linkszerzési megoldás hosszútávon.
- Oldal szintű intersect
Ha mégis kénytelenek vagyunk proaktívan linket szerezni az oldalunkra, a leghasznosabb, ha olyan weboldalakat keresünk meg a linkünk kihelyezésével, amelyek nagy valószínűség szerint valóban ki is fogják tenni. Na már most, az egyik top linképítési SEO tipp, hogy olyan weboldalakat keressünk, amelyek linkelnek a versenytársainkra.
Ha ezt továbbfejlesztjük, akkor még jobb, ha olyan oldalakat keresünk, amelyek legalább 2 versenytársunkra linkelnek, de ránk nem. Így még nagyobb az esély arra, hogy kihelyezik az oldalunk linkjét.
Ezt a fajta optimalizálást érdemes nem csak domain szinten, de aloldal szinten is elvégezni. Ehhez a Moz Link Explorer eszköze lehet a segítségünkre.
- Te legyél az utolsó kattintás
A felsorolásunk elején olyan tippeket néztünk meg, amelyek azt segítik elő, hogy a mi oldalunkat kattintsa le a felhasználó legelőször. Azonban ha ez sikerült, akkor a következő célunk az, hogy mi legyünk az utolsó kattintás is, amit a témában tesz. Vagyis elégítsük ki a keresési szándékát, biztosítsuk, hogy nálunk megtalálja a választ a kérdésére. A felhasználói elégedettség a legfontosabb rangsorolási faktor. Minden SEO erőfeszítés lényege, hogy teljesítsük a felhasználó elvárásait, és az igényeinek megfelelő tartalommal lássuk el.
Ha te vagy a felhasználó utolsó kattintása, szinte garantálható, hogy javulni fog a rangsorolási pozíció, és az abból szerzett organikus forgalom.
Ez a 21 SEO tippünk a 2021-es évre. Érdemes felmérni, hogy melyik területen mennyire van lemaradva az adott weboldal, és azokkal a feladatokkal érdemes kezdeni optimalizálást. Ha megakadsz valahol, vedd fel velünk a kapcsolatot, és segítünk a megoldásban!