Ha a weboldalad organikus forgalma csökkenésnek indult, vagy a rangsorolási adatokban látsz visszaesést, akkor hoztunk 22 lehetséges tényezőt, amik a folyamatok mögött állhatnak. Ezeket megvizsgálva és kiértékelve megállíthatod a honlapod értékeinek további zuhanását.
A forgalom minden weboldal esetében mást jelenthet. Míg a híroldalak számára a forgalom által generált reklámbevételek a fő mérőszámok, addig egy e-kereskedő számára a forgalom az értékesítési bevételeket határozza meg. Azonban bármi is legyen a weboldalunk célja, a forgalom egyenlő a felhasználóval/vásárlóval, vagyis a weboldalon történő látogatásokkal.
A keresőmotorok szempontjából nézve a rangsorolás egyenlő a forgalommal, ami egyenlő a felhasználókkal/vásárlókkal.
Vagyis, amikor a rangsorolás és/vagy a forgalom csökkenni kezd, az nagy bajt okozhat.
Alább bemutatunk 22 területet, amiket megvizsgálva rájöhetünk, mi okozza a weboldal forgalmának csökkenését.
1. Rossz kulcsszavak rangsorolását méred
Ha már pár éve létezik a honlapod, elképzelhető, hogy a korábbi fontos kulcsszavak ma már nem olyan relevánsak. Gondold át a saját keresési szokásaidat, és hasonlítsd össze őket a Google Search Console-ban található kulcsszavakkal.
Lehetséges, hogy szakzsargont használsz, amit azonban a potenciális ügyfeleid nem ismernek?
Sokan ugyanazt a kérdést teljesen máshogy fogalmazzák meg, és egyikük sem találja meg a keresett választ vagy megoldást.
A Google továbbfejlesztette a természetes nyelvi megértését, ezáltal ma már sokkal természetesebb, mindennapi szóhasználattal megfogalmazott keresési kifejezésekre is tud találattal szolgálni. Ezekre a kifejezésekre úgy a legkönnyebb rangsorolni, ha a weboldal tartalmának nyelvezetét nem bonyolítjuk túl, és amennyire csak lehet, egyszerűen fogalmazunk.
A keresőmotorok ahelyett, hogy csak a kulcsszavakra támaszkodnának, a weboldalak rangsorolásánál a teljes mondatokat és más, a természetes, beszélt nyelv egyéb egységeit veszik figyelembe.
Nézd át a kulcsszavaidat és a kapcsolódó kifejezéseket. Ha túl régi vagy általános kulcsszavakat használsz, akkor rossz szavak és kifejezések rangsorolását figyeled, és frissítened kell a stratégiádat.
2. Elveszett linkek
Egy másik jellemző ok, ami a csökkenő forgalom mögött állhat az, hogy likeket vesztett az oldal.
Érdemes megvizsgálni, hogy az elmúlt 90 napban vesztett-e el az oldal linket – erre alkalmas eszközt kínál a Majestic, az Ahrefs és a CognitiveSEO is.
Ha több linket is elvesztett az oldal az utóbbi időben, akkor érdemes feltenni néhány kérdést:
- Weboldal szerte vesztek el linkek, vagy csak bizonyos oldalak esetében?
- Csökkent a bejövő linkek száma azokon az oldalakon, amelyek rangsorolása csökkent?
- Csökkentek a linkek olyan aloldalakon, amelyek olyan aloldalakra mutatnak, amelyek rangsorolása és forgalmat csökkent?
Ha a bejövő linkek töröttek vagy elvesztek, meg kell vizsgálni, pontosan honnan jönnek azok a linkek, és miért vesztek el / törtek meg. Ezután el kell őket távolítani, vagy kicserélni, visszaszerezni kell őket.
Minden linket egyesével meg kell vizsgálni a megfelelő következő lépés meghatározásához:
- Ha szándékosan kerültek a linkek eltávolításra, azt jelezheti, hogy a linkek nem organikusan szerzett linkek, és valószínűleg jelentve lettek a Google felé, aki megfelelő módon el is járt az ilyen linkekkel. Ezeket a linkeket hagyhatjuk menni.
- Egy weboldal megújulása során a linkek néha törhetnek és változhatnak. Ilyen esetben beszélhetünk a weboldal tulajdonosával, hogy állítsa vissza az adott linket.
Annak érdekében, hogy megelőzzük az elvesztett linkek okozta rangsorolási és forgalombeli visszaesést, érdemes beruházni valamely szoftverbe, amely nyomon követi a szerzett és elvesztett linkeket. Ezáltal proaktívan tudjuk figyelemmel követni a változásokat, és linkek elvesztése esetén még azelőtt közbe tudunk lépni, hogy az éreztetné hatását a forgalmunkon.
És ne feledjük: minden elvesztett, régi linket helyettesíthetünk újakkal.
3. Rosszul beállított átirányítások
Amikor új weboldalt élesítünk, új szerverre migrálunk, vagy csak bármilyen strukturális módosítást végzünk a honlapon, várhatóan visszaesést fogunk tapasztalni a rangsorolásban – kivéve, ha megfelelően beállítottuk a 301-es átirányításokat.
A rosszul vagy hiányosan beállított átirányítások minden SEO szakember rémálma.
A 301-es átirányítások beállításánal fontos figyelmet fordítani arra is, hogy a sitemap.xml, a kanonikus tag-ek és a hiperlinkek URL-jeit is frissítsük.
A 301-es átirányítás nem más, mint egy értesítés a keresőmotorok felé, hogy egy aloldal, több aloldal vagy akár a teljes honlap áthelyezésre került, és kérjük, hogy a weboldalunk látogatóit mostantól az új címre irányítsák.
Ha helyesen állítottuk be a 301-es átirányításokat, nem kell félnünk attól, hogy romlik a rangsorolási helyünk és visszaesik a forgalmunk, vagy a Google büntetést ró ki ránk a duplikált tartalom miatt, amiért a régi és új URL-en is elérhetőek a tartalmaink.
4. Manuális büntetés
Ha hirtelen megjelenő és jelentős visszaesést tapasztalunk a weboldal forgalmában, amögött Google büntetés is állhat. A Manuális büntetéseket kézzel, manuálisan állítják be a Google-nél, mintsem egy algoritmus frissítés eredményeképp kerülne beállításra.
Ha más böngészőkben (Yahoo, Bing) nem változott az oldal rangsorolása, akkor nagy valószínűséggel Google büntetés áll a visszaesés mögött.
Akár manuális, akár automatikus a büntetés, fontos, hogy javítsuk a kiváltó hibát, és megszabaduljunk a büntetéstől. Első lépésként nézzük meg a Google Search Console fiókunk értesítéseit. Az Üzenetek menüponton belül keressünk figyelmeztetést, ahol is példa oldalakat találhatunk, amelyek esetében a Google munkatársai úgy találták, az adott oldalak nem tesznek eleget a Google irányelveinek. Emellett információt és javaslatokat is találunk az adott probléma kijavítására.
5. Algoritmus-változás
A Google rendszeresen frissíti a kereső algoritmusát annak érdekében, hogy javítsa a stratégiáját és a keresési eredményeket. Minden frissítés sok weboldalnak okoz nehézségeket, és veti vissza a forgalmukat.
Ennek elkerülésére érdemes hatékony keresztcsatornás (cross-channel) marketing és forgalom stratégiát alkalmazni, ami közösségi médiás és egyéb marketing csatornás forgalmakat is magában foglal.
6. Természetes változás a keresésekben
Időnként előfordul, hogy bár beesést tapasztalunk a weboldalunk forgalmában, azonban az semmilyen módon sem köthető közvetlenül a honlapunkat érintő változáshoz. Sokkal inkább ahhoz, hogy a Google rendszeresen módosítja a keresési találatokat a felhasználói viselkedés alapján.
Például, ha hirtelen megnövekszik a keresési szándék egy bizonyos téma iránt, a Google a friss tartalmakat előrébb sorolhatja a statikus tartalmakkal szemben. Ha pedig a mi tartalmunk az utóbbi kategóriába tartozik, akkor csökkenést tapasztalhatunk a forgalomban.
A Google Trends felületén nyomon követhetjük, hogy ez állhat-e a forgalom-változásunk mögött.
7. Google UX változások
A Google rendre módosítja a keresési eredmények oldal UX felépítését, aminek hatására kattintásokat vesz el a tartalom gyártóktól. Ezt okozhatja az, ha például a keresési kifejezésre ún. Featured Snippet jelenik meg, ami elviszi a forgalmat, vagy a Google A/B tesztje fogja torzítani a kattintási számokat.
8. Geolokációs eltérések
A rangsorolási eredmények nagyon eltérőek lehetnek attól függően, hogy hol végezzük a keresést. Ha egy adott földrajzi ponton megnézed a rangsorolási eredményeidet, érdemes ugyanezt megtenni több másik területen is, hogy minél pontosabb képet kaphass a rangsorolási eredményeidről.
És az feltűnt már, hogy ugyanarra a keresési kifejezésre két külön személynek teljesen más keresési eredmények jelennek meg? Ugyanez a jelenség igaz akkor, ha a Google fiókodba bejelentkezve vagy éppen kijelentkezve végzed a keresést.
Ennek az az oka, hogy a Google figyelembe veszi a keresési eredmények oldal összeállításánál többek közt azt, hogy milyen weboldalakat látogattál meg korábban, földrajzilag hol helyezkedsz el, vagy hogy milyen eszközről végzed a keresést.
9. A versenytárs fejlődése
Elképzelhető, hogy mindent tökéletesen csinálsz, mégis esik a forgalmad, és csúsznak lefelé a helyezéseid. Ennek egyik oka lehet, hogy a versenytársad jobb munkát végez.
Érdemes figyelemmel követni a versenytársakat: milyen a közösségi média aktivitásuk, mi a linképítési stratégiájuk, és milyen tartalommarketinget csinálnak. Ehhez segítséget nyújthat a Wayback Machine vagy a Versionista, hogy lássuk, milyen módosításokat hajtott végre a konkurencia. A backlinkeket figyelő eszközökkel pedig kiszúrhatjuk, ha hirtelen sok, nagy mennyiségű új backlinket szerzett a versenytárs – vagyis vélhetően ők is SEO kampányt folytatnak.
Ha már tudjuk, hogy milyen lépéseket tett a konkurencia annak érdekében, hogy megelőzzenek minket, mi is megléphetjük ugyanazokat – csak eredményesebben.
10. Oldalsebesség
A honlap betöltésének sebessége nem csak az aloldalak rangsorolására van hatással, hanem a látogatók felhasználói élményére is. A magas betöltési sebesség magas visszafordulási arányt is hoz magával, mivel a felhasználók nem akarják kivárni, amíg az oldal tartalma betölt.
Az oldal betöltési idejének vizsgálatára több eszköz is elérhető. Ezek közül a Google saját PageSpeed Insights eszközét javasoljuk, ami tanácsokat is ad a javasolt optimalizálási feladatokra.
11. Szerver problémák
A felmerülő szerver hibák a gyakorlatban többek közt hibás gyorsítótárazáshoz, vagy a Googlebot felé átadott üres markup elemekhez vezethetnek. Éppen ezért kiemelt fontosságú, hogy bármilyen szerver hiba azonnal javításra kerüljön.
A lehetséges hibákat a szerver log fáljaiban érdemes keresni.
12. Egyéb webes vitals-mutatók
A Google bevallása szerint egyéb UX jelzések és webes vitals-mutatók, mint például az “Elrendezés összmozgása” (CLS, Cumulative Layout Shift) is hatással lehetnek a weboldal rangsorolási eredményeire.
Ennek felmérésére tegyük fel az alábbi kérdéseket magunknak:
- Milyen a felhasználói élmény a weboldalon?
- Az aloldalak elemei sokat ugrálnak betöltés közben?
- Sok reklám-felület van az egyes aloldalakon?
13. Belső navigálás
A weboldal navigációja arról tájékoztatja a látogatókat, hogy hol és milyen információkat fognak találni a weboldalon belül.
Ennek megtervezése során a cél az, hogy a struktúra lapos és karcsú legyen: kettő, maximum három szint mély legyen a weboldal belső navigációja.
Ha a felhasználónak túl sokat kell kattintania ahhoz, hogy megtalálja a keresett információt, akkor idő előtt el fogja hagyni a weboldalunkat. Emellett a keresőbotok is egy bizonyos mélységen túl feladják a keresést, nem mennek tovább a túl mélyen található tartalomért – ennek következménye pedig az oldal forgalmának csökkenése lesz.
A megfelelő belső linkelési stratégia nem csak a keresőoptimalizálást segíti, de az ügyfelek oldalon belül tartását is támogatja. Az egyszerűen és logikusan felépített navigáció és belső linkstruktúra az ügyfelek oldalon tartása mellett a rangsorolási mérőszámokat is támogatja (pl. az oldalon töltött idő). Ha pedig kulcsszavakat is alkalmazunk a belső linkeken, azzal a keresőmotorokat segítjük annak megértésében, hogy miről szól a weboldalunk, és vajon releváns-e számukra annak tartalma az egyes keresési kifejezések és szándékok tükrében.
14. Rossz minőségű linkek miatti büntetés
Nem minden link egyenrangú.
Ha kockázatos, “spammy”/spam-nek látszó, vagy elavult linképítési stratégiát alkalmazunk, azt a Google büntetheti.
A Google nagyon világosan fogalmaz azzal kapcsolatban, hogy mit tekint alacsony minőségű linkeknek:
“Minden olyan link, amelynek célja a PageRank manipulálása, vagy a Google keresési eredményeken belül a site rangsorolásának manipulálása, egy link séma elemeinek tekintendők, amelyek megszegik a Google Webmaster irányelveit. Ez magában foglal minden magatartást, amely mesterségesen szerez a weboldalra mutató, vagy akár onnan kifelé mutató linket.”
Szánd rá az időt és az energiát, hogy olyan linképítési stratégiát dolgozz ki, amely magas minőségű linkeket szerez a weboldaladnak – ezzel elkerülve a Google büntetéseit, és támogatva az oldal organikus forgalmának erősödését.
Néhány tanács, hogyan szerezzünk jó linkeket:
- A törött linkeket cseréljük le új, értékes linkekre.
- Használjuk a PR-t, hogy említéseket szerezzünk a különböző online felületeken.
- Írjunk kiemelkedő minőségű tartalmakat, amiket aztán népszerűsítsünk a közösségi oldalakon, hogy az emberek megtalálhassák őket.
15. Friss, weboldalon belüli változtatások és redesign
Ha a weboldalunk megújítására adjuk a fejünket, az utolsó dolog, amit szeretnénk, az a kemény munkával megszerzett rangsorolási eredmények és forgalom elvesztése.
Alább bemutatunk néhány lépést, amikkel elkerülhető, hogy visszaüssenek a megújulásra fordított erőfeszítéseink – sőt, akár még segíthetik is a rangsorolásunkat:
- Biztosítsuk, hogy a 301-es átirányítások helyesen vannak beállítva
- Ellenőrizzük le, hogy az új oldalon is helyesen működnek a bejövő (inbound) linkek.
- Az új weboldal élesítése előtt nézzük át a fontosabb riportokat: rangsorolási riport (rank tracker), site audit, forgalmi riport, és az oldal URL-jeinek feltérképezése.
Alapos tervezéssel, és a részletekre való odafigyeléssel elkerülhetőek a redesign projektben rejlő negatív SEO hatások, és akár javulást is hozhat.
16. Egyszerű technikai problémák
A technikai SEO a weboldal technikai vonatkozású állapotát hivatott felmérni. Ez határozza meg azt, hogy a keresőmotorok hogyan térképezik fel és indexelik be a weboldal tartalmát.
Ilyen lehetséges problémák például:
- Feltérképezhetőség és site struktúra: hibásan összeállított sitemap.xml és robots.txt fájlok
- Oldalsebesség
- Elavult technológia (iFrame, Flash, stb.)
- Mobilbarát-jelleg
A lehetséges technikai SEO problémák ismerete segíthet jobb állapotban tartani a weboldalt, és felfele tornázni a rangsorolási számokat.
17. Szerver túlterheltsége
Minden szerver meghatározott méretű forgalmat képes kezelni a weboldalon. Ha a honlapunk szerverei nincsenek felkészítve egy esetlegesen hirtelen megnövekedő forgalomra, akkor az oldal összeomlik, és elérhetetlenné válik. Ha ez túl sokszor történik meg, akkor az hatással lehet a rangsorolásra.
18. Meta adatok
A meta adatok, vagy meta címkék arra hivatottak, hogy információval lássák el a keresőmotorokat az oldal tartalmával kapcsolatban.
Az egyik legfontosabb meta adat, ami fontos szerepet játszik az organikus forgalom generálásban a title tag. További fontos meta adat a meta description és a header címkék.
A meta adatok kitöltésénél következetességre törekedjünk. Például: ha megváltoztatjuk egy cikk dátumát, és a dátum szerepel a meta leírásban, akkor a meta leírásban is módosítsuk a dátumot. Óvakodjunk attól, hogy a meta elemeket duplikáljuk (minden oldal egyedi meta elemekkel kell, hogy rendelkezzen), illetve a semmitmondó meta title szövegezést is kerüljük (például: ‘Nyitóoldal’), inkább alkalmazzuk a megcélzott kulcsszavunkat.
Ha azonos title szöveget alkalmazunk több oldal esetében is, azzal nem csak a felhasználókat zavarjuk össze, de akár saját magunk konkurensei is lehetünk a keresési találatok listán.
19. Forgalmi források
A weboldal forgalma nem csak a látogatók számából áll, hanem a megtekintett oldalak számából és az oldalon töltött időből is.
A forgalom különböző forrásokból jöhet. Például:
- Email marketing
- Hivatkozási forgalom
- Közvetlen forgalom
- Organikus forgalom
- Fizetett hirdetések
- Közösségi média
Melyik a legjobb?
A válasz az, hogy amelyik a legtöbb interakciót generálja, a legalacsonyabb a visszafordulási aránya, és a legtöbb konverziót tudja felmutatni.
A honlapod forgalma az organikus forgalomtól függetlenül is csökkenhet. Például, ha a Facebook a linkeket érintően változtat az algoritmusán.
A közvetlen forgalom az, amikor valaki beírja az URL-t a böngészősávba, és így navigál a honlapunkra. Nem feltétlenül alapvető a jó rangsoroláshoz, azonban fontos lehet, mert:
- A látogatók úgy döntöttek, hogy visszajönnek a weboldaladra, mert már ismernek és érdeklődnek annak tartalma iránt.
- A látogatók azért jönnek a weboldaladra, mert jó a híre a márkádnak, és a látogatók már hallottak rólad.
- A közvetlen forgalomra nincs hatással a közösségi média platformok és a Google változtatásai, ezáltal a látogatók egy független forrásaként tud működni.
A weboldalunk közvetlen forgalmát figyelemmel követhetjük a Google Analytics riportjában.
20. Oldalon töltött idő
A felhasználók elköteleződése hatással lehet a rangsorolásra. A visszafordulási arány és az oldalon töltött átlagos idő két mérőszám, amiket megtalálunk a Google Analytics riportjaiban.
Ezen mérőszámok nincsenek közvetlen hatással a rangsorolásra, azonban megmutatják, hogy jó tapasztalata van-e a felhasználóknak a weboldalon.
A visszafordulási arány csökkentésének és az oldalon töltött idő növelésének lehetséges eszközei:
- Az oldal betöltési sebességének optimalizálása
- Könnyű oldalon belüli navigáció
- Mobil eszközön is könnyen kezelhető és optimalizált legyen az oldal
- A tartalom legyen könnyen olvasható
- Ne használjunk popup-okat
- Limitáljuk a zavaró reklámokat
- Tartsuk oldalon belül a felhasználót megfelelő oldalon belüli linkelés alkalmazásával
- Figyeljünk rá, hogy a linkek új ablakban nyíljanak meg
- A 404-es oldalunk legyen kellően informatív
21. Duplikált tartalom
A Google felfogása szerint a duplikált tartalom nem más, mint tartalom elemek, amelyek több domainen, vagy egy adott domainen belül többször megtalálhatóak, valamint nagyon hasonlóak, vagy teljesen megegyeznek.
Ezt nem minden esetben veszik a keresőmotorok megtévesztőnek vagy rosszindulatúnak. Azonban, ha a duplikáció célja, hogy manipulálja a rangsorolást, és növelje a forgalmat, akkor a weboldal büntetést fog kapni.
Elsősorban a rangsorolási eredmények fogják a kárát látni, azonban legrosszabb esetben megtörténhet, hogy a Google teljesen kiveszi a weboldalt az Indexből, és soha többé nem jelenik meg egyetlen keresésre sem.
22. Régi, kattintásvadász technika
Habár bizonyos, látogató-csalogató technikák még most is működnek, azonban a felhasználók idővel rájuk unnak, és ignorálni fogják őket.
Tegyük fel a kérdéseket:
- A title-ök pontosan leírják az oldal tartalmát?
- Ugye, nem használsz olyan trükköket, mint “Nem fogja kitalálni, mi történt!”?
- A meta leírások felkeltik a felhasználók figyelmét, vagy csak elriasztják őket?
Érdemes A/B teszteléssel megvizsgálni, hogy vannak-e optimalizálható területek a meta elemeken.
Összefoglalva elmondhajtuk, hogy a forgalomnövelés területén nincsenek gyors győzelmek. Ha az organikus forgalmunkat akarjuk növelni, kénytelenek vagyunk beletenni az időt és az energiát. Nem érdemes trükközni, és kiskapukat keresni, mert legrosszabb esetben a weboldalunk deindexálódása is lehet a próbálkozásunk végeredménye. Eredményesebb, ha tájékozódunk az aktuális változásokról, és ezek mentén frissítjük a weboldalunkat – vagy megbízhatunk egy keresőmarketing ügynökséget, akik napra kész tudással tudnak hasznos, gyakorlatias tanácsokat adni a beesett forgalom visszaszerzésére.