Túl vagyunk a 2014-es év felén, és a várva várt nagy bejelentés, amire a keresőoptimalizálással foglalkozók egy része bizton számított, elmaradt. Ez nem más, mint a Pingvin algoritmus egy újabb, tökéletesebb változatának lefuttatása.
E helyett egy Panda, és legújabban már egy Galamb is felrázta a kedélyeket a weboldal tulajdonosok körében.
A nagy csel, amit a Google bevetett, az a linkek helyett a tartalmak minőségének vizsgálata volt, ugyanis ezzel az igénnyel vezette be az új Panda algoritmusát 2014.05.19-én.
Tartalmunk minőségének 3 fontos mérőszáma
Tartalommarketing, a 2014-es év egyik közkedvelt kifejezése, ami hazánkban még csak most kezdi fénykorát élni. Sokan ezt úgy fogják fel, hogy legyen minél több tartalom/cikk a weboldalon, a többi nem számít. Hogy milyen az a tartalom és milyen formában jelenik meg a látogatók számára, az korántsem mindegy.
Már csak azért sem, mert ugyanaz a szöveg egy logikus, felhasználóbarát tördeléssel, címsorokkal és képekkel növelni képes a felhasználó élményét, illetve olvasásra bírja a látogatót, míg ellenkező esetben pillanatok alatt eltántorítja az egész weboldaltól.
Tartsuk mindig szem előtt, hogy tartalmaink a látogatóinknak szólnak, és a Google nem egy hús-vér ember, aki pénzt szeretne költeni nálunk.
Bounce rate
A visszafordulási arány, vagyis a bounce rate mérőszámmal képesek vagyunk a Google Analytics-ben megvizsgálni, hogy mely tartalmaink lehetnek azok, amiket nem annyira kedvelnek, vagyis úgy érzik, nem adnak kérdéseikre fontos, releváns választ.
Milyen az ideális arány?
Természetesen a 0%, de mivel nincsen két egyforma ember, ezért csak törekedni tudunk a minél alacsonyabb érték elérésére. Úgy gondolom, a 40% és ez alatti visszafordulási arány már jónak tekinthető, de ez nagyban függ a site témájától is (pl: egy vizuális témájú oldalnál könnyebb elérni a 10%-ot, míg egy nehezen megfogható pl: könyveléssel foglalkozó oldal esetében már a 30-40%-is szép eredmény lehet).
Visszafordulási arányok:
- 0%-40% kiváló,
- 40%-60% átlagos,
- 60% és afelett már kritikus szemmel nézzük és tegyünk ellene!
A bejövő forgalom módja tekintetében sem mindegy, hogy milyen csatornán keresztül jönnek be a látogatók.
Tartalomra érkező forgalom lehet:
- organikus
- közösségi oldalakról érkező
- direkt
- külső hivatkozások által
Érdemes mindegyik csatornát külön megvizsgálni, mivel más-más célból érkezhetnek a weboldalunk tartalmára, ezért fontos is különbséget tenni például egy Facebook post útján érkező és egy Google keresésből jövő forgalom között.
A Google hivatalos útmutatója sokat elárul erről a témáról: https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=hu
Az oldalon töltött idő
Ez a mutató arról informál bennünket, hogy a látogatóink mennyi időt szeretnek eltölteni a weboldalunkon (akár egy adott url-n). Ez nem minden esetben arányos a bounce rate adataival, íme 1-1 példa:
A két típusú oldalból jól látható, hogy milyen különböző célok foglalkoztatják a látogatókat.
A webáruház esetében a megfelelő termék kiválasztása, kosárba helyezése az elsődleges, míg a szolgáltatói oldalon több időt töltenek olvasással, tájékozódással a látogatók.
Dwell Time – Vegyük komolyan!
Mi is ez valójában? Nem más, mint a Google keresőt használók visszatérési ideje weboldalunkról – a találati oldalra.
Ezt úgy kell elképzelni, hogy például a Google kereső találati oldaláról átjön a látogató, és ha nem tartózkodik bizonyos ideig az adott landing page-n, akkor a Dwell Time idő túl alacsony.
Valószínűsíthetően a közeljövőben nagyobb szerepet kaphat a dwell time a Google rangsorolási tényezői között, hogy az alacsony minőségű és nem releváns tartalmakat könnyebben kiszűrhessék.
Mérésére még külön eszközt jelenleg nem ismerek, de Neil Patel azt javasolja, hogy a Google webmester eszközökben a keresési lekérdezéseknél figyeljük meg a CTR-t, vagyis a SERP-ből való átkattintások arányát.
Mit tegyünk?
A fentiekből látható, hogy tartalmaink minősége mérhető, legyen szó akár a saját weboldalunkról, vagy a kereső találati oldaláról.
9 pontos ellenőrző lista
- Releváns tartalom készítése az adott kulcsszóhoz
- Könnyen olvasható tartalom (megfelelő betűtípus és méret)
- Szellős bekezdések, ne féljünk az Entertől
- Gyorsan elérhető tartalom – szüntessük meg az akadályokat
- Használjunk képeket – egy kép 1000 szónál is többet ér, ezt a bölcs mondást biztos hallotta már
- Javítsuk weboldalunk sebességét, ki szeret várni?
- Mobil eszközökre is optimalizáljuk webhelyünket
- Egyszerű menüszerkezet és site felépítés, UX mindenek felett
- Releváns titel és meta description tartalmak, amik átkattintásra ösztönöznek
Biztosra vehetjük, ha mindez megvalósul, akkor hosszabb ideig fognak tartózkodni weboldalunkon a felhasználók, melynek az organikus forgalom növekedésén túl egyéb kézzelfogható hasznát is magunknak tudhatjuk (többen osztják meg a közösségi oldalakon, szakértői státuszunk jobban megerősödik, bizalomnövelő hatása van, ezért szívesebben vásárolnak ennek hatására).