A weboldal Alapvető webes vitals-mutatóinak értékelése során a Google a noindex címkével ellátott – vagyis az Indexben nem szereplő – oldalakat is vizsgálja.
A Google megerősítette, hogy a noindex címke által a Google Indexből kizárt oldalak is részei lehetnek az Alapvető webes vitals-mutatók értékelésének. Mivel ezen mutatószámok 2021. májustól rangsorolási faktorok lesznek, ez azt jelenti, hogy olyan oldalak, amelyek bár az Indexben nem szerepelnek, hatással lehetnek a weboldal rangsorolási eredményeire.
Ez érthető aggodalmat váltott ki a SEO szakértőkből és weboldal tulajdonosokból, így a téma hosszas beszélgetés tárgyát képezte a John Mueller vezette, december 4-i Google Search Console live stream-nek.
Érkezett kérdés azzal kapcsolatban, hogy a Google az Alapvető webes vital-mutatók megállapítására aggregált adatokat használ. A Google megvizsgálja a website aloldalainak egy csoportját, és ezen aloldalak eredményei alapján számítja ki a teljes website-ra vonatkozó Alapvető webes vital-mutató értékeket.
Ezen számítás eredményeit láthatjuk a Google Search Console riportjában, és ugyanezen számítási módszertant fogják használni jövőre is, amikor a mutatószámok rangsorolási faktorok lesznek.
Miért számítanak bele a noindex oldalak az Alapvető webes vitals-mutatókba?
Azzal kapcsolatban, hogy a noindex címkével ellátott és a Robots.txt által kizárt oldalak is beleszámítanak a vitals-mutatók számításába, Mueller elmondta, hogy az Alapvető webes vitals-mutatók célja, hogy a weboldal felhasználói élményét mérjék. Márpedig a noindex-re tett, valamint a Robots.txt-vel kizárt oldalak is a felhasználó által elérhető részei a weboldalnak, vagyis részei kell, hogy legyenek a weboldal átfogó vizsgálatának.
Ki lehet zárni oldalakat az Alapvető webes vitals-mutatók értékelésből?
Erre a kérdésre John Mueller nem tudott egyértelmű válasszal szolgálni. Általánosságban a Google az URL és az oldal tartalma alapján csoportosítja az aloldalakat. Vagyis hasznos lehet, ha megfelelő mappázás alkalmazásával jelezzük a Google felé, hogy mely oldalak tartoznak egy csoportba. Például: az oldalon belüli keresések eredményoldalait egy /kereses/ almappa alatt érdemes kezelni, így a Google könnyebben érti meg, hogy ezen aloldalak összetartoznak. Ezek alapján ezen oldalcsoportokat már lehet lehetősége a Google-nek külön kezelni.
Mennyi adatot használ fel a Google a mutatószámok megállapításához?
Mueller azt is elmondta, hogy a Google nem rendelkezik minden weboldalról rengeteg aggregált adattal. Néhány oldal esetében csak pár adatpont alapján dolgoznak. Azon oldalak esetében, ahol korlátozott mértékű adatot használ fel a Google, az URL mappázás nem biztos, hogy jelentős hatással lesz a vizsgálatra kiválasztott oldalak csoportjára.
Mueller elmondása szerint, az aloldal csoportok kiválasztásáról hamarosan több információ lesz elérhető. Azonban megjegyezte: olyan biztosan nem lesz, hogy mi határozhassuk meg, mely oldalakat szeretnénk, hogy a Google figyelembe vegyen a mutatószámok megállapításához, hogy melyeket hagyja figyelmen kívül.
A teljes beszélgetés itt nézhető meg: