Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Gyakori SEO-technikák, amik azt hinnéd, segítenek, de valójában csak ártanak a weboldaladnak

Tartalomjegyzék

Kristóf Molnár
2020.05.18.

A weboldalunk organikus forgalmának növeléséhez évek óta a keresőoptimalizáláson, a megfelelő SEO-gyakorlatok betartásán keresztül vezet az út. Online marketing szakemberek, webfejlesztők tömegei követnek különféle SEO-dogmákat, sokszor anélkül, hogy azok helyességével tisztában lennének. Rengeteg olyan metódus létezik, amelyek korábban talán hozhattak hasznot az oldalunknak, de mára elavulttá váltak. Íme négy technika, melyek semmiképp sem segítenek – legfeljebb csak ártanak. 

A régebben bevált SEO-technikák egy része ma már nem működik
A régebben bevált SEO-technikák egy része ma már nem működik

A Google 1998-as alapítása óta rengeteget fejlődött a technika és változott az internet világa. Ezekhez természetesen nem csak a különféle weboldalaknak, de a keresőóriásnak is alkalmazkodnia kellett. Az algoritmusaik folyamatos frissítése miatt rengeteg olyan SEO-technikát ismerünk, ami korábban abszolút hasznosnak és jövedelmezőnek bizonyult, de mára elavult lett. A következőkben a meta keywords használatáról, a megfelelő meta descriptionről, a káros backlinkekről és a kulcsszóhalmozásról lesz szó. 

Meta keywords használata

A “meta kulcsszavak” története még 1995 környékén kezdődött és a keresőbotok dolgát könnyíthettük meg vele. Az oldalunk html kódjában címszavakban feltüntethettük, hogy pontosan milyen jellegű tartalmat tárunk látogatóink elé, valahogy így: 

<meta name="keywords" content="seo, search engine optimisation, search engine optimization, search engine ranking">

A 2000-es évek elején ez még eredményes módszernek számított, aminek hatására vissza is éltek vele a weboldalak szerkesztői. A fent bemutatott kód egyre hosszabbra nyúlt, a szerkesztők igyekeztek a lehető legtöbb kifejezést feltüntetni itt, hogy minél több kulcsszóra ők ugorjanak fel a keresési találatok között. Akár akkor is, ha az teljesen irreleváns volt az oldal tartalmát illetően.

Nem meglepő, hogy az őrületnek 2009-ben véget vetett a Google, és hivatalosan bejelentették, hogy a keresőbotok egyáltalán nem foglalkoznak a meta kulcsszavakkal. Sőt, kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetünk, ha ilyenek szerepelnek a weboldalunk forráskódjában, hiszen azt átnézve a versenytársaink láthatják, mely kulcsszavakra szeretnénk pozícionálni a weboldalunkat, megspórolva nekik egy kulcsszókutatást.

Ha egy adott kulcsszóra mindenképp előkelő helyen szeretnénk rangsorolni a találati listában, akkor érdemesebb azt elhelyeznünk a page title-ben, a meta description-ben, szerepeltessük címben (h1), vagy akár alcímben (h2), egy kép alt textjében, és természetesen a szövegünkben. 

Ha keresőoptimalizálásra adjuk a fejünket, járjunk utána a módszereink helyességének
Ha keresőoptimalizálásra adjuk a fejünket, járjunk utána a módszereink helyességének

A meta description elhagyása

A Google találati listáját böngészve többször találkozhatunk olyan oldalakkal, amelyek nincsenek egyedi meta descriptionnel ellátva. Sokan úgy gondolják, fölösleges a leírás elkészítésével fáradni, mert Google úgyis azt a szöveget tünteti itt fel az oldalunkról, ami a látogatók számára a legrelevánsabb. 

Fontos, hogy ilyenkor se felejtsünk el a felhasználók fejével gondolkodni. Egy jó meta description ugyanis képes megszólítani az olvasót, így segít kitűnni a találati listából akkor is, ha nem a mi oldalunk a szerepel az első helyen. A kulcsszavak mellett használjunk benne bátran call to action kifejezéseket, sőt, akár egy-egy emojit is bevethetünk, mert ezek is a webhelyünkre irányítják a felhasználók figyemét. 

Backlinkek szerzése linkgyűjtő oldalakról

2012 előtt bevált taktika volt a webfejlesztők körében, hogy linkgyűjtő oldalakon, vagy akár újonnan létrehozott, egyébként üres weboldalakon helyeztek el a saját webhelyükre mutató linkeket. Ekkoriban ugyanis a Google-t tekintve fontos rangsorolási faktor volt, hogy a weboldalunkra hány másik oldal linkel, de az nem, hogy ezek az oldalak milyen színvonalúak, vagy mennyire megbízhatóak. 

2012. áprilisában ez megváltozott, a keresőóriás ugyanis létrehozta a pingvin névre hallgató algoritmust. Ezt követően már nem csak a linkek mennyisége számított, előtérbe került azok minősége is. Amennyiben egy hiteles, népszerű weboldal a mi honlapunkra linkel, az azt jelzi a Google felé, hogy a mi oldalunk is hasonlóan hiteles és értékes lehet a felhasználók számára. Amennyiben egy újonnan létrehozott, ismeretlen, vagy kétes hírű weboldal, esetleg linkgyűjtő oldal hivatkozik a webhelyünkre, az utalhat arra, hogy a mi oldalunk sem megbízható. Épp ezért kerülnünk kell a káros backlinkeket, és linképítéskor csakis hiteles webhelyekkel szabad dolgoznunk. 

Igyekezzünk kerülni a kulcsszavak halmozását
Igyekezzünk kerülni a kulcsszavak halmozását

Ma már hasonlóképp működésképtelen az a taktika, hogy a weboldalunkra mutató linkeket helyezünk el fórumokban vagy kommentmezőkben. Az ilyen oldalak ugyanis általában “nofollow” taggel vannak ellátva, így a keresőrobotok nem foglalkoznak az onnan kifele mutató linkekkel. 

A fenti módszerek helyett érdemes lehet például vendégposztokat írni különféle blogokra, és ezekben a honlapunkra mutató linkeket elhelyezni. Emellett az is előfordulhat, hogy bizonyos weblapok anélkül említették meg a miénket, hogy konkrét linkkel hivatkoztak volna rá. Ilyenkor érdemes őket felkeresni, és megkérni, hogy itt helyezzenek el a mi oldalunkra mutató linket is. 

Kulcsszavak halmozása

Rengeteg webfejlesztő és szövegíró olvasatában egy oldal kulcsszóra történő optimalizálása azt jelenti, hogy egy adott kifejezést a lehető legtöbb helyen fel kell tüntetni. “Ha a versenytársam ötször szerepelteti az adott kulcsszót az oldalán, akkor én tizenötször fogom” – gondolják sokan. Ez azonban általában nem hozza el magával a várt hatást, a kulcsszavak felesleges halmozása nem fogja javítani a pozíciónkat.

Ilyenkor érdemesebb odafigyelni az oldalon szereplő szöveg mennyiségére, például hogy annak aránya a html kódunkhoz képest 20% és 70% között legyen. Fontos szem előtt tartani, hogy az adott kulcsszó feltűnik-e a címben, vagy egy h1 tagben, az URL-ben és a meta descriptionben, long tail kulcssszavakat pedig érdemes lehet egy alcímben (h2 vagy h3), esetleg egy kép alt text-jében elhelyezni. Ezeken a területeken érdemes a kulcsszavunkhoz szemantikailag kapcsolódó kifejezéseket is szerepeltetnünk. Ügyeljünk arra is, hogy a kulcssszavunk minél természetesebben helyezkedjen el a szövegben. A gépies megfogalmazás és felesleges kulcsszóhalmozás rontja a felhasználói élményt, pedig az oldalunkat elsősorban nekik hoztuk létre, nem a keresőbotoknak. 

Összefoglaló

Mielőtt különböző SEO-technikákat alkalmazunk a weboldalunkon, mindenképp győződjünk meg azok helyességéről. Ma már nem tanácsos például meta kulcsszavakat használni az oldalon, hiszen azokat a keresőbotok egyáltalán nem veszik figyelembe.

A meta description kitöltése továbbra is rendkívül fontos, érdemes benne kulcsszavakat elhelyezni, call to action kifejezésekkel, emojik használatával pedig jobban kiemelhetjük oldalunkat a találati listából.

A backlinkek szerzése kiemelt fontossággal bír, de ma már a webhelyünkre mutató oldalak minőségét is vizsgálja a Google, nem csak azok mennyiségét. Hanyagoljuk a linkgyűjtő, vagy nem hiteles oldalakat linképítéskor; a fórumokban, kommentmezőkben történő linkelés sem vezet már eredményre. Tanácsos inkább blogokon elhelyeznünk vendégposztokat, a minket linkelés nélkül említő weboldalakat pedig kérjük meg az oldalunk mutató link kihelyezésére.

A kulcsszavainkat helyezzük el az oldal title-jében, a h1 tagben, akár alcímben (h2) vagy az alt textben is, de a felesleges halmozásukat érdemes kerülni. Törekedjünk a felhasználóbarát tartalom létrehozására és a weboldalunk megfelelő szövegezésére.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet