Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Hogyan blogoljunk (még COVID-19 idején is?)

Tartalomjegyzék

Petra Juhász
2020.05.25.

Hívd tartalom marketingnek vagy blognak, egy a cél: rendszeres, minőségi, segítőkész, SEO-optimalizált írások közzététele, célközönségednek címezve. De vajon honnan tudod, hogy megtérülnek-e blogírási erőfeszítéseid, még olyan időkben is, mint a COVID-19? Cikkünkben eláruljuk!

Használjuk bátran cégünk blogját COVID-19 idején is
Használjuk bátran cégünk blogját COVID-19 idején is

Akármilyen üzleted van, ma már elengedhetetlen, hogy blogon keresztül is kapcsolatba lépj célközönségeddel. Ha jól csinálod, a rendszeres blogolás segít abban, hogy:

  • (hosszú távú) forgalmat generálj oldaladra
  • a forgalmat lead-ekké konvertáld
  • autoritást építs oldalad számára
  • fenntartsd social media jelenlétedet

És akkor vannak idők, amikor még inkább elengedhetetlen, hogy cégednek legyen blogja. Most a COVID-19 karantén alatt pontosan ilyen időket élünk. Rendkívüli mértékben nőtt ugyanis az utóbbi időben az online töltött idő: ez lett az elsődleges platformunk unaloműzésre, kapcsolattartásra, vásárlásra, információszerzésre. A Global Web Index által készített kutatásban US és UK piacon vizsgálták, hogy hogyan változott a média fogyasztásuk az elmúlt időkben. Az eredmények azt mutatták, hogy a Z generáció 21%-kal, a ‘Millennial’ generáció 36%-kal, az X generáció 31%-kal, a ‘Baby Boomer’ generáció pedig 15%-kal több online sajtót olvas. Tehát az emberek most többet keresnek és olvasnak online. Ez pedig remek hír számunkra: célközönségünk valószínűleg folyamatosan böngész különféle dolgok után, így itt az idő, hogy mi is “szórakoztassuk” őket blogunkon keresztül. 

Azonban a korona helyzet idején kicsit módosítanunk kell azon, hogy hogyan és miről blogolunk. Ebben az időszakban ne próbáljuk meg azt promotálni, hogy milyen hiper-szuper termékeink vannak, hanem azon gondolkozzunk, hogy milyen iparági tudásunk van, ami a fogyasztók jelenlegi problémáján tud segíteni. A cél, hogy cikkeink üzenetét módosítsuk, finomhangoljuk a helyzetre való tekintettel.

Hogyan és miről blogoljunk?

Bár változik az, hogy miről vagy hogyan blogolunk ebben az időszakban, a blogolás alappillérei nem módosulnak. Így először nézzük meg, hogy mik is ezek:

Mi a blogolással az elsődleges célod?

Sokan ott követnek el hibát, hogy rossz KPI-okat választanak, amikor cégük blogolási tevékenységéről van szó. Hogy mik minősülnek rossz KPI-oknak?

  • Publikált blog cikkek száma / hét
  • A blogot látogató felhasználók száma / hó
  • Email feliratkozók száma / hó

Ha eddig Te is a rossz metrikákat használtad, biztosan kíváncsi vagy, mi a blogolás elsődleges célja.

Dobpergést kérünk….. megrendelések/értékesítések száma / hó

Mindez azért van, mert blogunk nem egy forgalom-generáló csatorna, hanem egy ügyfél/fogyasztó generáló csatorna

Gyárts örökzöld tartalmat!

A legfőbb oka annak, hogy számos cég blogolási kísérlete meghiúsul, az az, hogy egy olyan időszerű tartalmat dolgoznak fel, ami hamar elavul és azzal próbálnak meg folyamatos organikus forgalmat generálni, hogy hetente 2-3 ilyen cikket publikálnak. Így persze a Google Analyticsben könnyen azt láthatjuk, hogy mindig van viszonylag stabil és magas organikus forgalom, azonban ez nem jelenti azt, hogy az egyes cikkek forgalma is megmaradna. A stabil forgalom ugyanis sokszor megtévesztő: általában ezt nem az generálja, hogy meglévő cikkeinkre folyamatosan érkezik forgalom, hanem az, hogy minden cikk publikálása napján van egy kiugróbb forgalom (úgynevezett ‘spike of hope’ hatás), ami heti 2-3 cikk publikálásánál az jelenti, hogy 2-3 naponta érkezik ez a nagyobb forgalom. Azonban ha nem megfelelő tartalmunk, akkor az egyes cikkek forgalma gyorsan 0-ra csökken az ő “spike of hope” pillanatukat követően. Ez itt a gond. Pár napig hoztak forgalmat az oldalra, de aztán a későbbiekben már nem. És lássuk be, amikor rengeteg időt ölünk egy-egy cikk megírásába, elárulhatom, nem ez a célunk.

A sikeres blogolás kulcsa egy olyan (hosszú távú) passzív forgalom generálása, ami nem csökken az idők során. Ez az ami hozzájárul az organikus forgalomhoz és amiből profitálhatunk később. Ennek pedig az a titka, hogy olyan tartalmat kell gyártani, ami mindig örökzöld marad. Ezért is bevált gyakorlat blogoknál, hogy időnként vissza-visszatérnek, hogy frissítsék, aktualizálják már meglévő bejegyzéseiket, hogy azok up-to-date cikkek maradjanak. Ehhez kapcsolódik a historikus optimalizálás is, melyet kétféleképpen közelíthetsz meg:

  • nézd meg Google Analytics alapján, melyik meglévő blog cikkeidre magas a forgalom, azonban alacsony a konverziós arány és frissítsd, optimalizáld, hogy a felhasználók jobban konvertáljanak, vagy
  • keresd meg azokat a meglévő blog cikkeket, amelyek jól konvertálnak, azonban alacsony a forgalmuk és javítsd őket, hogy több forgalmat vonzzanak.

Tehát összefoglalva és szemléltetésképpen a blogod akkor működik jól, ha Google Analytics-ben ezt a görbét látod az egyes cikkeknél:

Blogunk célja, hogy a 'spike of hope' után is maradjon forgalom
Blogunk célja, hogy a ‘spike of hope’ után is maradjon forgalom. Forrás: Ahrefs

 

ehelyett:

Törekedjünk passzív forgalom generálására minden blog cikkünknél
Törekedjünk passzív forgalom generálására minden blog cikkünknél. Forrás: Ahrefs

Válts működő blogolási stratégiára!

Alapvetően két hatékony blogolási stratégiáról beszélhetünk, amivel növelheted blogod:

  • Virális forgalom: releváns közösséget építesz, illetve influencerek-kel működsz együtt, akik megosztják tartalmadat
  • SEO forgalom: amikor SEO best-practice alapján kulcsszó-kutatással és optimalizálással igyekszel minél előrébb rangsorolni a Google-ban, hogy a Te cikkedet találják meg a látogatók

Alapvetően ez a kettő nem létezik egymás nélkül és mindegyiknek megvan a maga nehézsége, kihívása. Azonban a legfőbb különbség a kettő között, hogy a SEO stratégia kiszámíthatóbb és megbízhatóbb forgalmat generál. Ezzel el is érkeztünk a következő ponthoz:

Hozz adatvezérelt döntéseket!

Adatvezérelt döntés alatt azt értjük, hogy nézd meg, mi érdekli a közönségedet, milyen tartalmak születtek már eddig, mit tudsz másoknál jobban csinálni és keresd meg azt a témát, amivel ki tudsz tűnni a tömegből.

Blog trükkök és tippek - Te vajon mindet kipipálod?
Blog trükkök és tippek – Te vajon mindet kipipálod?

Ehhez kövesd ezeket a lépéseket:

1, Kulcsszókutatás! Képzeld magad a célközönséged helyébe és ötletelj, vajon ők milyen kifejezéseket használva keresnek és milyen égető kérdéseik vannak. Ezen a ponton érdemes lehet fórumokat, közösségeket is elemezni, ahol a célközönséged jelen van. Könnyen találhatsz új ötleteket azáltal, hogy megnézed, hogyan beszélnek, milyen kérdéseik vannak.

2, Ellenőrizd kulcsszavaidat! Amint vannak kulcsszó ötleteid, ellenőrizd őket például az Ahrefs vagy SEMrush Keyword Explorer tool-lal. Itt megnézheted, hogy milyen SERP-ek tartoznak az adott kulcsszavakhoz és, hogy a top pozícióban lévő oldalak a kulcsszavakra körülbelül mekkora forgalmat kapnak. Itt érdemes azt is megnézni, hogy milyen egyéb kapcsolódó kulcsszavakra rangsorolnak az adott oldalak – lehet, hogy itt további kulcsszavakra bukkanhatsz!

Azonban ezen a ponton fontos, hogy szelektáld is kulcsszavaidat search intent alapján. Tehát, csak azokkal a kulcsszavakkal foglalkozz, ahol a top találatok között hasonlóan információs szándékot tükröző cikkek/blog bejegyzések vannak.

3, Backlinkek! A backlinkjeid száma sikerességed titka. Minden link egy szavazattal egyenértékű. Amint van egy listád, hogy bizonyos kulcsszavakra mik a top oldalak, érdemes megnézni azt is, hogy hány backlinkkel rendelkeznek. Ugyanis minél kevesebb a top pozíciókban lévő oldalak backlinkjeinek a száma, annál könnyebb lesz őket megelőzni. Ebben is nagy segítségedre válhat az Ahrefs Keyword Explorer vagy Content Explorer tool-ja.

4, Kulcsszó nehézség. Az Ahrefs tool-ját használva arra is lehetőségünk van, hogy megnézzük a “Keyword difficulty” (KD) értékét az egyes kulcsszavaknak. Ez egy jó mérőszám arra, hogy mennyire nehéz rangsorolni egy adott kulcsszóra, azonban leginkább ez az érték azt indikálja, hogy körülbelül mennyi backlinkre van szükség ahhoz, hogy oldalunk a top 10-ben rangsoroljon az adott kulcsszóra. Ideális érték nincs, itt mindössze az a kérdés, hogy hány backlinket tudsz szerezni. Alapvetően minél közelebb van az érték a 0-hoz, annál könnyebb dolgod lesz. De hogy adjunk némi referencia pontot is:

  • Ha KD = 0, akár backlink nélkül is bekerülhetsz a top 10-be.
  • Ha KD = 10, körülbelül 10 darab domainről kell linknek mutatnia az oldaladra a top 10-be kerüléshez.
  • Ha KD = 20, körülbelül 20 darab domainről van szükséged linkre.
  • Ha KD = 30, körülbelül 35 darab domainről kell link a top 10-be kerüléshez, s innentől kezdve, hasonlóan, több domainnak kell már cikkedre mutatnia, mint a KD értéke a top pozíciókhoz. 

Itt plusz tipp, hogy long-tail kulcsszavakra fókuszáljunk, ugyanis bár kisebb havi keresési volumennel bírnak, a verseny is jóval kisebb rájuk.

5, Szűkítsd listádat! Innentől kezdve fókuszálj azokra a search intent-nek is megfelelő kulcsszavakra, amelyek:

  • Magasabb volumennel rendelkeznek
  • Alacsony kulcsszó nehézséggel bírnak – törekedj 10-nél alacsonyabb KD értékre!
  • Könnyen célozhatóak, ugyanis a top oldalak az adott kulcsszóra kevés backlinkkel rendelkeznek

6, Miután kiválasztottad target kulcsszavadat, érdemes megnézni, hogy a kulcsszóra jelenleg top 10-ben szereplő cikkek mit tudnak. Valami oknál fogva bekerültek a top pozíciókba, így elemezzük tartalmukat. A cél, hogy ezeknél a tartalmaknál jobbat gyártsunk. Ötletelésre pedig az Ahrefs Content Explorer eszköze is kiváló, ahol összegyűjtve megnézheted, hogy a kulcsszóra milyen cikkek születtek eddig. Itt keress olyan cikkeket, amelyek magas havi forgalommal rendelkeznek, de kevés linkelő domain-nel. És, hogy mit nézz meg rajtuk?

  • Miről szólnak pontosan?
  • Milyen hosszúak?
  • Milyen a felépítésük?
  • Mi az esetleg, amit az adott témában nem említenek meg, azonban szerinted fontos információ? (Ennek kiaknázása lehet a Te nagy lehetőséged!)
  • Milyen szögből világítja meg az adott témát? Te be tudsz hozni esetleg egy másik perspektívát?

7, Optimalizáld tartalmadat a target kulcsszóra! Itt sokan abba a hibába esnek még ma is, hogy teletömik cikküket releváns kulcsszavakkal optimalizáció gyanánt. Azonban azoknak az időknek már vége, amikor a kulcsszavak száma számított. Ha a megfelelő search intent köré épül cikkünk, akkor az már egy közel 80%-os optimalizációt jelent. Tehát elég arra ügyelni, hogy az alábbi elemekben megjelenjen a célzott kulcsszavunk:

  • URL
  • Meta title
  • H1
  • Tartalom elején

Ezen felül már csak arra van szükséged kulcsszó-halmozás helyett, hogy megfelelő szemantikai kifejezésekkel és néhány másodlagos long-tail kifejezéssel gazdagítod cikkedet.

8, Készíts olyan tartalmat, ami vonzza a backlinkeket! Ehhez a három fontos összetevőd:

  • Minőség: tanuljuk meg, hogyan lehet jól, szórakoztató és figyelemfelkeltő módon írni! Emellett pedig ügyeljünk a vizuális minőségre is. Legyen a szöveg megfelelően formázva, tagolva, alcímekkel ellátva.
  • Egyediség: mondj valami olyat cikkedben, amit korábban mások még nem mondtak! Próbáld az adott témát másoknál jobban kifejteni, vagy pedig egy teljesen más szemszögből megközelíteni.
  • Autoritás: esetleg ezen a pontos érdemes lehet egy vendég szövegírót is bevonni, aki talán tőlünk hitelesebben tud az adott témáról beszélni.

9, Promotáld tartalmadat! Amint elkészült cikked, nincs más dolgod, mint láthatóvá tenni célközönséged és egyéb releváns közösségek számára akár social media, akár fizetett hirdetések segítségével.

+1 TIPP: Ha további téma ötletekre lenne szükséged cikkedhez, érdemes hallgatózni célközönséged fórumain, hogy milyen égető kérdéseik vannak, illetve versenytársaidról se feledkezz meg! Nézd meg, hogy nekik milyen blog bejegyzéseik vannak, milyen kulcsszavakra rangsorolnak, elemezd tartalmukat és csináld jobban!

Ha követed ezeket a lépéseket, garantálható, hogy olyan cikkek születnek, melyek folyamatosan passzív forgalmat generálnak majd oldaladra.

Most pedig lássuk, hogy hogyan ültesd be ezeket az alappilléreket blogolási gyakorlatodba a koronahelyzet idején.

Blogolás COVID-19 idején

Ahogy azt korábban is említettük már, ebben az időszakban inkább segítőkészeknek kell lennünk, mint sales-eseknek. Tehát ahelyett, hogy csak promotálnád termékedet/szolgáltatásodat egy blog cikkedben, gondolkozz el azon inkább, hogy ezekben az időkben a Te terméked, szolgáltatásod hogyan tud a célközönséged segítségére lenni. Itt az idő, hogy hátrébb lépjünk kicsit és elgondolkozzunk azon, hogy cégünknek milyen (iparági) tudása van, ami a fogyasztók segítségére lehetne a vírus és korlátozások idején.

Hogyan változtat mindez a korábban felvázolt blogolási lépéseken? Tulajdonképpen nem sokban, mindössze annyiban, hogy most még fontosabb, hogy célközönségünk helyébe tudjuk magunkat képzelni. Érdemes azt is tesztelgetni Google Trends segítségével, hogy mely kulcsszavainkra hogyan változtak a keresési trendek. Lehetséges, hogy egyes kulcsszavaink iránt megnőtt a kereslet a korlátozások idején. A US piacon például kimutatták, hogy az utazás/idegenforgalom szektorban nagyon megnőtt az “utasbiztosítás” típusú keresések száma illetve, hogy a pénzügyi szektoron belül népszerű kereséssé vált, hogy milyen spórolási tippeket lehetne bevetni most.

Tehát két tanácsunk van kulcsszó ötleteléshez COVID-19 idején:

1, Nézzük meg általánosságban, hogy milyen, főként információs keresési szándékú kifejezések uralják a kereséseket manapság. Legyünk kreatívak: hogyan tud a mi termékünk, szolgáltatásunk segíteni ezekben a kérdésekben, problémákban?

2, Vagy pedig gondolkozzunk visszafelé és nézzük meg, mely kulcsszavaink iránt nőtt meg a kereslet mostanság és, hogy hogyan tudjuk ezeket egy olyan blog cikkbe beültetni, amely tippeket, tanácsokat kínál ezek kapcsán az olvasóknak. Azonban itt is érvényes, hogy a fókusz továbbra is információs (vagy esetleg kereskedelmi a SERP-ek függvényében) keresési szándékú kulcsszavakon legyen. 

Keresési szándék szerinti kulcsszókutatásról többet olvashatsz korábbi cikkünkben.

A továbbiakban pedig csak kövesd a többi lépést és látogatóid biztosan meghálálják majd erőfeszítéseidet.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet