Mára a különböző rangsorolási tényezők közül az egyik legfontosabbá nőtte ki magát a megfelelő backlinkhálózat. Ez nem feltétlenül meglepő, hiszem a minőségi backlinkjeink képesek jelezni a keresőmotorok felé, hogy mi magunk is hiteles forrás vagyunk. De hogyan is ellenőrizhetjük a backlinkjeink mennyiségét és erősségét? Milyen mérőszámok segítenek ebben? Cikkünkben ezekre a kérdésekre adunk választ.
2021-et írunk: mára minden ember szótárában ott szerepel a fake news kifejezés, és rengeteget halluttunk különböző netes bankártyaadatokkal trükköző csalókról, hamis termékeket árusító webáruházakról, az utazókat átvágó szállásoldalakról. Egy ilyen környezetben, a mai online térben kulcsfontosságú faktorrá vált a hitelesség, a megbízhatóság. Az olyan keresőmotoroknak, mint a Google, ennek megfelelően kell bánniuk a szolgáltatásaikkal: muszáj hiteles és megbízható oldalakat a látogatóik elé tárniuk, hiszen ha esélyt adnak arra, hogy csalók trükközzék fel magukat a találati listáik élére, a saját szolgáltatásuk, saját márkájuk is megbízhatatlanná válik.
A hitelesség ellenőrzésének egy rendkívül hatékony módja, ha azt figyeljük meg, hogy egy bizonyos weboldalra milyen más honlapok linkelnek. Ha a mi weboldalunkra nagy számban mutatnak olyan népszerű és hiteles portálok, mint mondjuk a 24.hu, vagy akár nemzetközi oldalak, mint a Guardian vagy a BBC, az azt jelzi, hogy a mi honlapunk is hiteles és megbízható lehet.
Ne feledjük, hogy mindezek mellett rendkívül fontos a relevancia kérdése is. Amennyiben egy weboldalra nem egy azonos témájú honlap, vagy oldal linkel, az könnyen gyanússá válhat. Elvégre mennyire hiteles és természetes az, ha egy mosógépeket forgalmazó webshopra egy angol focival foglalkozó weboldal linkel? A környezet, a relevancia tehát szintén kiemelt jelentőséggel rendelkezik a hiteles backlinkeket tekintve.
De hogyan tudjuk felmérni, hogy – mint weboldal – mennyire vagyunk hitelesek? Hogyan vizsgálhatjuk meg a backlinkhálózatunk erősségét? A következőben különböző módszereket, mérőszámokat tekintünk át, amelyek segítenek eligazodni a webhely-tulajdonosoknak az efféle kérdésekben. Fontos megemlítenünk, hogy ezek a mérőszámok a Google által semmilyen formában nem hitelesített értékek, főleg összehasonlításra, benchmarking célokra használhatók. Általuk nagy vonalakban képet kaphatunk a weboldalunk backlinkhálózatának erősségéről, igyekszenek azt a lehető legpontosabban felmérni, de ezek különböző keresőoptimalizálással foglalkozó cégek algoritmusai alapján becsült értékek, nem közvetlenül a Google, vagy más népszerű keresőmotorok számai. Ezt mindenképp érdemes szem előtt tartanunk, és ezért is érdemes többféle mérőszámot is áttekintenünk, hogy a lehető legpontosabb képet kapjuk a weboldalunk helyzetéről.
Domain Authority és Page Authority
Az egyik legnépszerűbb, backlinkhálózatunk erősségével kapcsolatos mérőszám egy neves keresőoptimalizálással foglalkozó céghez, a Mozhoz fűződik, ez pedig a Domain Authority. Az egyes weboldalak DA-értékét egy 1-től 100-ig terjedő skálán képesek számszerűsíteni az ezekre a weboldalakra mutató linkek mennyisége és minősége alapján. Bár minden üzletág más és más, a Clickhub becslései szerint a 40 és 50 közötti mutató mondható átlagosnak. Magyarországon a nagyobb hírportálok járhatnak a rangsor élén (a 24.hu például 77-es DA értékkel rendelkezik), nemzetközi szinten a BBC, a Guardian 95-ös, a Washington Post 95-ös értéke mondható kiemelkedőnek.
Ilyen pontszámot nem csak teljes weboldalhoz, de egyes oldalakhoz is képes hozzárendelni a Moz, ezt nevezzük Page Authority értéknek. A DA értékhez hasonlóan a PA érték is a backlinkek minőségéből és mennyiségéből kalkulálja az 1-100 közötti értéket. Fontos megjegyeznünk, hogy a Domain Authority-hez hasonlóan logaritmikus skáláról van szó: ahogy egyre feljebb jutunk a skálán, sokkal nehezebb lesz “növelni a hitelességünket”. Tehát egyszerűbb 20-ról 30-ra, mint 70-ről 80-ra növelni pontszámunkat. Bár különböző oldalak összehasonlításakor szemügyre vehetjük ezt a mutatót is, alapvetően érdemesebb teljes webhelyekben gondolkodnunk, és nagyobb figyelmet fordítani a DA értékünkre.
A Moz toolbart megfigyelve a DA és a PA érték mellett láthatunk egy százalékos spamscore értéket is. Meg kell jegyeznünk, hogy ez az arány elsősorban onsite szempontok alapján generálódik (pl. meta kulcsszavak használata, favicon hiánya, gyanúsan hosszú domain név), ennek ellenére érdemes lehet időnként egy pillantást vetnünk rá. Amennyiben ilyen, spamesnek minősített (a Moz tájékoztatása szerint nagyjából 30%-os érték feletti) weboldal linkel a miénkre, az akár azt is jelezheti a Google számára, hogy a mi oldalunk sem hiteles, amit nyilvánvalóan érdemes elkerülni.
Trust Flow és Citation Flow
A Moz mellett a Majestic is fejlesztett saját mutatókat, amivel a weboldalunk backlinkhálózatának erősségéről kaphatunk pontosabb képet: ez a Trust Flow és a Citation Flow. Előbbi a linkek minőségét, utóbbi azok mennyiségét vizsgálja százas skálán.
A két mutató egymáshoz viszonyuló arányát is érdemes megfigyelnünk, hiszen ha egy weboldal Trust Flow értéke magasabb, mint a Citation Flow értéke, az azt jelenti, hogy az adott honlap többnyire jó minőségű linkeket kap. Ebből következik, hogy magasabb Citation Flow és alacsonyabb Trust Flow érték esetén több, gyengébb minőségű link mutat egy weboldalra, ami már kevésbé hangzatos.
Az átlagos Trust Flow érték nagyjából 10 és 40 közötti, a megfelelő arányszám pedig 0.6 és 1.4 közötti. A korábban említett, erős DA mutatókkal rendelkező 24.hu például 57-es Trust Flow és 58-as Citation Flow mutatókkal rendelkezik. Ezek egyenként is az átlagosnál magasabb számok, a kettejük aránya pedig közel áll a tökéletesnek vélt 1-hez. A BBC 67-es Trust Flowja és 73-as Citation Flow értéke szintén kiválónak mondható. Meg kell jegyeznünk, hogy a Majestic értékei a Moz DA és PA értékeihez hasonlóan logaritmikus skálán mozognak, így a skála alsó szintjeit könnyebb megmászni, könnyebb 10-es értékről 20-ra jutni, mint pl 50-ről 60-ra.
A fenti értékeket egyébként a Majestic pluginjának használatával kaphatjuk meg a legegyszerűbben, ennek telepítése a Moz barhoz hasonlóan teljesen ingyenes.
SEMrush és Ahrefs használata
A drágább Az összetettebb SEO-elemzőeszközök, mint a SEMrush vagy az Ahrefs maguk is rendelkeznek a Domain Authority-hez hasonló értékekkel. A SEMrush esetében Authority Score, az Ahrefs-nél pedig Domain Rating néven fut a backlinkhálózatunk erősségét 1-től 100-ig terjedő skálán mérő mutató.
Az Ahrefs a saját mutatója kalkulációjakor áttekinti, hány egyedi domainről érkezik backlink, és hogy ezen domainek maguk milyen értékekkel rendelkeznek, mennyire hitelesek ezen a százas skálán. A Semrush algoritmusai (állításuk szerint két külön algoritmus is foglalkozik az Authority Score megállapításával) a pontszám felállításakor kiemelten ügyelnek arra, hogy follow vagy nofollow linkek mutatnak egy-egy oldalra, milyen oldalakra hivatkozik maga a vizsgált weboldal, de például a weboldalakra mutató IP-ket is tanulmányozzák. A SEMrush ráadásul az egyes weboldalak versenytársait is elemzi, monitorozza: amennyiben a mi versenytársaink jelentős fejlődésen mennek keresztül, az a mi Authority Score értékünk csökkenéséhez vezethet, attól függetlenül, hogy mi talán nem is változtattunk semmin. A weboldalunk ilyen esetben valójában nem lett gyengébb, de a versenytársainktól ténylegesen lemaradtunk.
Az olyan profibb eszközökkel, mint az Ahrefs vagy a SEMrush komolyabb backlink auditokat is képesek lehetünk elvégezni, mélyebb, részletesebb képet kapva a backlinkhálózatunk állapotáról A SEMrush például képes egyesével kilistázni a weboldalukra mutató linkeket, és kiszűrni azokat, amelyek toxikusak lehetnek, tehát veszélyes, vagy spamszerű domainekről mutatnak a miénkre, ezáltal visszább vetve honlapunk hitelességét. Az ilyen toxikus linkek eltávolítására két népszerű módszer létezik. Az elsődleges teendőnk, hogy megkérhetjük a ránk linkelő weboldal szerkesztőjét, hogy távolítsa el honlapjáról az adott hivatkozást. Egy másik megoldás disavow fájl készítése: a SEMrushban talált toxikus linkek listája alapján elkészíthetjük ezt a txt kiterjesztésű fájlt, így jelezve a Google számára, hogy az adott linkeket toxikusnak véljük, és szeretnénk, ha azokat ignorálná az algoritmus.
A toxikus linkek feltérképezésével és semlegesítésével, a backlink auditok elkészítésével, a szükséges mérőszámok megismerésével és helyes alkalmazásával minden eszköz adott, hogy megfelelően fel tudjuk mérni a backlinkjeink mennyiségét és minőségét.
Összegzés
A backlinkjeink mennyisége és minősége rendkívül fontos rangsorolási faktor, ezért ezeket érdemes rendszeresen ellenőriznünk. Az egyik legnépszerűbb erre alkalmas mérőszám a Moz-féle Domain Authority, de a Majestic Trust Flow-ját, Citation Flow-ját, valamint ezek arányát is érdemes tanulmányoznunk. Amíg a fenti eszközök ingyenesen elérhetőek, a nagyobb pénzügyi befektetés mellett használható SEMrush és Ahrefs is rendelkezik saját mérőszámmal, összetettebb eszközökkel. Érdemes ezekhez fordulni, ha részletesebben szeretnénk kielemezni a backlinkjeinket, például kiszűrnénk a spamszerű, toxikus linkeket, hogy ezáltal is óvjuk a weboldalunk hitelességét, tovább javíthassuk weboldalunk helyezését a találati listában, és fellendítsük annak organikus forgalmát.