A Google algoritmusa már a kezdetektől fogva úgy mérte egy domain netes “beágyazottságát”, tehát ismertségét, hogy megnézte, hány link hivatkozik rá. A link mai napig a legfontosabb szavazat, amit a netes “demokráciában” más oldalaktól, tehát a felhasználóktól kaphatsz.
Erre a keresőoptimalizáló szakemberek természetesen hamar rájöttek és mesterséges, valódi kontextust nélkülöző linkek tömeggyártásába fogtak, melyeket kulcsszavas horgonyszöveggel “biztosítottak be”. A 2014-es “Pingvin” elnevezésű algoritmusfrissítés azonban alaposan beletenyerelt az elharapodzó trendbe – a szigorításba itthon is számos “erős” linkprofillal rendelkező weboldal belehasalt, kiszorulva nemhogy csak az első 10, de az első száz találat közül is. A manipulatív linképítés azóta Google irányelveivel deklaráltan ellentétes – a linkprofil azonban még mindig túlságosan fontos rangsorolási tényező ahhoz, hogy elfeledkezzünk létéről, vagy a büntetéstől való félelmünkben ne is próbáljunk meg linkeket szerezni.
No de adódik a kérdés, hogyan lehet szinte természetes módon módon linkekhez jutni? Illetve egyáltalán, hol lehet meghúzni a határt a természetes, illetve a manipulatív linkek között?
SEO téren szinte semmi sem fekete-fehér…
A keresőptimalizálás technikáit három kategóriába szokták sorolni. léteznek white, illetve black hat, illetve a köztes, grey hat típusú keresőoptimalizálási, illetve linkfejlesztési módszerek. A cikkben kizárólag a fehér és a szürke terület gyakorlataiból hozunk példát – ezek a technikák ízléssel és mértékkel használva biztonságosnak számítanak.
Tipp: Linképítésnél érdemes visszafelé gondolkodni, tehát nem a linképítés céljából kell plusz marketingtevékenységet folytatni, hanem a már meglévő, vagy amúgy is betervezendő lépéseket kell a linképítésre is kihasználni. Erre pedig a tartalommarketing stratégiád lesz a legalkalmasabb eszköz – de kezdjük kicsit távolabbról…
Közhely, de nem lehet eléggé hangsúlyozni: állíts elő valódi értéket
Egy eleve jó termékre, szolgáltatásra sokkal egyszerűbb lesz az online márkaépítés, tartalomfejlesztés is. Ma már nem igazán, vagy nem tartósan lehet a marketing mögé elbújni, és egy gyenge terméket szimplán a büdzsé által életben tartani. A közösségi média korában minden hír futótűzként terjed – a felhasználók kapva kapnak az alkalmon, hogy értékelésekkel, véleményekkel, lájkokkal és megosztásokkal adjanak hangot tapasztalataiknak.
Amivel azonban mégis megtámogathatod a terméket (hiszen a jó bornak is kell a cégér), az az intenzív, és minősége miatt linkelhető tartalom (szöveg, videó, kép, infografika, stb.).
Milyen tartalmakkal dobhatod fel tartalmaidat, és egyben online jelenlétedet?
1, Kvantitatív adatok: kezdd iparági statisztikák megosztásával, azok érthetőbbé tételével. De még jobb, ha saját gyűjtésű statisztikákat is bevetsz (ehhez nem árt némi statisztikai gyakorlat).
2, Esettanulmány: mutasd meg, hogyan oldottál meg egy jelentős ügyfélproblémát.
3, Adatvizualizáció: Amikor csak tudod, vizualizáld az információt, (pl. jelöld térképen, készíts belőle infografikát). Utóbbihoz használhatod pl. a Canva online szoftverét. Szép példa a műfajra a különböző típusú ételek és borok párosítására készített, összetett infografika, amit egy USA-beli sommelier rakott össze.
Vigyázz! Mindig lesznek olyanok, akik hivatkozás nélkül lépnek le az anyagaiddal, így jó, ha szemmel tartod azok sorsát, és az újrapublikálókat tisztelettel megkéred a forrás megjelölésére.
4, Figyeld a híreket, és ha találsz népszerű témát, amit valamilyen módon még vállalkozásoddal is össze tudsz kapcsolni, csapj le rá és helyezz el benne hivatkozást. Tedd fel a weboldalra, oszd meg közösségi médián, küldd el hírlevélben!
5, Próbálkozz be online magazinoknál: ha elég érdekes az, amit csinálsz, egy interjú is kikerekedhet belőle, benne a főoldalra mutató hivatkozással persze. Az újságírók imádják a kerek sztorivá alakítható riportokat: miért ne lennél Te a következő alany?
Tartalom + Érték + Láthatóság = Linkek
Közvetlenül is megkereshetsz egy másik iparági szereplőt, de puszta “linkkoldulás” helyett inkább csomagold úgy, mintha igazából Te szeretnéd meglepni őt valamivel.
Mire gondolunk itt pontosan? Tegyük fel, hogy a fenti étel-bor összepárosító infografikát Te is elkészíted, ám kizárólag magyar borokat tüntetsz fel benne, hogy teljesen az itthoni piacra legyen szabva. Következő lépésként felkutathatsz néhány olyan étteremtulajdonost, séfet, netán food bloggert, aki a jelek szerint potenciálisan vevő lenne a témára, és ő maga is folytat tartalommarketinget. (A folyamat gyorsítására előkészíthetsz egy template-szerű, ám testreszabható levelet.)
Ajánld fel, hogy online vagy offline anyagaikban használhatják a kitűnő infografikádat – természetesen egy link ellenében.
Vagy tegyük fel, hogy egyedi éjjeli lámpákat készítesz vagy forgalmazol, emellett blogot vezetsz saját gyártási folyamataidról, inspirációforrásaidról. Ilyen esetben pl. lakberendezőket vagy DIY site-okat érdemes felkeresned: olyan vállalkozásokat, akikkel nem versenyeztek, hanem kiegészítitek egymást. Éjjeli lámpa mellé például éjjeli szekrény is dukál: irány egy bútorgyártó postafiókja!
Milyen mértékben veszi figyelembe a Google a közösségi médiában elhelyezett linkeket?
Sokáig még az is vita tárgyát képezte, hogy egyáltalán figyelembe veszi-e. A korábban napvilágot látott SEO korrelációs tanulmányok még nem adtak erre egyértelmű választ, de az októberi State of Search konferencián már egyértelműen nyilatkozott Gary Illes. A Google figyelembe veszi, hogy az emberek általában véve hogyan viszonyulnak a weboldaladhoz, márkádhoz és ehhez segítségül hívja a közösségi csatornákat és monitorozza a kommenteket, említéseket, hivatkozásokat legyen az pozitív vagy negatív. Erről bővebben Szuhi Attila írt magyarul.
Arról nem is beszélve, hogy amelyik vállalkozás nincs ott Facebookon, az gyakorlatilag nem is létezik, úgyhogy egy aktív közösségi profil fenntartása nem is csak linképítés vagy SEO szempontból sürgető. Egy biztos, használd ki a Google+ adta lehetőségeket is, és a Facebookos posztjaidat ott is oszd meg – ez pozitívan hathat branded megítélésére a kereső szemében.
Módszeres linképítésbe kezdenél?
Látható, hogy a márkaépítés kéz a kézben jár a linkek megszerzésével, linkprofilod erősödésével. Egyszóval akár borász, akár fodrász vagy, forgalmazz akár kompresszorokat vagy fogászati gépeket – képviseld vállalkozásod, ötleteid határozottan, egyedi arculattal és kreatív kommunikációval, majd alakíts ki egy tartalommarketing stratégiát is. Ahogy növekszik a népszerűséged, hasonló arányban szaporodni fognak a hivatkozásaid is. Persze jobb, ha nem a véletlenre bízod a weboldalad sorsát. Ügynökségünk rengeteg hírpotállal, bloggal, fórummal és egyéb együttműködő partnerekkel tartja a kapcsolatot annak érdekében, hogy minőségi hivatkozásokat kapjanak ügyfeleink. Természetesen az egész tevékenységet egy jól átgondolt tartalomfejlesztési stratégiának kell megelőznie. Amennyiben bővebben is érdekel a digitális tartalomfejlesztés és digitális PR tevékenység, írj nekünk!
Források: