Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Mit kezdjünk a régi tartalommal oldalunkon?

Tartalomjegyzék

Tamás Pusztai
2015.09.17.

Azzal sok újdonságot nem mondok, ha azt állítom, hogy SEO szempontból kiemelten fontos a folyamatosan frissülő, új releváns tartalom egy weboldalra, de kevesen tudják, hogy mi a teendő a régi, elavult vagy már érvénytelen tartalmak esetében.

Keresőoptimalizálás - Dead content

Szerencsére egyre több weblap tulajdonos látja be, hogy milyen fontos az, hogy az oldalon elhelyezett anyagok relevánsak, frissek és felhasználói szemmel is élvezhetőek legyenek. Hogy ez teljesüljön, sok időt és energiát ölnek abba, hogy weblapjuk rendszeresen frissüljön olyan cikkekkel, leírásokkal, hírekkel, amelyek az elérni kívánt célközönség szempontjából értékes információkat hordoznak.  Arra azonban csupán a töredékük gondol, hogy mi történjen ezekkel az írásokkal, ha elavulnak vagy érvényüket vesztik.

SEO auditok alkalmával gyakran találkozunk az ún. halott tartalom (dead content) jelenségével. A halott tartalomnak hívjuk a honlapon megtalálható olyan tartalmakat, amelyek egykoron releváns információval bírtak, de eljárt felettük az idő, és a benne foglaltak pár hónappal később már nem érvényesek (esetleg időközben megjelent frissebb írás a témában). Ilyenkor jogosan merül fel a kérdés, hogy mi is a teendő ezekkel a halott oldalakkal?

Ne töröld, frissítsd!

Egy egyszerű alapelvet érdemes követni: amíg ez kifejezetten indokolttá nem válik, addig ne töröljünk semmit a weboldalunkról, inkább (amennyiben lehetőség van rá) frissítsük azokat!

Keresőoptimalizálás - Old/New URL

Nem kell új URL!

Amennyiben az új tartalom egyértelműen kapcsolódik egy korábbi, az oldalon már szereplő tartalomhoz (vagy azt helyettesíti, kiegészíti vagy frissíti), akkor ne hozzunk létre új URL-t, hanem a korábbi kapcsolódó oldalt szerkesszük át a célunknak leginkább megfelelő módon. Ha egy ilyen oldalt előkelő helyen indexelte be a Google, akkor butaság lenne kidobni az ablakon egy új URL létrehozásával. Továbbá ezzel a módszerrel elkerülhető az is, hogy oldalaink egymással versenyezzenek a keresőmotorok szemében.

Alkalmazz kulcsszókutatást!

Szöveges tartalmainkat olykor érdemes kulcsszavak tekintetében is átnézni. Könnyen előfordulhat, hogy egy oldalunk tartalom szempontjából továbbra is releváns, csupán a célcsoportunk által használt keresési kifejezések változtak. Ebben az esetben egy ismételt kulcsszókutatást követően a szöveget átfogalmazva frissíthetjük oldalunkat.

Tartsd szem előtt a célt!

A tartalomszolgáltató oldalak kivételével a weboldalak zömében valamilyen értékesítést elősegítő/előkészítő célt szolgálnak, amik az idő múlásával változhatnak. Az újonnan feltöltött tartalmak általában igazodnak is ezekhez a célokhoz, de az oldalunk nagyobb hatékonysága érdekében érdemes időről időre frissíteni a korábban feltöltött tartalmakat is. Például, ha egy blog cikkben szerepelnek a weblapunk egyéb oldalaira mutató linkek (új termékcsoport a webáruházban, új szolgáltatás bemutatása, pdf letöltés, hírlevél feliratkozás, stb.), akkor ezeket is érdemes folyamatosan frissen tartani, hogy az aktuális üzleti céljainkat megfelelően szolgálják.

Hirdesd meg újra!

Ha frissítettél egy cikket és az újra releváns, akkor érdemes még egyszer meghirdetni, hogy folyamatosan a köztudatban maradjon és az új látogatók is megtalálhassák. Hozz létre egy Facebook posztot, rakd ki Twitteren vagy helyezd el hírleveledben, esetleg a főoldaladon.

Ha mindenképp törölni kell

Egy oldalon sok tartalom frissíthető vagy a legújabb céljaink szerint átszerkeszthető, de kétségtelen, hogy vannak olyan tartalmak, melyekre az említett módszerek nem alkalmazhatók (lejárnak és valóban nincs értelme őket továbbra is a weboldalon tárolni).

Ilyenek például:

  • Termékek, szolgáltatások vagy olyan akciók leírása, amelyek már semmilyen formában nem képezik részét a kínálatodnak.
  • Alkalmazottak, vezetők személyes profilja, akik már nem dolgoznak a cégnél.
  • Állásajánlatok, melyek már nem aktuálisak.

 

Ilyen esetben alapvetően 2 megoldás közül választhatunk:

301-es átirányítás

Keresőoptimalizálás - 301 átirányítás

A legtöbb esetben a 301-es átirányítás jó megoldást nyújthat az olyan oldalak esetében, amelyeket törölni kellett. Segítségével a törölt tartalmak URL-jét át lehet irányítani egy olyan oldalra, ahol vélhetőleg a kattintó a korábbi tartalmakhoz hasonló információt talál. Egy törölt termékoldalt például az egyel feljebb szinten lévő kategória oldalra, vagy egy érvényét vesztett állásajánlat URL-jét az összes hirdetést tartalmazó karrier oldalra érdemes irányítani.

Egyéni üzenetek

A túl sok átirányítás (azon túl, hogy nehézkes lehet) a host szervezek leterheltségét is növeli, amivel az oldal sebessége csökkenhet. Ezeket elkerülhetjük, ha a törölt tartalmak helyére egy rövid szöveget illesztünk, amelyben tudatjuk a látogatóval, hogy az adott tartalom már nem elérhető, de figyelmébe ajánlhatjuk a weboldalunk egy másik oldalát, ahol a keresett tartalomhoz hasonló információkat talál.

Láthatjuk, hogy attól még hogy egy oldalunk már több mint egy hónapja került feltöltésre és már nem tartalmaz friss információkat, nem feltétlenül kell elfeledjük vagy törölni azt. A bemutatott módszereket alkalmazva hosszú időn keresztül céljaink szolgálatában tarthatjuk tartalmainkat, de ha végleg törölni kell, akkor arra is megvannak azok a módszerek, amelyek oldalunk SEO teljesítményét csak a legkisebb mértékben rontják. Ezen túl viszont nem szabad elfeledkezni az új tartalmak folyamatos gyártásáról sem, mint az élet oly sok területén itt is meg kell találni az egyensúlyt.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet