A mögöttünk álló negyedév igencsak sűrűnek mondható, ha a Google mobil SEO vonatkozású fejlesztéseit nézzük. Ez esetünkben azzal is együtt járt, hogy (a jövő heti Smartmobil előadásomat is beleszámítva) 3 különböző konferencián kértek fel bennünket arra, hogy a mobil SEO, a keresőoptimalizálás vagy az ASO (App Store Optimization) fontosságáról beszéljünk. Így elérkezett az idő, hogy ne csak azoknak számoljunk be a fejleményekről, akik részt vettek ezen előadások egyikén, hanem azoknak is, akik rendszeres olvasói a blogunknak.
Legutóbbi előadásom a témában a címet viselte és a Google Magyarország által szervezett Google ThinkMobile konferencián került terítékre:
A Google továbbra is diktálja a tempót
Sokszor éri az a vád a Google-t, hogy ráerőlteti az akaratát a piacra és a dominanciája miatt általában el is éri, amit szeretne. Rengeteg hasonló hangvételű nemzetközi cikket olvastam az elmúlt egy hónapban a legújabb április 21-ei, mobil SEO határidővel kapcsolatban is. Így mielőtt belemennék mélyebben, hogy miről is van szó, szögezzük le, hogy a mobilbarát weboldalra nem azért van szükség, mert a Google azt mondja, és ha nem cselekszünk, akkor az organikus forgalmunk egy részétől eleshetünk. Persze, ezért is!
Talán egy fokkal fontosabb az, hogy a meglévő látogatói forgalmunk is nagy része már mobilról érkezik. Így, ha nem vagyunk mobilbarátak, akkor nem csak a jövőbeni, várható mobil organikus forgalomtól fogunk elesni, hanem a meglévő mobilról érkező látogatóinknak, ügyfeleinknek sem tudunk megfelelő felhasználói élményt nyújtani.
Ehhez tegyük hozzá a comScore legújabb felmérését, miszerint USA-ban a 2013Q4-et és 2014Q4-et összehasonlítva 5%-al növekedett a különböző platformokon a keresési forgalom (61,4 milliárdról 64 milliárdra), aminek a 28%-a a mobil eszközöknek volt köszönhető.
Ráadásul a desktopos növekedés 1%-al lassult ellenben az okostelefonnal és tablettel, melyeknek 28%-os, illetve 17%-os volt az erősödése.
A határidő 2015. április 21.
Vagyis április 21-től világszinten rangsorolási faktorrá válik a mobilbarát megjelenés. Amennyiben eddig az organikus forgalmunk egy része mobilról érkezett, de nem kiérdemelten, akkor ez egyik napról a másikra lenullázódhat, ha semmit nem teszünk annak érdekében mobilbarátak legyünk. A lenullázódás nyilván a legdrasztikusabb lehetőség, de amennyiben a versenytársaink megteszik a megfelelő lépéseket, mi pedig elmulasztjuk azokat, akkor nagyon komoly meglepetések érhetnek bennünket. Tények, amiket az eddigi információmorzsákból és bejelentésekből megtudhattunk:
- A bevezetés világszintű, tehát Magyarország sem kivétel.
- Minden URL-nek önállóan kell kiérdemelnie a mobilbarát státuszt.
- Ha elvégzünk egy frissítést az oldalunkon, akkor az algoritmus azt azonnal (értsd napokon belül) érzékelheti.
- Az oldal betöltési időnél a legfrissebb információk szerint még a desktopot veszik alapul, nem a mobilt. Ami nyilván nagyon gyorsan fog változni, az is lehet, hogy április 21-ig ez a kijelentés már nem lesz helytálló.
Mobil SEO rangsorolási faktorok
A Google közzétett egy hivatalos 7 pontból álló listát arról, hogy melyek a kerülendő hibák, ennek rövid kivonata:
- A weboldalhoz tartozó forrásfájloknak (javascript, CSS, image, stb) a blokkolása.
- Lejátszhatatlan tartalmak; a legtöbb problémát a videós tartalmak okozzák.
- Hibás átirányítások.
- Mobil 404-es hibaoldalak.
- Kerüljük az interstíciális (az oldal betöltése közben megjelenő) alkalmazásletöltéseket.
- Hibás keresztbe linkelések.
- Lassú betöltési idő.
Azonban maga a mobil SEO egy jóval komplexebb folyamat annál, minthogy elkerüljük a hibákat. A mobil SEO esetében éppúgy, mint a hagyományos keresőoptimalizálásnál érdemes egy teljes audittal indítani, ami magában foglalja a kulcsszókutatást, konkurenciaelemzést és a mobil látogatók viselkedésmintájának az elemzését is.