A mobil már nem a jövő többé, hanem a jelen! 2012-ban robbantott nagyot, mikor a keresések számának 25%-át indították mobil eszközről, ez azóta folyamatosan növekszik, így rengeteget kísérletezve, az oldaltulajdonosokat pedig apránként felkészítve reagált a Google. A 2015-ös mobilbarát algoritmus indításával, mi, SEO szakemberek pedig felkészülhettünk a mobil keresőoptimalizálásra.
Nem ért váratlanul
Bár a bejelentést több, mint egy hónapja tette a Google az update-ről, mégis sejteni lehetett a keresőóriás szándékait, ha valaki odafigyelt a több mint fél éve adagolt előkészületekre. Lássuk ennek egy rövid áttekintését!
2014 Október – A Webmaster Tools eszköztára a “Mobilos használhatóság” komponenssel bővült. Ezen eszköz arra szolgál, hogy a Webmaster Tools-on keresztül ellenőrizhessük, oldalunk elég felhasználóbarát-e a mobil eszközről érkező látogatók számára.
2014 November – A Google törekvése, hogy a mobilos felhasználóknak mobilbarát oldalakat jelenítsenek meg, novemberben vált teljesen nyilvánvalóvá, amikor a hivatalos webmester blogjukon bejelentették az úgynevezett “mobile-friendly” – azaz mobilbarát címkét, mely a mobilos keresések során jelenik meg a SERP-en – azaz találati listán -, az oldalak linkje alatt.
A bejegyzésben arról is hírt adtak, hogy várhatóan a mobilbarát weboldal a Google algoritmus ranking szignálja lesz, tehát az asztali gépekről induló keresések találati listájának helyezésénél is szerepet játszik majd.
A mobilbarát elvárások
A Google ezúttal nem csinál titkot a Mobilbarát Algoritmus “követelényeiből”:
Ahogy korábbi mobil SEO cikkünkben említettük, közzétettek egy 7 pontos checklistet, amely felsorolja a lehetséges problémaforrástokat.
Nem csak az elvárásokat adta azonban meg a Google, hanem részletes útmutatót állított össze arról, hogyan tehetjük mobilbaráttá oldalunkat, ha a különböző CMS szoftvereket használunk. A 11 legnépszerűbb CMS szoftverre dolgozták ki a felhasználókat segítő leírásokat, a WordPresstől a a Magenton át egészen a Google Sites-ig.
2015 Január – Miután októberben bemutatták a fent említett “Mobilos használhatóság” szegmenst, a Google a Webmaster Tools-on keresztül kezdte el figyelmeztető levelekkel értesíteni a webmestereket és oldaltulajdonosokat, amennyiben az odlaluk nem tett eleget a Mobilbarát követelméyneknek.
Az értesítőben az állt, hogy hány oldalát vizsgálta a Google rendszere az adott weboldalnak, és ennek hány százalékát találta elégtelennek a mobilbarát felhasználásra. Ezen kívül felajánlotta a Webmaster Tools-on belüli mobilbarát elemzését, átvezetve a webmestert a Mobilos használhatóság menüpontra.
2015 Február – Miután az előző intézkedésekkel felkészítették az oldaltulajdonosokat, február 26-án a Google hivatalosan bejelentette, hogy április 21-én indítják a Mobilbarát algoritmust.
Szintén ebben a bejegyzésben jelentették be, hogy elkezdik használni az indexelt App-ek információit, mely a bejelentkezett, adott applikációt installált felhasználók találati listáját fogja befolyásolni.
A mobilbarát oldal ismérvei – a mobilos használhatóság feltételei
A Google a Mobilbarát, azaz felhasználói élményt vizsgáló tesztjében a következő usability-t rontó elemeket vizsgálja:
- Flash-haszálat
Mivel a mobilos böngészők többsége nem jeleníti meg ezeket a tartalmakat, ezek nem is érhetőek el mobil készülékről, így lehetőség szerint ez egy kerülendő technológia.
- Konfigurálás nélküli nézet
A különböző eszközök miatt ajánlott beállítani az úgynevezett meta viewpoint címke implementálásával a nézet konfigurálását, hogy mindig az adott böngészóeszköz méreteihez legyen igazítva az oldal nézete.
- Fix szélességű nézet
Ez a hibajelentés akkor jelenik meg, ha az oldal nézetét fix képpontszélességűnek határozzák meg, így a képernyőnézet -és a tartalom nem alkalmazkodik automatikusan az adott eszköz nézetéhez.
- Nem megfelelő tartalom méretezés
Akkor kerül elő ez a hibaüzenet, ha a vízszintes görgetés szükségessé válik az oldal tartalmának megtekintéséhez, legyen az szöveg vagy kép. A problémát a nem megfelelő CSS-deklaráció abszolút beállítása okozza, itt javasolt inkább relatív oldalszéklességet és pozícóértéket alkalmazni.
- Kis betűméret
Ez a hibajelentés azt hivatott jelölni, hogy a mobil eszközökön történő tartalom olvasáshoz szükséges betűméret megfelelő-e az olvasháshoz, tehát elég felhasználóbarát-e. Javasolt, hogy a lépést előzze meg a megjelenítési nézet konfigurálása.
- A koppintási elemek túl közel vannak egymáshoz
Fontos, hogy a mobilos látogatók az oldalon belüli koppintási célpontját ne nehezítsük túl kicsi, vagy egymáshoz túl közel elhelyezett linkekkel vagy navigációs elemekkel.
A mobilbarát algoritmus nagyobb lesz, mint a Panda és a Pingvin
A jóslatok beteljesedése még éppen zajlik, SEO szakemberek és elemzők előrejelzései szerint ez az update fontosabb és nagyobb erejű lesz minden eddigi updatenél.
Míg a Panda és a Pingvin világszerte nagyjából a keresések 15%-át érintették, addig a mobilbarát algoritmus az organikus keresések közel 30%-át érinti.
A bejelentést egy hónapja tette a Google, ennek hatására azóta 4,7%-al emelkedett a mobilbarát oldalak száma. Ez a Google által indexelt közel 50 millió weboldalra vetítve kb. 2 350 000 weboldalt jelent.
Az algoritmust már elindították, ám feltehetőleg még nem ért véget. Az online világ a mobilos találati listákat és az oldalak mobilforgalmának esetleges változásait fürkészi, legyen az pozitív, vagy negatív.
Bár a mobilbarát alogritmus real-time zajlik, az oldalforgalmi adatok alakulása és azok elemzése még igényel némi időt.
Aki pedig most hallana először erről – a laikusok számára szinte észrevehetetlen ám az online világ számára monumentális – változásról, az talán még időben cselekedhet és felzárkózhat a mobilbarát versenyben.