Óriás SEO-felméréssel rukkolt elő nemrég a SEMRush. 100 ezer webhelyet, illetve annak 450 millió oldalát fésülte át technikai szempontból, hogy megállapítsa, mely hibák fordulnak leggyakrabban elő, illetve ezek hatása mennyire súlyos a weboldal általános “egészségére”.
A SEMRush szerint a weboldalak technikai jellemzőire úgy kell tekinteni, akár egy csontvázra: épülhet rá bármi, a teljes összképet a váz fogja meghatározni. A vizsgálatra (mely webhely-auditáló eszközük anonim adatait használta fel) egyébként már tavaly is sor került, ám idén 20 helyett már 40 problémát tekintettek át. További újdonság még ezek egy ötfokú skálán történő súlyozása.
Úgy fogalmaztak: egy szakorvosi tervhez hasonlóan, a webhelyek egészségét is a hibák prioritása, súlyossága alapján érdemes helyreállítani. Például a képek alt textjét érdemes csak azután pótolni, hogy az átirányítások javítása megtörtént.
A vizsgálat által felölelt területek nagy vonalakban így alakultak:
- Indexelhetőség: feltérképezhetőség, oldalszerkezet, külső és belső linkek
- On-site SEO
- Technikai SEO (főleg oldalsebesség)
Indexelhetőség
Minden keresőoptimalizálási erőfeszítés hiábavaló, ha a keresőrobotok nem, vagy nem a vállalkozás érdekeinek megfelelően férnek hozzá az oldalhoz. Ebben a webhelytérképnek, a robots.txt-nek, a noindex/index tageknek, valamint a megfelelő átirányításoknak van a legnagyobb szerepe. Jó hír, hogy a big data alapján a webhelytérképek 80%-a egészségesnek bizonyult.
A lemaradók hiányosságai a következő ábrán láthatóak. 20% esetében egyáltalán nem találtak webhelytérképet: ezeknél a weboldalaknál a feltérképezés gyakorisága, vagy az indexbe szánt oldalak köre szinte a véletlenre van bízva. Másoknál, ha készült is sitemap, annak tartalma vagy formája gyakran hibás. Ezek a hibák összességében hátráltatják az indexelés, és a rangsorolás sikerét is.
“You are the weakest link, goodbye!”
A linkekkel csak a baj van – sóhajthatnak fel páran, pedig a link alapvetően jó barát, és csak átgondolatlan módon alkalmazva tesz keresztbe céljainknak.
Sok esetben a probléma nem is kívülről érkezik (törött, vagy gyenge/spam linkek formájában). Néha már honlapon belül sem naprakészek a hivatkozások – ezt pedig a keresőrobot és a felhasználók sem kedvelik.
A felmérés szerint minden negyedik site komoly problémákkal küzd, ami a belső linkek állapotát illeti. Ezen belül elég magas, 26,5% a 4xx hibák aránya – ezekben az esetekben valószínűleg a törölt oldalak “utókezelése” (pl. kategóriaoldalra való átirányítása) hiányolható.
A szerverhibák 4%-ot tesznek ki, ami a súlyosságukat figyelembe véve azért lehetne még ennél alacsonyabb is.
Nem maradhat el a “temporary redirects”-ek, vagyis a 302-es átirányítások emlegetése sem. Ezeket maximum 2 hétig ajánlott alkalmazni, ha ennél tovább maradnak fenn az oldalon, az már hibás eljárásnak számít.
A hiányos webhelykonfiguráció (www és www nélküli verziók átirányítása) és az átirányítási hurkok szerencsére ritkább (17% és 5,5%), ám szintén súlyos problémát jelentenek.
Az on-site SEO
Az on-site SEO alapvetően a tartalom és a html kód optimalizálását foglalja magába. A contentnek mindig két oldala van: egyrészt a tartalom valós minősége (pl. helyesírás és a legfontosabb lekérdezésekre releváns szemantika), másrészt annak technikai vonatkozásai. A vizsgálat azt állapította meg, hogy itt találjuk a legnagyobb hiányosságokat. De nézzük meg közelebbről, mit is jelent ez konkrétan.
A weboldalak 66%-a tartalmaz nagy arányú duplikációt. Ennek elkerüléséhez a html dokumentum fejlécébe a rel=”canonical” tag elhelyezése ajánlott. Így lehet a keresőrobotnak tudtára adni, hogy mely oldalt tekintjük a duplikált oldalak eredeti forrásának, vagy ún. “anyaoldalának”.
Meghökkentő, 94% azoknak az oldalaknak az aránya, ahol a szöveg-html kód aránya aggasztóan alacsony. Ezt nem csak az okozhatja, hogy kevés szöveget, információt helyeztek el az oldalban (így a konverzió esélye csökken), alacsony arányt teremtenek a monumentális JavaScriptek is. A SEMRush 250 szóban állapítja meg az elvárt szövegmennyiséget, de természetesen csak ott, ahol ez természetesnek hat (egy Kapcsolat oldalon például teljesen felesleges).
Elhanyagolt meta adatok
Úgy tűnik, a meta description tagek (amelyek nemrégiben 230-320 karakteresre duzzadtak!) nem élveznek valami magas prioritást – a vizsgált honlapok 54%-ánál van példa duplikációra. Ez a legtöbbször arra utal, hogy a description és az adott oldal tartalma között alacsony a relevancia. Egy egyedi, jól megírt, Call-To-Actiont tartalmazó szöveg elősegíti a magasabb átkattintási arányt.
De ami ennél is kritikusabb, hogy a honlapok 64%-ánál az elem egyáltalán nem található meg! Ez abban az esetben okozhat komoly problémát, ha a honlapból az adott lekérdezés alapján, dinamikusan kiragadott részlet valamiért mégsem felel meg az elvárásainknak.
Egy másik meglepő adat, hogy a H1 vagy a képek alt textjeinek hiánya, vagy a túl hosszú meta title a vizsgált weboldalak 60%-ánál okoz problémát.
A technikai optimalizálás
Az oldalsebesség: felhasználói élmény legelső érintkezési pontjainak egyike – a meta title, description és a keresőben megjelenő URL után ez az a legfontosabb benyomás, ami egy honlap kapcsán éri őket. A túlzottan nagy felbontású képek, a rengeteg kapacitást felemésztő, tömörítetlen JavaScriptek mind-mind lassítják a betöltődést, ami a visszafordulási arányra, következésképp pedig a keresőben elfoglalt pozícióra is hatással van. Elég nagy luxus tehát az oldalsebességet elbagatellizálni! Mégis, a felmérés szerint a weboldalak majdnem negyede (23,2%-a) kikezdi a felhasználók türelmét. Vajon a tiéd hozzájuk tartozik? Ellenőrizd gyorsan!
A Flash az internet ógörögje
Az elavult technológiák, tehát az iFrame-k és a Flash használata, valamint a nem reszponzív honlap kicsit olyan, mint ha 2017-ben ógörögül akarnánk kommunikálni. Szerencsére úgy tűnik, hogy a reszponzív/mobilbarát honlapra átváltás egyre kevésbé jelent problémát.
Az ábrán szereplő <!DOCTYPE> egyébként az adott html dokumentum típusát tisztázza a böngésző számára – emiatt minden egyes új html fájl megírását egy érték meghatározásával “illik” kezdeni. Ám az oldalak 9%-a ilyen szempontból meglehetősen hanyag.
Útravaló
Jó dolog a trendekkel képben lenni. Mégis, a vizsgálatból kinyerhető “másodlagos” tanulság még ennél is fontosabb: globálisan nézve még bőven van mit javítani a webhelyek állapotán, ebben viszont nagy lehetőség bújik meg. Mivel a hiányosságok nagy része a tartalom és a html kód optimalizálását érinti, ezeket a területeket a saját honlapunkon helyreállítva óriási versenyelőnyre tehetünk szert mind rangsorolás, mind organikus forgalom szempontjából.