A SEO szakma hajnalán a legtöbb alkalmazott technikát távolról sem nevezhettük felhasználóbarátnak. Kulcsszózsúfolás, rejtett tartalmak, másolt, lopott szövegek, és egyéb, ma már egyértelműen black hat technikák alkották az első SEO “szakemberek” tárházát. Az évek során azonban a kereső motorok (kifejezetten a Google) küldetésükké tették, hogy az ilyen módon létrehozott silány oldalakat és tartalmaikat a megérdemelt büntetéssel sújtsák.
A szigorúbbnál-szigorúbb Google algoritmusok arra kényszerítették a weboldalakat, hogy egyedi, minőségi tartalmakat hozzanak létre, és a felhasználóik érdekeit szem előtt tartva alakítsák oldalukat – ha nem a Google szabályai szerint játszol, az oldaladat hátrébb sorolhatják, de esetleg teljes mértékben törölhetnek is a keresési találati listákról.
A kereső motorok legfőbb célja az, hogy a saját felhasználóik élményét a lehető legmagasabb szintre emeljék. Ezért számukra az a fontos, hogy olyan találatokkal tudják megválaszolni a felhasználóik kereséseit, melyek maradéktalanul kielégítik a felhasználó kíváncsiságát. A saját felhasználóik élményének minőségét azonban csak úgy tudják biztosítani, ha a keresési találati listán felvonultatott szereplők szintén jó minőségű tartalommal szolgálnak.
Természetesen hét lakat alatt őrzött titok az, hogy a Google (és társai) pontosan mi alapján határozza meg a keresési találati listák sorrendjét, mi is számos cikkünkben beszámoltunk már a rangsorolási tényezők hihetetlenül bonyolult mivoltáról.
A marketing, különösen az online marketing világában akad azonban valami, amit sajnos túl sok szakember akaratlanul is figyelmen kívül hagy. Az elmúlt néhány évben szerencsére egyre több rivaldafényt kap, rengeteg erre szakosodott szabadúszó és ügynökség is megjelent a nemzetközi és hazai porondon egyaránt. Napjainkban már az sem ritka, hogy egy-egy nagyobb cég eszméletlen összeget költ ennek fejlesztésére. És hogy mi is ez? Nos, ha a címet elolvastad, számodra már nem meglepetés, de a UX-ről, azaz a felhasználói élményről van szó!
Nem ritka, hogy új weboldalak, alkalmazások, szolgáltatások, stb. születnek úgy, hogy a leglényegesebb összetevőre – a leendő felhasználóra – irányul a legkevesebb figyelem. Ez azonban nem, hogy nem szerencsés, de akár kifejezetten is veszélyes hozzáállás a weboldalad/appod/stb. jövője szempontjából.
Térjünk egy kicsit vissza a rangsorolási tényezők rejtelmeihez, és gondolkozzunk pl. a Google fejével. Az olyan szempontok, mint az oldalon töltött idő, a visszafordulási arány, a megosztások száma, és társaik nagy valószínűséggel mind szerepelnek a rangsorolási tényezők között. Ha a weboldalunk felhasználói élménye hagy némi kívánnivalót maga után, akkor szinte biztosak lehetünk abban, hogy a fent említett mérőszámaink is a vártnál alacsonyabbak lesznek. Hiába hozzuk létre a világ legjobb tartalmait, ha a körítés, azaz maga a weboldal, vagy app, vagy bármi még jóindulattal sem ideális. Ha pedig a Google azt látja, hogy a te mérőszámaid nincsenek kifejezetten a toppon, tulajdonképpen esélyed sincs arra, hogy jó helyezéseket érj el a számodra releváns kulcsszavak keresési találati listáján.
SEO szakemberként könnyű belefeledkeznünk a tengernyi kihívásba, amelyek izgalmassá teszik ezt a szakmát, de néha fontos, hogy hátralépj és végiggondold, miért is csinálod, amit csinálsz. Remélem, hogy a válaszodban a felhasználók érdekei is szerepelni fog!
További érdekességet a témáról “Making SEO and User Experience Work Together” című cikkben találtok.