A keresőoptimalizálási mítoszok jelentős része manapság már lerágott csont. Legalábbis ezt gondolnánk, mégis nem csak új téves információkkal, de több éve a köztudatban lévő SEO tévhitekkel találkozhatunk 2014-ben is.
A kulcsszavas description fontos?
A SEO 2014-ben már nem a meta tagekről szól. Érthetetlen módon mégis tartja magát a hiedelem, hogy a meta description-be írt kulcsszónak hatása lehet a rangsorolásra. Mivel sok évvel ezelőtt valóban ranking szignál volt, a description lényegét sokan félreértik a mai napig. Ez pedig nem más, mint egy körülbelül 150 karakter hosszúságú látogató csalogató leírás, amely meggyőzi a usert, hogy kattintson az adott találatra.
A description-t ugyanis snippet-ként használják a keresőmotorok (abban az esetben, ha releváns az adott keresésre, más esetben az oldal szövegéből generálják), vagyis ez jelenik meg a találati listán. Ilyen formában a CTR-re hatással lehet, ami viszont rangsorolási szignál. A meta description tehát közvetve befolyásolhatja csak a rangsorolásunkat, elsődlegesen érdemes rá reklámfelületként tekinteni.
Kulcsszó sűrűség: Csak a SEO-s fejekben létezik
A mai napig találkozhatunk olyan weboldalakkal, amelyekről még a SEO-ban kívülálló is azonnal felismeri, hogy spam tartalommal van dolga, például valami ilyesmivel:
“Béla olcsó vízvezeték szerelő Budapesten, a legjobb munkát végzi az olcsó vízvezeték szerelők között Budapesten. Hívd fel már most az olcsó vízvezeték szerelőt Budapesten!”
Ez a “kulcsszó sűrűségnek” (keyword density) nevezett fogalomnak köszönhető jelenség, a mítosz szerint a keresők a kulcsszavak előfordulásának arányát is használják a rangsorláshoz.
A Google mérnökétől, Matt Cuttstól elég egyértelmű álláspont hangzott el ezzel kapcsolatban még 2011-ben(!): “A kulcsszó sűrűség: Nem igazi faktor. Igen, a kulcsszavaknak jelen kell lenniük, de a sűrűségük nem számít.”
https://www.youtube.com/watch?v=Rk4qgQdp2UA
A tanácsom eléggé egyszerű: a kulcsszó sűrűséget felejtsd el! A kulcsszavakat használd intelligensen, a felhasználó érdekeit szem előtt tartva.
A SEO-hoz programozói tudás szükséges?
A keresőoptimalizálási munkának számos technikai kérdése van, de valójában mindegyik ilyen kérdés megérthető és megtanulható programozói tudás nélkül is. A fejlesztői szemlélet természetesen nem hátrány, hiszen az on-site SEO, a weboldalak feltérképezésének és indexelésének biztosítása alapfeltétel. Hosszútávon azonban nem ez a lényeg. A munka java része abból áll, hogy megismerjük az iparági trendeket, piacot kutatunk, és megpróbáljuk kitalálni milyen tartalmat igényelnek a felhasználók, majd pedig segítünk az előállításban. Ugyancsak ismerni kell a marketing eszközöket, hiszen feladataink közé tartozik az is, hogy a többi marketing tevékenységet összehangoljuk a keresőoptimalizálással. Összességében a technológia ismeretek jelentetik a kisebb szegletét a halmaznak, humán és reál készségek egészséges keveréke szükséges a sikeres munkához.
A több oldal jobb a SEO-nak is?
Kevésbé triviális feltételezés, mert azt gondolhatnánk, hogy ha sok oldalunk van, akkor jobban fog teljesíteni Google-ben is: ez azonban nem mindig van így. Először is nem minden kerül az indexbe, amit a weboldalunkon közzéteszünk. Másrészt attól, hogy indexelve van az oldal, még nem garantált, hogy forgalmat is fog hozni. Többnyire akik arra törekszenek, hogy sok oldaluk legyen az indexben, hajlamosak figyelmen kívül hagyni a minőség kérdését. Nagy siteoknál a gigantikus oldalméret gyakori SEO probléma: a sok ezer vagy millió oldal közül nehéz kiemelni a stratégiailag fontosakat.
Sok backlinkre van szükség
Már évekkel ezelőtt is az autentikusabb SEO szakértők azt ajánlották, hogy a mennyiség helyett a minőség legyen a fő mérőszám a linkek értékeléshez. A Google Pingvin frissítése óta ez még hangsúlyosabbá vált, ugyanis ezzel éppen a manipulatív technikákat akarják visszaszorítani. A Google rangsorolásában továbbra is igen nagy hangsúlyt kapnak a linkek, de hosszútávon csak a jó minőségűek működnek. Link profilnak nevezzük egy adott weboldalra mutató linkek összességét, a természetes link profil jellemzői a következők:
- Számottevő egyedi linkelő domain: Az összlinkszám helyett a linkelő domainek száma fontosabb, hiszen egy link egy szavazatnak felel meg, magyarán ha egy domain sok linket ad az olyan, mintha egy valaki szavazna többször.
- A linkelő domainekkel arányos az IP címek aránya is: A Google az IP címek alapján igyekszik kiszúrni a link hálózatokat
- Természetes anchor text eloszlás: brand név, természetes kifejezések (kattints ide), a kulcsszavas anchor szövegek egyre inkább mellőzendők
- A linkek gyarapodása szélsőségektől mentes
- Többféle link típus
- Nofollow linkek is előfordulnak
Hosszútávon a jó tartalom fogja hozni a legjobb linkeket is. Olyan tartalmat és oldalt kell létrehoznunk, amellyel kiérdemeljük a linkeket.