Egyes Google update-tek ügyfél oldalon erős félelmek kialakulásához vezettek, sokan rettegnek attól, hogy a weboldaluk linkprofilja előbb-utóbb hátrasorolást eredményez. Ezért is gyakori kérdés manapság, hogy melyek a természetes linkprofil jellemzői.
A linkek még mindig meghatározó részei a Google rangsorolásának, vagyis annak az algoritmus alapján szabályozott folyamnak, ami eldönti, hogy egy adott kulcsszóra megjelenő találati listán az egyes elemek milyen sorrendben jelennek meg. De természetesen nem minden link egyforma, amivel a Google is tisztában van, és nem pusztán egy link számláló gépként működik, hanem számos szignál figyelembevételével igyekszik a linkek minőségét meghatározni. A linkprofil (vagyis egy adott oldalra mutató linkek összessége) ezért kritikus kérdésévé vált a SEO-nak.
A link minőség alapvető jellemzői
A linkek minőségjelző szignáljai három pilléren nyugszanak:
- Bizalom
- Sokszínűség
- Relevancia
Ha mindhárom pillérben magasan teljesítünk, a Google is ennek megfelelően osztályozza a linkeinket, a gyakorlatban azonban ezek korántsem könnyen teljesíthető feltételek.
A link bizalom
Egy ideális világban minden weboldal megbízható lenne, de tudjuk, hogy korántsem ez a valóság, amivel a keresőmotorok is tisztában vannak. Nagyon sokáig a Google a PageRank-kel igyekezett megállapítani a weboldalak bizalmát, ami azt jelentette, hogy annál magasabb bizalmat kapott az adott site, minél több külső linkkel rendelkezik. Sajnos a SEO amatőrök is hamar rájöttek erre, ezért szisztematikusan elkezdték kijátszani a rendszert, azaz linket építettek a magasabb rangsorolás érdekében. Ekkor fejlesztették ki a TrustRank koncepciót.
A TrustRank algoritmusban a megbízhatónak nevezett (manuálisan kiválasztott) oldalakat használnak kiindulási alapként a TrustRank érték meghatározásához. A TrustRank a PageRankhez hasonlóan átadódik az egyes linkeken, de az utóbbival ellentétben nincs publikus értéke. Szubjektív tényezőket is felhasználnak a megállapításához – ilyen például domain története -, ebből adódóan manipulálni is jóval nehezebb mint a PR-t.
Linkek sokszínűsége
A backlink profil egyik nagyon fontos jellemzője a sokszínűség. Ma már remélhetőleg nem újdonság, ha azt mondjuk nincs sok értelme ugyanarról az oldalról több ezer linket szerezni (hiszen egyébként is a fő mennyiségi jelző szám a backlinkeknél a linkelő domainek száma, nem pedig az összes oldalunkra mutató hivatkozás).
A link sokszínűségnek két fő típusa lehet:
- A linkelő domainek sokszínűsége
- A linkek sokszínűsége
Mindkettő nagyon fontos, valójában meghatározó alapköve a linkprofilnak. A linkelő domain sokszínűsége azt jelenti, hogy különböző domainekről kell linkeket szerezni – nem pedig egyről újra és újra. A linkek sokszínűsége pedig arra vonatkozik, hogy lehetőleg különböző típusú siteok, különböző típusú tartalmak legyenek a linkek között. Például katalógus linkekből feltölteni kizárólagosan a link profilt többek között ezért sem túl bölcs lépés.
Relevancia
Korábban a relevancia meghatározásához egy elég egyértelmű és fontossá emelt szignál kapcsolódott, a link anchor szövege. A SEO szakma ennek manipulálását is túlzásba vitte, ezért a Google Pingvin updatejei erősen igyekeznek kiszűrni az anchor text alapján manipulált linkprofilokat.
Ennek ellenére a relevanciának van súlya, és a linknek megbízhatónak kell lennie az adott oldalra vonatkozóan (még ha máshogyan is értékeli a Google a relevanciát, például éppen a linket körülvevő szöveg alapján).
Milyen mutatók vizsgálatára fókuszáljunk a linkprofil vizsgálatakor?
A fenti alapelvekből következően elég egyértelműen meghatározhatók azok a metrikák, amik alapján megállapítható egy adott website linkprofiljának a minősége.
Egyedi domainek száma: Minél magasabb ez a szám az összes backlink-hez képest, annál ideálisabb az arány (célszerű IP címeket és C-blockokat is vizsgálni, mert a linkhálózatokat is igyekeznek szűrni).
Sitewide linkek: Egy adott oldalról érkező nagy mennyiségű linkszám, különösen manipulált anchor text-nél spam gyanús lehet.
PageRank / Domain Authority a linkelő domaineknél: A linkprofilban szerencsés esetben magas autoritású domainek vannak (de nem csak azok).
Legtöbbet linkelt oldal: Korábban elterjedt technika volt a mélylinkelés, de a természetes linkprofilban a legtöbb hivatkozás a főoldalra érkezik. Persze lehetnek kivételek, például magazin oldalak, de a legtöbb oldal típus esetében a magas főoldali külső linkszám a természetes tendencia.
Nofollow linkek: Az alacsony, vagy zéró nofollow arányú link ugyancsak spam gyanús lehet.
Hogyan néz ki a természetes linkprofil?
- A legtöbb anchor text brandelt, nem “kereskedelmi” kulcsszó
- A link között szerepel természetes kulcsszó, mint például “kattints ide”
- Számottevő linkelő egyedi domain szerepel a linkprofilban
- A linkelő domainekkel arányos az egyedi C-blokk IP címek száma is
- A linkelő domainek gyarapodása folyamatos, nincsenek szélsőséges kiugrások
- A linkek forrása sokszínű, nem csak egy típus dominál (például katalógus)
- Nofollow linkek is legyenek a link profilban
- Image linkek is forduljanak elő backlink profilban