A felhasználók jelentős része, nagyjából 92%-a olvas értékeléseket az interneten. 90%-uk állítja, hogy a pozitív vélemények hatással vannak arra, hogy megvásárolnak-e egy adott terméket, vagy sem. A visszajelzéseknek viszont SEO-szempontból is nagy is hatásuk van, hiszen ha megfelelően járunk el, akkor akár a találati listában is segíthetnek feljebb lépni. A következőkben kifejtjük, hogyan lehetséges ez, és mi köze van hozzá a vállalkozásunk nevének, címének és telefonszámának.
Ma már a legtöbb keresőmotor rengeteg különböző faktor alapján rangsorolja a találati listájában az egyes oldalakat. A Google például nagy hangsúlyt fektet bizonyos onsite elemekre, mint a meta title, technikai tényezőkre, mint az oldal sebessége, miközben olyan off-site kérdésköröket is vizsgál, mint a weboldalunkra mutató backlinkek száma, minősége, relevanciája.
Utóbbi esetben a Google algoritmusa arra törekszik, hogy kiszűrje a hiteltelen, többnyire spamet tartalmazó honlapokat, és a hiteles, korrekt tartalmakat tudja favorizálni. Ez nem meglepő, hiszen a keresőóriás is igyekszik megőrizni a hitelességét a felhasználói felé, ami különösen fontos az ilyen álhírekkel, gyorsan terjedő, megtévesztő információkkal terhelt időkben.
A jelszó tehát a hitelesség, a megbízhatóság, a minőség, ami nem csak a hírekre, az információáramlásra vonatkozik, hanem a különböző termékekre, szolgáltatásokra is. A Google ezek közül a népszerűbbeket, felkapottabbakat igyekszik prezentálni a felhasználóinak a fenti tényezők jegyében, az ezekkel kapcsolatos visszacsatolásokra pedig többek közt a NAP-en, a citation management-en, a vásárlói véleményeken és értékeléseken keresztül tehetnek szert.
Az NAP és az említések fontossága
A “hitelesség” és a “backlink-hálózat” kifejezések gyakran járnak kéz a kézben, ami nem véletlen. Ha hiteles, népszerű weboldalak linkelnek a mi honlapunkra, az nyilvánvalóan azt jelzi a Google számára, hogy a mi oldalunk is hasonlóan hiteles. Érdekes viszont, hogy – bár előny, ha erős backlinkeket tudunk gyűjteni – a botok az egyes brandek link nélkül történő említésére is odafigyelnek. Ezáltal ha egy népszerű és hiteles oldalon tűnik fel a márkanevünk, az linkelés nélkül is pozitív hatást fejthet ki a weboldalunk teljesítményére a keresőmotorokban, a hitelünk a Google szemében növekszik, így ők is nagyobb bizalommal ajánlanak minket a felhasználóinkak, van esélyünk feljebb lépni a találati listában.
Mielőtt azonban nekilátunk a márkanevünket elhelyezni az internet különféle szegleteiben, lépjünk egyet hátrébb, és tegyük fel a kérdést: honnan tudja a Google, hogy egy bizonyos márkanév hozzánk, a mi weboldalunkhoz, a mi vállalkozásunkhoz kapcsolódik?
Itt jön a képbe az úgynevezett NAP (Name, Address, Phone) betűszó, aminek ismerete főleg a lokális SEO-t tekintve kulcsfontosságú. A hozzá kapcsolódó gyakorlat lényege az, hogy a vállalkozásunk nevét, címét és telefonszámát minden helyzetben, a saját honlapunkon és más weboldalakon is pontosan ugyanazon formában kell feltüntetnünk. Ha a vállakozásunk elnevezése Mókus és Társa Bt., és a honlapunkon is így tüntetjük fel, akkor más weboldalakon is így hivatkozzunk magunkra, nem Mókus és t. Bt., vagy Mókus és társa, vagy más, az eredetitől eltérő formában. Ez igaz a telefonszámunkra, ha a +36 123 4567 formátumot kezdtük használni, akkor ettől ne térjünk el, és a cím is maradjon állandó, ne rövidítsük az “utca” szót “u.”-ra egy oldalon, ha más oldalakon sem tettük.
Az így kialakuló azonos és a web különböző szegleteiben ismétlődő név, cím és telefonszám nyomot hagy, tudatos mintára enged következtetni. Ezek együttes említésével azt sugalljuk magunkról, hogy mi egy brand, egy márka, vagyunk, a név-cím-telefonszám egyetlen entitást takar. Ha pedig a Google tisztában lesz azzal, hogy a Mókus és Társa Bt. egy brand, aminek a hivatalos weboldala a mi weboldalunk, akkor ténylegesen képes észlelni és feldolgozni a márkánk említését, tudatában lesz azzal, hogy az az említés a mi cégünkre, mi honlapunkra vonatkozott.
Az NAP megfelelő alkalmazása mellett tehát érdemes ügyelnünk arra, hogy gyűjtsük az “említéseket”, citation-öket a hitelességünk növelése érdekében. Ezek kapcsán érdemes különféle citation-oldalakhoz (“citation sources”) fordulnunk. Ezek olyan különféle elismert és a Google számára hiteles weboldalak, amelyeken könnyedén tüntethetjük fel a brandünk vagy az NAP-nk – ilyen például a Facebook, a Google My Business, vagy akár a Linkedin is. Érdemes beregisztrálnunk például olyan értékelő-oldalakra, mint a Trustpilot, aminek fontosságára a későbbiekben térünk ki. Az említéseket tekintve helyi vállalkozások esetén például érdemes a lokális piacon említéseket gyűjteni a helyi online újságok és más vállalkozók segítségével – akár a lokális linkek gyűjtéséhez hasonló technikák bevetésével. A kulcs a NAP megfelelő használata, hogy az ilyen említésekhez ténylegesen társítani tudja a Google a márkánkat, a weboldalunkat. Így az említések hatására mindez hitelesebb lesz a keresőmotor számára, ami a honlapunk helyezésének javulását is eredményezheti.
Említések gyűjtése az értékelő oldalakon
Egymástól független források is állítják, hogy a helyezésünk is javulhat a Google találati listájában (akár 12%-al), ha az interneten elérhetőek hozzánk kapcsolható vásárlói vélemények, esetleg jelen vagyunk a Trustpilot-hoz hasonló oldalakon.
Egyrészt ugyanis minél több helyen vagyunk jelen a közösségi médiában és hasonló platformokon, annál erősebben jelezzük a Google felé, hogy – ahogy korábban írtuk – mi egy brand, egy márka vagyunk. Az algoritmusok figyelik, kik, mikor, hányszor említették meg a brandünket, és összekapcsolnak minket azokkal a márkákkal, hiteles weboldalakkal, akik így tettek. Ha egy népszerű és hiteles honlap említ meg minket, azzal a mi hitelességünk növekszik.
A Trustpilot szerint minél több tartalom található meg az ő oldalukon a mi vállalkozásunkról, annál nagyobb valószínűséggel kapcsolja össze a Google a két brandet. A Trustpilot pedig egy rendkívül hiteles weboldal, a kapcsolat által pedig mi magunk is hitelesebbé válunk a keresőmotor szemében. Ez az extra hitelesség pedig a találati listában látható helyezéseinkre is ki kell, hogy hasson.
Ne feledjük azt sem, hogy bár egyre több időt töltünk el azzal, hogy a Google-szempontjából optimalizáljuk a weboldalunkat, a keresőmotorok azt akarják megmutatni a felhasználóknak, amit ők maguk, a látogatók szeretnének maguk előtt látni. Ha valaki a cégünkkel, márkánkkal, termékeinkkel, szolgáltatásainkkal kapcsolatos véleményekre kíváncsi, akkor erre fog rákeresni, és a Google ezt fogja nekik megmutatni. A “Negyven Sárkány Vendéglő vélemények” kifejezésre például jó eséllyel nem az étterem weboldala szerepel majd a találati lista csúcsán, hanem az olyan oldalak, mint mondjuk a Tripadvisor, vagy akár a Facebook. Ilyenkor tehát nem mindegy, hogy rendelkezünk-e saját felülettel az utóbbihoz hasonló oldalakon, és ott megbízható márkaként tűnünk-e fel. Ha a saját tartalmunkkal nem is szerepelünk majd a találati lista élén az értékelésekhez köthető kulcsszavakra, a megfelelően kitöltött, vásárlói visszajelzésekkel rendelkező értékelő-oldalunk biztos, hogy az első helyezések egyikét foglalja majd el, ezen keresztül pedig többen kereshetik fel a mi honlapunkat is.
Nehéz pontosan meghatározni, hogy ma Magyarországon mekkora hatása lehet annak, ha egy cég vagy vállalkozás jelen van-e a különböző, felhasználói véleményekkel kapcsolatos oldalakon, de az teljesen biztos, hogy ez a hatás SEO-szempontból kedvező. Épp ezért tervezzük a Klikkmániával mi is az együttműködésünk megkezdését a Trustpilottal, az eredményekről pedig természetesen be is fogunk számolni a blogunkon.
De hogyan szerezzünk megfelelő értékeléseket?
Felmerül tehát a kérdés, hogy ha az értékelések ennyire hatásosak, akkor mégis hogyan tudunk szerezni ilyeneket a vásárlóinktól? Azért is érdemes törekednünk arra, hogy rengeteg pozitív visszajelzést szerezzünk, mert ha esetleg becsúszik néhány minket illető negatív kritika, akkor azok aránya elenyésző maradjon a kedvező megjegyzésekkel szemben. Természetesen ne felejtsünk el a kedvezőtlen megjegyzésekre is reagálni, hiszen ez is pozitív hatást vált ki az azt olvasó felhasználókból.
Ami tehát az értékelések begyűjtését illeti, az időzítést tekintve elsősorban érdemes a “moment of delight” pillanatokra támaszkodni, amikor az ügyfelünk a leglelkesebb a termékünk vagy szolgáltatásunk kapcsán, például amikor végre kézhez kapja a rendelését, vagy elégedetten nyugtázza a hajvágásának eredményét.
Nagyon fontos, hogy részletesen bemutassuk az értékelés leadásának a módját. Segítségként használhatunk képeket, illusztrációkat, adhatunk instrukciókat lépésről lépésre. Kár lenne pozitív értékelésektől elesni pusztán azért, mert nem tájékoztattuk megfelelően a felhasználót arról, hogy hogyan tudja kifejezni a véleményét számunkra hasznos módokon. Az értékelések gyűjtéséről, az ehhez kapcsolódó sikeres metódusokról részletesen írunk ebben a cikkünkben.
Összegzés
Ahhoz, hogy a lehetséges vásárlóink igénybe vegyék a szolgáltatásainkat vagy fizessenek a termékeinkért, el kell nyernünk a bizalmukat. Ennek egy módja lehet az, ha lehetőséget biztosítunk a felhasználóknak a vásárlói visszajelzések nyújtására. Mindez SEO-szempontból is rendkívül hasznos lehet, hiszen a keresőmotorok elsősorban hiteles, minőségi találatokat szeretnének a látogatóik számára megjeleníteni. A pozitív visszajelzések segítségével képesek lehetünk hiteles brandként feltűnni. Ahhoz, hogy a Google megfelelően összekapcsolja a vállalkozásunkat annak nevével, címével, telefonszámával, ezeken keresztül pedig a weboldalunkkal, fontos, hogy a “NAP” alapelveit betartsuk. Miután megfelelően jeleztük, hogy mi egy adott entitás, egy adott brand vagyunk, indulhat az említések gyűjtése, amire kiváló platformot biztosítanak az olyan értékelésekkel foglalkozó oldalak, mint a Trustpilot. Ezek használatakor persze érdemes ügyelnünk arra is, hogy az ott szereplő értékelések számunkra megfelelőek legyenek, így érdemes a megfelelő pillanatban ideális körülmények között értékeléseket kérnünk az ügyfeleiktől, vásárlóinktól.