Minden oldal életében eljön az a pont, amikor egy kis ráncfelvarrásra van szükség. Változnak a fogyasztói szokások, a design stílusok, a webes elvárások.
Egy jól működő webshopnál elengedhetetlen a folyamatos SEO támogatás, és ennek az átállásnál különösen nagy szerepe van.
A redesign sok veszélyt rejthet magában, SEO szempontból komoly rangsor visszaeséssel kell szembenéznünk. Azért, hogy ezt minimalizáljuk fontos, hogy jól felkészüljünk az átállásra.
Az alábbi útmutatóval szeretnénk ezt a folyamatot megkönnyíteni nektek.
-
Lépés: Jelenlegi oldal feltérképezése és auditálása
Mielőtt nekilátsz az új oldaladnak, fontos tisztába kerülni a jelenlegi oldalad problémáival és jó tulajdonságaival. A problémákkal azért, hogy javíthasd; a jó dolgokkal pedig azért, mert ami egyszer bevált azt érdemes nem elhanyagolni.
Az auditáláshoz egy hasznos szoftver a Screaming Frog, de használhatsz mást is. A lényeg, hogy mind a technikai, mind a tartalmi SEO elemeket feltárja.
Miután megvan a riport, az alábbi elemeket mindenképp értékeld ki, külön-külön.
Technikai elemek:
- URL-ek: ellenőrizd, hogy a szoftver által feltárt és a Google által indexelt URL-ek száma megközelítőleg azonos. Utóbbihoz írd be a keresőbe site:domain.hu és a találatok számát nézd meg. Ha nagy eltéréseket találsz, akkor vizsgáld ki, hogy mi okozhatja.
- Ha van XML oldaltérképed (és nagyon reméljük, hogy van), akkor készíts róla mentést
- Robots.txt fájlodról is készíts mentést
- Válaszkódok:
- 404-es oldalra vezető oldalak
- 301, 302-es átirányítások
- Bármi egyéb 3xx, 4xx, 5xx hibakódok vizsgálata
- Átirányítások:
- http:// » https:// átirányítások vizsgálata
- www vagy www-nélküli verziók közötti átirányítások
Tartalmi elemek:
- Duplikált tartalom: egy aloldalhoz egy URL tartozzon, tehát csak egy féle útvonalon lehessen elérni az adott tartalmat. A duplikált tartalmat a Google nem tartja olyan értékesnek.
- Duplikált elemek: címsorok, képek alt textjei, H1 tag-ek, meta description-ök
- Hiányzó elemek: címsorok, képek alt textjei, H1 tag-ek, meta description-ök
- Címsorok hossza: a rendszer itt 150-512 pixel közötti értéket ad meg helyesnek, de ezt állíthatod. Előző On-site SEO-s cikkünkben megtalálod a Google által preferált értékeket.
- Meta Description hossza: ne haladja meg a 156 karaktert, itt is az értéket szabadon beállíthatod.
Az egész auditot mentsd el mindenképp, és exportáld excelben is, fájlnév: regi-oldal-audit. A továbbiakban még szükséged lesz rá, hogy az átállás gördülékeny legyen.
-
Lépés: A teszt weboldal felállítása
Fontos, hogy legyen egy jól működő, több szempontból ellenőrzött teszt oldalunk, mielőtt beleugrunk a mélyvízbe, és elkezdünk átirányítani. A zökkenőmentes átállás érdekében a legjobb, ha magához az URL struktúrához nem nyúlunk, tehát a mappák és fájlnevek változatlanok maradnak. Kivéve természetesen a hibák, duplikációk és következetlenségek javítását.
Mielőtt még a fejlesztők nekilátnak a munkának az alábbi pontokat egyeztessük velük:
- Tesztoldal noindexelése: A tesztoldalt mindenekelőtt noindexeld robots.txt-n keresztül, hogy semmiképp se lehessen a böngészőn keresztül megtalálni.
- Feltárt problémák javítása: Bármilyen probléma, amit az audit során a régi oldalnál találtál legyen kijavítva, és jelöld az előző audit dokumentumban.
- URL változás: Ha a problémák javítása közben változik egy aloldal URL-je, akkor az átirányításokat 301-es, azaz végleges átirányítással hajtsd majd végre. Ezt egy .htaccess fájlban tedd.
- Figyelj rá, hogy az átirányítások ne alkossanak láncot, azaz, ha egy oldalt újra és újra át kell irányítani, akkor minden előtte lévő verzió közvetlenül a legújabbra mutasson.
- Továbbá ne feledkezz meg ilyenkor a belső linkek cseréjéről. A régi, átirányított URL-re mutató linkeket frissítsd oldalon belül.
- Megszűnt oldalak kezelése: ha egy aloldalt véglegesen megszüntetsz, tehát az új oldalon nem lesz “párja”, akkor ne feledd el, hogy nem elég a belső linkelést kezelni. Lehetnek az oldalnak külső linkjei is, amit az audit szoftveredben ellenőrizhetsz.
- Kis mennyiségű megszűnt oldalnál egy jól megszerkesztett 404-es oldalra futtatás bőven elég.
- Nagy mennyiségű törölt oldalnál, ha például a webshopodnak egy egész kategóriája esik ki, más a helyzet. Itt hozz létre egy blog cikket, vagy egy bármilyen oldalt, ami releváns tartalommal bír. Pl.: Ezt a kategóriát, már nem forgalmazzuk, mert…. »» És erre irányítsanak a megszüntetett URL-ek.
Minden változtatás, vagy változtatandó legyen dokumentálva, mert sok problémánál hamar belezavarodsz, hogy melyik URL-el mi a teendő.
-
Lépés: A tesztoldal feltérképezése és auditálása
Miután elkészült a tesztoldal, ereszd rá az előbb használt szoftvert, és mentsd el az eredményt, mint tesztoldal-audit és exportáld is excelbe. Mivel a 2. Lépésben noindexelted a tesztoldalad, az audit szoftveredben állítsd be, hogy hagyja figyelmen kívül a robots-txt utasításokat.
Ellenőrizd, hogy az eredeti oldalnál talált problémák megoldódtak-e. Ha igen, akkor tovább mehetsz, ha nem akkor javítsd és teszteld újra, amíg jó nem lesz.
A folytatáshoz vedd elő a régi webhelyed auditjának exceljét és csinálj róla másolatot. Egy keresés és csere funkcióval cseréld le a régi domain nevet a teszt domainre, pl.: domain.hu »» teszt.domain.hu, az összehasonlítás miatt és mentsd el, mint regi-uj-osszehasonlitas.
Ezután, állítsd be az audit szoftvered “list mode”-ba, töltsd fel a regi-uj-osszehasonlitas fájlt, és ez alapján térképeztesd fel a tesztoldalad.
Itt tehát mi történt? Ha szüntettél meg, vagy vontál össze oldalakat – tehát bármilyen strukturális változtatást hajtottál végre, akkor most tudod ellenőrizni, hogy minden oldalnak a régi oldaladról van-e “párja” az új oldalon. Ezt nem kell neked egyesével végig nézegetni, hanem a szoftver a megadott listához hozzá nézi a tesztoldalad és kész is vagy.
A végső fájlt mentsd el, mint tesztoldal-audit-final.
Összegzés – milyen dokumentumaid vannak most:
- A régi oldalad auditja + erről egy másolat, amiben a hibákat orvosolod (regi-oldal-audit)
- A tesztoldalad auditja + erről egy másolat, amiben a hibákat orvosolod (tesztoldal-audit)
- A összehasonlítás alapjául szolgáló fájl, amiben a régi URL-jeid domain-jét cserélted le a teszt domain-ére, az összehasonlítás kedvéért (regi-uj-osszehasonlitas)
- A teszt auditod, ami a régi oldalad URL-jeit hasonlítja a tesztoldaladéhoz (tesztoldal-audit-final)
-
Lépés: Tartalom összehasonlítás
A régi és az új oldalad összehasonlításánál fontos, hogy biztosra menj, ezért az alábbi lépések várnak még rád:
- A tesztoldal-audit-final fájlban, a 404-es válaszkódú oldalakat fusd végig újra.
- Egy részét ezeknek a 2-es pontban már feljegyezted: mit irányítasz át és mit törölsz. Gyűjtsd őket egy helyen.
- Ha találsz olyan 404-es hibakódú oldalt, amit eddig még nem kezeltél, akkor nézd meg, hogy az új oldalon át tudod-e irányítani valahova, vagy esetleg arról az aloldalról megfeledkeztél és az új oldalon létre kell hoznod.
- A 301-es átirányítással rendelkező oldalakat szintén külön gyűjtsd ki, az ezekre mutató belső linkeket a későbbiekben frissíteni kell.
- A duplikációkat is fusd végig még egyszer: címsorok, képek alt textjei, H1 tag-ek, meta description-ök
-
Lépés: Megváltozott URL-ek átirányítása
Az előbbiekben feljegyzett átirányításokat most végrehajthatod.
- Nyisd meg a tesztoldal-audit-final-t a 404-es hibakódú oldalakat.
- A tesztoldal-audit-odban keress minden ilyen URL-nek egy megfelelő párt és irányítsd át a régi URL-t az újra .htaccess-ben.
- Ismételd meg a folyamatot az összes 404-es URL-nél.
Ha olyan 404-esbe futsz, aminek címsor alapján nincs párja, keress kulcsszó alapján, vagy meta description alapján.
Ha végképp nem találsz olyan oldalt, ahova át tudnád irányítani, jegyezd fel és hagyd így egyelőre.
-
Lépés: Belső linkelések rendszere
Miután az átirányítások megtörténtek, már csak a belső linkeket kell ellenőrizni, hogy közvetlenül az aktuális URL-ekre mutassanak, ne egy átirányításra.
- Az átirányítások után futtass még egy auditot a tesztoldaladra, hogy tuti minden oldalnak 200-as vagy 301-es válaszkódja legyen.
- Exportáld a linkeket excelbe.
- Ha van még 404-es hibakód, az előzőek alapján javítsd.
- Frissítsd a 301-es oldalakra mutató belső linkeket, hogy közvetlenül az új URL-re mutassanak.
-
Lépés: Véglegesítés és élesítés
Az új oldal indítása előtt még egy utolsó auditot futtass le a tesztoldalon, hogy minden rendben legyen.
Amikre az élesítésnél figyelj:
- Vedd le a noindex-t a migráció során, a teljes oldalról
- Győződj meg róla, hogy a .htaccess működik az új URL struktúrádon is, nem csak a tesztoldalon.
- Ellenőrizd a robots.txt fájlod, és a sitemap-ed.
- A migráció befejeztével végezz egy utolsó ellenőrzést Screaming Frogban, hogy meggyőződj a migráció sikerességéről.
Összegzés
A fenti lépések alapján már jobban látható, miért is olyan fontos egy SEO-s jelenléte átálláskor.
Mindig figyelj oda, hogy a weblap feltérképezéseid pontos adatokat mutassanak, és hogy mindig azonos beállításokkal kérj le auditot.
Mindig legyél résen, tudd hol merülhetnek fel problémák, mik a kényes területek. Az iménti lista inkább egy vezérfonal, amire felépítheted a saját átállási folyamatod. Minden webshop más, mindenhol más gondok merülnek fel.
Ha vannak saját tippjeid, jól bevállt módszereid, amiket átállás során alkalmazol, ne félj megosztani őket!
Cikkünk a SEJ írása alapján készült.