Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Webshop Redesign lépésről lépésre, a SEO fontossága

Tartalomjegyzék

Anna Alexi
2018.07.19.

Minden oldal életében eljön az a pont, amikor egy kis ráncfelvarrásra van szükség. Változnak a fogyasztói szokások, a design stílusok, a webes elvárások.

Egy jól működő webshopnál elengedhetetlen a folyamatos SEO támogatás, és ennek az átállásnál különösen nagy szerepe van.

A redesign sok veszélyt rejthet magában, SEO szempontból komoly rangsor visszaeséssel kell szembenéznünk. Azért, hogy ezt minimalizáljuk fontos, hogy jól felkészüljünk az átállásra.

webshop-redesign-technikai-SEO-összefoglaló

Az alábbi útmutatóval szeretnénk ezt a folyamatot megkönnyíteni nektek.

  1. Lépés: Jelenlegi oldal feltérképezése és auditálása

Mielőtt nekilátsz az új oldaladnak, fontos tisztába kerülni a jelenlegi oldalad problémáival és jó tulajdonságaival. A problémákkal azért, hogy javíthasd; a jó dolgokkal pedig azért, mert ami egyszer bevált azt érdemes nem elhanyagolni.

Az auditáláshoz egy hasznos szoftver a Screaming Frog, de használhatsz mást is. A lényeg, hogy mind a technikai, mind a tartalmi SEO elemeket feltárja.

Miután megvan a riport, az alábbi elemeket mindenképp értékeld ki, külön-külön.

Technikai elemek:

  • URL-ek: ellenőrizd, hogy a szoftver által feltárt és a Google által indexelt URL-ek száma megközelítőleg azonos. Utóbbihoz írd be a keresőbe site:domain.hu és a találatok számát nézd meg. Ha nagy eltéréseket találsz, akkor vizsgáld ki, hogy mi okozhatja.
  • Ha van XML oldaltérképed (és nagyon reméljük, hogy van), akkor készíts róla mentést
  • Robots.txt fájlodról is készíts mentést
  • Válaszkódok:
    • 404-es oldalra vezető oldalak
    • 301, 302-es átirányítások
    • Bármi egyéb 3xx, 4xx, 5xx hibakódok vizsgálata
  • Átirányítások:
    • http:// » https:// átirányítások vizsgálata
    • www vagy www-nélküli verziók közötti átirányítások

Tartalmi elemek:

  • Duplikált tartalom: egy aloldalhoz egy URL tartozzon, tehát csak egy féle útvonalon lehessen elérni az adott tartalmat. A duplikált tartalmat a Google nem tartja olyan értékesnek.
  • Duplikált elemek: címsorok, képek alt textjei, H1 tag-ek, meta description-ök
  • Hiányzó elemek: címsorok, képek alt textjei, H1 tag-ek, meta description-ök
  • Címsorok hossza: a rendszer itt 150-512 pixel közötti értéket ad meg helyesnek, de ezt állíthatod. Előző On-site SEO-s cikkünkben megtalálod a Google által preferált értékeket.
  • Meta Description hossza: ne haladja meg a 156 karaktert, itt is az értéket szabadon beállíthatod.

Az egész auditot mentsd el mindenképp, és exportáld excelben is, fájlnév: regi-oldal-audit. A továbbiakban még szükséged lesz rá, hogy az átállás gördülékeny legyen.

  1. Lépés: A teszt weboldal felállítása

Fontos, hogy legyen egy jól működő, több szempontból ellenőrzött teszt oldalunk, mielőtt beleugrunk a mélyvízbe, és elkezdünk átirányítani. A zökkenőmentes átállás érdekében a legjobb, ha magához az URL struktúrához nem nyúlunk, tehát a mappák és fájlnevek változatlanok maradnak. Kivéve természetesen a hibák, duplikációk és következetlenségek javítását.

Mielőtt még a fejlesztők nekilátnak a munkának az alábbi pontokat egyeztessük velük:

  • Tesztoldal noindexelése: A tesztoldalt mindenekelőtt noindexeld robots.txt-n keresztül, hogy semmiképp se lehessen a böngészőn keresztül megtalálni.
  • Feltárt problémák javítása: Bármilyen probléma, amit az audit során a régi oldalnál találtál legyen kijavítva, és jelöld az előző audit dokumentumban.
  • URL változás: Ha a problémák javítása közben változik egy aloldal URL-je, akkor az átirányításokat 301-es, azaz végleges átirányítással hajtsd majd végre. Ezt egy .htaccess fájlban tedd.
    • Figyelj rá, hogy az átirányítások ne alkossanak láncot, azaz, ha egy oldalt újra és újra át kell irányítani, akkor minden előtte lévő verzió közvetlenül a legújabbra mutasson.
    • Továbbá ne feledkezz meg ilyenkor a belső linkek cseréjéről. A régi, átirányított URL-re mutató linkeket frissítsd oldalon belül.
  • Megszűnt oldalak kezelése: ha egy aloldalt véglegesen megszüntetsz, tehát az új oldalon nem lesz “párja”, akkor ne feledd el, hogy nem elég a belső linkelést kezelni. Lehetnek az oldalnak külső linkjei is, amit az audit szoftveredben ellenőrizhetsz.
    • Kis mennyiségű megszűnt oldalnál egy jól megszerkesztett 404-es oldalra futtatás bőven elég.
    • Nagy mennyiségű törölt oldalnál, ha például a webshopodnak egy egész kategóriája esik ki, más a helyzet. Itt hozz létre egy blog cikket, vagy egy bármilyen oldalt, ami releváns tartalommal bír. Pl.: Ezt a kategóriát, már nem forgalmazzuk, mert….  »» És erre irányítsanak a megszüntetett URL-ek.

Minden változtatás, vagy változtatandó legyen dokumentálva, mert sok problémánál hamar belezavarodsz, hogy melyik URL-el mi a teendő.

  1. Lépés: A tesztoldal feltérképezése és auditálása

Miután elkészült a tesztoldal, ereszd rá az előbb használt szoftvert, és mentsd el az eredményt, mint tesztoldal-audit és exportáld is excelbe. Mivel a 2. Lépésben noindexelted a tesztoldalad, az audit szoftveredben állítsd be, hogy hagyja figyelmen kívül a robots-txt utasításokat.

Ellenőrizd, hogy az eredeti oldalnál talált problémák  megoldódtak-e. Ha igen, akkor tovább mehetsz, ha nem akkor javítsd és teszteld újra, amíg jó nem lesz.

A folytatáshoz vedd elő a régi webhelyed auditjának exceljét és csinálj róla másolatot. Egy keresés és csere funkcióval cseréld le a régi domain nevet a teszt domainre, pl.: domain.hu »» teszt.domain.hu, az összehasonlítás miatt és mentsd el, mint regi-uj-osszehasonlitas.

Ezután, állítsd be az audit szoftvered “list mode”-ba, töltsd fel a regi-uj-osszehasonlitas fájlt, és ez alapján térképeztesd fel a tesztoldalad.

Itt tehát mi történt? Ha szüntettél meg, vagy vontál össze oldalakat – tehát bármilyen strukturális változtatást hajtottál végre, akkor most tudod ellenőrizni, hogy minden oldalnak a régi oldaladról van-e “párja” az új oldalon. Ezt nem kell neked egyesével végig nézegetni, hanem a szoftver a megadott listához hozzá nézi a tesztoldalad és kész is vagy.

A végső fájlt mentsd el, mint tesztoldal-audit-final.

Összegzés – milyen dokumentumaid vannak most:

  • A régi oldalad auditja + erről egy másolat, amiben a hibákat orvosolod (regi-oldal-audit)
  • A tesztoldalad auditja + erről egy másolat, amiben a hibákat orvosolod (tesztoldal-audit)
  • A összehasonlítás alapjául szolgáló fájl, amiben a régi URL-jeid domain-jét cserélted le a teszt domain-ére, az összehasonlítás kedvéért (regi-uj-osszehasonlitas)
  • A teszt auditod, ami a régi oldalad URL-jeit hasonlítja a tesztoldaladéhoz (tesztoldal-audit-final)
  1. Lépés: Tartalom összehasonlítás

A régi és az új oldalad összehasonlításánál fontos, hogy biztosra menj, ezért az alábbi lépések várnak még rád:

  • A tesztoldal-audit-final fájlban, a 404-es válaszkódú oldalakat fusd végig újra.
    • Egy részét ezeknek a 2-es pontban már feljegyezted: mit irányítasz át és mit törölsz. Gyűjtsd őket egy helyen.  
    • Ha találsz olyan 404-es hibakódú oldalt, amit eddig még nem kezeltél, akkor nézd meg, hogy az új oldalon át tudod-e irányítani valahova, vagy esetleg arról az aloldalról megfeledkeztél és az új oldalon létre kell hoznod.
  • A 301-es átirányítással rendelkező oldalakat szintén külön gyűjtsd ki, az ezekre mutató belső linkeket a későbbiekben frissíteni kell.
  • A duplikációkat is fusd végig még egyszer: címsorok, képek alt textjei, H1 tag-ek, meta description-ök
  1. Lépés: Megváltozott URL-ek átirányítása

Az előbbiekben feljegyzett átirányításokat most végrehajthatod.

  • Nyisd meg a tesztoldal-audit-final-t a 404-es hibakódú oldalakat.
  • A tesztoldal-audit-odban keress minden ilyen URL-nek egy megfelelő párt és irányítsd át a régi URL-t az újra .htaccess-ben.
  • Ismételd meg a folyamatot az összes 404-es URL-nél.

Ha olyan 404-esbe futsz, aminek címsor alapján nincs párja, keress kulcsszó alapján, vagy meta description alapján.

Ha végképp nem találsz olyan oldalt, ahova át tudnád irányítani, jegyezd fel és hagyd így egyelőre.

  1. Lépés: Belső linkelések rendszere

Miután az átirányítások megtörténtek, már csak a belső linkeket kell ellenőrizni, hogy közvetlenül az aktuális URL-ekre mutassanak, ne egy átirányításra.

  • Az átirányítások után futtass még egy auditot a tesztoldaladra, hogy tuti minden oldalnak 200-as vagy 301-es válaszkódja legyen.
  • Exportáld a linkeket excelbe.
  • Ha van még 404-es hibakód, az előzőek alapján javítsd.
  • Frissítsd a 301-es oldalakra mutató belső linkeket, hogy közvetlenül az új URL-re mutassanak.
  1. Lépés: Véglegesítés és élesítés

Az új oldal indítása előtt még egy utolsó auditot futtass le a tesztoldalon, hogy minden rendben legyen.

Amikre az élesítésnél figyelj:

  • Vedd le a noindex-t a migráció során, a teljes oldalról
  • Győződj meg róla, hogy a .htaccess működik az új URL struktúrádon is, nem csak a tesztoldalon.
  • Ellenőrizd a robots.txt fájlod, és a sitemap-ed.
  • A migráció befejeztével végezz egy utolsó ellenőrzést Screaming Frogban, hogy meggyőződj a migráció sikerességéről.

Összegzés

A fenti lépések alapján már jobban látható, miért is olyan fontos egy SEO-s jelenléte átálláskor.

Mindig figyelj oda, hogy a weblap feltérképezéseid pontos adatokat mutassanak, és hogy mindig azonos beállításokkal kérj le auditot.

Mindig legyél résen, tudd hol merülhetnek fel problémák, mik a kényes területek. Az iménti lista inkább egy vezérfonal, amire felépítheted a saját átállási folyamatod. Minden webshop más, mindenhol más gondok merülnek fel.

Ha vannak saját tippjeid, jól bevállt módszereid, amiket átállás során alkalmazol, ne félj megosztani őket!

Cikkünk a SEJ írása alapján készült.

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet