Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Clubhouse: cégek számára is hasznos kommunikációs felület?

Tartalomjegyzék

Dávid Kertész
2021.06.09.

A Clubhouse a legújabb belépő a népszerű közösségi médiaalkalmazások körében. Lehet saját közönségépítésünkre használni? Így tudjuk felkészülten várni a hazai érkezését!

A Clubhouse hazánkban egyelőre nem elérhető, de várhatóan csak idő kérdése, mert robbanásszerűen vált népszerűvé.

A világjárvány gyorsan szélesebb körű használatot eredményezett, és számos A-listás híresség (Elon Musk, Mark Zuckerberg, Kanye West) megjelent ezen a platformon, amely így a mainstream közegbe emelte azt. A Clubhouse egy kizárólag hangalapú hálózat, amely újdonságot jelentett azok számára, akiknek körülményes volt a videó- és zoomkonferenciák nézése.

Mi az a Clubhouse?

Élő módon történő, rögtönzött és változatos témák körüli beszélgetéseknek ad otthont olyan formában, mint egy interaktív rádióbeszélgetés. De mivel a beszélgetés online zajlik, és app szükséges a használatához, a virtuális szobák, amikbe be lehet lépni a beszélgetéshez, a rádiós hasonlat helyett inkább közösségi média platform kategóriába sorolható. Az alkalmazás még korlátozott, csak a meghívott emberek használhatják.

Az exkluzivitás hátrány vagy előny?

Az alkalmazással az a legfőbb probléma, hogy a csábítás még mindig az exkluzivitás körül van.  Nem lehet csatlakozni, hacsak nem vagy meghívott (és iPhone felhasználó), ezért sokak számára, akik hallottak a Clubhouse-ról, de nem csatlakoztak vagy nem kaptak meghívást, nagy problémát jelent a jelentős terjeszkedés szempontjából.

Egyébként később ígérték Androidra is.

A hangalapú működés előnye

A Clubhouse egyik figyelemre méltó megkülönböztető jegye, hogy a kizárólag hangalapú kialakítást a fő erősségévé tudta tenni. A felhasználók képesek az alkalmazást passzívan, csak háttérbeszélgetésként hallgatni, szemben a sok multi-tasking teendővel, ami egyre többünk napjait jellemzi.

Előadóként pedig abban emelkedik ki a többiek közül, hogy nincs szükség hozzá stúdiót berendezni, nem kell elegánsan megjelenni, nem kell előadnod magad, hiszen kizárólag a hang számít, amihez meg bőven elegendő egy telefon.

Valós idejű beszélgetések: a Clubhouse működésének lényege

A Clubhouse azért izgalmas, mert minden élőben történik, és soha többé nem ismétlődik meg. Ha nem vagy ott, örökre lemaradsz a beszélgetésről. A hagyományos közösségi médiacsatornák többségén is van lehetőség live videók készítésére, de alapvetően nem erről váltak ismertté, valamint a tartalmaikhoz bármikor hozzáférhetsz, újra megnézheted, amikor neked megfelel, és a saját tempódban bepótolhatod a lemaradásodat.

A Clubhouse esetében a szobákat engedély esetén rögzíteni lehet a későbbi hozzáférés érdekében, de ez ritka, mivel az alkalmazás fő értéke a valós idejű kommunikáció és beszélgetés hitelességében rejlik. A felhasználók sem készíthetnek felvételt a beszélgetésről, mert ezt az app blokkolja, de trükközés esetén is kitiltással fenyegetnek.

Használható a saját márkánkhoz közönségépítésre?

A Clubhouse egy olyan platform, amely határozottan az alkotókra összpontosít, nem pedig a márkákra, legalábbis egyelőre. Egy alkotó természetesen lehet márkavezető, aki azon dolgozik, hogy megossza gondolatait és közösséget vagy érdeklődést építsen egy márka számára. Jelenleg a Clubhouse-on belül a beszélgetés a hitelesség és a személy körül zajlik, nem pedig márkák körül.

A platformról több marketing és média területen tevékenykedő kolléga véleményét kikérve, érdekes válaszok hangzottak el. Ezekből kiderül, hogy a márkák hogyan használhatják a Clubhouse-t arra, hogy hozzáadott értéket teremtsenek egy online közösség kiépítéséhez:

  • Amberly Hilinski, a SodaStream International marketingigazgatója szerint: “A Clubhouse nagyobb teret enged a releváns, érdemi tartalomnak. Hosszútávra szóló közösségi média felület lehet azon márkatulajdonosok számára, akiknek megvan az a kiváltságuk (vagy anyagi hátterük), hogy években és nem negyedévekben gondolkodjanak. Ha majd az influencer szponorációk megjelennek, aggódom, hogyan tolódnak el a beszélgetések más irányba, és hány tényleges érdeklődőt kötnek le”.
  • Margaret Molloy, a Siegel + Gale CMO-ja szerint: “Sok véleményvezér számára az idő jelenti az elsődleges kihívást, és az egyik fő szempont az, hogy akarunk-e energiát fordítani arra, hogy egy másik platformon építsük ki a követőinket. Ez különösen igaz azokra a B2B vezetőkre, akik már aktív közösséggel rendelkeznek a LinkedInen és/vagy a Twitteren. A Clubhouse határozottan az alkotókra, nem pedig a márkákra összpontosít, legalábbis egyelőre. Az alkotó lehet egy márka alkalmazottja, aki véleményvezérként/közösségépítőként hostol egy közösséget, azonban ez a személyről szól, nem pedig a vállalati márkáról.”
  • Ashley Stevens (Brand, Content & Experiential Marketing Expert) szerint: “A cégek a Clubhouse-t egy másik online közösség vagy esemény kiterjesztéseként használhatják. Ez egy nagyszerű hely a “beszélgetés folytatására” és a jelenlegi és potenciális ügyfelekkel való személyesebb kapcsolatok kialakítására.
  • Rob Durant, a Flywheel Results alapítója szerint: “A márkák nem használhatják a Clubhouse-t úgy, ahogyan más platformokat használták. Nincs automatizálás, nincs kiszervezés, nincs átszerkesztés, nincs Photoshop. Az emberek csak akkor ismernek meg, ha megjelensz és teljesen jelen vagy. Ennek ellenére a márkák, még a B2B márkák is használhatják a Clubhouse-t. Csak meg kell könnyíteniük a beszélgetéseket, ahelyett, hogy uralnák azokat.”
  • Danielle Guzman, a Mercer globális közösségi média vezetője szerint: “A Clubhouse lehetőséget kínál a márkáknak, hogy újragondolják, hogyan lépjenek kapcsolatba közönségükkel. A legtöbb márka közösségi csatornája közvetítési csatorna, nagyon kevesen folytatnak beszélgetést a közönségükkel az erőforrás-korlátok, a know-how hiánya, megfelelési okok és egyéb aggályok miatt. A Clubhouse-hoz hasonló platformok által kidolgozott hangalapú működés kihívást jelentenek a vállalatok számára, mint a Twitter, a LinkedIn, hogy felülvizsgálják és újratervezzék a közösségi médiában való megjelenésüket.

Eltartott egy ideig, de a márkák mostanra már elkezdtek csatlakozni a Clubhouse beszélgetésekhez. Sok kollégám továbbra is kételkedett a platform hosszú távú megtérülésében és általános jövőjében, de fontosnak tartják, hogy a márkáknak a maximális megtérülést biztosító helyekre kellene összpontosítaniuk az erőfeszítéseiket. A Clubhouse-ból hiányzik az analitika és nincsenek kézzelfogható mérőszámok, amelyekkel mérhető lenne a márkák idő- és energiabefektetése.

Záró gondolatok

Mivel ugye hazánkban még nem elérhető ez a szolgáltatás, van egy kis időnk arra, hogy figyelemmel kísérjük a Clubhouse-zal kapcsolatos felhasználási szokásokat, trendeket. Egyelőre korai lenne biztos állításokat tenni, de ha felkészülten várjuk, és kész koncepcióval vágunk bele, akkor a versenytársakat megelőzve akár elsőként törhetünk be egy új platformra. Így óriási előnyre tudunk szert tenni, mire a konkurenseink csak lassan kezdenek csak észbe kapni és elindítani azt, amiben mi már régebb óta otthonosan és egyedüliként mozgunk.

Ahol influencerek vannak, ott a hirdetők sincsenek messze. Jelen állás szerint a Clubhouse még korlátozott, körülbelül kétmillió aktív heti felhasználóval az alkalmazáson. Azt kínálja, amire minden hirdető vágyik – egy rendkívül célzott, egy zárt helyen használt, de továbbra is kérdés, hogy hogyan és mikor vonják be a hirdetőket.

Nem rég a Clubhouse blogbejegyzésében bejelentette az új monetizációs funkciót, a Clubhouse Payments-t, mint “az elsőt a sok funkció közül, amely lehetővé teszi az alkotók számára, hogy közvetlenül a Clubhouse-on kapjanak fizetést”.

Ez az első lépés a Clubhouse monetizációja felé. Ez alapján sokan feltételezik, hogy vagy fizetőssé fog válni, vagy megjelennek hirdetések is, esetleg választhatunk ingyenes és fizetős használat közül.

Egyéb hangalapú alkalmazások megjelenésével a Clubhouse-nak gyorsan alkalmazkodnia és változtatnia kell, ha a márkakereskedők számára mainstream platformmá akar válni. Érdekes lesz látni, hogyan bontakozik ki mindez idővel.

Ez a cikk részben Marissa Pick cikke alapján készült.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet