Ebben a cikkben most nem arról lesz szó, hogy hogyan ragadd meg az emberek figyelmét vagy, hogy hogyan ösztönözd őket a kattintásra, megosztásra stb., mert ezekről már sokszor írtunk. Ezúttal vizsgáljuk meg az interakció nélküli hatást, mintha csak egy display típusú brand kampány lenne.
Első pillantásra felismerhető?
A hírfolyam görgetése közben felhasználók többsége jellemzően néhány másodpercet tölt egy-egy képpel, videóval, a hírek címeit olvassák el, és csak töredékük időzik el hosszabban azon, ami felkeltette érdeklődését.
Sokan nem is gondolnák, hogy a hírfolyam görgetés közben pillanatra felvillanó képnek, logónak, videónak is lehet jelentős marketing értéke, amennyiben a “villanás” elegendő a brand felismeréséhez.
Az arculati jellemzők
Amikor egy cég logót készíttet, általában készül arculati kézikönyv is. Nem minden esetben tartanak erre igényt, vagy csak nem ismerik előnyét. Az arculati könyvben megjelenik a logó, és annak használati szabályrendszere, továbbá a betűtípus(ok) és színek vannak megadva konkrét színkódokkal.
Jellemzően nem az arculatot megalkotó grafikus szokta készíteni a cég közösségi média oldalain megjelenő képeit, videóit, hanem marketing szakemberek, vagy pályájuk elején járó grafikusok. De nem kell ehhez szakembernek lenni, elegendő némi jó érzék, a szükséges technikai ismeretek meg könnyen elsajátíthatók, amikhez korábbi cikkünkben adtunk segítséget. A posztok készítéséhez tartalmi szempontból leginkább kreativitásra van szükség, formailag meg arra, hogy a készítő ismerje a brand jellemzőit, amihez az arculati könyv nyújt segítséget.
Mivel új tartalmak rendszeres közzététele szükséges az állandó közösségi oldalakon való jelenlét biztosításához, ezért meghatározó, hogy következetesen vigyük végig minden poszton a kitalált egységes megjelenést.
Egységes forma
Egy cég formavilágának alapját a logó határozza meg, ami színesben és fekete-fehérben is karakteres marad. A kerek, szögletes, hullámos stb. jellemző formákat általában a többi képi elem is követi, vagy harmonizál vele.
Talán magától értetődő, hogy érdemes “vízjelezni” a Facebookra, Instagramra, LinkedInre, TikTokra feltöltött céges képeket, videókat. Általában az első gondolat, hogy tegyük be a logót a kép valamelyik sarkába, vagy középre:
Miután rájöttünk, hogy nem minden esetben mutat jól a sarokba tett logó (ez persze függ a logótól is), akkor próbálkozunk azzal, hogy mögé teszünk egy ilyesmi flekket:
Így már biztosan megfelel minden posztunkhoz, amennyiben nem takar ki semmilyen fontos részt a háttérképből.
Ha hozzákeverünk egy kis kreativitást is, akkor alkothatunk olyat, mint mondjuk a Flatco sablonja, akik a logóból ismert karakteres F betűt emelték ki:
Az arculati könyvben néha helyet kapnak ikonok is, amiket szintén tudunk használni, például az alábbi esetben ezen a Facebook borítóképen háttér mintának:
Ha ilyen ikonok nem készültek a céghez, de szükség lenne hasonló formákra, akkor használható a fő betűtípusból vett egyik karakter:
Úgy tudjuk ellenőrizni, hogy megfelelően karakteres megjelenésű képet alkottunk, ha megnézzük fekete-fehérben is. Ha így is átütőnek érezzük, akkor a formavilágot tekintve megfelelő.
Vizsgáljuk meg a színeket is!
Egységes színek
Színek alatt érthetünk konkrét színkódokkal definiálható színeket, amiket ugye a cégarculatban találunk (fenti Flatco és SEOmánia példán látjuk a cégre jellemző színek dominálását), de fotók esetén színvilágra is gondolhatunk:
Reynardpom rajongói biztosan egyből ezt a filterezett színvilágot képzelik el, amit az Instagram oldalán látnak rendszeresen.
Furcsa lenne ezek közt egy ettől eltérő, mondjuk rikítóbb, vagy valamilyen ezektől különböző színárnyalatú kép, igaz?
Forma < Tartalom
Napi szinten készítek képes és videós anyagokat, mégis azt vallom, hogy a tartalom fontosabb a megjelenésnél, ezért ha rendszeresen szeretnél posztokat készíteni, akkor előbb határozd meg, hogy azzal a poszttal mit akarsz kifejezni, és csak aztán következzen a vizuális formába öntés!